Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: متاسفانه اروپایی‌ها نتوانسته یا نخواسته‌اند پاسخ مناسبی به حسن نیت و رویکرد سازنده جمهوری اسلامی در ادامه اجرای برجام بدهند.


سید محمدعلی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که مقامات ایرانی تا الان در برابر اروپا صبورانه رفتار کردند و در عین حال خروج از برجام را همچنان به نفع کشور  نمی‌بینند، آینده را چطور می‌بینید؟ گفت: با طولانی شدن مهلت اروپا برای راه‌اندازی کانال مطمئن مالی، به نظر می‌رسد برخی از طرف‌های اروپایی در این ایام از صبر و خویشتنداری مقامات جمهوری اسلامی ایران دچار سوء برداشت شده و در حالی که قصد پرداخت هیچ هزینه‌ای برای نجات برجام را ندارند، در پی تغییر موضع خود از انفعال و اهمال در قضیه برجام به موضع فعال و طلب‌کار در سایر حوزه‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: اروپا علاوه بر موضوع هسته‌ای و تعهدات برجامی خود، باید در قبال مسائلی از جمله پناه دادن و حمایت از گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب ایرانی که دست‌شان به خون تعداد زیادی از بی‌گناهان کشورمان آلوده است، نیز پاسخگو باشد. از سوی دیگر، احساس می‌شود انعطاف طرف ایرانی و روند مذاکرات جاری مانع از آن شده که برخی از طرف‌های اروپایی، این پیام را به روشنی دریافت کنند که صبر ایران بی‌پایان و نامحدود نخواهد بود. از این رو و با هدف رفع این ابهام باید عملا در جهت توقف و یا محدود کردن برخی از همکاری‌های کنونی فیمابین و همچنین آغاز یا تقویت فعالیت‌هایی در حوزه برنامه هسته‌ای کشورمان گام‌هایی برداشت.
سفیر پیشین ایران در ایتالیا در پاسخ به این پرسش که در بلندمدت ادامه اجرای برجام با وجود کاهش فروش نفت برای ایران سخت خواهد بود به ویژه بعد از آن که احتمالا در ماه‌های آتی معافیت‌های نفتی هم برداشته شوند. برای آن زمان و شرایط، کشور باید چه تصمیم و رویکردی را در پیش گیرد؟ در حال حاضر ایران به سمت تعامل دوجانبه و مکانیسم‌های مالی با چین و هند و حتی با برخی اروپایی‌ها مثل سوییس حرکت کرده است،  به نظر شما این اقدامات در مقابله با فشارها کافی است؟ اظهار داشت: پیش‌بینی‌های خوبی برای ادامه فروش نفت کشورمان صورت گرفته که به برخی از موارد آن اشاره کردید. تقویت کانال‌های همکاری آسیایی و استفاده از تجربه‌های گذشته و همچنین تلاش برای دستیابی به شیوه‌های جدید در دور زدن تحریم‌های ظالمانه و یک ‌جانبه آمریکایی، از جمله عواملی است که می‌تواند رژیم آمریکا را در رسیدن به اهداف غیر انسانی خود ناکام گذارد.
حسینی در پاسخ به این‌که سیاست ایران در قبال اروپا و برجام و نیز مقابله با تحریم‌های آمریکا را تا چه اندازه تاکنون موفق و مناسب می‌بینید؟ گفت: اتکاء به ظرفیت‌ها، امکانات و منابع سرشار داخلی و قدرت افزایی در ابعاد مختلف، تنها راه موفقیت‌آمیز و افتخارآفرین نظام و دولت جمهوری اسلامی در تامین منافع ملی و پیشبرد اهداف عالی کشور است. هرچه این اصل در عمل مورد توجه بیش‌تر مراجع و مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد، ایران در حوزه سیاست خارجی ‌و تنظیم مناسبات با کشورها و همچنین در مقابله با تحریم‌ها و تحدیدها موفق‌تر و به اهداف اساسی خود نزدیک‌تر خواهد شد.
سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان درباره فشارها و بهانه‌گیری‌های اخیر اروپا نسبت به ایران خاطرنشان کرد: ایران با انجام تعهدات و اقدامات صادقانه و اعتمادساز خود به دنیا و از جمله به اروپا ثابت کرده که همواره به دنبال تعامل سازنده و متوازن و همکاری‌های متقابل و مبتنی بر تامین منافع و مصالح مشترک بوده است. انجام تعهدات قابل راستی‌آزمایی کشورمان که بارها از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفته، نمونه‌ای از عزم و اراده کشورمان در این راستاست.
وی ادامه داد: متاسفانه اروپایی‌ها نتوانسته یا نخواسته‌اند پاسخ مناسبی به این رویکرد سازنده جمهوری اسلامی بدهند. این موضوع (ناتوانی یا فقدان استقلال و اراده لازم اروپا) به سهم خود توانسته، اعتبار این اتحادیه و همچنین اعتماد بین‌المللی نسبت به آن را به چالش جدی بکشد.
حسینی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند دست دولت و وزارت خارجه با توجه به برجام زیر سنگ اروپایی‌ها گیر کرده است، گفت: به نظر بنده این‌گونه نیست که دست وزارت خارجه کشورمان زیر سنگ برجام باشد، چرا که هم مقامات طرف ایرانی و هم مقامات اروپایی و غیر اروپایی و افکار عمومی دنیا به خوبی می‌دانند که حیات و دوام یک توافق یا برنامه مشترک جامع بین‌المللی و چند جانبه تا زمانی است که این توافق داری اثر بوده و نیز طرف‌های ذی‌ربط و ذی‌دخیل آن پایبند به تعهدات و تکالیف خود باشند، در غیر این صورت آن توافق از اعتبار ساقط و مسئولیت آن بر عهده طرف‌های بدعهد خواهد بود. برچسب ها: حسینی ، وزارت خارجه ، برجام ، اروپا

منبع: خرداد

کلیدواژه: حسینی وزارت خارجه برجام اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۴۸۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟

به گزارش صدای ایران از یورونیوز،در آستانه سفر رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه یکم مه (۱۲ اردیبهشت) با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران تلفنی گفتگو کرد.

آنها درباره موضوعات مختلف از جمله برنامه هسته‌ای ایران صحبت کردند.

بورل در فرسته‌ای که در ایکس همرسان کرد درباره موضوع این گفتگوی تلفنی نوشت که مجددا بر اهمیت خویشتنداری و تنش‌زدایی در منطقه صحبت کرده و گفته «همچنین باید بر روی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای کار کرد».

او درباره تحریم‌های جدید اروپا نوشت: «درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه پهپاد‌ها و موشک‌های ایران توضیح دادم.» و افزود: «من همچنین پرونده شهروندان اتحادیه اروپا را که خودسرانه در ایران بازداشت شده بودند مطرح کردم.»

وزارت امور خارجه ایران نیز در فرسته‌ای در ایکس نوشت که امیرعبداللهیان در این گفتگو «با یادآوری تلاش‌های صورت گرفته و گام‌های مثبت» ایران در دیپلماسی لغو تحریم‌ها، به «زیاده‌خواهی» برخی طرف‌های مقابل در مذاکرات اشاره کرده و گفته است: «همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد و ما از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می‌کنیم.»

وزیر خارجه ایران همچنین از اروپا خواسته به نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی «احترام» بگذارد.

در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در ایران تا یک درجه فراتر از میزان مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای و نیز موضوع محدودیت بازرسی‌های بین‌المللی بر فعالیت هسته‌ای ایران به نگرانی‌های جهانی دامن زده است، رافائل گروسی قرار است روز ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) به ایران سفر و با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کند.

سفر رافائل ماریانو گروسی همزمان با کنفرانس انرژی هسته‌ای ایران در اصفهان برگزار می‌شود، شهری که میزبان سایت‌های حساس غنی‌سازی است و در حمله آشکار اسرائیل در ۱۹ آوریل مورد هدف قرار گرفت. همچنین این سفر همزمان با تنش‌های منطقه‌ای گسترده‌تر در خاورمیانه از جمله جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه و حملات شورشیان حوثی مورد حمایت ایران به کشتی‌ها در یمن، انجام می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مقر آن در وین، پایتخت اتریش است، اعلام کرد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز‌های ۶ و ۷ مه به ایران سفر می‌کند، اما در مورد برنامه و جلسات او توضیحی نداد.

تلویزیون دولتی ایران روز چهارشنبه به نقل از محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که گروسی در «کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای» شرکت کرده و با او و دیگر مقامات دیدار خواهد کرد.

اسلامی گفت: «مطمئنم که ابهامات برطرف می‌شود و ما می‌توانیم روابط خود را با آژانس در چارچوب پادمان‌ها و معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی تقویت کنیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به ادامه تعامل تهران با آژانس همچنین گفته که در حال حاضر بیش از ۱۳۰ نفر از بازرسان آژانس مجازند برای بازرسی در ایران حضور داشته باشند.

دیگر خبرها

  • ایران خدمه کشتی توقیف شده را با نگاه انسانی آزاد کرد
  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: بیانیه‌ های تکراری، هیچ حقی برای دولت کویت در مورد میدان آرش ایجاد نخواهد کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه: تکرار ادعاهای یک‌جانبه و بی اساس در مورد میدان «آرش» از سوی طرف کویتی مردود و مایه تاسف است
  • پیام سخنگوی وزارت خارجه به مناسبت روز معلم
  • آشنایی کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه با توانمندی‌های صادراتی دانش‌بنیان‌ها