Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@17:23:49 GMT

چالش های پیش روی دولت یونان در سال 2019

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۰۳۶۲

چالش های پیش روی دولت یونان در سال 2019

آتن - ایرنا - استعفای رییس حزب ' یونانیان مستقل ' و جدا شدن این حزب ائتلافی از بدنه دولت چپگرای یونان ، روند اوضاع سیاسی را برای دولت این کشور مشکل و آن را با چالش جدی روبرو کرده است .

به گزارش ایرنا ، اوضاع داخلی سیاسی ، اختلافات یونان با همسایگان خود ، اختلافات در دولت اتئلافی این کشور ، مشکلات با کلیسای ارتدکس یونان و فشار احزاب سیاسی به دولت از جمله مسائلی است که به نظر می رسد امسال ، سال پر تنشی را برای سیاستمداران این کشور بدنبال خواهد داشت و حتی احتمال برگزاری انتخابات زود هنگام در این کشور نیز دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** اختلافات درون دولت ائتلافی یونان:
' پانوس کمنوس' رییس حزب یونانیان مستقل ، اخیرا با انتقاد از تصمیمات دولت اعلام کرد : با توجه به روند اوضاع سیاسی و عملکرد سیاست خارجی این کشور، این حزب امکان خروج ازائتلاف با دولت ائتلافی چپگرای یونان را بطور جدی مد نظر دارد.
روز یکشنبه وی تهدیدات خود علیه دولت را عملی و از پست وزارت دفاع استعفا و حزبش از بدنه دولت ائتلافی جدا گردید که این امر باعث گردید که دولت چپگرای یونان با داشتن 143 نماینده از مجموع 300 نماینده پارلمان در اقلیت قرار گیرد و به احتمال سقوط دولت دامن زده شده است .
براساس این موضع گیری رییس حزب یونانیان مستقل،' الکسیس چیپراس' نخست وزیر یونان نیز روز گذشته در مصاحبه ای با رسانه های گروهی یونان ، اعلام کرد: درصورت خروج حزب یونانیان مستقل از ائتلاف با دولت چپگرای سی ریزا، دولت از پارلمان یونان تقاضای رای اعتماد مجدد خواهد کرد.
این اظهارات درحالی صورت می گیرد که حزب چپگرای سی ریزای یونان فقط دارای 143 نماینده در پارلمان است و برای دریافت رای اعتماد، براساس قانون اساسی این کشور، دولت باید حداقل تعداد 151 رای مثبت از مجموع 300 نماینده پارلمان را به خود اختصاص دهد و چنانچه دیگر احزاب سیاسی و یا نمایندگان مستقل حاضر در پارلمان از دادن رای اعتماد به دولت خودداری کنند، دولت منحل و انتخابات زودهنگام در کشور ظرف مدت یکما باید برگزار شوند.
تعدادی از نمایندگان حزب یونانیان مستقل اعلام کرده اند: با تصمیم رییس حزبشان مبنی بر خروج از ائتلاف با دولت چپگرا آنهم دراین زمان که روند اوضاع سیاسی بین المللی در راستای منافع یونان نمی باشند، احتمالاً به دولت چپگرای سی ریزا رای مثبت خواهند داد و این نکته و تکیه گاه امید دولت یونان به تغییر مثبت روند اوضاع سیاسی تلقی می کند.
اما سئوال اینجاست که اگر هم اکنون این نمایندگان حزب یونانیان مستقل که مخالف با دیدگاه های رییس حزب خود هستند ، به دولت رای اعتماد دهند، با توجه به ماهیت راستگر و محافظه کار بودن آنان ، در تصویب مابقی طرح های قانونی دولت چپگرای یونان ، این دولت را همراهی خواهند کرد یا نه؟

** اختلافات با کلیسای ارتدکس یونان:
دولت یونان در نظر دارد برای کاهش نرخ بیکاری دراین کشور، پرداخت حقوق کشیشان را به شورای کلیسای ارتدکس واگذار نماید و اسامی آنان را از فهرست کارکنان رسمی دولت یونان خارج و به جای آنان که کارمند رسمی دولت محسوب می شوند ، تعداد 10 هزار نیروی جوان را برای اشتغال در ادارات دولتی از قبیل بیمارستان ها و مدارس استخدام نماید.
گرچه ' ایرونیموس دوم' اسقف اعظم یونان با نخست وزیر این کشور درباره اینکه بخشی از سرمایه کلیسای ارتدکس یونان به سرمایه گذاری و اشتغال کار اختصاص داده شوند، توافق کرده اند، اما اعضای رده بالای شورای کلیسای ارتدکس بشدت با این توافق مخالفت کرده اند و عملا این توافق تعلیق شده است .
این درحالی است که دولت یونان اعلام کرده است که این توافق را به پارلمان ارایه خواهد داد تا بتواند ازسرمایه های هنگفت کلیسا برای ایجاد اشتغال استفاده نماید.
اسقف اعظم استانبول که بخشی از کلیسای های یونان زیر نظر آن اداره می شوند ، با انتقاد شدید از دولت یونان و اسقف اعظم این کشور، اعلام کرد: دولت دست از دین زدایی بردارد و اسقف اعظم یونان حق ندارد در مورد کلیساهای تحت نظر اسقف استانبول تصمیم گیری نمایند.
این اظهارات موجب اعتراضات شدید مردم علیه دولت یونان گردید تا جایی که دولت ناچار شد برای کاهش تنش با اسقف گری ارتدکس استانبول ، هیات بلند پایه ای را ماه پیش به استانبول اعزام نماید و تلاش کرد که از تنش ها بکاهد.

** مشکلات خارجی:
اختلافات ترکیه و یونان بر سر اقدامات اکتشافات نفت و گاز در سواحل یونان و قبرس در این ماههای اخیر شدت یافته است و هر دو کشور همدیگر را به دخالت های مرزی متهم می کنند و هر روز شاهد اظهارات تند مقامات آنکارا و آتن درباره نحوه بهره برداری از منابع طبیعی بین دو کشور هستیم و این اختلافات حتی تا مرز احتمال درگیری نظامی پیش رفته است.
یونان به میانجیگری اروپا و آمریکا برای حل اختلافات خود با ترکیه در این راستا چشم دوخته است ولی این امر تا کنون نتوانسته از شدت اختلافات دو کشور بکاهد و تهدید هر دو کشور بصورت مستقیم و غیر مستقیم ادامه دارد که به نظر می رسد در ماه های آتی از شدت بیشتری برخوردار شوند.
*** اما و اگرهای پذیرش مقدونیه شمالی
پس از توافق نخست وزیر ' مقدونیه یوگسلاوی سابق'( FYROM) با ' الکسیس چیپراس' نخست وزیر یونان مبنی برتغییراتی درقانون اساسی این کشور و پذیرش نام ' مقدونیه شمالی ' و به رسمیت شناختن زبان مقدونیه ای برای شهروندان کشور مقدونیه یوگسلاوی سابق از طرف یونان ؛ تظاهرات اعتراضی به این توافقنامه در سراسر یونان آغاز گردید و احزاب مواضع مختلفی را ابراز داشتند.
دولت اسکوپیا پس از فشارهای آمریکا و اروپا برای حل اختلافاتش با آتن ، اکثر خواسته های یونان را برآورده کرده و درحال حاضر که توافقنامه آتن- اسکوپیا درآستانه تصویب نهایی توسط پارلمان کشور مقدونیه یوگسلاوی سابق که از این پس مقدونیه شمالی نامیده خواهد شد، قرار گرفته است، فشارها بردولت یونان به اوج خود رسیده اند.
حزب ' یونانیان مستقل' به رهبری ' پانوس کمنوس' که حزبش در ائتلاف با دولت چپگرای یونان قرار دارد، شنبه گذشته رسماً اعلام کرد: چنانچه دولت یونان این توافقنامه را به پارلمان ارایه دهد، این حزب از ائتلاف با دولت چپگرای سی ریزا( حزب حاکم) کناره گیری و رهبر این حزب از سمت خود استعفا خواهد داد.
هم اکنون رهبر حزب یونان مستقل وزیر دفاع یونان است و دارای 10 نماینده در پارلمان این کشوراست که در ائتلاف با دولت یونان چپگرای سی ریزا قدرت را در دست دارند.
این حزب بارها توافقنامه بین آتن و اسکوپیا را خلاف منافع ملی کشور قلمداد کرده است ولی این بار و در آستانه ارایه این توافقنامه به پارلمان یونان رسماً مخالفت خود با این توافقنامه را اعلام و بر خروج این حزب از ائتلاف با دولت چپگرای یونان تاکید کرده است.
دولت چپگرای سی ریزا در این رابطه اعلام کرده است: این حزب مصمم است حداکثر تا یک ماه آینده این توافقنامه را برای تصویب به پارلمان یونان ارایه دهد و خروج حزب یونانیان مستقل از ائتلاف دولت ،مانع ارایه این طرح به پارلمان نخواهد شد.
حزب چپگرای سی ریزا در حال حاضر دارای 143 نماینده در پارلمان است که با 10 نماینده ای که حزب یونانیان مستقل دارد، دولت ائتلافی پس از انتخابات عمومی سه سال پیش تشکیل داده است.
بر اساس قانون اساسی یونان برای تصویب هر طرح و توافقنامه ای می بایست از جمع 300 نماینده پارلمان این کشور حداقل تعداد 151 رای مثبت دریافت کند که با خروج حزب یونانیان مستقل از بدنه دولت ائتلافی یونان، این دولت در واقع اکثریت را در پارلمان از دست می دهد.
اما دولت یونان امیدوار است که تعدادی از نمایندگان احزاب دیگر از تصویب این طرح حمایت نمایند و اگر چنین نشود، دولت یونان در 9 ماه باقیمانده از عمر خود مجبور خواهد شد هیچ قانون دیگری را به پارلمان ارایه نکند و یا دست به انتخابات زودهنگام در این کشور بزند.
بر اساس قانون اساسی یونان چنانچه دولت این کشور حتی برای یکبار از اکثریت آرا نمایندگان برای تصویب طرح و یا قانون جدیدی برخوردار نباشد یعنی تعداد 151 رای مثبت را به دست نیاورد، دولت منحل و انتخابات زودهنگام در این کشور برگزار خواهد شد.
دولت یونان در این باره برای تصویب این توافقنامه اعلام کرده است که از حزب یونانیان مستقل خواهد خواست که در زمان رای گیری، از نمایندگان خود در پارلمان بخواهد که پارلمان ترک کنند تا دولت بتواند با رای مثبت 120 نماینده ، این توافقنامه را به تصویب برساند.
براساس قانون اساسی یونان درصورتیکه یکی از احزاب در حال رای گیری نمایندگان خود را از پارلمان خارج نمایند، دولت می تواند با دریافت رای مثبت نمایندگان حاضر در پارلمان هر طرح و یا قانونی را به تصویب برساند، اما تا کنون حزب یونانیان مستقل موضع خود در قبال این پیشنهاد دولت یونان را اعلام نکرده و این امر به چالشی جدی برای دولت این کشور مبدل شده است.
' کریا کس متسوتاکیس' رییس حزب محافظ کارو راستگرای دمکراسی نوین که دارای 123 نماینده در پارلمان می باشد مخالفت خود با توافقنامه یادشده را اعلام کرده است و از دولت این کشور می خواهد قبل از ارایه این توافقنامه به پارلمان ، دست به برگزاری انتخابات زوهنگام بزند.
حزب راستگرای محافظه کار یونان در گذشته خواستار حل اختلافات آتن و اسکوپیا حتی با پذیرش نام' مقدونیه شمالی' موافق بود و خود این حزب حدود 5 سال پیش چنین طرحی را برای حل اختلافات دو کشور را پیشنهاد کرده بود ولی هم اکنون با تغییر موضع و برای تحت فشار گذاشتن دولت چپگرای این کشور برگزاری انتخابات زود هنگام از یکسو و جلب نظر شهروندانی که مخالف این توافقنامه هستند از سوی دیگر، رسماً اعلام می کند که نمایندگان این حزب به توافقنامه آتن و اسکوپیا رای منفی خواهند داد .
احزاب سوسیالیست' الاگی' ' اتحادیه مرکزی' مخالفت شدید خود با توافقنامه بین آتن و اسکوپیا را اعلام و گفته اند که به این توافقنامه رای منفی خواهند داد.
حزب چپگرای یونان( ک ک ا) نیز مخالفت خود با این توافقنامه را اعلام کرده است و گفته است: این طرح تحت فشار آمریکا و اروپا برآتن و اسکوپیا و به منظور پیوستن کشور مقدونیه یوگسلاوی سابق به جمع کشورهای ناتو صورت گرفته است.
این حزب نیز اعلام کرده است: با حضور ناتو در یونان و در تمام کشورهای حوزه بالکان مخالف است و از این رو با طرح بین آتن و اسکوپیا مخالف است؛ اما این حزب تا کنون رسماً اعلام نکرده است که در زمان رای گیری در باره توافقنامه آتن و اسکوپیا چه موضعی را اتخاذ خواهد کرد.
حزب سیاسی' پونامی' نیز ضمن حمایت از این توفقنامه اعلام کرده است چنانچه اسکوپیا از برگزیدن مقدونیه الاصل بودن شهروندان خود دست بردارند، به این توافقنامه رای مثبت خواهد داد که تا کنون دولت اسکوپیا این درخواست را رد کرده است.
این حزب اعلام کرد: نمایندگان این حزب منوط به اینکه پس از تصویب این توافقنامه ، دولت یونان بلافاصله دست به برگزاری انتخابات زودهنگام بزند، نمایندگان این حزب به این توافقنامه پرس پن که تا حدودی منافع کشور و منطقه را تامین می کند، رای مثبت خواهد داد
آغاز روند ارایه توافقنامه بین آتن و اسکوپیا به پارلمان یونان به چالشی جدی برای دولت چپگرای یونان مبدل شده است و هر دو کشور تحت فشار آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو، درصدد حل اختلافات خود برآمده اند و از این رو جمعه گذشته' انگلا مرکل' صدر اعظم آلمان برای رایزنی با دولت یونان به این کشور سفر کرد زیرا هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا خواستار الحاق کشور مقدونیه یوگسلاوی سابق به جمع کشورهای عضو ناتو هستند که این امر منوط به حل اختلافات آتن و اسکوپیا است.
مرکل در خلال سفر خود با تعدادی از ورسای احزاب سیاسی یونان دیدار و بر اساس گزارشات خبری یونان در این دیدارها وی بر ضرورت هر چه سریعتر حل اختلافات آتن و اسکوپیا از طریق همراهی با دولت چپگرای یونان تاکید کرد.

** اختلافات یونان و روسیه
هموار کردن راه پیوستن کشور مقدونیه به جمع کشورهای ناتو توسط دولت یونان به اختلافات یونان و روسیه نیز دامن زده است ، زیرا روسیه شدیداً با عضویت این کشور در جمع کشورهای عضو ناتو مخالف و آن را خلاف منافع ملی روسیه قلمداد می کند.
با اوج گیری اختلافات آتن و مسکو چند ماه پیش یونان دو دیپلمات روسی را از این کشور اخراج کرد که با عکس العمل شدید روسیه مواجه و تعدادی از دیپلمات های یونانی از مسکو اخراج شدند.
این امر نیز بر روابط کلیسای ارتدکس دو کشور بی تاثیر نبوده و از این رو روابط دو کلیسای ارتدکس روسیه و یونان نیز رو به تیرگی گذاشت و کلیسای روسیه با اعلام مواضع تندی ، اعلام کرد که تمام روابط خود با کلیسای ارتدکس یونان را قطع کرده است.
گفتنی است که سفر چند هفته پیش ' الکسیس چپراس' نخست وزیر یونان و دیدار با' ولادیمیر پوتین' نتوانست به بهبود روابط دو کشور کمک نماید و رهبران کرملین به سردی با سفر نخست وزیر یونان و هیات همراه به مسکو برخورد کردند.
اروپام**462** 1546

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي يونان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۰۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • گام عملی برای جهش تولید
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد