Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-26@14:03:30 GMT

کشنده ترین عفونتی که باید جدی گرفته شود

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۴۲۳۵

کشنده ترین عفونتی که باید جدی گرفته شود

رکنا: عفونت کلیه با این 9 نشانه را جدی بگیرید زیرا کشنده ترین عفونت به شمار می رود.

عفونت دردناک و ناراحت کننده کلیه هنگامی که باکتری ها از طریق مثانه وارد شده و به یک یا هر دو کلیه حمله می کنند، شکل می گیرد.

 عفونت کلیه که از نظر پزشکی به نام «پیلونفریت» شناخته می شود، اگر در مراحل اولیه و به موقع درمان شود، آسیب جدی به کلیه نمی رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با چند نشانه که خبر از عفونت کلیه می دهند، بیشتر آشنا می شویم.

درد کلیه

درد و ناراحتی در قسمتی از بدن که کلیه مبتلا به عفونت در انجا قرار گرفته نشانه ای رایج در میان بیماران محسوب می شود. همچنین، ممکن است دردی مبهم در قسمت پایین کمر و یا ناحیه تناسلی احساس شود. آشکار است که هر بیمار مبتلا به عفونت کلیه درجه ای متفاوت از درد (برخی حتی بدون درد) و نشانه های مختلف را تجربه می کند.

با این وجود، بروز درد شدید در عفونت کلیه رایج است و بسیاری از بیماران از انتشار درد در پهلوها و کمر خود زیر قفسه سینه یعنی جایی که کلیه ها قرار گرفته اند، شکایت می کنند. حتی بسیاری از دردی که از پایین شکم به سمت کمر و ناحیه کشاله ران حرکت می کند، شکایت می کنند. به طور معمول، درد در عفونت کلیه پخش می شود که به معنای امواج درد شدید است.

تب و لرز

بروز هر گونه عفونت می تواند با شکل گیری تب و افزایش دمای بدن که با لرز همراهی می شود، نمایان شود. عفونت کلیه در نتیجه تولید بیش از اندازه باکتری در این اندام رخ می دهد که با اتصال باکتری ها به دیواره کلیه نشانه های عفونت از جمله تب نمایان می شوند. در صورت عدم درمان، عفونت کلیه می تواند تب خفیف تا بالا را موجب شود که با لرز همراه است. اگر تبی ناگهانی و غیر قابل توضیح را تجربه کرده اید بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

خستگی

کمبود انرژی در میان بیماران مبتلا به عفونت کلیه شایع است. در این شرایط بیمار چنان احساس ضعف و خستگی می کند که تنها تمایل به خوابیدن دارد. استراحت برای مبارزه بدن با عفونت ضروری است.

احساس دفع ادرار اضطراری

در صورت وخیم‌تر شدن عفونت کلیه، و گسترش آن به مجرای خروجی مثانه، بیمار حتی اگر مثانه خود را خالی کرده باشد، ممکن است احساس دائمی و ناگهانی نیاز به دفع ادرار را تجربه کند. پس از استفاده از توالت ممکن است این احساس را داشته باشید که توانایی تخلیه مثانه خود را نداشته و مایع همچنان باقی مانده است. همچنین، ادرار شما می تواند بوی بدی داشته باشد و با وخیم‌تر شدن عفونت این شرایط بدتر شود.

نیاز مداوم و خسته کننده به دفع ادرار اغلب یکی از نشانه های نخست عفونت کلیه است. نیاز به استفاده از توالت می تواند با فشار و سنگینی در بخش پایین شکم و همچنین دردی مبهم و ضرباندار همراه باشد. به خاطر داشته باشید که احساس نیاز مداوم و اضطراری به دفع ادرار از جمله نشانه های سنگ کلیه و عفونت دستگاه ادراری (UTI) نیز محسوب می شود.

تهوع

تهوع خفیف و حتی استفراغ می توانند از جمله نشانه های ابتلا به عفونت کلیه باشند که به از دست دادن اشتها، خستگی و کاهش وزن به واسطه کمبود تغذیه در بیمار منجر می شود. همچنین، ممکن است به واسطه کم آبی بدن احساس تهوع داشته باشید که وضعیتی شایع محسوب می شود زیرا بدن در تلاش است تا باکتری های مضر را از طریق تکرر ادرار از بدن دفع کند.

تهوع و ناراحتی معده می توانند به چند دلیل رخ دهند. به عنوان مثال، ممکن است به واسطه درد و فشار در قسمت شکم که ناشی از عفونت است، احساس تهوع داشته باشید. تهوع و استفراغ می تواند در نتیجه عملکرد نادرست کلیه ها رخ دهند. به خاطر داشته باشید که کلیه ها مسئول دفع سموم هستند و هنگامی که این اندام ها به اندازه کافی سریع کار نمی کنند ممکن است استفراغ برای پاکسازی مواد زائد موجود در بدن رخ دهد.

بیماری زردی

بسیاری از کودکان مبتلا به عفونت کلیه که به خوبی درمان نشده اند، در نهایت به زردی مبتلا می شوند. افراد مبتلا به این بیماری زرد شدن رنگ پوست خود و به طور ویژه تغییر رنگ قسمت سفید چشم ها را تجربه می کنند. بیماری زردی می تواند هنگامی که خون حاوی میزان بیش از اندازه بیلی روبین است، رخ دهد. بیلی روبین رنگدانه ای است که به طور طبیعی هنگام تجزیه سلول های قرمز خون و دفع از طریق صفرا تولید می شود.

اگرچه صفرا در واقع سبز رنگ است، با این وجود، هنگامی که با باکتری های موجود در روده بزرگ واکنش نشان می دهد، بیلی روبین به رنگ قهوه ای تیره یا زرد تیره در می آید. زردی به طور معمول زمانی رخ می دهد که کبد عملکرد درستی ندارد. همچنین، این بیماری می تواند هنگامی که مواد زائد بدن به درستی از طریق ادرار دفع نمی شوند - وظیفه آن بر عهده کلیه ها است - نیز شکل بگیرد.

کسالت شبیه به سرماخوردگی

احساس بیماری همانند این که به آنفلوآنزا مبتلا شده باشید در میان افرادی که از عفونت کلیه رنج می برند، شایع است. بر همین اساس، اگر دارای تب، سر درد، تهوع، دردهای عضلانی و ناراحتی معده هستید ممکن است فکر کنید دچار سرما خوردگی شده اید. اما این نشانه ها در بیماران مبتلا به عفونت های دستگاه ادراری نیز رایج هستند. عفونت های باکتریایی می توانند به هر قسمت از دستگاه ادراری شما از جمله مثانه، کلیه ها، حالب ها و مجرای خروجی مثانه حمله کنند.

هنگامی که باکتری ها به مجرای خروجی مثانه حمله می کنند و به سمت مثانه حرکت می کنند (این شرایط به نام التهاب مثانه شناخته می شود) یک عفونت دستگاه ادراری به راحتی می تواند به عفونت کلیه تبدیل شود. اگر یک عفونت دستگاه ادراری به درستی درمان نشود، باکتری ها می توانند به تکثیر خود ادامه داده و به سمت حالب ها حرکت کنند و در نهایت کلیه ها را تحت تاثیر قرار دهند. عفونت کلیه در پزشکی به نام پیلونفریت شناخته می شود که می تواند وارد جریان خون شده و موجب شکل گیری بیماری جدی در سراسر بدن شود. خوشبختانه، پیلونفریت به طور معمول با تجویز آنتی بیوتیک ها قابل درمان است.

خون در ادرار

افرادی که به عفونت حاد کلیه مبتلا هستند اغلب از وجود خون در ادرار خود شکایت دارند. هنگامی که گلبول های قرمز در ادرار قابل مشاهده هستند این شرایط به عنوان «هماچوری» شناخته می شود. هماچوری می تواند زمانی که یک عفونت دستگاه ادراری از مثانه و مجرای خروجی مثانه (قسمت پایین دستگاه ادراری) به قسمت بالای دستگاه ادراری (کلیه ها و حالب ها) گسترش یافته است، شکل بگیرد. یک عفونت کلیه حاد در این حالت به عنوان پیلونفریت Aشناخته می شود.

هنگامی که در عملکرد کلیه ها اختلال ایجاد شده است، خون می تواند در ادرار پدیدار شود. کلیه های سالم به منظور پالایش خون و سموم فعالیت می کنند. هنگامی که کلیه ها برای دفع مواد زائد از بدن ادرار تولید می کنند، دفع سموم امکان پذیر می شود. اگر خون در مسیر حرکت از کلیه ها به سمت مثانه به درستی پالایش نشود شاهد حضور آن در ادرار خواهیم بود.

درد پهلو

بیمار مبتلا به عفونت کلیه اغلب می تواند دردی مبهم - ایجاد می شود و از بین می رود - در پهلوها و پایین کمر نزدیک به مکانی که کلیه ها قرار گرفته اند را تجربه کند. درد پهلو دارای ویژگی هایی مانند فشار، درد ضرباندار، یا ناراحتی در پهلو، بخش بالایی شکم یا کمر درست زیر دنده ها و بالاتر از لگن است. به طور معمول، درد پهلو مربوط به کلیه با شدت بیشتر در یک سمت بدن شکل خواهد گرفت.

درد پهلو ناگهانی و مزمن می تواند در نتیجه یک وضعیت پزشکی جدی (به عنوان مثال، عفونت دستگاه ادراری یا عفونت کلیه) ایجاد شود. اگر درد پهلو به طور ناگهانی رخ داده می تواند در نتیجه سنگ کلیه یا دیگر مشکلات کلیه نیز باشد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

فیلم لحظه ی اعدام قاتل ملیکا در ملا عام + جزییات ازدواج همسر شهید حججی ! + پدر و مادر شهید به عروسشان نامه نوشتند + متن نامه مرگ مغزی زهرا باغبان قهرمان تکواندو در شیراز ! + عکس فیلم هواپیمای مرگ لحظاتی قبل از سقوط در کرج+ فیلم من مهندس پرواز را از میان لاشه هواپیمای در آتش بیرون کشیدم + فیلم لحظه حادثه و گفتگو علت سقوط هواپیما در کرج چه بود؟ + فیلم سانسور شده قاتل ملیکای پنج ساله اعدام شد / بامداد امروز در ملاعام + عکس 10 روز شوهرم را تعقیب کردم تا اینکه مچ او را در خانه یک زن بیوه گرفتم / شوهرم تلافی چندش آوری کرد ! مریم زارعی نژاد تنها زن شهید حادثه سقوط هواپیما در کرج + جزئیات فیلم لحظه اقدام شیطانی یک وکیل با دختر جوان در آسانسور + عکس زمان واریز یارانه دی 97 مشخص شد مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا کارگردان معروف به دستیارش تجاوز کرد +عکس این مرد را می شناسید؟ / او یک ماهه بود که در حرم امام رضا(ع) رها شده بود + فیلم و عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: پزشکی پزشک قهوه انرژی کاهش وزن کبد برند عفونت دختر تصاویر مرد سوپر مارکت دوربین مدار بسته عکس سقوط هواپیما فیلم سقوط زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۴۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن

تکثیر بیش از حد باکتری های طبیعی موجود در دهان سبب ایجاد التهاب لثه خواهد شد که در صورت عدم تشخیص و درمان این ناراحتی، رفته رفته موجب استخوان محافظ دندان کاهش و تحلیل می رود و موجب به وجود آمدن عفونت لثه می شود. عفونت لثه ها، بیماری است که علایم ناراحت کننده و دردناکی دارد اما زمانی بروز می کند که بیماری تا حد زیادی پیشرفت کرده است.

به گزارش نمناک، باکتری ها ی که مسسب عفونت لثه می شوند به استخوان های محافظ دندان آسیب می رسانند و زمینه لق شدن یا افتادن دندان را فراهم می آورند حتی اگر دندان های شما سالم باشند اما مراقبت کافی نشوند، ممکن است لق شده و بیفتند. 

علت لق شدن دندان ها در سنین بزرگسالی

هر دندان طبیعی تا حد جابجایی طبیعی دارد و لقی طبیعی که در دندان پزشکی موبالیتی می گویند هیچ اشکالی ندارد.

بیماری لثه مشکلات پریو و مشکل در بافت های نگهدارنده دندان یعنی لثه و استخوان آلوئول موجب لقی دندان ها می شود. در درمان های ارتدنسی برای دندان های لق شده دندان ها پس از تثبیت در محل جدید مجددا سفت می شوند.

برخی بیماری های عمومی سیستمیک با تحلیل استخوان اطراف ریشه دندان آلوئول موجب لقی دندان می شود.

ضربه به دندان موجب شل شدن آن می شودکه این مورد خود بخود رفع می شود اما اگر رفع نشد باید حداقل 6 ماه بیمار تحت نظر دندان پزشک یا متخصص باشد تا در صورت نیاز، درمان انجام شود تا دندان عفونت نکند.

با تجمع تدریجی جرم بر دندان، لثه و مقداری از استخوان نگهدارنده تحلیل می رود و دندان لق می شود. لقی دندان در اثر جرم و پلاک میکروبی است و در مراحل اولیه بیماری های لثه و بافتهای اطراف دندان دیده نمی شود.

دندان هایی که لق شده به نظر می رسند گاهی بلندتر شده و فاصله قابل ملاحظه ای بین دندان و ریشه آن پدید می آید. این عارضه نشانه یک بیماری لثوی به نام التهاب لثه است که دندان را در معرض خطر قرار می دهد.

عوامل بروز و تشدید لق شدن دندان ها

علل متعددی سبب بروز عفونت لثه ها می شود که عبارتند از :

زمینه ژنتیک

برخی از بیماران به صورت ژنتیکی دچار این بیماری هستند و عفونت لثه ها در اعضای خانواده شان وجود دارد بنابراین لازم است از نظر وضعیت سلامت خانوادگی بررسی شوند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان سبب کاهش خطرات بروز عفونت لثه ها می شود. بارها در بخش سلامت دهان و دندان در نمناک اشاره شده است که پلاک های دندانی در خط لثه جمع شده و موجب تحریک لثه و حساس شدن آن می شود که بعضی اوقات خونریزی هم پیدا می کند. جرم های دندان مستقیما عامل بروز بیماری نیستند، اما محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می کنند.

دیابت و سایر بیماری ها

افرادی که سلامت بدنی بیشتری دارندکمتر دچار التهاب و ورم لثه می شوند. مثلا افراد دیابتی نسبت به باقی افراد کمتر در معرض این بیماری قرار دارند. عفونت دندان بر وضعیت سلامت عمومی تاثیرگذار است و افراد مبتلا به ناراحتی های قلبی عروقی، دیابت و خانم های باردار بیشتر به این بیماری دچار می شوند.

استعمال دخانیات

استعمال دخانیات عامل بسیار مهمی در پیشرفت عفونت لثه هاست.

سن

افراد در سنین 30 تا 40 سال بیشتر دچار عفونت لثه می شوند و برای رفع این مشکل به دندان پزشک مراجعه می کنند.

استفاده از مسواک زبر

استفاده از مسواکهای خیلی زبر و مسواک زدن محکم باعث آسیب به بافت لثه و بروز عفونت لثه خواهد شد.

عفونت ویروسی

عفونت ویروسی یکی از علل تورم لثه است که باعث تشکیل پلاک دندانی می شود. پلاک دندانی، مایع و گلبول های سفید خون را در آن منطقه زیاد می کند و باعث ورم لثه می گردد.

علایم هشدار لق شدن دندان

عفونت لثه ها، بیماری موذی و ناراحت کننده و دردناکی است اما زمانی بروز خواهد کرد که بیماری تا حد زیادی پیشرفت کند. خونریزی های مکرر و درد لثه ها هنگام مسواک زدن اولین نشانه هایی است که باید آن را جدی گرفت.

برخی از بیماران، زمان زیادی به خونریزی لثه دچار هستند ، اما تا زمانی که درد یا آبسه به سراغشان نیامده به دندان پزشک مراجعه نمی کنند. درباره قرمزی و انقباض لثه ها نیز درمان مناسب باید صورت گیرد. کسانی که دخانیات مصرف می کنند بیشتر به عفونت و تورم لثه ها دچار می شوند و مصرف دخانیات می تواند نخستین علایم هشدار مانند خونریزی لثه را پنهان کند.

درمان مناسب لق شدن دندان

درمان مناسب این مشکل، کاهش باکتری ها و عوامل زمینه ساز بیماری است.

تکنیک های مسواک زدن را توسط دندان پزشک بیاموزید.

با یک مسواک نرم، با کیفیت، مخصوصا مدل شارژی دوبار در روز دندانها را مسواک بزنید تا ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه ها و دستگاه تمیز کننده بین دندانی، شانس ابتلا به این بیماری را می کاهد.

در صورت تشخیص عفونت لثه ها، تمیز کردن کامل ریشه و عاج دندان ها برای از بین بردن باکتری های سطح و حفره های بین دندانی ضروری است.

بیمار سه تا 6 ماه بعد به دندان پزشک مراجعه نماید تا روند گسترش بیماری بررسی و درمان های مناسب صورت پذیرد.

پیشگیری از لق شدن دندان ها

اصول بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

دو بار در روز به مدت دست کم دو دقیقه دندان ها را مسواک بزنید.

به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کنید.

اگر این بیماری در افراد خانواده وجود دارد آن را نادیده نگیرید.

قرمزی، تورم و خونریزی لثه ها را درمان نمایید.

وقتی مراقبت وجود ندارد

پارادونت مسئول ثبات دندان هاست. همزمان استخوان کندویی که دندان در آن کاشته می شود، رشته هایی که در آن به هم ارتباط پیدا می کنند و بافتی که اطراف همه اینهاست یعنی لثه، هم دخیل هستند. مشکل پارادونت، این است که باکتری های موجود در پلاک دندانی می توانند باعث ایجاد التهاب شوند.

لثه متورم حساس می شود، و به محض مسواک زدن از آن خون جاری می شود. و چنانچه در بخش های قبلی سلامت نمناک گفته شد ممکن است کیسه هایی پر از باکتری بین دندان ها و لثه به وجود آیند و استخوان کندویی ماده خود را از دست می دهد.

برخی اوقات اگر درمان انجام نشود عموما طی چند سال، بخشی از ریشه دندان محو می شود؛ دندان ها بلندتر و کشیده تر شده و فاصله بین آنها بیشتر به نظر می رسند.

جرم گیری دشمن لقی دندان

تنها دندانپزشک است که می تواند شما را از شر رسوب ها و باکتری ها رها کند. اگر پارادونتیت پیشرفت کرده است، جرم گیری زیر لثه الزامی است، صیقل دادن دندان ها هم مانع از جذب باکتری ها می شود.

بعد از انجام این اقدامات، اگر دندان های تان همچنان لق بودند، می توان از روش های جراحی برای دندان هایی که اولویت بیشتری دارند، استفاده کرد.

معمولا افراد هر تغییر رنگی که در دندان ها ایجاد می شود را جرم می نامند و برای رفع آن دندان های خود را جرم گیری می کنند در حالی که یکسری از تغییر رنگها بر روی دندان در واقع پوسیدگی هایی هستند که معمولا به صورت سیاه رنگ مشاهده می شوند و در مراحل پیشرفته به شکل حفره در می آیند.

