Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: قم در سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری در زمینه امور درمانی و سلامت دست و پنجه نرم می‌کرد و با برخی کمبودها از جمله کمبود مراکز درمانی و بیمارستانی تا نبود بعضی تجهیزات و کمبود کادر پزشکی روبرو بود.

ولی طی در چند سال اخیر و با توجه به اجرای طرح نظام سلامت، قم در مسیر توسعه زیرساخت‌های درمانی قدم برداشت و توانست تا حدودی این کمبودها را جبران کند اما با توجه به جایگاه خاصی که استان قم در کشور دارد و سالانه پذیرای گردشگران و زائرانی از نقاط مختلف کشور و جهان اسلام است باید حوزه سلامت و درمان این استان متناسب با این ویژگی ارتقا یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نباید زیرساخت‌های این استان فقط برای پذیرش بیماران بومی این استان استانداردسازی و توسعه یابد بلکه با توجه به موقعیت خاصی که شهر قم برای پذیرش زائران خارجی به ویژه جهان اسلام دارد بخش هتلینگ و بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی این استان باید ارتقا یابد تا برای ارائه خدمات مطلوب به بیمارانی که «گردشگران سلامت» یا «توریسم درمانی» نامیده می‌شوند آمادگی کاملی داشته باشند.

منکر توسعه و تلاش دست اندرکاران امور درمانی این استان برای بهبود بخش‌های مختلف درمانی استان نیستیم ولی مواردی از شلوغی و تارکم جمعیت در بعضی مراکز درمانی، فرسودگی مراکز درمانی و تجهیزات آن هم دیده می‌شود که باید به آن توجه شود.

۱.۴ تخت به ازای هر هزار نفر در استان قم وجود دارد که به جرئت می‌توان گفت در زمینه تخت‌های بیمارستانی به استاندارد کشور رسیدیم و تا سال ۱۴۰۴ چشم انداز روشنی در زمینه امور درمانی و سلامت استان دیده می‌شود.

خبرنگار مهر برای بررسی آخرین وضعیت امور درمانی استان قم با محمود پرهام، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم به گفت‌وگو پرداخته است که بدین شرح است:

درباره آخرین وضعیت درمانی استان بعد از اجرای طرح تحول سلامت توضیح دهید؟

با اجرای طرح تحول سلامت در ۲ حوزه درمان و بهداشت حرکت‌های رو به جلویی صورت گرفته است قبل از اجرای این طرح ملی بودجه‌های امور درمان بسیار محدود بود و مردم باید بسیاری از هزینه‌های درمانی را متحمل می‌شدند.

اما با اجرای این طرح خدمات درمانی ارتقا و هزینه‌های درمانی از دوش مردم تا حدودی برداشته شد هم اکنون در استان قم طبق طرح تحول سلامت «کد ۲۴۷» که مرتبط به بیماران سکته قلبی و عروقی است اجرا شده به موجب آن باید اقداماتی سریع برای باز شدن رگ بسته شده بیمار صورت پذیرد تا بیمار بعد از سکته با مشکلات روبرو نشده و سریع به زندگی عادی خود برگردد. درصد قابل توجهی از بیماران که دچار سکته مغزی شده‌اند می‌توانند به زندگی برگردند که قم با توجه به جمعیتی که دارد جزو ۵ استان نخست کشور در ارائه مطلوب این خدمات است.

با توجه به جمعیت استان قم و ورود زائران داخلی و خارجی، وضعیت تعداد تخت‌های بیمارستانی در قیاس با جمعیت استان چگونه است؟

با توجه به فعالیت بیمارستان‌های فعلی با حدود ۲ هزار تخت اکنون ۱.۴ تخت به ازای هر هزار نفر در استان قم وجود دارد و با وجود اقدامات صورت گرفته برای توسعه تخت‌های بیمارستانی می‌توان گفت استان قم به استاندارد لازم در کشور در این زمینه رسیده و درصد قابل توجهی از تراکم بیمارستان‌ها به استانداردهای لازم رسیده‌اند.

به جرئت می‌توان گفت مراکز تصویربرداری و هم مراکز درمانی این استان طی سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی روبرو بوده است.

بعضی مراکز درمانی استان با حجم بسیار بیماران و شلوغی بسیاری روبرو است آیا قرار نیست با توجه به وضعیت استراتژیکی استان قم و جمعیت آن برای توسعه و ارتقای خدمات درمانی مطلوب‌تر توجه شود؟

بر اساس سیاست‌ها و افق‌هایی که تا سال ۱۴۰۴ برای امور درمانی استان در نظر گرفته شده است باید یک هزار تخت به تخت‌های بیمارستانی این استان اضافه شود. بیمارستان خاتم یا «پاسارگارد» و هم‌چنین ۲۲۰ تختخواب به بیمارستان امیرالمؤمنین(ع)، ۱۳۰ تخت بیمارستانی به بیمارستان مادر که در شرف افتتاح است و علاوه بر آن بیمارستان خصوصی قلب از سوی آیت الله العظمی سیستانی از مراجع تقلید عراق قرار است افتتاح و با این امر مراکز درمانی استان توسعه یابد.

آماری از تعداد پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص استان بیان کنید؟

در استان قم بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ متخصص و فوق تخصص و یک هزار و ۲۰۰ پزشک عمومی هم‌چنین ۲ هزار پزشک متخصص، فوق تخصص و عمومی برای ارائه خدمات درمانی به مردم فعالیت دارند.

پس چرا با وجود این تعداد پزشک و متخصص در استان با کمبود پزشک در بعضی درمانگاه‌ها و مراکز درمانی روبرو هستیم؟

با توجه به تعرفه‌های پایین دولتی در مقایسه با تعرفه‌های خصوصی، پزشکانی که تعهداتشان تمام می‌شود قادر به اجبار آن‌ها به بستن قرارداد مجدد با مراکز دولتی نیستیم و با توجه به محدودیت‌های مالی قادر به پرداخت منابع مالی و پرداختی این پزشکان نیستیم. به همین دلیل در بعضی مراکز دولتی با کمبود متخصص روبرو خواهیم بود.

برای توریسم درمانی قم آیا برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

از ۲ سال پیش تفکر پذیرش بیمارانی به نام گردشگران سلامت در استان قم با توجه به ظرفیت‌های خوب استان قم افتادیم و با توجه به این زمان بسیار کوتاه برنامه‌های خوبی را اجرا کردیم و از افرادی که با عنوان توریسم درمانی به قم سفر می‌کنند و از خدمات درمانی این استان استفاده می‌کنند هزینه‌های بالاتری دریافت تا باعث ارزآوری در این استان شویم.

به هرحال در ابتدای راه هستیم و اکنون برای بهره‌گیری از امتیازات گردشگری سلامت بیمارستان فرقانی و مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی مجوزهای لازم در این زمینه را دریافت و برای این کار آمادگی لازم دارند.

کد خبر 4512242

منبع: مهر

کلیدواژه: تخت بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی قم قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۲۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: مازندران به عنوان نگین سرسبز ایران از مزیت‌های ویژه‌ای در تولید و تامین محصولات کشاورزی برخوردار می‌باشد به نحوی که رتبه اول در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده و برخورداری از موهبت دریا و بنادر مستعد و قابل توسعه منطقه ویژه اقتصادی و قرار گرفتن در جایگاه منطقه آزاد تجاری، فرصت‌های بسیار مناسبی را در تامین امنیت غذایی و کالا‌ها و محصولات مورد نیاز کشور دارد که توجه مسئولین بر ایجاد و توسعه زیرساخت‌های آن یک امر ضروری می‌باشد.

وفائی نژاد با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در جهت رشد و توسعه فعالیت‌های تجاری با کشور‌های حوزه خزر شکل گرفته است، افزود: برخورداری و مزیت‌های حوزه خزر از جهت توسعه صادرات، خصوصا محصولات کشاورزی و نیز تامین کالا‌های مورد نیاز کشور از جمله روغن خام، گندم، دانه‌های روغنی، خوراک دام و ... همچنین ورود موقت کالا و ترانزیت و سوآپ آن می‌تواند منجر به توسعه چندوجهی استان و رشد اقتصاد دریاپایه گردد.

وی تسریع در توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله توسعه فعالیت‌های حمل و نقل ریلی و ایجاد شرکت‌های حمل و نقل سراسری و بین المللی و توسعه راه‌ها و ایجاد سیلو‌ها و مخازن را از ضروریات توسعه فعالیت‌های تجاری بر شمرد و تصریح کرد: این امر می‌تواند در راستای تحقق شعار سال و رونق تولید و اشتغال و سرمایه گذاری و خلق موقعیت‌های جدید برای توسعه استان گردد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان ضرورت توجه به سرمایه گذاری پایدار برای ذخیره استراتژیک کالا از جمله ایجاد سیلو و مخازن روغن خام در استان را فرصتی مناسب برای دور زدن تحریم‌ها و پدافند غیرعامل در مقابل تهدیدات برشمرد و افزود: پروژه ساخت ۲۵ هزار تن مخازن روغن نکا و ضرورت تسریع در مصوبات دولت در این خصوص موجب رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه خواهد بود.

وفائی نژاد در پایان به مزیت‌های تامین کالا‌های اساسی از جمله واردات ۸۰۰ هزار تن گندم و روغن خام که در دولت سیزدهم از مسیر بنادر استان مازندران صورت گرفت، اشاره کرد و اظهار داشت: بهره برداری از ظرفیت بنادر شمالی می‌تواند فرصت مناسبی برای افزایش تراز تجاری و رونق اقتصادی و توسعه مبادلات تجاری با کشور‌های حاشیه خزر، تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی و کالا‌های اساسی و استراتژیک کشور و دور زدن تحریم ها، کاهش هزینه‌های تمام شده واردات کالا‌های اساسی و صرفه جویی در منابع را فراهم کند.

دیگر خبرها

  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • آیا برنامه سلامت خانواده بهتر از پزشک خانواده است؟
  • آیا برنامه سلامت خانواده قوی تر از پزشک خانواده است
  • به دنبال برطرف کردن چالش نیروی انسانی در مراکز درمانی هستیم
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • عملیات اجرای پانسیون پزشکان دالکی شهرستان دشتستان آغاز شد
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • پرداخت بیش از ۱۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال به مراکز درمانی