Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن پویا، عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به تبیین وضعیت پژوهش‌های قرآنی در سطح کشور، بیان کرد: ابتدا باید ابن نکته را در نظر بگیریم که نمی‌توان پژوهش‌های قرآنی را از سایر پژوهش‌های علمی در حوزه دین جدا کرد؛ بنابراین باید عنوان کلی‌تری داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی هم توجه به مباحث دینی در پژوهش‌ها گسترده شده و باید به این مسئله نیز توجه لازم صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: یکی از مسائلی که باعث شده کار‌های کمتری در حوزه پژوهش‌های دینی صورت گیرد همین پراکندگی و گستردگی است. اما در هر صورت پژوهش‌های قرآنی جدای از سایر مباحث نیست، اما آن رشدی که در دو دهه گذشته داشته به مرور کمرنگ شده است که البته دلایل متعددی اعم از دلایل فرهنگی و معیشتی داشته است. حتی می‌توان مشکلات معیشتی را نیز در اینجا مورد توجه قرار داد و به عنوان یکی از دلایل کمرنگ شدن پژوهش‌های دینی و قرآنی دانست.

عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی تصریح کرد: همچنین یکی از آسیب‌هایی که در حوزه پژوهش‌های دینی وجود دارد این است که امروزه مسائل نوپیدا و نوظهوری به وجود آمده و گا‌ها شاهد این هستیم که افراد کم تجربه به آن سمت گرایش پیدا می‌کنند و از قرآن دور می‌شوند. باعث تاسف است که برخی گمان می‌کنند که اگر به سمت این مباحث جدید بروند چهره علمی بیشتری پیدا می‌کنند در حالی که اینگونه نیست. البته بنده شخص خاصی را مورد خطاب قرار نمی‌دهم و متهم نمی‌کنم، اما در هر صورت این نگاه وجود دارد که فکر می‌کنند قرآن دیگر بحثی برای عرضه ندارد و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

پویا در پاسخ به این سؤال که دلایل وضعیت نامطلوب پژوهش‌های قرآن چیست؟ بیان کرد: ما در دو دهه گذشته در بخش ترجمه‌های قرآن نهضت ترجمه داشته‌ایم و بیش از ۲۰۰ ترجمه بعد از انقلاب عرضه شده است. علاوه بر این، کتاب‌های فراوان قرآنی و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های قرآن را داشته‌ایم که این دستاورد‌ها ارائه شده است که همگی نشان از توجه به قرآن دارد. اما با توجه به همه این کار‌هایی که صورت گرفته است یکی از علل رکود پژوهش‌های قرآنی توجه نداشتن به عمق مباحث قرآنی است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی تصریح کرد: متاسفانه از حقیقت قرآن دور شده‌ایم و برخی از مسائلی که نوظهور هستند این تفکر را ایجاد کرده که برخی گمان می‌برند مشکل کنونی ما قرآن نیست. برخی نیز معتقد هستند که نمی‌توانیم مشکلات خود را با قرآن حل کنیم. در حالی که به اعتقاد بسیاری از اساتید مانند شهید مطهری که در این زمینه به صورت عمیق کار کرده‌اند چنین نظری ندارند، بلکه نظر آن‌ها این است که بدون قرآن مشکلات حل نخواهد شد.
وی در ادامه افزود: وقتی که به عمق قرآن بپردازیم می‌بینیم که بسیاری از مسائل قابل حل است و پرداختن به آن‌ها نیز فرصت فراوانی می‌خواهد. از جمله دلایل دیگری که موجب کمرنگ شدن عمق پژوهش‌های دینی شده، کمبود زمان برای پرداختن به همه مباحث دینی و قرآنی است.

پویا بیان کرد: امروزه سؤالات و ابهاماتی بسیار زیادی مطرح است، اما می‌بینیم که یکسری مباحث صرفا علمی بین برخی از خواص وجود دارد از جمله اینکه به چیستی و ماهیت وحی و الفاظ آن پرداخته می‌شود و یا اینکه به نسخه شناسی و ... می‌پردازند، اما باید توجه داشت که دغدغه عموم مردم این مسائل نیست. دغدغه عموم دینداران این است که ببینند قرآن چگونه می‌تواند مشکل آن‌ها را حل کند و اینکه ببینند آیا قرآن پاسخگوی نیاز‌های اجتماعی و ... آن‌ها هست یا خیر. لازمه اینکه شرایط بهبود باید این است که با نگاه عمیق‌تری به قرآن توجه کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه رساله‌ها و پایان‌نامه‌هایی که نوشته شده نیز چندان کاربردی نیستند تصریح کرد: گنجینه قرآنی در قم جمع‌آوری شده که بیش از ۱۵ هزار پژوهش را شامل می‌شود، ولی درصد بسیار بالایی از این پژوهش‌ها به مباحث تکراری و یا غیرکاربردی پرداخته‌اند. دلیل عمده این مسئله نیز می‌تواند این باشد که وقت و زمان کافی روی این تحقیقات گذاشته نمی‌شود و این مسئله عدم صرف وقت نیز دامنگیر ۸۰ درصد رساله‌های دانشگاهی و حوزوی شده است؛ لذا از عمق و دقت پژوهش‌ها نیز کاسته شده است.

پویا در پاسخ به این سؤال که برای کارامدسازی پژوهش‌ها چه باید کرد؟ گفت: نکته مهم این است که باید برای اساتید قرآنی این دغدغه ایجاد شود که پژوهشگر را نیز به این سمت سوق دهند. وقتی که خود اساتید دغدغه کافی را ندارند و زمان لازم را نیز صرف نمی‌کنند طبیعی است که دانش‌پژوه نیز به پژوهش‌های عمیق توجهی نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در بخش پایانی این گفت‌وگو تصریح کرد: همچنین یکی دیگر از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اهمیت و جایگاه مباحث قرآنی به درستی تبیین شود و توجه داشته باشیم که در هر مقطعی باید به قرآن بازگردیم. اگر این مسائل برای اساتید دغدغه باشد و این اعتقاد وجود داشته باشد رشد پژوهش نیز بیشتر خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه حسن پویا پژوهش های قرآنی پژوهش های دینی مقاله رساله کتاب قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۲۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند

روز جمعه (۱۴ اردیبهشت)، یک زن سوئدی در میدان شهر مالمو سوئد به قرآن کریم توهین کرد. این فرد موهن، همان زنی است که هفته گذشته و در نزدیکی استکهلم به قرآن کریم اهانت کرده بود؛ در ویدئوی منتشر شده، نشان داده می‌شود که این زن با حفاظت کامل پلیس سوئد دست به این اقدام موهن می‌زند و مسلمانان نیز در حالی که پرچم فلسطین به دست دارند، علیه او شعار داده و از مقدسات اسلامی دفاع می‌کنند.

به دنبال این اقدام موهن، «روبرت بگلریان نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران»، «همایون سامه یح نجف آبادی نماینده کلیمیان ایران»، «اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان ایران»، «آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران» و «شارلی انویه تکیه نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران»، نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کردند.

«اهانت به قرآن کریم، اقدام ضد اندیشه، ضد اخلاق و ضد بشری مدعیان آزادی بیان در اهانت به قرآن کریم که تحت حمایت استکبار جهانی، رژیم غاصب صهیونیستی و ایادی غرب در کشور سوئد که با حمایت مقامات این کشور انجام می‌شود، یک جنایت فرهنگی است.

مقامات سوئدی که مسبب ایجاد این جنایت بوده‌اند باید از این قبیل اقدامات علیه مقدسات اسلامی و بشری دست برداشته و با عذرخواهی از تمام مسلمانان و موحدان، جهان درصدد جبران آن برآیند.

اهانت به قرآن، هتک فضیلت انسانیت و اخلاق است و دولت سوئد در این اقدام شرم آمیز، آزادی بیان را به مسلخ برد. تکرار زنجیره‌ای این اهانت‌ها در کشور‌های غربی، نشانه برنامه ریزی‌های پنهان جریان‌های ضد دینی در اسلام ستیزی است، که این نشان از استیصال غرب و کارنامه سیاه خود که نشان از اسلام هراسی در آن مثل روز روشن بوده که طبعا اقدامات دین ستیز و جنون آمیز با شعار‌هایی همچون آزادی بیان، پرده از صورت کریه و دستان ناپاک مستکبرین عالم برداشته و ضمیر شیطانی آنان را رسوا کرده و در آینده نیز خواهد کرد.

ما نمایندگان ادیان الهی در مجلس شورای اسلامی ایران این اقدام جنایتکارانه هتک حرمت به قرآن کریم را محکوم می‌کنیم و نیز نفرت و انزجار خود را از این تصمیم شوم و عمل کوردلانه اعلام کرده و اقدام قاطعانه تمام نهاد‌های بین‌المللی در تقابل با این گونه رفتار‌های مذبوحانه و جریحه‌دار کردن عواطف برادران و خواهران مسلمان را خواستاریم و از همه آزادی‌خواهان جهان می‌خواهیم در کنار مسلمانان با سیاست پلید توهین به همه مقدسات و نفرت پراکنی مقابله کنند.»

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است
  • راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند
  • ۱۲ درصد شرکت‌کنندگان قرآنی مدرک دریافت می‌کنند
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است
  • دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی، منادی قرآن و معارف اهل بیت(ع)
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • آزمون‌ دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در نی ریز
  • توجه به دغدغه‌های فرهنگیان مورد تاکید جدی است
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی قرآن در کرمانشاه