Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@23:43:47 GMT

39هزارهکتار بیابان زدایی در هرمزگان انجام شد

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۶۷۱۸

39هزارهکتار بیابان زدایی در هرمزگان انجام شد

بندرعباس- ایرنا- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: 39 هزار هکتار از زمین های بیابانی این استان ظرف 4 دهه اخیراحیا شده است.

امید ذاکری روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این اقدام ها شامل، 7 هزارهکتار مالچ پاشی، 50 کیلومتر باد شکن ، 7 هزارهکتار پروژه مدیریت روان آب های سطحی برای احیای زمین های بیابانی در سیریک، میناب و اطراف بندرعباس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: اجرای طرح های بیابان زدایی در 25 هزار هکتار وسعت زمین های بیابانی استان از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری است.
این مقام مسوول اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی، دریافت سند زمین های ملی و منابع طبیعی کمتر از 20 درصد بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان، هزار هکتار جنگل کاری در استان را از دیگر آثار و نتایج دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و اظهارداشت: زمین های جنگل کاری شده پس از انقلاب و از اوایل دهه 60 تاکنون اجرا شده است.
ذاکری گفت: در حال حاضر 9 میلیون اصله نهال حرا و چندل تولید، احیا و توسعه داده شده است.
ذاکری با اشاره به اجرای بیش از 3 هزار سازه آبخیزداری پس از پیروزی انقلاب در هرمزگان بیان داشت: این استان در محدوده عملیات آبخیزداری قرار دارد اما قبل از انقلاب فقط در حوزه آبخیز سد استقلال میناب عملیات آبخیزداری انجام شده است.
وی گفت: تاسیس نخستین مجمع خیران منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور، مشارکت خیران بیش از 150 میلیارد ریال را برای اجرای حدود 70 پروژه به همراه داشته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان خاطرنشان کرد: همچنین راه اندازی 40 تعاونی منابع طبیعی در حوزه کاری توسط مرتع داران اقدام و از آنها کمک گرفته شده است.
ذاکری یاد آور شد: برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، صندوق توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان جهت تقویت و افزایش توان مالی تعاونی ها تاسیس شده است.
9944 / 6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري بيابانزدايي هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۶۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت

ایرج عالی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان داشت: از این میزان اعتبار ۳۲ میلیارد تومان ملی، ۱۵ میلیارد تومان استانی، ۵ میلیارد تومان مدیریت جامع و هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیز از محل تملک دارایی استان است.

وی بیان اینکه تاکنون کار مطالعات طرح تفصیلی آبخیزداری در سطح ۶۳ حوزه شامل ۶۵۰ هزار هکتار (نزدیک به ۳۴ درصد از مساحت کل استان) انجام شده است، افزود: این مطالعات منجر به اجرای عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی شده است.

عالی با اشاره به اینکه استان ایلام یکی از استان های موفق در اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری است، عنوان کرد: اجرای طرح های آبخیزداری علاوه بر جلوگیری از فرسایش بی‌رویه خاک و تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی، نقش موثری در هدر رفت آب‌های روان، تغذیه و احیای قنوات، استخرهای ذخیره آب و انتقال آب کشاورزی دارند.

وی به تفاهم نامه سه جانبه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، استانداری ایلام و سازمان مدیریت برنامه ریزی استان در سال گذشته اشاره کرد و اضافه کرد: در یک دوره سه ساله یعنی از سال ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۵ در سطح ۵۱۱ هزار هکتار از مناطق مطالعه شده در کل استان طرح‌های آبخیزداری با اعتبار ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا می شود که قرار است اعتبارات مورد نیاز در این قرارداد از محل مولد سازی و تهاتر نفت تامین و تخصیص داده شود.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری از مهمترین برنامه‌های موفق پیشگیری از تخریب عرصه‌های مرتعی، جنگلی و مخاطرات ناشی از جاری شدن سیل های مخرب در مناطق شهری و روستایی است.

معاون آبخیزداری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با اشاره به تغییرات و شرایط اقلیمی افزود: اجرای طرح های آبخیزداری یکی از بهترین فرصت‌ها و مهم ترین راهکار عملی و موثر، برای جبران کم آبی و عبور از بحران خشکسالی است.

وی اظهار داشت: اجرای پروژه های آبخیزداری از جمله عملیات خاکی ذخیره نزولات و پخش سیلاب در مناطق مستعد و بالادست اراضی کشاورزی, عملیات مکانیکی و بیومکانیکی و نیز با اتمام مطالعات تفصیلی اجرایی پارک آبخیز حوزه شهر دهلران ایجاد پارک آبخیز ازجمله برنامه های است که در سال جاری در شهرستان دهلران جانمایی و اجرا می شوند.

کد خبر 6092659

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی