Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز این جا هستیم تا بگویم هاشمی.زنده است، مکتب، صبر، تحمل و استقامت هاشمی می‌ماند. آن چه که آرزوی او برای ملت ایرانی بود سربلندی و عزت بود که تحقق می‌باید. تا ایران هست هاشمی هست. تا نظام هست هاشمی هست.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی عنوان کرد: به مناسبت دومین سالگرد شخصیت بلندی اینجا هستیم که بر گردن همه ما ملت، انقلاب ، عزت ایران و نو اندیشی اسلامی حق بزرگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی در زندگی‌اش همواره بالاتر از جایگاهی بود که قرار داشت، گفت: آن روز که در قم یک طلبه جوان پر شور بود به فکر این بود که از قلم حوزه استفاده کند و مجله‌ای را منتشر کند شاید این زمان منتشر کردن مجله امر عادی باشد اما در آن زمان این گونه نبود که اگر کسی مقاله‌ای بنوسید که بگویند روزنامه‌نویس، اگر کسی سخنرانی و یا مقاله‌ای می‌نوشت می‌گفتند. منبری. او از آغاز نضهت اسلامی از یاران امام بود.

روحانی تاکید کرد:‌ اگر کسی در دوران انقلاب اسلامی درباره مکتب اسلامی می‌نوشت او درباره سردار قجر امیرکبیر نوشت، آن روزی که کسی کمتر به فکر منطقه بود او درباره فلسطین نوشت. او اموالش را بخشید و هیچ شلاقی او را از پای در نیاورد ، نه تنها شلاق ساواک و شکنجه، بلکه شلاق بر آبرو هم نتوانست او را از پای دربیاورد . کسی در این موقعیت نباشد نمی‌تواند درک کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز این جا هستیم تا بگویم هاشمی.زنده است، مکتب، صبر، تحمل و استقامت هاشمی می‌ماند. آن چه که آرزوی او برای ملت ایرانی بود سربلندی و عزت بود  که تحقق می‌باید. تا ایران هست هاشمی هست. تا نظام هست هاشمی هست. آخرین بار ملت ایران هاشمی را در خیابان انقلاب بدرقه کردند تا انقلاب و خیابان انقلاب هست، هاشمی می‌ماند.

رئیس‌جمهور یادآور شد: شلاق‌هایی که بر روح هاشمی زدند و آخرین انتخاباتی که هاشمی در آن شرکت کرد و رای بالای مردم استان تهران و بعد بدرقه باشکوه  پیکر هاشمی به همه دشمنان و سرکوبگران اعلام کرد با دروغ نمی‌توان یک فرهیخته محبوب ملت را از صحنه دور کرد.

وی تاکید کرد: هاشمی همان شخصیت والایی است که امام بزرگوار آنچنان راجع به او گفت که آن روزی که مورد حمله گروهک ضد انقلاب قرار گرفت گفت هاشمی زنده است این شاید به معنای همان باشد که پیغام داد و گفت مدرس زنده است. امام شاید از آن مقطع تاریخی آن را به عاریت گرفته بود پس هاشمی با انقلاب و عزت ایران پیوند خورده است.

روحانی گفت: رهبری گفت هیچ کس برای من هاشمی نخواهد شد این نشانگر جایگاه والای اوست. پس از رحلت ایشان در هر هفته تا چند هفته ایشان با آه و ناراحتی از مرگ غم بار هاشمی سخن می‌گفت دو نفر در ساختار انقلاب از یاران به نام امام هستند یکی شهید بهشتی که مجلس خبرگان را اداره کرد و آن ثمره انقلاب یعنی قانون اساسی را به ثمر رساند و مرحوم هاشمی که این مسئولیت را در تشکیل مجلس داشت.  اداره مجلس خیلی سخت بود. قبل از رای‌گیری برای ریاست مجلس همه نمایندگان جمع شده بودیم یک نظر این بود که آقا رییس شود و خود مقام معظم رهبری صحبت کرد و گفت تنها کسی که در این شرایط می‌تواند رییس باشد هاشمی است و به بهترین شکل مجلس اول و دوم و سال اول مجلس سوم را اداره کرد و شکل‌گیری نظام ما و رای‌گیری برای وزرا در دوران هاشمی رفسنجانی شکل گرفت.

