Web Analytics Made Easy - Statcounter

پل‌های خشتی نشان از گذر تاریخ داشته که عبور از آن دنیای کنونی‌ات را به گذشته پیوند می‌زند پل‌هایی که می‌توانند با فراهم سازی بستر و اجرای پروژه‌های رفاهی در مجاورت خود، خلق‌کننده فرصت‌های بی‌نظیر در رونق صنعت گردشگری باشند.

خبرگزاری شبستان، رشت- سمیه اکبرپور: پل‌های تاریخی نشان از گذر تاریخ داشته که عبور از آن دنیای کنونی‌ات را به گذشته پیوند می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پل‌هایی که ریشه در قدمت زمان داشته و معطر به عطر تاریخ هستند، قصه‌های بسیار در دل خود نهفته داشته و غبار زمان جراحتشان را عمیق‌تر می‌کند.

 

این پل‌های آجری و شگفت‌انگیز نمادی از گیلان هستند که در گوشه‌های این استان استوار بر رودخانه‌ها هر روز شاهد رفت و آمد انسان‌هایی در نسل‌های مختلف بوده و همچنان با صلابت اما زخمی، چشم انتظار همتی جهت احیا و بازگشت به گذشته‌های پرافتخارهستند. پل‌هایی مانند تمیجان رودسر، پل تجن گوکه لاهیجان، پل خشتی نیاکو، پل خشتی حاجی آقا پرد لنگرود.

 

این پل‌های کهن با 2 طاق برآمده و یا بیشتر (مناسب با عرض رودخانه) اگر چه از درون رنج بیماری را تحمل می‌کنند اما می‌توانند با فراهم سازی بستر و اجرای پروژه‌های رفاهی مجاور خود، خلق‌کننده فرصت‌های بی‌نظیر در رونق صنعت گردشگری باشند.

«شهرود امیرانتخابی» با تاکید بر حفاظت و صیانت از محدوده عرصه و حریم آثار تاریخی که هویت شهر هستند اظهار کرد: توسعه صنعت گردشگری نیازمند مجموعه امکاناتی است تا زمینه جذب گردشگر را فراهم سازد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به اجرای پروژه‌های عمرانی در مجاورت برخی آثار تاریخی همچون پل‌ خشتی لنگرود گفت: سازمان میراث فرهنگی نه تنها مخالف انجام پروژه‌های عمرانی و رفاهی نیست بلکه در کنار حفظ آثار تاریخی، خود مشوق آن است.

 

امیرانتخابی به نظارت بر این‌گونه پروژه‌ها توسط کمیته‌های تخصصی اشاره و بیان کرد: کمیته‌های فنی با تخصص‌هایی متشکل از باستان‌شناسان، مرمت‌گران و معماران اقدام به مطالعه جوانب مختلف هرگونه فعالیتی در پیرامون این آثار می‌پردازند و سپس پس از اصلاح و ارائه پیشنهادات عملی اقدام به صدور مجوز برای این گونه فعالیت‌ها کرده و در تمام مدت انجام طرح بطور کامل بر آن نظارت خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه پل‌های خشتی گیلان ظرفیت‌های مغفول مانده‌ایی هستند که باید در صنعت گردشگری بیشتر بدان توجه کرد افزود: می‌توان با مرمت این پل‌ها و اجرای طرح‌های گردشگری در آن، جذب بیشتر گردشگران در استان را موجب شد.

 

امیرانتخابی با تصریح اینکه تقویت زمینه‌های جذب گردشگران می‌تواند تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی استان داشته باشد اظهارکرد: حفظ و نگهداری این بناهای تاریخی که از زیبائی خاصی برخوردارند در اولویت برنامه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.

پل‌های خشتی گیلان که اکثریت برجامانده از دوران صفویه هستند بر اثر رطوبت تصاعدی، رشد جلبک و خزه در هر دو نمای شرقی و غربی، سیاهی آجرها و ریختگی بخشی از موج شکن‌ها روزگاز ناخوشس را سپری کرده و نیازمند مرمت و بازسازی هستند.

 

آجر و ملاط، گچ و ساروج مهم‌ترین مصالح به کار رفته در این پل‌های تاریخی است که بر روی رودخانه‌ها و نهرهای کوچک بهویژه در دو مسیر شرق و غرب استان دایر شده است.

 

«ولی جهانی» با بیان اینکه ۴۰ پل خشتی تاریخی در سراسر استان شناسایی شده است به خبرنگار شبستان گفت: از این تعداد ۱۵ بنا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

معاون میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: پل خشتی تمیجان رودسر، پل تجن گوکه آستانه، پل خشتی نیاکو، خشت پل لنگرود، پل خشتی لیالستان، پل خشتی لاهیجان، پل خشتی گوراب تولم، چمارسرا رشت، بلوردکان، پل گاز رودبار، پل‌های خشتی روستای سند و شهر فومن، پل خشتی املش و دو پل در کوچصفهان از جمله‌ پل‌های تاریخی به ثبت رسیده هستند.

 

وی با بیان اینکه بنای این پل‌ها بیشتر متعلق به دوران صفویه، قاجار و پهلوی است به اقلیم گیلان و روند بالای نفوذ رطوبت و انتقال آن به اجزای این بناها اشاره و بیان کرد: مرمت و احیا این بناها با اعتبارات استانی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی است و تلاش شده مصالح پوسیده از اصل بنا جدا تا از آسیب‌های ناشی از گلسنگ و جلبک در سطح مصالح جلوگیری شود.

 

جهانی ادامه داد: از مجموع پل‌های خشتی به ثبت ملی رسیده استان ۸۰ درصد تحت مرمت و بازسازی قرار گرفتند.

وی با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه این بناهای تاریخی در توسعه صنعت گردشگری تصریح کرد: در تلاشیم تا با مجوز سازمان آب منطقه‌ایی و تعامل با این سازمان که مالکیت پل‌ها را دارد طرح‌های گردشگری را در محوطه برخی از این بناها که دارای ظرفیت لازم هستند، اجرا کنیم.

 

معاون میراث فرهنگی استان تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی استان آمادگی لازم جهت اجرای طرح‌های گردشگری طبق قوانین و مقررات حاکم در اطراف این بناهای تاریخی را دارد.

 

‏بناها و اماکن تاریخی بخشی از میراث ماندگار و کهن این سرزمین هستند که در شرایط موجود کشور، فرصتی بی‌نظیر برای توسعه محسوب می شود که استفاده از این فرصت‌ها نیز زمانی امکان پذیر است که ظرفیت‌های بالقوه این بخش به بالفعل تبدیل شود.

 

 

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: سفر رئیس جمهور به گلستان ششمین نمایشگاه بزرگ کتاب استانی جنوب کرمان خبرگزاری شبستان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز پرستار سفر رئیس جمهور بیرجند شیراز حسن روحانی فرمانده کل ارتش ظرفیت های گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۸۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: معتقد هستیم پروژه‌ای از جمله تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند و از آن حمایت خواهیم کرد، اما در صورتی که هرکدام از مسیرهای پیشنهادی بخواهد مانعی برای ثبت جهانی طاق‌بستان باشد، با آن مخالفت خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، داریوش فرمانی امروز _ دوشنبه دهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت پرونده تله کابین طاق بستان، اظهار کرد: پاییز سال گذشته دفتر امور پایگاه‌های جهانی و ملی وزارت میراث فرهنگی پس از بررسی‌های انجام شده مخالفت خود را با اجرای تله کابین در طاق بستان اعلام کرد، اما به دنبال آن از طریق استان رایزنی‌هایی با وزارتخانه صورت گرفت تا یک نظر قطعی و نهایی را برای همیشه در خصوص این پرونده اعلام کنند.

وی افزود: مسئولان وزارت میراث فرهنگی از شهرداری کرمانشاه درخواست کردند تا مشاور پروژه جزئیات سه مسیر پیشنهادی خود را برای احداث تله کابین در طاق بستان در اختیار دفتر ثبت و حریم آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی وزارتخانه قرار دهد تا آن‌ها نیز کار کارشناسی دقیقی روی این پروژه داشته باشند و نظر نهایی خود را اعلام کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه پروژه تله کابین کرمانشاه در وزارت میراث فرهنگی هنوز در حال کارشناسی است، خاطرنشان کرد: آخرین نشست میان مدیرکل ثبت و حریم آثار وزارت میراث فرهنگی با کارشناسان و مشاوران شهرداری کرمانشاه هفته گذشته برگزار و مقرر شد یک اصلاحیه نهایی را روی نقشه پروژه داشته باشند و آن را دوباره به وزارت میراث فرهنگی تحویل دهند.

فرمانی اضافه کرد: مسئولان وزارت میراث فرهنگی در تلاش هستند تا راهکاری برای اجرای این پروژه پیدا کنند که البته این امر مستلزم ارائه جزئیاتی دقیق از نقشه مسیرهای پیشنهادی شهرداری برای احداث تله کابین است.

وی تاکید کرد: معتقد هستیم پروژه‌ای همچون تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند و از آن هم حمایت خواهیم کرد، اما در صورتی که هرکدام از مسیرهای پیشنهادی بخواهد مانعی برای ثبت جهانی طاق بستان باشد، با آن مخالفت خواهیم کرد.

کد خبر 749074

دیگر خبرها

  • افتتاح هتل در ارومیه
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی