Web Analytics Made Easy - Statcounter

لاله افتخاری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین ارتقا جایگاه زنان را برای نظام اسلامی ارزشمند دانست و گفت: حضرت امام (ره) توجهی ویژه نسبت به زنان داشتند و آن‌ها را در پیروزی و تداوم انقلاب نه‌تنها همدوش مردان که جلوتر از آن‌ها می‌دانستند و این نکته را بارها در ملاقات و سخنرانی‌های خود عنوان کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: انقلاب و نظام اسلامی برای ، امکان حضور فعال زنان با عفاف و حجاب اسلامی در جامعه را فراهم کرد. در این دیدگاه نه ‌تنها به زنان نگاه ابزاری نشد بلکه زنان یکی از مهره‌های مؤثر حرکت انقلاب اسلامی و سال‌های بعدازآن محسوب می‌شوند.

افتخاری با بیان اینکه در سال‌های قبل از انقلاب برای زنان محدودیت‌هایی وجود داشت تصریح کرد: قبل از سال 57، امکان تحصیلات تکمیلی برای زنان وجود نداشت یا حداقل افرادی خاص و به تعداد کم آن‌هم از برخی کلان‌شهرها می‌توانستند وارد مقاطع تکمیلی برای تحصیل شوند، اما به برکت انقلاب و نظام اسلامی این امکان برای همه افراد فراهم‌شده؛ امروز همه می‌توانند حضور در دانشگاه‌ها و مقاطع بالاتر را تجربه کنند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به‌جرئت می‌توان گفت در سال‌های قبل از انقلاب هیچ حوزه علمیه‌ای برای خواهران وجود نداشت اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وجود مراکز آموزش دینی برای خواهران مانند حوزه‌های علمیه، مراکز قرآنی امکان تحصیلات حوزوی و دینی را فراهم کرد و حالا ده‌ها هزار نفر در حوزه‌های علمیه به‌صورت تخصصی تحصیل می‌کنند.

وی بابیان اینکه انقلاب اسلامی برای همه زنان امکان داشتن آگاهی و کسب مهارت‌های مختلف را فراهم کرده است خاطرنشان کرد: زنان ایران اسلامی امکان این را دارند که برای به دست آوردن انواع مهارت‌ها، دانش و آگاهی‌های لازم وارد اجتماع شوند و چه به‌ صورت حضوری و چه مجازی از این امکانات و زیرساخت‌ها بهره‌مند شوند. این چیزی است که تقریباً تا پیش از پیروزی انقلاب به‌صورت گسترده و عمومی برای همه زنان وجود نداشت.

افتخاری افزود: وجود عفیفانه و باحجاب زنان در عرصه‌های ورزشی هم یکی از دستاوردهای انقلاب برای زنان است که باید تجلیل و حمایت شوند، نظام اسلامی تاکنون تلاش کرده است امکان حضور در بیشتر رشته‌های ورزشی را برای زنان فراهم کند و زمینه حضور آن‌ها در عرصه‌های بین‌المللی را نیز مهیا کند که خوشبختانه ثمره این اتفاق را چند سال پیش در مسابقات المپیک شاهد بودیم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی وجود بیش از 20 هزار رساله، پایان‌نامه و موضوعات قرآنی را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی خواند و تأکید کرد: ما همچنین شاهد فعالیت قرآنی خانم‌ها، داوری‌ها و نگارش کتب دینی و قرآنی هستیم که قبل از انقلاب به‌هیچ‌وجه وجود نداشت، حضور زنان در مراکز علمی_پژوهشی و دانشگاه تا سطح نمایندگی مجلس، معاونت و وزارت را بر اساس لیاقت‌ها و توانمندی‌ها شاهدیم.

وی در پایان پرورش توانمندی زنان در عرصه‌های پرورش فرزند و نقش مادری را از مؤلفه‌های افزایش منزلت زنان در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب خواند و تصریح کرد: بالا رفتن امید به زندگی،کاهش مرگ و میر، بالا رفتن میزان سلامت و بهداشت برای زنان، حضور در تشکل‌های قرآنی، کارآفرینی، فرهنگی و حتی سیاسی از مؤلفه‌هایی است که برای افزایش منزلت زنان در جامعه در نظر گرفته‌ و خوشبختانه تا حدود قابل‌توجهی هم اجراشده است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: زنان انقلاب اسلامی نماینده چهل سالگی حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۲۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد

 دکتر طاهره افتخار می افزاید: این ویروس از تماس جنسی و یا تماس های خیلی نزدیک سرایت می کند و ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر ویروس ها دارد.

وی توضیح می دهد: ویروس اچ پی وی به مواد شوینده نیز مقاومت نشان داده و در مواردی حتی پزشکان از لمس صورت خود با دست آلوده به این ویروس مبتلا شده اند. بنابراین ممکن است این ویروس از راه غیر جنسی هم انتقال یافته و برای مثال در فردی از طریق نشستن در جایی مرطوب و جایگزین شدن فردی دیگر در آن مکان نیز انتقال یابد؛ اما شایع ترین راه انتقال این ویروس از طریق مقاربت است.

دکتر طاهره افتخار، متخصص زنان و زایمان

این پزشک متخصص زنان و زایمان درباره سن مبتلایان به ویروس اچ پی وی می گوید: بیشترین بیماران سنین ۲۳ تا ۳۰سال هستند که در این باره تفاوتی بین جنسیت وجود ندارد بنابراین ممکن است هم دختران و هم پسران را مبتلا کند.

وی بیان می کند: دلایلی مانند مصرف سیگار یا مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی را افزایش می دهد؛ اما در افراد زیر ۳۰سال چنانچه فرد رفتار پر خطر نداشته و زندگی، ورزش و تغذیه سالم داشته باشد خود به خود ممکن است این ویروس از بین برود.

افتخار تصریح می کند: ویروس اچ پی وی مانند ویروس تبخال از بین نمی رود و برای همیشه در بدن باقی می ماند بنابراین تشخیص زودهنگام آن در پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم بسیار اهمیت دارد.

همه ویروس ها ریسک سرطان ندارند

وی ادامه می دهد: یکی از شایع ترین علل سرطان دهانه رحم، ویروس اچ پی وی است. هر زگیل در هر جای بدن ممکن است به سبب وجود ویروس اچ پی وی به وجود آید اما همه این ویروس ها ریسک سرطان ندارند و تنها تعدادی از آن ها مانند زگیل تناسلی پر خطرند که شانس ابتلا به سرطان ها را بیشتر می کند.

این پزشک متخصص زنان می افزاید: شایع ترین سرطان های ناشی از ویروس اچ پی وی، سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد و قسمت خارجی ناحیه تناسلی است و در برخی موارد، ممکن است حلق و حنجره را نیز درگیر کند.

وی با اظهار تأسف اذعان می دارد: شیوع ویروس اچ پی وی تنها مختص جوامع غربی نیست بلکه متأسفانه بین جوانان جامعه ایران، تعداد مبتلایان به این ویروس بسیار است که یکی از علل آن، وجود رفتارهای پر خطر و کنترل نشده در جامعه است.

افتخار درباره راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم می گوید: افرادی که روابط پر خطر نداشته و ارتباط شان محدود به کانون خانواده است به صورت مداوم نیاز به تست پاپ اسمیر ندارند اما کسانی که محدودیتی در رابط جنسی ندارند بسیار بیشتر از دیگران در خطر ابتلا قرار می گیرند. 

واکسن گارداسیل مطمئن تر است یا پاپیلوگارد؟

وی بر لزوم تزریق واکسن برای کودکان و جوانان تأکید می کند و ادامه می دهد: یکی از راه های ایمن سازی در برابر ویروس اچ پی وی، تزریق واکسن خارجی گارداسیل است. البته از آنجایی که این واکسن گران است و چندان اعتمادی به تاریخ مصرفش نیست، بهتر است از مشابه ایرانی آن به نام پاپیلوگارد استفاده کرد.

افتخار تصریح می کند: در واقع این واکسن ها از عملکرد و ماهیت یکسانی برخوردارند و تفاوت عمده آن ها در کشور سازنده واکسن می باشد. علاوه بر این واکسن پاپیلوگارد هم ارزان تر از گارداسیل است و هم عامل ۷۰درصد از سرطان هایی که مربوط به ویروس اچ پی وی است را پشتیبانی می کند بنابراین نگرانی در این باره وجود ندارد.

وی درباره سن تزریق این واکسن در دختران و پسران می گوید: این واکسن برای هر جنسیتی می تواند از سن ۹ تا ۴۵ سالگی تزریق شود.

این پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی به جوانان توصیه می کند: پرهیز از رفتارهای پرخطر بهترین راه مصون ماندن در برابر ویروس اچ پی وی است تا سلامتی را در تمام طول عمر خود به همراه داشته و به انواع بیماری ها از جمله زگیل تناسلی و ... مبتلا نشوند. چراکه انجام رفتارهای پر خطر علاوه بر تهدید ابتلا به این ویروس، سبب ابتلا به ایدز، هپاتیتB، هپاتیتC و بسیاری از بیماری های خطرناک دیگر می شود.

افتخار درباره نقش ورزش در پیشگیری یا بهبود سرطان های مربوط به زنان می گوید: چنانچه ویروس اچ پی وی وارد بدن سالم شود، سیستم ایمنی بدن به ویژه در سنین جوانی می تواند آن را تا حدود زیادی از بین ببرد. بنابراین ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است.

وی درباره بهترین روش های تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم تصریح می کند: بهترین روش های تشخیص این نوع بیماری استفاده از تست های غربالگری همچون آزمایش پاپ اسمیر، سونوگرافی های زنان و معاینات سالانه است چراکه این ویروس مانند ویروس تبخال در بدن می ماند و قابل رؤیت نیست. بنابراین انجام آزمایش های پی در پی و منظم در تشخیص زودرس و درمان به موقع بسیار مؤثر خواهد بود.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است
  • سپردن امور به دست مردم افتخار انقلاب اسلامی است
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • سپاه عهده‌دار پاسداری از انقلاب و دستاوردهای انقلاب اسلامی است
  • تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • دستاوردهای عملیات وعده صادق
  • حجاب؛ قدرت زن ایرانی