وی ادامه داد: من می‌خواهم یکی دو نکته درباره هاشمی بگویم گرچه اگر صدها ساعت باشد خاطرات من از هاشمی تمام نمی‌شود. ما فرصت، زیادی برای گفت‌وگو داشتیم و بهره می‌بردم و از تهران به اهواز می‌رفتیم و گفت‌وگو می‌کردیم درباره انقلاب و جنگ و.. و شهرها را می‌پیمودم. ما سفرهای متعدد با هم داشتیم و گاهی با قطار می‌رفتیم و فرصت زیادی بود تا از همه ابعاد تفکر ایشان بهره ببرم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه هاشمی در دفاع مقدس و صلح نقش کم نظیری داشت، گفت: در جنگ فرمانده کل قوا امام راحل بود اما بعد از شهادت شهید بهشتی من هروقت خدمت امام حاضر می‌شدم و از جنگ چیزی می‌گفتم تقریبا کلام امام و آیت‌الله هاشمی شبیه به هم بود می‌گفت به آقای خامنه‌ای و هاشمی گفتی؟ اگر نگفته بودم می‌گفت به این‌ها بگو و اگر گفته بودم می‌گفت با نظر این‌ها هماهنگ کنید.

وی خاطرنشان کرد: هاشمی از سال ۶۲ فرمانده جنگ شد که به دستور امام و پیشنهاد آقا صورت گرفت. آقا رییس شورای عالی دفاع و مسئولیت ارتش را هم داشتند. هاشمی فرمانده جنگ بود اینکه ایشان در جنگ چه نقشی را ایفا کرد، برای همه روشن است ما که معمولا سابقه کار نظامی نداشتیم اما با حراست فوق العاده‌ای که داشت با فرماندهان راجع به عملیات‌ها سخن می‌گفت. سوال دقیق کردن از هنرهای آقای هاشمی بود. ایشان با سوالاتش به متخصصان روحیه می‌داد و این را می‌رساند که همه باید اطلاعات دقیق داشته باشند. در جنگ هم چنین بود به معنی واقعی کلمه آقای هاشمی مدبر بود. آن که مدبر هست پایان کار را می‌بیند و هاشمی همه جا در اقتصاد و امنیت و سیاست مدبر بود و نقش بزرگی در پیروزی‌های ما داشت.

روحانی با اشاره به چند عملیات از جمله بدر و کربلای چهار گفت: فرمان کربلای چهار را خود هاشمی صادر کرد. گاهی ما پیروز می‌شدیم گاهی هم نه. هاشمی بعد از کربلای چهار تصمیم گرفت که عملیات بعد طراحی شود و این کار صورت گرفت. آیت‌الله هاشمی با صبر و حوصله و سختی ناپذیر بودن در صحنه‌ها حضور داشت. یکی از پیچیده‌ترین و استراتژیک‌ترین کارهای دنیا آغاز جنگ نیست بلکه نحوه پایان جنگ است. جنگ سیاسی و اقتصادی هم همین است این هنر نیست که در جنگ اقتصادی چه کنیم هنر این است که جنگ اقتصادی و سیاسی را چگونه پایان دهیم. هاشمی در کل جامعه روحانی و غیر روحانی، حوزه و دانشگاه سیاستمدار متعهد و مسلمان اگر گوهری کم‌نایاب نباشد کم‌یاب است. برخی خوب مدیریت می‌کنند اما نمی‌دانند چگونه به هدف برسند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: جنگ برای این نبود که دشمن یا ما پیروز شویم هدف دشمنان انقلاب در جنگ از بین بردن فرصت انقلاب بود. در آغاز انقلاب ما باید پیشرفت می‌کردیم که الگو شویم و می خواستند این فرصت را بگیرند. ما چاره‌ای نداشتیم که در برابر دشمن بجنگیم، هاشمی هدف دشمن را به خوبی می‌دانست و ما صدها ساعت با هم صحبت کردیم. هاشمی می‌دانست جنگ را برای دستیابی به صلح عزتمند باید ادامه دهیم و این را خیلی‌ها نمی‌دانستند اما هاشمی بر همین مبنا حرکت کرد.

روحانی یادآور شد: من یکی از روزهای بسیار خوشحال آقای هاشمی را در غروب جمعه تیرماهی دیدم که از خدمت امام برگشتیم. قبلا  به من گفته بود که من فرماندهی جنگ را می‌گیرم و جنگ را تمام می‌کنم و امام من را به عنوان جانشین فرماندهی کل قوا هم مرا عزل کند هم توبیخ کند و مجاز بر آن دستور محاکمه من را بدهد. امام اول فرمودند بگذارید فکر کنم، بعد گفتند جلسه بگذارید . آن جلسه مهم صبح یک‌شنبه در خدمت مقام معظم رهبری بود، آن جلسه بود که جنگ را با یک صلح عزتمند پایان داد. در آن جلسه بود که آقای هاشمی صبحت کرد و خدا رحمت کند یادگار امام را که در آن جلسه آمد.

وی عنوان کرد: هاشمی در جنگ و پایان دادن جنگ نقش مهمی داشت و باید کتابی  در این باره نوشته شود. آن روز که در ده و بیست دقیقه شب روح امام پرواز کرد و حاج احمدآقا از اتاق آمد بیرون گفت تمام شد همه مسئولان گریه کردند آقای هاشمی بلند شد گفت هیچ کس گریه نکند. داشتیم با آقای خاتمی اعلامیه رادیو تلویزیون را می‌نوشتیم گفت اینجا چه کار می‌کنی برو ستاد فرماندهی دستور آماده باش کامل بده. به بیت امام هم گفت کسی بلند گریه نکند. آقای هاشمی بود که بعد از هفت تیر کشور را جمع کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه نقش هاشمی رو در روزهای بحرانی از یاد نبرید، گفت: کسی که روز بعد از ۱۴ خرداد مجلس خبرگان را جمع کرد هاشمی بود. اگر هاشمی در ۱۴خرداد ۶۸ نبود جلسه خبرگان چه در مورد شورایی و چه اتفاق نظر بر فرد به جایی نمی‌رسید. هاشمی نقش بسزایی در اتفاقات مهم داشت، شما می‌توانید نقش آقای هاشمی را در انتخابات ۷۶ نادیده بگیرید؟ شما می توانید نقش آقای هاشمی را در انتخابات ۹۲ نادیده بگیرید؟ جای ایشان در انتخابات سال ۹۶ خالی بود.

وی گفت: هیچ روز سختی نیست در دولت که این احساس را نداشته باشیم که دولت یک پناهگاه بزرگ را از دست داده است. هاشمی اگر بود فضای دیگری بود. هاشمی بعداز انتخابات ۹۲ نگران مذاکرات هسته‌ای ما بود. تا روز آخر درباره آب، برق، صنعت و هر موضوع کشور صحبت می‌کرد. دغدغهاش پیشرفت کشور بود. او ایران سربلند و پیشرفته را می‌خواست.

منبع: ایلنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۶۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاشمی تهرانی: امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته/ هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد/ بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند/ اگر با جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم

به گزارش جماران؛ مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری عصر روز پنجشنبه در مسجد جامع نارمک برگزار شد. در این مراسم که از طرف خانواده شهید مطهری و ستاد سالگرد برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین احمد ناطق نوری، علی، محمد و مجتبی مطهری، علی لاریجانی، محسن هاشمی و اقشار مختلف مردم حضور داشتند. 

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا هاشمی تهرانی در این مراسم سخنرانی خود را با موضوع علم و معرفت و جایگاه عالم دینی در جامعه آغاز کرد و گفت: در سیره امام جعفر صادق (ع) جهل و نادانی بزرگترین مرض بود. انسان در حرف ممکن است ادعای دینداری داشته باشد، اما تا مادامی که نسبت به توحید و ولایت جاهل و نادان باشد و نتواند حق را از باطل تشخیص دهد، دینداری اش هم ارزشی نخواهد داشت. 

وی با اشاره به روایتی جالب که در زمره روایات دقیق اهل بیت (ع) است اظهار داشت: از پیامبر اکرم (ص) سوال کردند که کدام عمل از همه اعمال پرفضیلت‌تر است. پیامبر در جواب فرمودند: پرفضیلت‌ترین عمل، علم به خداست. سوال کننده متعجب شد و فکر کرد که پیامبر متوجه سوال وی نشده است و دوباره سوال را پرسید. حضرت نگاهی کردند و باز فرمودند همان پاسخ را فرمودند. سوال کننده تعجبش بیشتر است و گفت من از عمل می‌پرسم شما جواب من را چیز دیگری می‌دهید. حضرت فرمود اگر کسی علم به خدا نداشته باشد، معرفت به توحید نداشته باشد، شناخت نداشته باشد کمترین اعمال او مقبول درگاه خداوند است. اما آن کسی که نمی‌داند چه کسی را می‌پرستد و علم به خدا ندارد و حقیقت توحید برای او مجهول است هر چقدر هم عمل کند فایده‌ای ندارد.

هاشمی تهرانی با بیان اینکه علم و معرفت یک حقیقتی است که ائمه اطهار مکرراً شیعیان را به آن‌ها توصیه می‌کردند، تصریح کرد: محب و شیعه بی‌سواد و بی‌معرفت، به درد اهل بیت (ع) نمی‌خورد. معارف غنی اهل بیت (ع) غیر از این چیز‌هایی است که ما در کتاب‌های خود می‌خوانیم. اهل بیت (ع) در مقام آموزش شیعیان یک راه خاصی را طی کردند. شیعه و محب بی سوادِ جاهل به چه دردی می‌خورد. 

این سخنران با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های برجسته و منحصربفرد استاد مطهری این بود که تراز منبر را در عالی‌ترین سطح خود حفظ کرد، ادامه داد: استاد مطهری جایی منبر می‌رفت که وقتی پایین می‌آمد منبر و مطالب او کتاب معرفتی شیعه می‌شد. در زمان خود برخی از این کتب به چاپ ۴۰، ۵۰ و ۶۰ می‌رسید. 

استاد مطهری تراز عالم دینی را حفظ کرد. اینکه ما بنشینیم خواب، خاطره و حکایات شخصی تعریف کنیم به چه دردی می‌خورد. باید از استاد مطهری یاد بگیریم. 

حجت الاسلام هاشمی تهرانی گفت: ابان ابن تغلب از بزرگترین اصحاب اهل بیت بوده است. کسی که امام صادق (ع) برای او احترام ویژه‌ای قائل بود. ذهبی یکی از رجالیون قدرتمند اهل تسنن نقل می‌کند که احترام ابان ابن تغلب در مسجد النبی و مدینه بیشتر از امام صادق (ع) بوده است. تمام مسلمانان از جمیع فرق به این شخصیت بزرگ سترگ آن زمان احترام می‌کردند. امام صادق (ع) مکرر می‌فرمود خدا ابان ابن تغلب را رحمت کند، او ۴۰ هزار حدیث از پدرم امام باقر (ع) حفظ کرده بود، مکرر فرمود اگر ابان نبود روایات امام باقر (ع) ضایع شده بود. این‌ها شیعه بودند و در مسیر احیای امر اهل بیت کار می‌کردند.

این سخنران مذهبی اضافه کرد: هیئت گرفتن و نماز جماعت فوق العاده خوب است، اما آنچه که یکایک ما موظف هستیم این است که معارفت اهل بیت (ع) را ابتدا یاد بگیریم و به نسل بعد خود منتقل کنیم. 

وی با اشاره به اینکه مساله حجاب یکی از معضلات کف جامعه ما امروزه است که خیلی فراگیر است، ابراز کرد: بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند. اگر معارف دینی در سطوح مختلف ارائه می‌شد و با این جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم. آیت الله مطهری با سعه صدر با تمام مخالفین بحث می‌کرد. مباحثات دقیق، بدون اینکه از کوره در برود. اسلام این را می‌خواهد که انسان آن‌چنان قدرت پیدا کند و معرفت عمیق دینی را آن‌چنان ارائه کند و بگوید هر کسی هر چه شبهه دارد بیاورد. این خصیصه مکتب تشیع و امام صادق (ع) است. علمای ربانی دین ما این چنین بودند. 

هاشمی تهرانی گفت: تهران بزرگانی به خود دیده است. مرحوم ابوالحسن رفیعی قزوینی، مرحوم شاه آبادی در تهران منبر‌های عمیق معرفتی می‌رفتند که پامنبری‌ها آن‌ها طلاب و دانشجو نبودند، بازاری‌های تهران بودند. مرحوم آیت الله میرزا عبدالکریم روشن در چهارراه سیروس برای مردم توحید تبیین می‌کرد. 

او با ابراز تأسف از اینکه امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته است، اظهار داشت: علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند. هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد. آقای مداح می‌آید سینه زنی را برگزار می‌کنند و تمام می‌شود.

حجت الاسلام هاشمی تهرانی در پایان گفت: برخی آقایان علم‌شان که بالا می‌رود دیگر ابا دارند که روضه بخوانند اما شأن جلیل القدر مرحوم آقای مطهری این بود که در اوج حکمت و استاد تمامی حوزه و دانشگاه وقتی منبر می‌خواند بعد از آن در روضه برای سیدالشهدا هق هق می‌کرد که نشان می‌دهد در اوج علم و معرفت هم که باشی تنها راه نجات، راه اختصاصی رحمت واسعه حضرت سیدالشهداء (ع) است.

دیگر خبرها

  • هاشمی تهرانی: امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته/ هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد/ بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند/ اگر با جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم
  • بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است
  • معلمان الگوی خوبی برای دانش آموزان باشند
  • آیت‌الله علم‌الهدی‌: حجاب متعلق به فرهنگ ایران است
  • اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا، حرکتی هوشمندانه و انقلابی است
  • رئیس‌جمهور بیستم اردیبهشت به قم سفر می‌کند
  • فدوی: دشمن خباثت کند اقدامی بزرگتر انجام می‌دهیم
  • مدیران موفق استان بوشهر در اجرای قوانین تشویق شوند
  • تغییر نام باشگاه استقلال از مسیر قانونی ممکن است/ تجلیل از مدال‌آوران ایرانی با حضور رئیس جمهور
  • سه‌شنبه؛ تجلیل از مدال‌آوران با حضور رئیس جمهور