Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگردان مستند آقای شاه گفت: سوژه این فیلم بازگشت به تاریخ دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی است. با این تفاوت که با مخاطب قرار دادن محمدرضا شاه، سیر حکومتی پهلوی را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری دانشجو، «محمد زین‌العابدینی»، کارگردان مستند «آقای شاه» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس در مورد سوژه این مستند گفت: سوژه این فیلم بازگشت به تاریخ دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی است و سال‌های حکومت او از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ روایت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این تفاوت که نگاه راوی در این فیلم، به سمت محمدرضا شاه است و با مخاطب قرار دادن خود او، سیر حکومتی پهلوی را مورد بررسی قرار داده است. در این سیر حوادث، بیننده با دریافت اطلاعات، متوجه می‌شود که چه اتفاقاتی بر ایران گذشته است و در مقابل، محمدرضاه نیز متوجه می‌شود که چه اشتباهاتی انجام داده است و چه راه‌هایی را به خطا رفته است.

وی به کلیدواژه‌های مهمی که در این فیلم مورد توجه قرار گرفته است، اشاره کرد و گفت: در این فیلم سعی کردیم تا وابستگی‌های محمدرضا پهلوی به آمریکا را نشان بدهیم و بگوییم که وقتی یک حاکم از مردم خود دور بشود و به غرب وابسته بشود، راه نابودی خود را هموار می‌کند. او فکر می‌کرد که تا زمانی که دولت‌های بیگانه در پشت او هستند، هیچ خطری حکومتش را تهدید نمی‌کند، اما کاملا اشتباه می‌کرد. علاوه بر این، در این فیلم می‌بینیم که محمدرضاشاه تلاش می‌کرد تا خطا‌های خود را با انجام فعالیت‌هایی نه چندان مهم بپوشاند.

برگزاری جشن‌های بزرگ، وصل کردن خود به پادشاهانی نظیر کوروش و داریوش، ایجاد مناسبت‌های مختلف و ... از جمله فعالیت‌هایی است که فقط ضعف شخصیتی او را نشان می‌دهد. در بخشی از این فیلم می‌بینیم که محمدرضا تلاش می‌کند تا با کنار زدن دین، آرام‌آرام این مقوله بزرگ را از زندگی مردم خارج کند. تغییر دادن تقویم اسلامی به تقویم شاهنشاهی یکی از اقدامات او است که انجام شد که البته واکنش تند مردم را نیز به همراه داشت.

این کارگردان و مستندساز به روند تولید این فیلم اشاره کرد و گفت: در ابتدا قرار بود که این مستند در ۱۰ قسمت ساخته بشود و طراحی‌های ما برای ساخت یک مجموعه ۱۰ قسمتی بود. با مشکلاتی که در پیش تولید این کار اتفاق افتاد، در نهایت قرار شد که یک مستند تک قسمتی ساخته بشود. در سال ۸۷، مجموعه مصاحبه‌های تاریخ شفاهی با کسانی که در جریان انقلاب با رژیم شاه مبارزه کرده بودند، انجام شده بود و بخش‌هایی از همین گفتگو‌ها به عنوان منابع ما مورد استفاده قرار گرفت. علاوه بر این، از فیلم‌های آرشیوی نیز استفاده کردیم.

برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» این هفته با پخش و رونمایی از مستند «آقای شاه» به روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت و پس از آن نشست کارشناسی برنامه با حضور یعقوب توکلی و عباس سلیمی نمین برگزار خواهد شد. این قسمت از برنامه، روز سه‌شنبه ۲۵ دی ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روز‌های چهارشنبه ۲۶ دی ساعت ۹ و جمعه ۲۸ دی ماه ساعت ۱۳:۳۰ است.

منبع: فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رژیم پهلوی محمدرضا شاه رضا شاه تاریخ ایران تاریخ انقلاب تاریخ معاصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۹۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحنه‌هایی از فیلم جدید محمدرضا فروتن پس از ۵ سال | ببینید

به گزارش همشهری آنلاین، نخستین تیزر فیلم سینمایی «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی زاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی منتشر شد. محمدرضا فروتن، ‌میترا حجار، ‌آناهیتا درگاهی و سام درخشانی گروه بازیگران نیلگون را تشکیل می دهند. این فیلم قرار است از ۱۹ اردیبهشت در سینماهای سراسر کشور اکران شود.

نیلگون محصول سال ۱۳۹۸ است که به دلایلی به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نرسید. این فیلم داستانی عاشقانه درباره زندگی دختر و پسری جوان است که در مواجهه با مسایل مختلف خانوادگی و اجتماعی قرار می‌گیرند و...

کد خبر 849373 برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران

دیگر خبرها

  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
  • فیلم/ ماجرای ترور محمدرضا طالقانی در سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر
  • ماجرای ترور محمدرضا طالقانی در سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر
  • (ویدیو) ماجرای ترور محمدرضا طالقانی در سالگرد ۱۱ سپتامبر
  • (ویدئو) صحنه‌هایی از فیلم جدید محمدرضا فروتن پس از ۵ سال
  • گزارش زنده: گل‌گهر 0 - 0 شمس‌‌آذر
  • صحنه‌هایی از فیلم جدید محمدرضا فروتن پس از ۵ سال | ببینید
  • روزی که شوروی پشت مزدوران را در ایران خالی کرد / پاسخ بختیار به ادعای رضا پهلوی / تصاویر رنگی آلمان‌ها از نبرد استالین گراد / گرامافونی که ایرانی‌ها ۱۲۰۰ سال پیش ساختند / آبادان در بیش از یک قرن پیش
  • مجموعه مستند «پا به ماه» از شبکه ۲
  • خبر‌های رسانه - ۱۵ اردیبهشت