Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران امروز دوشنبه ۲۴ دی‌ماه با حضور در خبرگزاری ایکنا و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از بخش‌های مختلف خبرگزاری و این سازمان بازدید کرد. در حاشیه ‌این بازدید که حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و عیسی‌علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی حضور داشند، ضمن بازدید از این مجموعه، دو اثر قرآنی «تفسیر راهنما» و «فرهنگ قرآن» مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را معرفی کرد و گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران طلبگی این موضوع را همیشه مطرح می‌کردند که وقتی موضوع مشخص و کلمه‌ای را در قرآن جست‌وجو می‌کنند، بفهمند که قرآن در تمام سوره‌ها و آیات در مورد این موضوع چه گفته و تفسیر آن چه بوده است؛ بر‌همین اساس تصمیم به نوشتن این آثار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
به این صورت ‌که مجبور می‌شدند کل قرآن را از ابتدا تورق کنند و سوره‌ها و آیات را با دقت قرائت می‌کردند و برای هر موضوع مانند اشرافی‌گری، حسد، نفاق و کلماتی از این قبیل در کل قرآن تحقیق می‌کردند و با رسیدن به هر کلمه‌ای مجددا کل قرآن را می‌خواندند.
وی افزود: «تفسیر راهنما» ماحصل یادداشت‌های زندان اوین است که از دی ماه سال ۱۳۵۴ آغاز می‌شود و تا پیروزی انقلاب ادامه پیدا می‌کند. مجموع یادداشت‌های ایشان در ۲۵ دفتر دویست‌برگی نوشته شده بود و برای حفظ و نگهداری آن‌ها از دستبرد ساواک یا مأموران زندان، هر بار که به‌همراه مادر به ملاقات ایشان می‌رفتیم، دفتر‌های نوشته شده را به ما می‌دادند و دفتر جدید تحویل می‌گرفتند. بهترین دل‌مشغولی ایشان در زندان همین تدوین و فیش‌برداری تفسیر راهنما بود که در مجموع ۳۲ هزار برداشت با ۸ هزار عنوان، پایه‌های اولیه و اصلی تفسیر راهنما را تشکیل می‌دهد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در آن زمان مجموعه‌ای وجود نداشت که بگوید هر کلمه در کجا‌ی قرآن تکرار شده، افزود‌: وجود چنین مجموعه‌ای از جهت سرعت‌بخشی به تحقیق، لازم بود و ایشان این ذهنیت را داشتند و این کار را شروع می‌کنند؛ در ابتدا نام آن را کلید قرآن می‌گذارند و در زمان‌هایی که زندان بودند، روی کلید قرآن کار می‌کردند و قرآن می‌خواندند؛ فیش‌های زیادی بر اساس حروف الفبا و اکثر کلماتی که در قران آمده است، تهیه شد، نهایتا این دفترچه‌ها در دفتر فرهنگ و معارف قرآن کریم در شهر مقدس قم برای پیاده‌سازی ارسال و ویرایش آنها ادامه پیدا کرد و در نهایت تبدیل به این مجموعه می‌شود.
وی اظهار کرد: این دو اثر با عناوین «فرهنگ قرآن» و «تفسیر راهنمای قرآن» تا زمان فوت ایشان به نتیجه رسید؛ البته قرار بود که این کار ادامه پیدا بکند و مطالب دیگری را هم مطرح کنند که یکی تفسیر موضوعی قرآن کریم بود که هنوز به پایان نرسیده و امیدواریم به زودی به پایان برسد و دیگری بانک اطلاعات معارف قرآن کریم است که آن را هم به پایان می‌رسانند. فکر می‌کنم اگر این دو مجموعه آماده شود، تعداد آثار آیت‌الله هاشمی به حدود صد جلد می‌رسد که در حال حاضر ۵۳ جلد است.   فرزند ارشد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: تا‌کنون ۳۵ جلد فرهنگ قرآن و ۲۱ جلد تفسیر راهنما منتشر شده است که در نوع خودش بی‌نظیر است. چراکه این موضوع در زمان خودش در دهه چهل نوشته شده و آن زمان فناوری‌هایی مانند اینترنت و کامپیوتر هنوز در این زمینه‌ها ورود جدی نداشتند؛ لذا این دو اثر بر اساس ذهن مهندسی شده و جست‌وجوگر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انجام شد. مخاطبان این آثار هم پژوهشگران قرآنی هستند و به نوعی با سایر تفاسیری که تاکنون درج شده و مخاطبانشان عموم مردم هستند، متفاوت است.   وی درخصوص تفاوت «فرهنگ قرآن» با «تفسیر راهنما» گفت: ما در یک جملۀ خیلی خلاصه به دیگران می‌گوییم که در «تفسیر راهنما» شما آیه را دارید و می‌خواهید ببینید چه موضوعاتی ذیل آیه می‌گنجد و چه برداشت‌هایی از آیه می‌شود که به همین منظور یک آیه مطرح می‌شود و برداشت‌های علمی‌اش می‌آید. پس تفسیر راهنما یک تفسیر معمولی نیست که شأن نزول و داستان و نکاتی گفته باشد، بلکه به درد کار‌های علمی می‌خورد و هدف از تألیف آن کمک به کار‌های علمی بوده است. اما در «فرهنگ قرآن» بالعکس است، شما موضوع را در ذهن دارید، مثلاً آب آشامیدنی، آب‌های بهشت و... بعد می‌خواهید ببینید چه آیاتی از قرآن می‌تواند ذیل این موضوع قرار بگیرد که این بسیار می‌تواند از نظر موضوعی برای کار‌های تحقیقاتی کمک باشد.   به گزارش ایکنا در این بازدید محسن هاشمی، از پیشنهاد نامگذاری برخی از معابر و خیابان‌های تهران به‌نام پیشکسوتان و اساتید عرصه قرآنی کشور ‌که از سوی خبرگزاری ایکنا مطرح شد، ‌استقبال کرد.
هاشمی درباره این پیشنهاد گفت: این امر را طی درخواستی به شورای اسلامی شهر تهران مطرح کنید. حتی اگر خیابان خاصی نیز مدنظرتان است تا به نام یکی از پیشکسوتان جامعه قرآنی نام‌گذاری شود، در این درخواست بیان شود که پس از بحث و تبادل نظر درباره آن تصمیم‌گیری شود.   ‌انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا جامعه هاشمی رفسنجانی شورای شهر شهرداری تهران آثار قرانی هاشمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۲۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین از کمک سه میلیارد تومانی این نهاد برای بازسازی و تجهیز مهد قرآن کریم در این شهر خبر داد.

علی فرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین اظهار کرد: در راستای تحقق سیاست‌های شورای ششم در حوزه فعالیت‌های قرآنی، اعضای شورا با مساعدت سه میلیارد تومانی برای تجهیز و بهسازی ساختمان مهد قرآن کریم موافقت کردند.

وی افزود: حمایت از فعالیت‌های قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی یکی از سیاست‌های مهم شورای ششم است که در مسیر تحقق آن تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است و نباید از توسعه همه‌جانبه شهر قزوین از جمله ترویج فرهنگ قرآنی و توسعه آن در جامعه غافل بمانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به مساعدت سه میلیارد تومانی شورای شهر قزوین پیرامون تکمیل و تجهیز ساختمان مهد قرآن کریم خاطرنشان کرد: سال گذشته اعضای شورا با لایحه شهرداری قزوین پیرامون خرید ساختمان دانشگاه آزاد واقع در خیابان دارایی و واگذاری آن به صورت اذن در انتفاع به مهد قرآن کریم استان موافقت کردند و در حال حاضر نیز برای ارائه خدمات مطلوب به جامعه قرآنی، مساعدت سه میلیارد تومانی برای تجهیز و مرمت این ساختمان را مصوب کردند.

فرمانی با اشاره به حذف کارت رفاهی ورزشی کارمندان شهرداری، تصریح کرد: به منظور ارتقای سلامت کارکنان شهرداری، کارت‌های رفاهی ورزشی از جمله استخر ارائه و پرداخت مبالغ نقدی در این ردیف حذف شود.

وی گفت: سال گذشته سرانه ورزشی که در قالب کارت‌های استفاده از استخر برای کارکنان شهرداری تعریف شده بود، حذف و در ازای این کارت‌ها مبالغ نقدی به حساب کارکنان واریز شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین افزود: این اقدام سبب شد تا سرانه ورزشی خانوار شهرداری حذف شود و پول‌های دریافتی در مسیر ورزش هزینه نشود. ضرورت دارد تا شهرداری قزوین مجدد کارت‌های استخر را برای استفاده کارکنان شهرداری در نظر بگیرد.

کد خبر 747781

دیگر خبرها

  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم
  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است
  • هجدهمین جلسه استماع قرآن به یاد معلمان فقید برگزار شد
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • قرآن همه چیز ماست
  • جامعه روحانیت مبارز سال ۸۴ به خاطر حجاب از هاشمی رفسنجانی حمایت نکرد!