Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش برنا، محققان روش استفاده از نوار مغزی( الکتروانسفالوگرافی" EEG " ) را برای کنترل فعالیت های مغزی گروهی از جوانان و افراد میانسال و پیر استفاده کردند. این کنترل در حالی انجام شد که به آنها پرسشنامه هایی داده و از آنها خواسته شده بود تا جواب هایی درست و نادرست را به سوالات موجود در این پرسشنامه بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این تحقیق مشخص شد که گروه مسن تر که در فاصله سنی بین 60 تا 92 سال بودند به شکل مشخصی نسبت به گروه سنی 18 تا 24 در پذیرش دروغی که به عنوان حقیقت گفته اند زودتر واکنش نشان داده و در کمتر از یک ساعت دروغ هایی که خود در پرسشنامه ها گفته بودند را باور کردند.

به عقیده محققان پیرترها در تشخیص بین واقعیت و غیر واقعیت نسبت به جوان ترها دچار مشکلاتی می شوند.در واقع دروغ گفتن حافظه افراد پیرتر را برای به خاطر آوردن هر آنچه که واقعا اتفاق افتاده است به چالش می کشد و در عمل به دروغی که گفته شده اعتبار بیشتری می بخشد.هنگامی که آنها دروغ می گویند، همه چیز در ذهن آنها تغییر پیدا می کند و در این که آیا چنین کاری را انجام داده اند یا خیر مردد می شوند.در این آزمایش 42 نفر شرکت کردند که تقزیبا نیمی از آنها جوان و نیمی دیگر سالخورده بودند. به هر کدام از آنها فرمی داده شد که در آن حدود 102 سوال درباره کارهایی که دیروز انجام داده بودند، پرسیده شده بود.

سوالاتی مثل این که « آیا ساعت زنگ دار خود را در حالت چرت زدن قرار دادید؟ » و یا این که « آیا هنگام خوردن ناهار از چنگال استفاده کردید؟»

در نیمی از سوالات که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، به پاسخ دهندگان گفته شد که جواب دروغ بدهند.

45 دقیقه بعد شرکت کنندگان به همان پرسشنامه دوباره پاسخ دادند ، با این تفاوت که به آنها گفته شد ، این بار به تمامی سوالات به درستی پاسخ بدهند.

سوال کلیدی تحقیق مذکور این است که « آیا دروغ به ذهن می چسبد؟ » هنگامی که شرکت کنندگان درباره یک سوال باری اولین بار دروغ می گویند، آیا برای بار دوم به خاطر می آورند که دروغ گفته اند یا این که هم اکنون فکر می کنند که دروغشان واقعیت داشته است؟

نتایج این تحقیق نشان داد که در مقایسه با گروه جوانتر، گروه مسن تر بیشتر تمایل داشتند تا دروغ را باور کنند. علاوه بر این که داده های نوارهای مغزی یا " EEG " نشان داد که دروغ گفتن فرایند مغزی را که مسئول کارکرد صحیح حافظه است، درگیر می کند.دروغ می تواند خود را در حافظه قرار دهد تا جایی که شخص احساس کند که حقیقت و واقعی است. دروغ گفتن حافظه را تغییر می دهد و برای اتفاقی که رخ نداده است، خاطره جدید می سازد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایالات متحده ذهن برنا باور دروغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۲۹۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نابودی طاغوت صادق‌ترین وعده الهی است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن موسایی مسئول موقوفات، منابع پایدار، امور بین‌الملل حوزه علمیه هرمزگان و نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در تبیین ویژگی‌های طاغوت، اظهار داشت: طاغوت در اسلام به معنای طغیان‌گر و تجاوز کننده از حدود الهی شناخته می‌شود، حدودی که سراسر منطبق با فطرت آدمی وضع شده است بنابراین افراد و قدرت‌هایی که بر خلاف فطرت رفتار کنند را باید طاغوت بدانیم.

وی افزود: بر اساس فطرت، همه ما از ظلم، قتل، دروغ، فحشاء، تزویر و ریا انزجار داریم؛ هیچکس را نمی‌توان پیدا کرد که بگوید از مورد ظلم واقع شدن لذت می‌برد یا دوست دارد به واسطه دروغ در معرض اطلاعات غلطی قرار بگیرد از این رو با توجه به اینکه این اعمالِ دارای منافات با سرشت آدمی، جامعه را از مسیر رستگاری دور می‌کند مؤمنین باید برای جلوگیری از انحرافات عمومی در مقابل طاغوت بایستند.

مسئول امور بین‌الملل حوزه علمیه هرمزگان، تأکید کرد: نتیجه سکوت در مقابل اعمال خلاف واقع، طاغوتیان رسیدن به موضعی است که جامعه اسلامی در سال ۶۱ هجران به آن رسید و در برابر سکوت عده‌ای و همراهی عده‌ای دیگر امام جامعه به بدترین شکل ممکن به شهادت رسید؛ شهادت رهبر جامعه مسلمین تاوان بی‌تفاوتی مسلمانان به اعمال ضد اسلامی و انحرافات بود و همین بی‌تفاوتی زمینه را برای جنایات بعدی هموار کرد.

موسایی عنوان‌کرد: شناختن منافق کار بسیار سختی است اما شناختن طاغوت سهل و دسترس پذیر است، کافیست به دقت به اطراف خود نگاه کنیم؛ امروز چه کسی کشورهای دنیا را به بهانه‌های واهی تحریم می‌کند؛ بازار اسلحه و سلاح‌های کشتار جمعی در دست چه کسانی است؟ چه کشوری قطعنامه‌ها را بر علیه رژیم منحوس صهیونیستی وتو می‌کند؛ حامی اصلی شبکه‌های دروغ‌پرداز معاند کدام کشور است؟ قطعاً پاسخ همه این سوالات ایالات متحده آمریکا است که امام امت به حق آن را شیطان بزرگ نامید.

نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان هرمزگان بیان‌کرد: رژیم منحوس صهیونیستی نیز مصداقی عینی برای طاغوت است که حافظ منافع شیطان بزرگ در غرب آسیا است اما این‌ها غافل هستند از اینکه خداوند وعده داده است ظالمین و طاغوت را نابود سازد.

وی ادامه داد: قرآن در آیه ۵۳ سوره ذاریات قوم حضرت نوح را پیرو طاغوت معرفی کرده، قومی که به بلای بد دچار شدند و صغیر و کبیرشان در طوفان الهی غرق شدند؛ وقتی به این ماجرا می‌نگریم می‌بینیم مقام و منزلت حیواناتی حضرت نوح علیه‌السلام جمع آوری کرد از انسان‌های پیرو طاغوت بالاتر بود چرا که آن‌ها لیاقت نجات پیدا کردند اما انسان‌های طغیان‌گر در سیل تعدی به حدود الهی غرق شدند.

استار حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات ۲۱ و ۲۲ سوره نبا گفت: جهنم کمین‌گاهِ اهالی طاغوت است و پیروان طاغوت در واقع هم در این دنیا به جهنم کشیده خواهند شد و هم در آن دنیا چرا که نابودی طاغوت صادق‌ترین وعده الهی است و این نابودی با خار و خفیف شدن همراه خواهد بود چنانچه در هفتم اکتبر شاهد بودیم رژیم صهیونیستیِ مغرور و متکبر که به گنبد آهنینش می‌نازید در برابر یک گروه ساده از مقاومت فرو پاشید و جمهوری اسلامی ایران نیز در عملیات وعده صادق به همگان نشان داد که بُتی که از این رژیم در ذهن کشورهای جهان و منطقه ساخته‌اند حتی با یک هلُ در سیلاب جنایات خود و خون بی‌گناهان غرق خواهد شد.

کد خبر 6089460

دیگر خبرها

  • حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • عضو کمیته استیناف: حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • آغاز بلیت‌فروشی «آن‌ها دروغ می‌گویند» از ظهر امروز
  • سرمربی تیم ملی والیبال: هیچ قولی نمی دهم؛ باور نمی کنم سفارش شده باشم
  • تصاویری از تشکیل چندین دریاچه‌ شیرابه در تهران؛ وعده مسئولان دروغ شد! | فیلم
  • به روز رسانی| پائز: حضور ستاره‌ها مهم نیست/ اگر بازیکنی به عشق برای تیم ملی باور ندارد بهتر است در تیم ملی نباشد
  • شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!
  • نابودی طاغوت وعده صادق الهی است
  • نابودی طاغوت صادق‌ترین وعده الهی است
  • ۶۷ درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند