Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-26@22:43:51 GMT

خرید زمان به سبک موگرینی

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۴۷۷۷۰

پروژه مهار ایالات متحده آمریکا در دوران پسابرجام، وظیفه ای بود که موگرینی و دیگر مقامات اروپایی نه تنها از عهده آن بر نیامدند، که به بازی خود در این پازل ادامه دادند.به گزارش بلاغ،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان تاکتیک خرید زمان در قبال برجام را در پیش گرفته است. این در حالی است که علاوه بر «فدریکا موگرینی»، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز چنین تاکتیکی را دنبال می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تأخیر هدفمند مقامات اروپایی در قبال انعقاد و راه اندازی ساز و کار مالی ویژه اروپا معلول مذاکرات و لابی‌های پشت پرده‌ ای است که میان تروییکای اروپایی و وزارت خارجه آمریکا صورت گرفته است.

در چنین شرایطی موگرینی از راه اندازی ساز و کار مالی ویژه اروپا در هفته‌های آتی خبر می‌دهد در حالی که وی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی وعده داده بود که ساز و کار مالی ویژه اروپا در آینده‌ای نزدیک و قبل از پایان سال ۲۰۱۸ اجرایی خواهد شد. هم اکنون اما سال ۲۰۱۹ میلادی فرا رسیده و این موضوع همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

واقعیت امر این است که کارنامه تروییکای اروپایی در خصوص حفظ توافق هسته‌ای، کارنامه‌ای سیاه و مملوء از خطاهای گوناگون است. اصلی ترین خطای اروپاییان زمانی رخ داد که تروییکای اروپایی از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی بر سر آنچه اصلاح توافق هسته‌ای (و در حقیقت تغییر برجام) می‌خواند با دولت ترامپ وارد مذاکره شد. در آن زمان مقامات اروپایی با دولت ترامپ توافق کردند تا مواردی مانند توان موشکی ایران، توان منطقه‌ای ایران، بازرسی نامحدود از اماکن نظامی ایران و اعمال تحریم‌های فرازمانی علیه برنامه هسته‌ای کشورمان را در برجام گنجانده و خواسته‌های کاخ سفید را در این خصوص تأمین کنند.

در همین راستا و در آستانه خروج رسمی آمریکا از توافق هسته‌ای بود که فدریکا موگرینی در مصاحبه با شبکه پی‌بی‌اس بار دیگر لغو توافق هسته‌ای از طرف آمریکا را اشتباه خواند. موگرینی در این خصوص عنوان کرد: «در صورت خروج آمریکا از برجام، پیامی که برای دنیا مخابره می‌شود این است که واشنگتن قابل اعتماد نیست چون توافقی را رد می‌کند که همین کشور (آمریکا) دو سال پیش در شورای امنیت در حمایت از آن رأی داد و قطعنامه مربوط به توافق هسته‌ای به‌اتفاق آرا به تصویب رسید.»

این اظهارات اما در حالی مطرح شد که مقامات اروپایی نیز خود از اصلی ترین متهمان خروج واشنگتن از برجام محسوب می‌شدند، چه، پس از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای، مقامات اروپایی وعده حفظ برجام را دادند اما در این خصوص هیچ اقدامی صورت نپذیرفت.

کارشکنی‌های سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه و به طور کلی اتحادیه اروپا در این پروسه زمانی دو ساله کاملاً مشهود بوده و واقعیت امر این است که فدریکا موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فراتر از آن، به عنوان مسئول کمیته بررسی برجام، نقش به سزایی در عهد شکنی های ایالات متحده در قبال توافق هسته‌ای داشته است.

عدم موضع گیری صریح اتحادیه اروپا و شخص موگرینی در برابر نقض عهدهای آشکار واشنگتن (هم در دوران ترامپ و هم در دوران اوباما) سبب شد تا مقامات کاخ سفید در این خصوص گستاخ‌تر شوند.

پروژه مهار ایالات متحده آمریکا در دوران پسابرجام، وظیفه‌ای بود که موگرینی و دیگر مقامات اروپایی نه تنها از عهده آن بر نیامدند، که به بازی خود در این پازل ادامه دادند.

همگان به یاد دارند که در دوران ریاست جمهوری اوباما نیز اتحادیه اروپا از عهده این آزمون (مواجهه با آمریکا بر سر برجام) بر نیامد. حتی در مواردی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به نقض برجام و ممانعت وزارت خزانه داری ایالات متحده نسبت به عادی سازی روابط بانکی با ایران اعتراض کرد، موگرینی و همراهانش نسبت به این اعتراض هیچ واکنشی نشان ندادند.

حال با توجه به آنچه گفته شد؛ موگرینی دوباره از «آینده نزدیک» سخن می‌گوید! سخنی که مسلماً هیچکس آن را باور نخواهد کرد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۴۷۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکرون: اروپا در حال مردن است

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ رئیس جمهور فرانسه روز گذشته در دانشگاه سوربن پاریس مقابل سفرای ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا، نمایندگان کمیسیون‌های اروپایی، روسای شرکت‌های بزرگ، دانشجویان، پژوهشگران و اساتید درباره اروپا و چالش‌های پیش روی آن سخنرانی کرد.
امانوئل مکرون در بخشی از این سخنرانی گفت: پس از حمله روسیه به اوکراین، در نشستی اروپایی در کاخ ورسای، راهبرد جدید اروپا را در مقابل این جنگ و دیگر چالش‌های جهانی مورد بررسی و ارزیابی قرار داده بودیم.
وی با بیان اینکه اروپا در حال احتضار (جان دادن یا مردن) است و می‌تواند بمیرد افزود: این فقط بستگی به انتخاب ما دارد که باید هم اکنون و بدون اتلاف وقت صورت گیرد.
مکرون گفت: در برابر خطراتی که پیش روی اروپاست باید از خود بپرسیم آیا در این وضعیت امنیت ما قابل تضمین است؟ آیا به اندازه کافی مسلح و مجهز هستیم؟ در این راستا فرانسه بودجه دفاعی خود را دو برابر کرده است.
وی افزود: باید سریع تصمیم بگیریم که اروپا را بیش از پیش قوی‌تر و پرظرفیت‌تر کنیم. امروز در مقیاس اروپایی ظرفیت‌های دفاعی ما کافی نیست؛ در حالیکه در منطقه کشور‌هایی هستند که ظرفیت‌های دفاعی خود را افزایش داده اند مانند روسیه و ایران.
رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه هم اکنون قواعد بازی در دنیا عوض شده است گفت: جنگ در مرز‌های اروپا در جریان است. از طرفی اگر ایران به تسلیحات اتمی مجهز شود همه چیز تغییر خواهد کرد.
مکرون افزود: مدل اقتصادی کشور‌های اروپایی هم خواسته‌های ما را تامین نمی‌کند؛ اروپا باید بیش از پیش به استقلال، حاکمیت و مرزهایش توجه خاص داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید مقیاس و ظرفیت دفاع اروپایی موجود را تغییر داد گفت: اساسی‌ترین خطر برای امنیت اروپا در شرایط کنونی جنگ در اوکراین است؛ بناید بگذاریم تا تجاوزگر برنده میدان شود؛ در این باره روسیه را تحریم و به اوکراین کردیم و خواهیم کرد و خوش شانسی است که آمریکا در کنار ماست.

دیگر خبرها

  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • مخالفت مصر با کوچاندن فلسطینی ها به صحرای سینا
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • فیلم کامل ادعای کریمی‌قدوسی درباره کلاهک هسته‌ای | اروپایی‌ها دست و پاشون را جمع کنند!
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم