Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@03:34:03 GMT

عرضه اسپری گیاهی درمان میگرن در داروخانه‌ها

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۶۳۳۴۵

عرضه اسپری گیاهی درمان میگرن در داروخانه‌ها

محققان پارک فناوری پردیس که با استفاده از گیاهان دارویی، اسپری برای درمان سردردهای میگرنی تولید کردند که این اسپری با مجوز سازمان غذا و دارو وارد داروخانه‌ها شد.

آرزو بیو از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تولید دارویی برای درمان بیماری میگرن، گفت: دارویی که در حال حاضر توسط این شرکت دانش بنیان تولید شده به نام "میگرن‌کات" به عنوان اولین اسپری درمان کننده سردردهای میگرنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تاکنون در دنیا محصولات دارویی برای درمان میگرن عرضه نشده است، خاطر نشان کرد: کلیه داروهایی که تاکنون برای درمان میگرن عرضه شده عموما شیمیایی و از نوع مسکن است.

"بیو، ادامه داد: این دارو حاصل ۲۵ سال تحقیق و توسعه و حاوی کمپلکسی از گیاه دارویی است. این دارو عوارض جانبی داروهای شیمیایی را ندارد ضمنا آنکه کارآزمایی این دارو نیز انجام شده است.

به گفته وی این دارو بر پایه کمپلکس گیاها دارویی مانند اسطوخودوس، مرزنجوش، رازیانه و گل بنفشه و یکسری از گیاهان تهیه و در قالب اسپری تولید شده است.

این محقق با بیان اینکه این اسپری به صورت روزانه از طریق بینی اسپری می‌شود، اظهار کرد: دوره درمان با این دارو ۴ ماهه است که در این مدت بیمار باید ۶ اسپری را استفاده کند و  اثر گذاری دارو در این مدت مشاهده خواهد شد.

وی با اشاره به نتایج کارآزمایی‌های بالینی این دارو، یادآور شد: نتایج این مطالعات نشان داد ۸۱درصد بیماران تحت درمان که دوره درمان خود را تکمیل کرده بودند حذف کامل سردردهای میگرنی و ۹۶ درصد نیز بهبود و کاهش سردرد را داشته‌اند.

"بیو" خاطر نشان کرد: این دارو محوز سازمان غذا وداروی وزارت بهداشت را دریافت کرده است و در تمامی داروخانه‌ها عرضه شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی خانواده سردردها سومین رتبه را در میزان سال‌های از دست رفته عمر دارند که از میان انواع سردردها، میگرن به تنهایی ششمین عامل ناتوانی در بین تمام بیماری‌های گریبان‌گیر بشر است.شیوع اصلی این بیماری در سنین ۲۵ تا ۵۵ سال است و در ایران حدود ۱۰ میلیون نفر بیماران مبتلا به میگرن وجود دارد که اغلب آنها در ماه یک یا دو بار دچار حمله می‌شوند.

بر اساس آمارهای موجود در ایران حدود ۲ میلیون نفر از بیماران میگرنی سردردهای مزمن میگرنی دارند، به این معنا که حداقل ۱۵ روز در ماه با سردرد زندگی می‌کنند. به منظور درمان این بیماری، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس با ارائه دارویی به نام میگرن کات که با فرم اسپری بینی تولید شده است، اقدام به درمان این بیماری کرده است.

داروهای پیشگیری و مصرفی به هنگام بروز حملات میگرنی عوارض جانبی را به دنبال دارد، به گونه‌ای که داروی سرماتریپتان به خاطر مکانیسم عمل آن که کاهش قطر عروق است، در بیماران میگرنی مبتلا به فشار خون و گرفتگی عروق منع مصرف دارند، ولی داروی میگرن کات در فرم اسپری بینی تولید شده است که علاوه بر احتمال اثرگذاری بر مغز و اعصاب بویایی موجب درمان این بیماری خواهد شد.

از مزایای دارورسانی از طریق بینی می‌توان به سطح وسیع جذب دارو، بدون درد بودن، استفاده راحت و مطمئن، جذب بالا به نسبت دوز خوراکی و مقعدی، جذب سریع توسط مغز و سیستم عصبی مرکزی و عدم ورود به مسیر متابولیک ثانویه و متابولیزه شده دارو در دستگاه گوارش اشاره کرد.

با توجه به اینکه اکثر افراد میگرنی مشکلات گوارشی و بویژه تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند، داروهای خوراکی اثرگذاری مناسبی را ندارند.

در مرحله کارآزمایی بالینی بر بیش از ۳۰۰ مورد بیمار مورد مطالعه قرار گرفت که حدود ۹۶ درصد از بیماران میگرنی استفاده کننده از این دارو ادعا کردند که با این دارو قدرت کنترل سردردهای خود را به دست آورده‌اند.

این دارو در بیماران مصرف کننده داروهای ضد انعقاد خون و همزمان با مصرف تری‌نیتروگلیسیرید و سایر داروهای افزاینده نیتریک اکساید منع مصرف دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پارک فناوری پردیس شرکت دانش بنیان میگرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۳۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرآورده‌های گیاهی غیر مجاز اعلام شد

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت را که فاقد مجوز بهداشتی بوده یا ادعای درمانی داشته‌اند، اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: کدام مواد سمی در رژ لب‌ها وجود دارند؟

سازمان غذا و دارو فرآورده گیاهی قطره تقویت جنسی Desi Mumy، فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomixو فرآورده "تیزن مخلصه سعال حکیم مومن تبریز" را به دلیل نداشتن مجوزهای بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

براساس این اطلاعیه همچنین محصولاتی چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفا بخش)، فرآورده معجون فاقد مجوز Lukaci Epimediumlu،شربت گیاهی تری تراپیست(مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان ۲ از سوی اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می‌شوند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلام این‌که این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیرمجاز در سطح عرضه صورت می‌گیرد، از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام لازم را به عمل آورند.

در پایان، شماره تلفن ۶۶۴۶۲۰۲۶ روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1228713 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • فرآورده‌های گیاهی غیر مجاز اعلام شد
  • این فرآورده‌های گیاهی غیرمجاز هستند
  • آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو بر بستر سکوها ابلاغ شد
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی