Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از همدان، پنجم جمادی‌الاولی روز ولادت بانوی صبر و ایثار، حضرت زینب کبری(س) از دو جهت روز پرستار نامگذاری شده است، اینکه ایشان پس از واقعه عاشورا از امام زمان خود امام زین‌العابدین(ع) که بر اساس تقدیر الهی مبنی بر تداوم امامت شیعیان درگیر بیماری سخت بودند پرستاری کردند و دیگر اینکه ایشان تمام قد از دین رسول‌الله(ص) که بنی امیه درصدد تغییر و از بین بردن اصل دین بود پاسداری کرده و صیانت از دین خدا پس از به شهادت رسیدن برادر بزرگوارش امام حسین(ع) بر دوش ای بانو نهاده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پرستاری حضرت زینب(س) از امام سجاد که فرزند برادرش بود هرچند پس از گذراندن واقعه عظیم عاشورا که تمام عزیزانش را در راه خدا هدیه کرده بود، یا مسئولیت نگهداری از تمام بیمارها، کودکان و زنان حریم اهل بیت که تماما بر دوش حضرت زینب(س) احساس می‌‍‌شد شاید آنقدرها دشوار و یا حائز اهمیت نبود.
اما دفاع و پاسداری که این بانوی بزرگوار در محضر طاغوت زمان خود و در دستگاه یزید که اذهان تمام مردم را بر علیه آل رسول(ص) شورانده بود قطعا برگرفته از شجاعت و عظمتی بود که جز تکیه بر باریتعالی محقق نمی‌شد.
حضرت زینب کبری(س) پس از شهادت برادر بزرگوارش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش در کربلا، رسالت خویش را در کوفه و شام به خوبی انجام داد و با استفاده از فرصت های بدست آمده، ضربه های کاری بر دشمن وارد ساخت.
عقیله بنی هاشم، با خطبه‌های غرا و استدلال های قوی، تبلیغات دروغین بنی امیّه را خنثی نمود با سخنان کوبنده خود، مردم کوفه را به خاطر پیمان شکنی مورد عتاب قرار داده و از خواب غفلت بیدار ساخت.
بر کسی پوشیده نیست که اگر زینب کبری(س) نبود پیام بزرگ عاشورا روی زمین می‌ماند و به نسل‌های بعد منتقل نمی‌شد، البته در این میان نباید از نقش اساسی امام سجّاد «سلام الله علیه» در بقای تشیّع غافل شد؛ چراکه آن حضرت در مدّت سی و چهار سال بعد از شهادت امام حسین «سلام الله علیه»، برای احیا و پرورش حرکت حسینی تلاش کردند و در آن دوران، تشیّع را در بین مردم جا انداختند و باعث شدند که شجرۀ طیبۀ قرآن، به بار بنشیند. امّا در روز عاشورا مصلحت تشیّع در بیماری امام سجاد «سلام الله علیه» بود؛ زیرا بیماری، مانع شهادت ایشان و عامل باقی ماندن امامت شد.
شایستگی حضرت زینب(س) برای به ثمر نشاندن قیام عاشورا
به ثمر نشاندن خون شهدای مظلوم کربلا، لیاقت خاصّی می‌طلبید که حضرت زینب «س» از آن لیاقت برخوردار بود. در حقیقت، حضرت زینب(س) برای پیروزی در وظیفۀ خطیر و عظیمی که بر عهده داشت و نیز برای نتیجه گیری از شهادت و اسارت، نیازمند برخورداری از فضائل نیکوی اخلاقی و صفات حسنه اخلاقی بود.
به عبارت دیگر، قافله سالار اسرای کربلا باید به صفاتی همچون صبر، گذشت، وفا، اخلاص، ایثار و از جمله شجاعت، متصّف باشد و زینب مظلومه چنین بود. ایشان، قضیۀ کربلا و وظایف خویش را در دوران طفولیّت، از مادر گرامی خویش حضرت زهرا (س) آموخته بود. مثلاً طبق آنچه در برخی مقاتل آمده است، حضرت زهرا(س) پیراهنی که با دست مبارک خود، رشته و بافته و دوخته بودند، به زینب دادند که وقت وداع، به برادر بدهد و از طرف مادر، زیر گلوی او را نیز ببوسد. امیرالمؤمنین (س) نیز دختر خویش را از واقعۀ کربلا آگاه ساخته بودند. پس، حضرت زینب(س) از کودکی برای این حرکت سرنوشت ساز تربیت شده و با بصیرت کامل به کربلا آمده، خالصانه برادر خویش را همراهی کرد.
صحنۀ کربلا و بعد از آن، درس آموزنده ای برای همه ماست. بعد از عاشورا نقش بی همتای حضرت زینب(س) در انقلاب کربلا آغاز می شود.
نقش و جایگاه حضرت زینب(س) از دیدگاه امام خمینی(ره)
امام خمینی(ره) در صحیفه خود به معرفی جایگاه و نقش از حضرت زینب(س) می‌پردازد؛
«سید الشهدا(ع) و اصحاب او و اهل بیت او آموختند تکلیف را فداکاری در میدان، تبلیغ در خارج میدان. همان مقداری که فداکاری حضرت ارزش پیش خدای تبارک و تعالی دارد و در پیشبرد نهضت حسین(ع) کمک کرده است، خطبه‌‏های حضرت سجاد و حضرت زینب هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تأثیر داشته است.
آنها به ما فهماندند که در مقابل جائر، در مقابل حکومت جور، نباید زن‌ها بترسند و نباید مردها بترسند. در مقابل یزید، حضرت زینب(س) ایستاد و آن را همچو تحقیر کرد که بنی امیه در عمرشان همچو تحقیری نشنیده بودند.» (صحیفه امام؛ ج‏17، ص54).
« امام حسین با عده کم همه چیزش را فدای اسلام کرد؛ مقابل یک امپراتوری بزرگ ایستاد و «نه» گفت؛ هر روز باید در هر جا این «نه» محفوظ بماند. و این مجالسی که هست مجالسی است که دنبال همین است که این «نه» را محفوظ بدارد. بچه‏ ها و جوانهای ما خیال نکنند که مسأله، مسأله «ملتِ گریه» است! این را دیگران القا کردند به شماها که بگویید «ملتِ گریه»! آنها از همین گریه‏ ها می ‏ترسند، برای اینکه گریه ‏ای است که گریه بر مظلوم است؛ فریاد مقابل ظالم است. دسته‏ ها یی که بیرون می‏ آیند، مقابل ظالم هستند؛ قیام کرده ‏اند. اینها را باید حفظ کنید. اینها شعائر مذهبی ماست که باید حفظ بشود. اینها یک شعائر سیاسی است که باید حفظ بشود.» (صحیفه امام؛ ج‏10، ص 316).
در ماه محرم بیاد رستاخیز حسینی دور هم جمع می شویم، این رخداد عظیم را زنده نگه می داریم و بیاد از خود گذشتگی و فداکاری سالار شهیدان و یاران با وفایش سوگواری می کنیم و بر روان پاک آن شهیدان راه حق درود می فرستیم.
هواداران و شیفتگان سیدالشهداء، پیروان مکتب توحید و یکتا پرستی باید بدانند مبارزه در زندگی امری است اجتناب ناپذیر و شیرین ترین مبارزات، مبارزه حق علیه باطل است. پیروزی در این مبارزه نیازمند استقامت، ارادۀ قوی، ایثار و جانبازی با مال و جان و البته با روش و تاکتیک مناسب می باشد. «یا ایها الذین آمنوا ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم»(محمد/7)
بزرگترین درس عاشورا ایستادگی در راه حق و پایمردی در راه هدف بود و اینکه انسان با ایمان، شهادت در راه خدا را جاودانگی خود می داند؛
«ملتی که سالار شهیدان را پیشوا و ایثار و فداکاری را سلاح و شهادت را سبب جاودانگی خود می‏ داند از چه می‏ ترسد و با چه کسی جز خدا معامله می‏ کند.» ( صحیفه امام؛ ج‏20، ص 198).
« آن چیزی که در اینجا حاصل شد و باید او را جزء معجزات، ما حساب بکنیم، همان انقلاب درونی این ملت بود. انقلاب درونی این ملت موجب شد که این انقلاب پیدا شد و همان انقلاب درونی آنها و شناخت آنها از اسلام و توجه آنها به خدای تبارک و تعالی موجب شد که در تمام این دوره ‏ای که ما در آن هستیم، از اوّلی که قیام شد و بعد به انقلاب مبدل شد و بعد پیروز شد و تا الآن، روز به روز می‌بینید که حضور ملت و تعهد ملت رو به افزایش است. این نه برای انقلاب است، برای انقلاب درونی است. انقلاب همه جا بوده است، بسیاری از جاها بوده است، این انقلاب درونی است که پیدا شد در این کشور و در این مملکت و نیست الّا به عنایات خدای تبارک و تعالی. ما از خود چیزی نداریم، هر چه بود عنایات او بود که این عنایات موجب شد که این انقلاب باطنی پیدا بشود و از آن حالتی که همه خود ملت ما می ‏دانند در سابق بود، به این حالت که حالا می ‏بینند متحول شده است. این موجب شد که انقلاب پیروز شد. پیروزی را ما باید از انقلاب درونی مردم جستجو کنیم.» ( صحیفه امام؛ ج19، ص 479)
امام خمینی(ره) در صحیفه خود انقلاب اسلامی را امتداد قیامی می‌داند که حضرت زینب(س) برای زنده نگهداشتن آن پس از امام حسین(ع) تلاش کرد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: امام خمینی ره حضرت زینب روز پرستار انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۴۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، ماموستا مامد کلشی‌نژاد امروز در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه اهل سنت ارومیه، نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی دعوت کرد و با اشاره به اینکه در هفته‌ای که گذشت شاهد اتفاقات سرنوشت‌سازی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود‌ه‌ایم اظهار داشت: این اتفاقات، تغییر و تحول عجیب و عظیمی در ساختار نظامی و امنیتی و مسائل فرهنگی کشور به وجود آورد.

وی در ادامه با اشاره به سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) در سال 59 تصریح کرد: این نیروی مردمی از متن و بطن جامعه و فرزندان جان برکف کشور بوده که برای رسیدن به اهداف والای کشور وارد میدان شدند و به منظور دفاع از میهن خود در برابر یکی از شقی‌ترین و بی‌رحم‌ترین حکام کشورهای عربی مثل «صدام»، جان خود را بر کف دست گذاشته و وارد جبهه‌ها شدند.

امام جمعه اهل‌سنت ارومیه بیان کرد: امام خمینی(ره) در آن زمان با تیزبینی خویش تشخیص درستی داده و دستور تأسیس سپاه پاسداران انقلب اسلامی را داد چون مردم در آن زمان باید از میهن و ارزش‌ها و همچنین منابع و ایمان و شرف و ناموس خود دفاع می‌کردند پس بنابراین سپاه پاسداران متولد شد.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، باید نیروی مردمی و مخلص برای کمک به نیروهای مسلح تشکیل می‌شد بنابراین تأسیس سپاه لازم و ضروری بود و این در حالی بود که در آن زمان، کشورمان در یک محرومیت بسیاری به سر می‌برد و حتی هیچ سلاحی برای دفاع از خود در برابر دشمن نداشت و با دستان خالی در برابر چندین کشور ایستاد که برای از بین بردن انقلاب نوپای اسلامی نقشه کشیده بودند.

ماموستا کلشی‌نژاد ادامه داد: اما اخیرا حرکت اقتدارآمیز موشکی ایران در برابر رژیم صهیونیستی نشان از صلابت و هیمنه جمهوری اسلامی دارد که آن را به رخ جهانیان کشید تا جایی که با تمام توان و قدرت بالای نظامی نشان داد می‌تواند در برابر تمامی ایادی استکبار جهانی بایستد.

