Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز، ماجراهایی از این دست، معمولا با ادعایی شروع می‌شود برخی به آن واکنش نشان می‌دهند و در اکثر مواقع هم بدون اینکه صحت و سقم ماجرا روشن شود، به فراموش سپرده می‌شود. در روزهای اخیر مباحث جدیدی درباره فساد اخلاقی در سینما از سوی برخی بازیگران مطرح شده است و بازتاب‌های فراوانی داشته و عده‌ای از هنرمندان نیز پاسخ این افراد را داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب به سایه روشن این ماجرا پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

کدام بازیگران مدعی فساد اخلاقی در سینما شده‌اند؟

لیلا بوشهری، شقایق دلشاد، صبا کمالی و لیلا اوتادی از جمله بازیگرانی هستند که ادعای فساد اخلاقی در سینما را مطرح کرده‌اند. نظرات و دلایل این بازیگران را در ادامه بخوانید.

افشاگری دو بازیگر زن از پشت پرده فساد اخلاقی در سینما

اظهار نظر دو بازیگر زن در هفته‌های اخیر درباره فساد اخلاقی در سینما بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت طوری که با واکنش وزیر ارشاد همراه شد. لیلا بوشهری و شقایق دلشاد ادعای عجیبی را مطرح کردند. لیلا بوشهری درباره فساد اخلاقی گفته بود: یک هفته قبل از اینکه کار شروع بشود خودشان به من زنگ زدند که امشب ما می‌توانیم همدیگر را ببینیم گفتم: بله چرا که نه ولی الان ساعت یکِ... شقایق دلشاد هم در ادامه حرف‌های لیلا بوشهری بیان کرد: کارگردان ما را کشید آن طرف و گفت: چطور می‌توانید ما را ساپورت کنید، چیزی از شما به ما نمی‌رسد بابت همین من دوست ندارم شما نقش اول را بگیرید. وزیر ارشاد در واکنش به این ماجرای جنجالی بیان کرد: هر نوع تخلف که نابهنجاری حرفه‌ای و اخلاقی تلقی بشود حتما مورد پیگیری جدی ما هست البته باید توجه کرد که هر موضوعی از واقعیت برخوردار است و درصد آن مسائل در کل چه حد است.

صبا کمالی: فلان تهیه‌کننده‌ ساعت ۳ صبح به زور می‌خواهد وارد خانه من بشود!

صبا کمالی سال گذشته درباره فساد اخلاقی در سینمای ایران گفته بود: من یک مقدار گرفتار دشمنی‌های شخصی شدم، که به خاطر نه شنیدن از جانب من بوده است. هر «نه» ای که گفتم ۵ سال مرا به یک سمتی شوت کردند. مثلا چه بگویم... فلان تهیه کننده‌ای که خودش را منتسب به فلان وزارت خانه می‌کند، ساعت ۳ صبح به زور می خواهد وارد خانه من بشود و من با فحش ناموس بیرونش کردم. از این موارد هزاران مدل وجود دارد. آنقدر زیاد است که هفتادمن مثنوی می شود. هنرپیشه‌های ما صرفا ملعبه هستند اصلا تصمیم گیرنده نیستند. تصمیمات را آدم‌های فاسد دیگری می‌گیرند. مصاحبه مفصل صبا کمالی دباره این موضوع را از اینجا مطالعه کنید.

ادعای بزرگ لیلا اوتادی

لیلا اوتادی نیز در روزهای اخیر با اظهار نظراتی درباره فساد اخلاقی حاشیه‌ساز شد. لیلا اوتادی در گفت‌وگویی ادعا کرده بود یکی از بازیگران خانم سریال- مسابقه «۱۳ شمالی» با مجری و بالادستی‌ها ارتباطی خاص داشته و به همین دلیل او تصمیم گرفته از سریال جدا شود.

واکنش‌های بازیگران به ادعای فساد اخلاقی در سینما

بازیگرانی هم هستند که خلاف نظر این افراد درباره فساد اخلاقی در سینما را دارند. در ادامه دیدگاه‌های این بازیگران را آورده‌ایم.

واکنش تند دختر رویا تیموریان به وجود فساد اخلاقی در سینما

دنیا مدنی در واکنش به ادعای فساد در سینما گفت: اول اینکه این ماجرا برای فرهنگ ما نیست دوم اینکه در آن جامعه(جوامع غربی) زنان موفقشان این بحث را راه می‌اندازند... این‌ها یکسری دغدغه‌های شخصی که به کل سینما نمی‌توانیم تعمیم بدهیم این اتفاق برای همه آدم‌ها در سینما نمی‌افتد... حالا یک سری از آدم‌ها که اصولا در سینما جایگاهشون مشخص است این مباحث را مطرح می‌کنیم.

پاسخ «شبنم فرشادجو» به جنجال‌های فساد

شبنم فرشادجو هم در پاسخ به سوالی درباره فساد اخلاقی در دنیای سینما اظهار داشت: نه این جوری نیست، به نظر من خیلی شخصی است. من خودم وقتی 17 ساله بودم که مادرم من را به دفترهای سینمایی می‌برد من از 17 سالگی در سینما بودم خیلی جاها هم انتخاب نشدم ولی فکر می‌کنم این به خود شخص مربوط می‌شود یعنی با رفتار خودت می‌توانی نشان بدهی که چه اتفاقی می‌افتد.

 

چرایی پیشنهادهای غیراخلاقی در سینما از زبان بازیگر «ساعت پنج عصر»

نگین معتضدی جواب بازیگرانی که ادعای فساد در سینما را دارند این‌گونه داد: وقتی که تو دست خالی وارد یک حرفه‌ای می‌شوی اون موقع مجبوری برای اینکه آدم‌ها دستت را بگیرند یک سری نه‌هایی را که دلت می‌خواسته بگویی نگویی اما وقتی با دست پُر می‌آیی یعنی برای حرفه بازیگری تحصیلاتش را داشته باشی، کلاس‌های خوب رفته باشی، تمرین کرده باشی، کتاب خونده باشی، فیلم دیده باشی، وقتی با این داشته‌ها وارد می‌شوی آدم‌ها می‌‌گویند نیازی نیست با برخی پیشنهادات نداشته‌های این را پُر کنیم...

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: لیلا اوتادی پشت پرده سینمای ایران مصاحبه زنان سینمای ایران پارس افشا فساد اخلاقی پارس نیوز بازیگران زنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۶۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است

مستندساز شاخص سینمای ایران گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما می‌دانست و اگر از او کمکی می‌خواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، پژمان مظاهری پور مستندساز گفت: جای حمید سهیلی در میان ما خالی است و نامش همیشه جاودان خواهد بود. او آثار ماندگاری را از خود باقی گذاشت. سهیلی فعالیت حرفه‌ای خود را با سمت مدیر تدارکات و مدیر تولید در سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی زنده یاد نادر ابراهیمی آغاز کرد. او سپس پژوهش‌های مرتبط با ایران شناسی را در موسسه ایران پژوه که توسط آقای ابراهیمی اداره می‌شد آغاز کرد.

وی ادامه داد: در این گروه سهیلی با محمدرضا مقدسیان و عزیزالله حاجی مشهدی کار می‌کرد. آن‌ها کار پژوهشی مجموعه «سیاحت ایران» که قرار بود داریوش مهرجویی آن را تهیه و کارگردانی کند را انجام می‌دادند.

مظاهری‌پور خاطرنشان کرد: یک قسمت از این مجموعه که درباره «قلعه الموت» است به تولید رسد، اما از نگاتیو‌های آن اطلاعی در دست نیست. حمید سهیلی تصایری به صورت هشت میلیمتری از روز‌های تولید آن بخش را در اختیار داشت و تعلق خاطر او به مستند سازی در اینجا مشخص می‌شود. او اولین فیلم مستند خود را در مجموعه «سفر‌های دور و دراز هامی و کامی» تجربه می‌کند که در ارتباط با مراحل استخراج ذغال سنگ است.

آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری به شمار می‌روند

مظاهری‌پورهمچنین گفت: او پس از انقلاب اولین مجموعه مستند خود با نام «دست آفریده‌ها» را ساخت که در اتباط با کارگاه‌های صنایع دستی است. سهیلی فردی بسیار دقیق و منظبتی بود و در ساخت آثار خود با پژوهشگران طراز اول هر رشته مشورت می‌کرد. سال ۵۸ شش فیلم درباره تاریخ خط ساخت و به سراغ دکتر مهرداد بهار از اسطوره شناسان مطرح رفت. این مجموعه دارای یکی از مصاحبه‌های مهم بهار است. او در «مرگ یزدگرد» به عنوان مدیر تدارکات و تولید با بهرام بیضایی نیز همکاری کرد و سپس مجموعه «به سوی سیمرغ» را در قالب ۱۲ فیلم کار کرد که مربوط به تاریخ نقاشی ایران است و آیدین آغداشلو در اثر همراه او بوده است.

این فیلمساز سینمای مستند اقرود: سهیلی از سال ۶۲ تا ۷۰ مجموعه «معماری ایرانی» را کارگردانی کرده است که پژوهشگر اصلی آن نیز خودش بوده است. حمید سهیلی فردی بسیار متواضع بود به همین دلیل فیلم‌های او تیتراژ ندارند.

وی با بیان اینکه مجموعه «معماری ایرانی» در استودیو گلستان ساخته شده که متعلق به شبکه یک تلویزیون است، بیان داشت: سهیلی در این اثر نیز از کارشناسان مطرحی استفاده می‌کند که در معماری ایران افرادی معتبری هستند. محمد کریم پیرنیا و دکتر اسکندر مختاری که در این برنامه حضور دارد از جمله این افراد بودند.

وی ادامه داد: سهیلی در این مجموعه به بافت‌های شهر‌های ایران می‌پردازد و کار بسیار سنگین و پیچیده‌ای را صورت می‌دهد. او سی و سه فیلم در این مجموعه تولید می‌کند که هر یک در حکم یک سند معتبر است. گفتار ماندگار متن فیلم را آقای میرفخرایی خوانده‌اند که این موضوع نیز از ویژگی‌های این مجموعه به حساب می‌آید. مستند «مرمت آثار باستانی» دارای پشتوانه معتبر پژوهشی است. حمید سهیلی فردی بسیار متعهد، امانت‌دار و اخلاق محور بود و جوایزی را که برای فیلم‌های خود دریافت می‌کرد، به نهاد حامی فیلم‌هایش تقدیم می‌کرد. او ۱۰۴ فیلم ساخته است که در تاریخ سینمای مستند ایران ماندگار است.

مظاهری پور همچنین گفت: سهیلی دارای نشان درجه دو هنری بود، اما لیاقت او بسیار بالاتر از دریافت نشان درجه یک بود.

حمید سهیلی؛ شخصیتی استثنایی در سینمای مستند

در ادامه این نشست دکتر اسکندر مختاری از اساتید حوزه معماری و مرمت نیز گفت: حمید سهیلی یک انسان استثنایی بود، چراکه همواره به دانش اندوزی می‌پرداخت و همچنین خودش و جامعه را جدی می‌گرفت و از فرصت‌های پیش آمده برای خود استفاده می‌کرد. من در جریان فیلم‌های «معماری ایرانی» با او آشنا شدم. او پیش از ساخت هر فیلم مطالعات زیادی انجام می‌داد. به همین دلیل یک کتابخانه شخصی مختص به خود داشت.

وی ادامه داد: سهیلی اعتقاد داشت که تفاوت میان کارشناسان و فیلمساز این بود که یک کارشناس به صورت تصویری به موضوع نگاه نمی‌کند و به همین دلیل نحوه نگاه او با ما تفاوت داشت. او خود نسبت به هر موضوع اشراف داشت و مصاحبه شونده زمانی که مقابل او قرار می‌گرفت متوجه این موضوع می‌شد.

مختاری با بیان اینکه سهیلی عالم را از عالم نما تشخیص می‌داد، ادامه داد: پس از ساخت فیلم، زمانی که صحبت‌های ما را می‌شنید، اگر از موضوعی در اثر خود نمی‌توانست دفاع کند، آن را تغییر می‌داد و اصلاح می‌کرد. او نریشن بیشتر مجموعه «معماری ایرانی» را خودش نوشت و من نیز در چند قسمت او را همراهی کردم. نکته مهم این است که سهیلی در نریشن و موسیقی به دنبال تاثیر عاطفی بر مخاطب نبود. من معتقدم اگر سهیلی فردی دانشگاهی در اروپا بود، به عنوان یکی از مهم‌ترین افرادی که در راستای پیشرفت‌های علمی کشور خود گام برداشته بود شناخته می‌شد.

وی ادامه داد: دوره‌های تاریخی هنر ایرانی که سهیلی در آثار خود به تصویر کشیده است، در حکم یک دایره‌المعارف جامع است. این فرد استثنایی معایبی هم داشت و آن اینکه خود و همکارانش را در تیتراژ فیلم معرفی نمی‌کرد. او تمام راش‌های استفاده نشده خود را به مرکز اسناد میراث فرهنگی تحویل داد که امروزه از اسناد تاریخی مهم به شمار می‌روند. مجموعه «مرمت آثار باستانی» امروزه بخشی از تاریخ معماری است.

در ادامه مظاهری‌پور درباره اهمیت گفتار متن در سینمای مستند نیز گفت: او در نوشتن متن بسیار دقیق بود و این کار را با حضور کارشناسان پیش می‌برد. او معتقد بود برخی از گفتار‌های متن مجموعه «معماری ایرانی» برای مخاطب حوصله سربر است و از من می‌خواست در آثارم رویه دیگری را پیش بگیرم. او عقیده داشت باید نریشن دارای وجهی قصه گو باشد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. میرفخرایی نیز تنها یک گوینده نبود بلکه فردی دانشمند، مولف و آشنا با علم بود.

مظاهری پور با اشاره به اینکه مستند «مرمت آثار باستانی» به صورت شانزده میلیمتری ساخته شده است، افزود: در زمانی که سهیلی با تلویزیون کار می‌کرد، نظام تهیه کنندگی وجود داشت و او نمی‌توانست راش‌ها را با خود داشته باشد و آن‌ها بعد از قطع نگاتیو در آرشیو سازمان صدا و سیما نگه‌داری شدند او با هوشمندی بخشی از موارد فیزیکی باقی مانده از آثار خود را به سازمان میراث فرهنگی تقدیم کرد.

سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست

در ادامه این برنامه ارد عطارپور مستندساز شاخص سینمای ایران که از افراد نزدیک به حمید سهیلی به شمار می‌رفت درباره او گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما می‌دانست و اگر از او کمکی می‌خواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند. حتی اگر در حوزه‌ای اطلاعات کافی نداشت به مطالعه می‌پرداخت و آن را در اختیار سوال شونده قرار می‌داد.

وی ادامه داد: خط تولید فیلم مستند درباره تاریخ معماری ایران، تحت تاثیر فعالیت‌های حمید سهیلی است و افراد دیگری نیز از او الگوبرداری کرده‌اند. سهیلی زمانی به ساخت آثار مرتبط با تاریخ ایران مبادرت ورزید که آن زمان این اتفاق در کانون توجه نبود.

عطارپور خاطرنشان کرد: او با پافشاری کار خود را پیش می‌برد چراکه علاقه زیادی به وطن خود داشت. فیلم «مرمت آثار باستانی» دارای دقت، جزئیات و دکوپاژی دقیق و برجسته است و توضیحات کاملی دارد. همچنین دارای پلان‌هایی بسته و تعلیقی جذاب است. این مجموعه به یونسکو عرضه شد و در آنجا به عنوان یک سند دیداری و شنیداری به ثبت رسید و افرادی در خارج از کشور نیز متوجه این گنجینه ارزشمند باقی مانده از او شدند.

وی بیان داشت: من در ماه‌های آخر عمر حمید سهیلی از او خواستم تا طرحی را برای ساخت ارائه دهد و جالب است تمام موضوعاتی را که در دست داشت درباره ایران بود.

برنامه «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند در موزه سینما برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • (ویدیو) کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • قابهایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان
  • لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد