Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - رسانه های افغانستان به نقل از منابع نزدیک به گروه طالبان از حضور « ملا عبدالغنی برادر » به عنوان یکی از موسسان این گروه در دفتر قطر خبر دادند و رسانه ها دلیل حضور او را با احتمال مشارکت وی در گفت و گو های صلح مرتبط می دانند.

به گزارش ایرنا ، حضور ملا عبدالغنی برادر در دفتر قطر می تواند ابعاد مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان را وارد مرحله ای تازه کند، زیرا شایع است که پیش از آن که او توسط نیروهای امینتی پاکسنان در سال 2010 میلادی در شهر کراچی پاکستان دستگیر شود، نشانه هایی از تمایل برای ورود به مذاکره را داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برادر به عنوان معاون «ملا محمد عمر » ، رهبر نخست گروه طالبان شناخته می شد و او در زمان حاکمیت طالبان بر کابل سمت معاون وزیر دفاع امارت اسلامی طالبان را داشت و از وی در کنار ملا عمر به عنوان یکی از بنیانگذاران طالبان یاد می شود.
خبرگزاری صدای افغان موسوم به «آوا» در مطلبی که در این ارتباط منتشر کرد، نوشته است در یک اقدام تازه، منابع نزدیک به گروه طالبان تأیید می‌کنند که ملاعبدالغنی برادر، یکی از رهبران این گروه و حامی مذاکرات صلح با حکومت که به همین دلیل توسط نظامیان پاکستانی زندانی شد، به قطر رفته است.
برادر، دو ماه پیش با فاصله ای اندک از نخستین سفر دوره ای « زلمی خلیل زاد » مامور ویژه وزارت خارجه آمریکا برای پیگیری روند مذاکرات صلح افغانستان به منطقه از زندان های پاکستان آزاد شد.
آوا به نقل از منابع خود ادامه می دهد که این عضو گروه طالبان با پا در میانی خلیل‌زاد از زندان پاکستان آزاد شده تا روند گفت‌ و گوهای صلح را در افغانستان تسهیل کند.
اما منابع خبری به شبکه طلوع‌ نیوز افغانستان گفته‌اند که تاکنون درمورد چگونگی حضور ملا برادر در جمع هیات سیاسی طالبان در دفتر قطر توافق نهایی نشده است ولی در آینده نزدیک اعضای این گروه در این‌باره تصمیم خواهند گرفت.
در همین حال، شورای عالی صلح افغانستان ، نقش ملا برادر را در گفت‌ و گوهای صلح بسیار مهم خوانده و از طالبان خواسته است که هیأت مذاکره کننده خود را با حکومت افغانستان مشخص بسازند که البته این درخواست در حالی مطرح می شود که طالبان هنوز هیچ تغییر در مواضع قبلی خود مبنی بر عدم مذاکره با دولت افغانستان ایجاد نکرده است.
آوار به نقل از «سید احسان طاهری» سخنگوی شورای عالی صلح نوشته که «نقش ملا برادر به مراتب مهم است و آرزو داریم که بزودی چنین نقشی را بازی کند که اعتمادسازی در سطح رهبریشان به وجود بیاید و بزودی هیأت مذاکره ‌کننده خود را انتخاب کنند.»
احتمال حضور ملا عبدالغنی برادر در ترکیب تیم تصمیم‌گیرنده طالبان برای گفت‌ وگوهای صلح، خوش‌بینی‌های را در میان اعضای مجلس نمایند‌گان افغانستان ایجاد کرده است .
«غلام فاروق مجروح» از جمله نمایندگان مجلس است که این خوش بینی را نشان داده و گفته است: « چون ملا برادر، در زمان طالبان هم یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار بود و حالا که هم صلاحیت گفت‌وگوها و نمایند‌گی از طالبان را دارد ، می‌تواند که تاثیرگذار مثبت داشته باشد».
اما هستند کسانی مانند سخنگوی رئیس اجرایی دولت وحدت ملی که تاثیر نقش افراد را در روند صلح بسیار مهم نمی‌دانند و تغییر در روند صلح را نیازمند تغییر در سیاست‌های پاکستان می‌داند.
«مجیب رحیمی» گفته که «آزاد شدن یک شخص یا بازداشت شخصی دیگر نمی تواند این روند را تغییر بدهد، من باور ندارم که تغییر در روند صلح بدون تغییر در سیاست‌های پاکستان ممکن باشد.»
افکار عمومی در افغانستان بر اساس همزمانی رخدادها این گونه شکل گرفته است که هر وقت رهبران گروه طالبان پیش از تمایل آمریکا یا پاکستان به سمت صلح حرکت کرده اند به نوعی از صحنه حذف شده اند .
ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان بعد از ملا عمر زمانی توسط پهپادهای آمریکایی در خاک پاکستان هدف قرار گرفت که شایع است از ایران باز می گشت و در آن سفر از تمایل خود برای پیوستن به مذاکرات صلح با دولت افغانستان سخن گفته بود.
ملا برادر هم به عنوان چهره ای شناخته می شود که بعد از ملا عمر به مذاکره تمایل داشت اما بعد از سال ها حضور در پاکستان ، به خاطر تمایل نابهنگام از سوی ماموران پاکستان دستگیر و روانه زندان شد و پس از هشت سال حال که آمریکا برای پیش برد راهبردش در جنوب آسیا و پوشاندن شکست سیاست هایش به صلح طالبان نیاز دارد ، او ار آزاد می خواهد.
آساق*1104*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي افغانستان مذاكرات صلح طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۶۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان

ریاست عمومی پاسپورت طالبان در بغلان اعلام کرد مدیریت پاسپورت ولایت بغلان در یک سال گذشته، ۲۱ هزار جلد پاسپورت توزیع کرده ‌است.

این ریاست می‌افزاید، با توزیع این شمار پاسپورت ۱۳۲ میلیون افغانی عواید به‌دست آمده است.

گفتنی است چند روز قبل نیز ریاست پاسپورت‌‌ طالبان از توزیع بیش از 130 هزار جلد پاسپورت در هرات، ۲۶ هزار و ۳۹۱ جلد پاسپورت در پکتیا و بیش از ۱۹ هزار جلد پاسپورت در ولایت نیمروز خبر داده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • غرق‌شدن اعضای یک خانواده در رودخانه نیاتک شهرستان هیرمند
  • وقوع انفجار در کابل
  • درگیری ماموران امنیتی پاکستان و کولبران یک کشته برجای گذاشت
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است