Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@00:25:05 GMT

فوايد کدو تنبل براي خانوم هاي باردار

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۸۷۱۴

فوايد کدو تنبل براي خانوم هاي باردار

خبرگزاري آريا -

مصرف ميزان متعادلي از کدو تنبل در دوران بارداري مي تواند از گرفتگي عضلات مادر جلوگيري کند
خوردن کدو تنبل و دانه هاي آن در دوران بارداري، مزاياي زيادي براي سلامت خود زنان حامله و جنين داخل رحم او دارد. با اين حال، قبل از مصرف اين ماده غذايي با يک دکتر متخصص زنان و زايمان مشورت کنيد. در ادامه اين مقاله، برخي از فوايد سلامتي مصرف کدو تنبل در دوران بارداري زنان عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم ترين اين موارد عبارتند از:
1. جلوگيري از بروز دردهاي شکمي و تسکين دادن آن ها با مصرف کدو تنبل در دوران بارداري:
مصرف ميزان متعادلي از کدو تنبل در دوران بارداري مي تواند از گرفتگي عضلات مادر، مخصوصا عضلات ناحيه شکم او جلوگيري کند. همچنين، اگر مادر بارداري دردي را در اين نواحي از بدن خود تجربه مي کند، مصرف ميزان متعادلي از کدو تنبل مي تواند آن را تسکين دهد. يادتان باشد که شما به عنوان يک زن حامله مي توانيد کدو تنبل را به صورت بخارپز و يا سرخ کرده مصرف کنيد.
2. کدو تنبل بسيار مغذي در دوران بارداري :
به دليل اين که کدو تنبل حاوي مواد مغذي زيادي است، پس مصرف آن براي حفظ سلامت مادران باردار و جنين داخل رحم اين افراد بسيار موثر خواهد بود. اين گياه حاوي پروتئين، چربي، کربوهيدرات ها، ويتامين، آهن، کلسيم، نياسين و فسفر بسيار بالايي است.
سه سوال مهم درباره تغذيه دوران بارداري سه سوال مهم درباره تغذيه دوران بارداري
انتخاب تغذيه مناسب دوران بارداري(بخش دوم) انتخاب تغذيه مناسب دوران بارداري(بخش دوم)
3. جلوگيري از بروز اسهال در دوران بارداري زنان، با کدو تنبل:
خوردن کدو تنبل در دوران بارداري مي تواند شانس زنان را در ابتلا به مشکلات شايعي مانند اسهال و اگزما کاهش دهد. علاوه بر اين موارد، مصرف کدو تنبل در دوران بارداري کمک زيادي به از بين رفتن کرم ها در روده زنان باردار کرده و باعث تميز شدن طحال اين افراد خواهد شد. اين حالات هم به نوبه خود، بروز هر گونه عفونت معده را در دوران بارداري کاهش مي دهد.
4. حفظ تعادل سطح قند خون مادران باردار با مصرف کدو تنبل:
مصرف کدو تنبل مي تواند سطح قند خون شما را کاهش دهد. همچنين، شما مي توانيد براي اطمينان بيشتر، آن را بدون استفاده کردن از هر گونه شيرين کننده و يا قند اضافي مصرف کنيد، تا بتوانيد از مزاياي کامل آن بهره ببريد.
5. کدو تنبل يک منبع غني از پروتئين براي زنان باردار و جنين داخل رحم :
مصرف کدو تنبل براي همه رده هايي سني، به ويژه زنان باردار بسيار مفيد است، چون حاوي پروتئين بالايي است. علاوه بر آن، از آن جايي که کدو تنبل يک گياه غني از فيبر مي باشد، مصرف آن در دوران بارداري مانع بروز مشکل يبوست در بدن زنان حامله خواهد شد.
قبل از خواندن خطر سقط جنين با خوردن جعفري در دوران بارداري ، از خوردن جعفري خودداري کنيد.
در ادامه اين مقاله، برخي از فوايد خوردن دانه کدو تنبل در دوران بارداري زنان بيان شده است. مهم ترين اين موارد عبارتند از:
خواص فوق العاده دانه کدو تنبل :
1. تضمين سلامتي قلب مادران باردار و جنين داخل رحم اين افراد، با مصرف دانه کدو تنبل:
فقط خوردن يک چهارم فنجان از دانه کدو تنبل در هر روز از دوران بارداري، تقريبا نيمي از نياز روزانه زنان حامله به منيزيم را تامين خواهد کرد. فراموش نکنيد که وجود منيزيم کافي در بدن زنان باردارکمک مي کند تا پمپاز قلب مادر و جنين داخل رحم او به درستي انجام گرفته و استخوان ها و دندان هاي جنين هم استحکام مناسبي داشته باشند. علاوه بر اين موارد، مصرف دانه کدو تنبل در دوران بارداري از بروز يبوست در بدن زنان حامله جلوگيري کرده و بروز اين مشکل شايع در بدن زنان باردار را کاهش خواهد داد.
2. دانه کدو تنبل، يک منبع غني از روي براي زنان باردار:
دانه کدو تنبل محتوي روي بسيار بالايي است. بنابراين، مصرف آن در دوران بارداري کمک مي کند تا سيستم ايمني بدن زنان حامله تقويت شده و فرد در طي شبانه روز خواب بهتري را تجربه کند. علاوه بر اين موارد، مصرف اين دانه ها باعث مي شود تا زن حامله به راحتي بتواند نوسانات خلقي خود را که در دوران بارداري بسيار شايع است، کنترل کند.
3. مصرف دانه کدو تنبل، يک گزينه عالي براي جلوگيري از بروز ديابت دوران بارداري:
مصرف دانه کدو تنبل در دوران بارداري باعث تنظيم شدن ميزان انسولين در بدن شما مي شود، به خصوص اگر شما مبتلا به بيماري ديابت دوران بارداري بوده و يا در معرض خطر ابتلا به اين بيماري قرار بگيريد. همچنين، يادتان باشد که مصرف دانه کدو علاوه بر اين که در جلوگيري از بروز هر گونه عوارض بيماري ديابت در دوران بارداري مفيد است، استرس اکسيداتيو را هم در طي اين دوران حساس کاهش خواهد داد.

مصرف کدو تنبل در بارداري مي تواند سطح قند خون شما را کاهش دهد
4. مصرف دانه کدو تنبل تسکين دهنده اثرات يائسگي در بدن زنان:
مصرف دانه کدو در بدن زنان باعث توليد هورمون فيتواستروژن در بدن زنان شده و به افزايش کلسترول خوب در بدن اين افراد کمک زيادي مي کند. اين وضعيت هم در بدن زنان ميانسال، بسياري از علائم يائسگي مانند گر گرفتگي، سردرد، فشار خون و حتي درد مفاصل را کنترل خواهد نمود.
5. بهبود وضعيت خواب زنان باردار، با مصرف دانه کدو تنبل:
به دليل اين که دانه کدو تنبل حاوي تريپتوفان و اسيد آمينه مي باشد، مصرف آن در دوران بارداري بدن مادر را مجبور به تبديل کردن ملاتونين به هورمون خواب مي کند. همانطور که مي دانيد به خواب رفتن و در خواب ماندن يک مشکل شايع بين اکثر زنان باردار است، که يک نگراني مشترکي را در بين اين افراد به دنبال دارد! به همين دليل، خوردن دانه کدو تنبل چند ساعت قبل از خواب به زنان حامله کمک مي کند تا خواب طولاني مدتي را تجربه کنند.
اگر حتي بوي سوسيس شما رو هيجان زده ميکنه, 5 نکته حياتي درباره خوردن سوسيس در دوران بارداري رو بخونيد.
انواع غذاهايي که با استفاده از کدو تنبل و دانه آن تهيه مي شود:
در ادامه اين مقاله، چند دستورالعمل ساده که زنان حامله مي توانند با استفاده از آن ها، غذاهاي حاوي کدو تنبل و دانه آن را تهيه کنند، بيان شده است. اين دستورالعمل ها عبارتند از:
1. سوپ خامه اي کدو تنبل و عدس:
براي تهيه سوپ خامه اي کدو تنبل و عدس به مواد زير نياز خواهيد داشت:
• 1 قاشق غذاخوري روغن زيتون
• 2 عدد پياز خرد شده
• 2 حبه سير خرد شده
• 800 گرم کدو تنبل بدون پوست و دانه آن
• 100 گرم عدس قرمز
• 1 بسته آويشن
• 1 ليوان سبزيجات
• کمي شکر و نمک
• 50 گرم خامه
طرز تهيه سوپ خامه اي کدو تنبل و عدس:
ماهي تابه را بر روي حرارت ملايم قرار داده و با ريختن روغن در داخل آن، پيازهاي خرد شده را به آرامي سرخ کنيد. سرخ کردن را تا زماني ادامه دهيد که پيازها به رنگ قهوه اي طلايي رسيده و کمي نرم شوند. در اين مرحله، سير، گوشت کدو تنبل، آويشن و عدس را به ماهيتابه اضافه کرده و خوب به هم بزنيد. سپس، سبزيجات پخته شده را به ظرف مواد اضافه نموده و در ماهيتابه را بگذاريد، تا مواد درون آن به جوش آمده و حدود 25 دقيقه بپزد. در واقع، آن قدر صبر کنيد که عدس و سبزيجات داخل سوپ کاملا پخته شود.
بعد از شستن کدو تنبل و حذف پوست، دانه هاي داخل کدو را بيرون آورده و همراه مقداري روغن در ماهيتابه ديگري سرخ کنيد. عمل سرخ کردن دانه ها را تا زماني ادامه دهيد که همه آن ها شروع به تکان خوردن و پريدن بکنند. بهتر است در حين سرخ کردن از يک درپوش براي ماهيتابه استفاده کنيد، تا از بيرون پريدن دانه ها از آن جلوگيري شود. هنگامي که همه دانه ها کاملا برشته شدند، با اضافه کردن مقدار کمي نمک و شکر، آن ها را خوب به هم بزنيد. در مرحله آخر، تمام مواد حاوي ماهي تابه اولي را در يک غذاساز ريخته و خوب ترکيب کنيد تا مخلوط يکدست و صافي به دست آيد. سپس، با اضافه کردن خامه، دوباره مخلوط کن را روشن کنيد تا خامه به خورد تمام مواد برود. به عنوان يک خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد که اين سوپ را مي تواند با اضافه کردن دانه هاي برشته کدو تنبل و کمي آويشن ميل کرد!
2. دانه بوداده کدو تنبل:
زنان حامله براي تهيه کردن اين تنقلات سالم به مواد زير نياز خواهند داشت:
1 قاشق غذاخوري کره مارگارين ذوب شده
½ قاشق چاي خوري نمک
مقداري پودر سير
2 فنجان دانه کدو تنبل خام
طرز تهيه دانه بوداده کدو تنبل:
ابتدا فر را با درجه حرارت 135 سانتيگراد روشن کنيد. سپس، دانه هاي کدوي خام را با نمک، پودر سير و مارگارين مخلوط نموده و ترکيب حاصل را بر روي ورق آلومينيوم بريزيد و براي حدود يک ساعت در داخل فر قرار دهيد. البته، فراموش نکنيد که گاهي اوقات، دانه ها را به هم زده و به صورت کامل تکان دهيد.
3. اسپاگتي کدو تنبل:
براي تهيه اين نوع اسپاگتي به مواد زير نياز خواهيد داشت:
• 800 گرم گوشت خرد شده کدو تنبل
• 1 قاشق چاي خوري شکر طلايي
• 100 گرم کره
• حدود 20 عدد برگ مريم خرد شده
• 350 گرم اسپاگتي خشک
• آب يک عدد ليمو ترش
• 50 گرم پنير رنده شده پارمسان
• فلفل به مقدار لازم
طرز تهيه اسپاگتي کدو تنبل:
براي تهيه اين غذا کدو تنبل هاي خرد شده را در يک ظرف ريخته و آرام آرام با مقداري شکر و کمي نمک مزه دار کنيد. سپس، با اضافه کردن حدود شش قاشق غذاخوري آب، درب ماهيتابه را گذاشته و اجازه دهيد با حرارت ملايم، براي حدود 15 دقيقه بخارپز شوند، اما يادتان ياشد که تکه هاي کدو تنبل در زمان نرم شدن نبايد شکل اصلي خود را از دست بدهند. به عنوان يک خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد که اگر بعد از گذشت اين مدت، احساس کرديد کدو تنبل ها هنوز نرم نشده اند، با اضافه کردن مقدار ديگري آب، آن ها را دوباره بخارپز نماييد. پس از پخته شدن کامل، آن را کنار بگذاريد. در طرف ديگري، کره و برگ مريم را ريخته و آن را روي حرارت قرار دهيد تا کره آب شود. هم زمان با اين کار، اسپاگتي ها را در ظرفي که مخلوط آب و نمک در آن به جوش آمده، بريزيد و بگذاريد تا به مدت حدود 10 دقيقه، به خوبي پخته شود. پس از آماده شدن، اسپاگتي ها را آبکش کرده و آنه ا را در ماهيتابه بريزيد. اما مقداري از آب اسپاگتي را نگه داريد.
در اين مرحله، حرارت زير ظرف حاوي مريم گلي و کره را بالا ببريد تا مخلوط شما کاملا گرم شود. بعد با اضافه کردن آب ليمو اجازه دهيد تا مخلوط کامل جوشيده و به قوام آيد. در مرحله آخر، کدو تنبل، کره ذوب شده، نيمي از تخم مرغ و حدود چهار قاشق غذاخوري آب ماکاروني را به اين مخلوط اضافه نموده و در نهايت، ماکاروني آبکش شده را به آن اضافه کنيد. مخلوط را خوب به هم بزنيد تا مواد آن کاملا با هم مخلوط شود. در آخر کار، با افزودن مقداري نمک و فلفل غذاي خود را طعم دار کنيد. البته، بيشتر زنان حامله ترجيح مي-دهند که اين غذا را با اضافه کردن پنير پارمسان رنده شده مزه دار کنند.
در نهايت به خاطر داشته باشد هرچند گفته مي شود که مصرف کدو تنبل و دانه آن براي همه افراد در هر سني، حتي در دوران بارداري بسيار مفيد است، اما زنان حامله بايد قبل از مصرف آن با دکتر معالج خود مشورت کرده و سعي کنند که طبق دستورالعمل هاي او پيش بروند.
منبع: mamanam.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۸۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید و مضرات سشوار برای مو

بیشتر افراد برای خشک کردن و حالت دادن مو‌های خود از سشوار استفاده می‌کنند. عده‌ای هم فقط وقتی به آرایشگاه می‌روند، آرایشگر موهایشان را سشوار می‌کشد و بقیه سال دست به سشوار نمی‌زنند. در این مطلب مزایا و معایب استفاده از سشوار برای سلامت مو را بررسی و در ادامه ۳ راه ساده برای کاهش ضرر استفاده از سشوار بیان کرده‌ایم.

معایب استفاده از سشوار

با مزایای استفاده از سشوار آشنا هستیم. از خشک کردن مو در سرما یا قبل از خواب گرفته تا باز کردن فر و گره آن، زیبایی ظاهر، حالت‌دهی آسان، پرپشت نشان دادن مو و...، اما بد نیست معایب آن را هم بررسی کنیم.

آسیب زدن به بافت و ساختار مو | استفاده از سشوار باعث می‌شود مو‌ها خشک و آسیب‌پذیر شود. اگر می‌خواهید مو‌های شما ساختار نرم و سالم خود را حفظ کند، در استفاده از سشوار زیاده‌روی نکنید. علاوه بر این باید مراقب باشید که از دمای بالای آن استفاده نکنید و همیشه با دمای پایین‌تر کار کنید. ظاهر نرم و براقی که بعد از سشوار کشیدن می‌بینید موقتی و ظاهری است. دمای بالای سشوار مو‌ها را خشک می‌کند و در طولانی مدت، مو‌های شما نرمی و لطافت خود را از دست می‌دهد.

ضعیف شدن فولیکول مو| مو از انتهای فولیکول شروع به رشد می‌کند، در نتیجه اگر می‌خواهید مو‌هایی سالم و زیبا داشته باشید باید مراقب فولیکول‌های مو باشید. اگر در استفاده از سشوار زیاده‌روی کنید ممکن است فولیکول‌های مو آسیب ببینند که نتیجه آن نازک شدن مو و ریزش آن است.

سوزاندن مو و پوست سر| گاهی اوقات بعضی سشوار‌ها به خصوص آنهایی که در سالن‌های آرایش استفاده می‌شوند، دمای بسیار بالایی دارند. پس اگر با سشوار در دمای بالا کار می‌کنید و یک دسته از مو را مرتب و چند بار سشوار می‌کشید، احتمال سوختن مو و حتی سوختن پوست سر وجود دارد.

کدر شدن تار‌های مو| سشوار کشیدن مو، آنها را درخشان و زیبا نشان می‌دهد، اما اگر هر روز این کار را انجام دهید، مو‌های شما درخشندگی خود را از دست می‌دهد و به‌مرور زمان کدر می‌شود. این آسیب سشوار به مو در دما‌های بالا بسیار بیشتر است.

 آیا می‌توانیم هر روز سشوار بکشیم؟

هر وسیله‌ای که با حرارت، مو‌ها را حالت می‌دهد می‌تواند به مو‌های شما آسیب بزند؛ چه یک بار در هفته از آن استفاده کنید چه هر روز. اما قرار گرفتن مو‌ها در معرض دمای بالا آن هم به‌صورت روزانه می‌تواند بسیار مخرب باشد. هر چقدر کمتر از این وسیله استفاده کنید، مو‌های شما سالم‌تر می‌ماند. به‌خصوص درباره مو‌های کودک که ظریف‌تر و حساس‌تر است باید برای استفاده از سشوار بیشتر احتیاط کنید و نکات مهم برای سشوار کشیدن مو‌های کودک را یاد بگیرید.

 خشک کردن مو با سشوار یا در هوای آزاد؟

تحقیقات نشان داده خیس ماندن مو‌ها برای طولانی مدت هم می‌تواند آسیب‌زا باشد. خشک کردن مو با هوا به CMC (کمپلکس غشای سلولی، چسبی که سلول‌های مو را در کنار هم نگه می‌دارد) در الیاف مو آسیب می‌زند، در حالی که خشک کردن با سشوار آسیب نمی‌زند. دلیل احتمالی این امر این است که وقتی مو‌های شما خیس می‌شود، ساقه‌های مو متورم می‌شود؛ از جمله لایه دلتای CMC. خشک کردن مو با هوا فرایندی کند است، زیرا ممکن است تا دو ساعت طول بکشد تا تار‌های موی شما به‌طور کامل خشک شود. در این دوره CMC درون رشته‌های مو به‌طور مداوم در معرض آب قرار می‌گیرد و در حالت متورم می‌ماند. پژوهشگران هشدار داده‌اند که این شرایط ممکن است حتی از استفاده از سشوار هم مضرتر باشد.

 ۳ نکته ساده برای کاهش دادن آسیب سشوار به مو
۱. در حمام از نرم‌کننده استفاده کنید تا مو حالت گرفته و برای باز کردن فر و گره آن نیاز به استفاده زیاد از سشوار نباشد.
۲. موی خیس را سشوار نکشید. بعد از بیرون آمدن از حمام، به‌آرامی مو‌های خود را با حوله خشک کنید و آب اضافی آن را بگیرید.
۳. به دمای سشوار توجه کنید. بهترین دما برای خشک کر

منبع: روزنامه خراسان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی خواندنی‌ها

دیگر خبرها

  • خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا (+عکس)
  • خواص و فواید خرما + فیلم
  • چرا میگن پنیر کاتیج یا کوتاژ مصرف کنید؟+ طرز تهیه کامل
  • فواید و مضرات سشوار برای مو
  • نقش مغفول مانده پدران در سلامت زنان و بارداری | تلویزیون با برنامه‌ «ماه‌ ترین» وارد شد
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • راهنمای انتخاب مانتو شلوار اداری در زمان بارداری