وی در ادامه با اشاره به سالروز اعلام انقلاب فرهنگی اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که برای رشد و توسعه و پیشرفت کشور لازم است، پاکسازی موضوعات فرهنگی بوده و با توجه به اینکه در آن زمان در دانشگاه‌های کشور یک جریان سکولاری و بی‌دینی توسط جریان‌های خاصی که در بلوک شرق و غرب فعالیت می‌کردند، وجود داشت، همه آنها بسان دو لبه شمشیر بودند که بر پیکر اسلام فرود آمده و یکی اسلام را افیون جامعه می‌دانست و دیگری انسان را به عنوان یک عقب‌مانده تلقی می‌کرد بنابراین انقلاب فرهنگی با هدف پاکسازی استادان و دانشجویانی که از دید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران غرب‌زده به شمار رفتند، نامگذاری شد.

امام جمعه اهل سنت ارومیه گفت: هدف انقلاب فرهنگی، اسلامی‌سازی دانشگاه‌های پیشرفته و از بین بردن فاصله دو آموزش حوزوی و دانشگاهی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی برای اینکه بتواند آن پاکسازی را به وجود آورد و نزدیکی و قرابت بین وحدت حوزه و دانشگاه را تشکیل دهد، اعلام شد و خوشبختانه در دانشگاه شکل گرفت؛ بنابراین باید روحانیان و اساتید دانشگاهی باید بیشتر به این موضوع بنگرند.

وی افزود: بی‌تردید نباید دانشگاه را تنها به عنوان جولانگاه مسائل سیاسی نگریسته بلکه برای پیشرفت و دین‌سازی و اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها باید با یک دید بالاتری بر این مسئله نگاه کرده و برنامه‌ریزی های لازم برای این مسئله انجام شود.

ماموستا کلشی‌نژاد تصریح کرد: با توجه به اینکه در جریان اغتشاشات سال گذشته برخی در دانشگاه‌ها شعارهای ضددینی سر دادند پس اساتید دانشگاه باید با آن دید اسلامی وسیعی که نسبت به مسائل دارند، دانشجویان را تربیت کنند تا این مسائل دینی و فرهنگی جامعه حفظ شود.
وی در ادامه با اشاره به روز معماری اظهار داشت: یکی از مسائلی که کشور را با آن اصالت خود به جامعه بین‌الملل معرفی می‌کند، معماری‌های آن کشور است و زمانی که معماری با آن سبک و سیاقی که فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور، آن را می‌خواند، هماهنگ باشد دلیل بر تاریخی و سوابق دیرینه آن کشور است، پس لازم است آن معماری اسلامی که از صدر اسلام وارد کشور شده، حفظ شود چون بیانگر این است که مردم کشورمان همواره تمام آداب و رسوم و فرهنگ خود را بر مبنای یک فرهنگی پایه‌ریزی کرده‌اند که فرهنگ غنی بوده و نشات گرفته از دین مبین اسلام است پس این معماری باید نگهداری شود و کارشناسان معماری به جای توسعه و پیشرفت معماری غربی و وارداتی که معماری سنتی و دینی کشور را از بین می‌برد، با بصیرت به موضوع نگاه کنند.

امام جمعه اهل سنت ارومیه در ادامه با اشاره به سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس گفت: با وجود تلاش دشمنان که از اول انقلاب تاکنون با هزاران دسیسه و مکر و حیله وارد شده و به غیر از حملات موشکی، سعی کردند تا دانشمندان و نیروگاه‌های هسته‌ای را از بین ببرند اما روز به روز کشور، مورد غفران خداوند متعال قرار گرفته و باید خدا را شاکر بود که خداوند دشمن را با بلایای طبیعی از بین می‌برد.
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • تداوم بارش‌های مطلوب در اصفهان تا هفته اول خرداد
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • دفاع مقدس برگرفته از تاسوعا و عاشورای حسینی است/ عملیات وعده صادق نتیجه خون شهداست