یکسری از تغییر رنگها در ساختمان خود دندان وجود دارند که دائمی بوده و با جرم گیری از بین نمی روند این تغییر رنگها ناشی از مصرف دارو در زمان رشد جوانه دندان بوده و یا ناشی از نقص تکاملی دندان ها و کمبود املاح مختلف در زمان تشکیل دندان و یا ناشی از افزایش فلوراید آب است.

برخی تغییر رنگها ناشی از موادی است که مصرف می کنیم و رسوباتی که بر روی دندان تشکیل می شود. این رسوبات به صورت رنگدانه و جرم هستند که لثه را تخریب کرده و باعث لقی دندان ها می شود.

جرم های تشکیل شده بر روی دندان ها به مرور باعث آزردگی لثه و عقب نشینی لثه می شود. لثه ای که عقب نشینی کرده با جرم گیری جایگزین می شود و اینگونه از دید بیماران پنهان می ماند. هنگامی که بیمار برای جرم گیری مراجعه می کند لثه تحلیل رفته و بیمار احساس می کند جرم گیری باعث از بین رفتن لثه شده است.

موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که موقع جرم گیری در هر صورت خونریزی اتفاق می افتد این امری طبیعی است ولی بیمار آن را به دلیل صدمه دیدن لثه هایش می داند و فکر می کند همین خونریزی ها به علت کنده شدن لثه ها از روی دندان است.

جرم دندان مانع رسیدن سرما و گرما به دندان می شود و دندان به مرور حساسیت خود را از دست داده و هنگامی که به جرم گیری می رویم ناگهان دندان درمعرض سرما و گرما قرار می گیرد و بیمار فکر می کند که جرم گیری باعث تخریب دندان و حساس شدن آن و تخریب لثه ها شده است.حساس شدن دندانها بعد از جرم گیری به مرور رفع می شود. بعد از جرم گیری حتما از دهانشویه مناسب استفاده کنید.

راهکاری نوین برای درمان عفونت لثه

پیوره، از شایع ترین بیماری های دهان و دندان هاست که سبب بروز عفونت در ناحیه لثه ها و سایر نسوج نگه دارنده دندان، می شود و موجب افتادن دندان خواهد شد. عفونت لثه به دلیل باکتری های بافت های اطراف دندان است که موجب عفونت و در نتیجه تورم می شود.

این باکتری ها به استخوان های محافظ دندان آسیب وارد می کنند و باعث افتادن دندان می شوند. در این شرایط احتمال حمله قلبی و سکته مغزی افرایش می یابد.

محققان با مطالعه روی خواص ضد میکروبی نیترید سیلیکون توانستند نوعی سرامیک با خواص کاهش هسته سلول های باکتریایی را شناسایی کنند. نتایج تحقیقات جدید ثابت کرد نیترید سیلیکون برای بیماری های حاد لثه مناسب است. 

قرار گرفتن این ماده روی لثه به مدت 6 روز سبب تغییر متابولیسم باکتری های عامل این التهاب می شود. گرچه درمان های دیگر برای بهبود این بیماری مؤثر هستند، اما نتایج تحقیقات جدید ثابت می کند که نیترید سیلیکون برای بیماری های حاد لثه بسیار عالی خواهد بود. 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟
  • مواد غذایی شگفت انگیزی که بوی بد یا عجیب و غریبی به ادرارتان می‌بخشند
  • نحوه خرید کشنده فاو در بورس
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • ابزار کشنده زورگیران دهه هشتادی پارک چیتگر تهران را ببینید | تصویر
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • فروش تریلی چینی پرقدرت با پیش پرداخت 2 میلیارد و 750 میلیونی و تحویل فوری
  • فاو J6-460 در بورس کالا به فروش می‌رسد