Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - وجود بيش از 27 ميليون واحد مسکوني و رشد بيش از 2 درصدي سالانه اين واحدها در کشور، در کنار عمر مفيد پايين ساختمان در ايران، اهميت نگهداري و تعميرات (نت) ساختمان ها را نشان مي دهد.

** نت ساختماني ايران عمدتا واکنشي و مبتني بر تعميرات است
درجه بلوغ سيستم هاي نت ساختماني به ترتيب نت واکنشي (مبتني بر تعميرات و بدون نگهداري)، اضطراري، اصلاحي، عمومي، پيشگيرانه و نگهداري جامع موثر را شامل مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رويکرد عمومي نت ساختماني ايران مبتني بر تعميرات و بدون نگهداري و در نتيجه تعميرات واکنشي است، که هزينه هاي پيدا و پنهان نت ساختماني را بسيار زياد مي کند. اين هزينه هاي از وقت ساکنان و مديريت ساختمان گرفته تا هزينه هاي آنچناني تجهيزات و تاسيسات خراب شده را شامل مي شود.
** فرهنگ عمومي نت ساختماني نيازمند توجه و توسعه است
به دليل رويکرد واکنشي به روش نت ساختمان، در ديدگاه عمومي، استقرار يک برنامه نت، حتي براي مجتمع هاي بزرگ مسکوني و اداري و تجاري بزرگ، کمتر مورد استقبال قرار مي گيرد. حوادث دلخراشي چون آتش سوزي پلاسکو، مدتي احساسات عمومي و توجه ها را به نت ساختمان معطوف مي کند، اما شاهد آن هستيم که اين هيجانات خيلي زود فروکش مي کند و عرصه نت به ورطه فراموشي سپرده مي شود.
ترويج اين نکته اقتصادي، که هزينه هاي چرخه عمر براي يک ساختمان با برنامه نت کمتر از ساختمان مشابه است، مي تواند به پذيرش آن در جامعه کمک کند. عموما، هزينه هاي چرخه عمر ساختمان، وجود يک برنامه نت ساختماني را توجيه پذير مي کند. فرهنگ نت ساختمان نياز به توسعه و توجه دوچندان مسئولان وزارت راه و شهرسازي، سازمان نظام مهندسي ساختمان، شهرداري ها، رسانه ها و مردم دارد.
** دانش فعلي کشور در حوزه نت ساختمان کافي نيست
امروز تعداد کتاب ها، مجلات و منابع علمي معتبر کشور در موضوع نت ساختماني انگشت شمارند. در برخي کشورهاي دنيا، رشته هاي دانشگاهي چون ارزيابي ساختمان و مديريت نگهداري و تعميرات وجود دارد، که در ايران خبري از آنها نيست. در نتيجه نبود آموزش کافي، نرم افزارهاي تخصصي اين حوزه، چک ليست ها، کتاب هاي راهنما و روش هاي اجرايي نت ساختمان در ايران ناچيز هستند و بالتبع متخصصان داراي مهارت نيز اندک شمارند. آينده کارهاي پژوهشي اين حوزه هم ناب و قابل اجرا است.
**نت ساختمان بازار بزرگي دارد که هنوز به شکوفايي نرسيده است
اگر فرض کنيم، هر واحد ساختماني سالانه 200 هزار تومان در موضوع نت ساختمان هزينه کند، براي 27 ميليون واحد مسکوني کشور گردش مالي 5400 ميليارد توماني تخمين زده مي شود. اين بازار بزرگ، کمتر مورد بررسي هاي امکانسنجي فعالان صنعت ساختمان براي سرمايه گذاري قرار گرفته و در نتيجه کسب و کارهاي مرتبط با نت ساختمان درجه بلوغ و يکپارچگي صنفي و حرفه اي کمي دارند. چنين فضايي مي تواند امکان توسعه اشتغال حرفه مندان را به صورت سيستماتيک فراهم کند.
** انتقادات جدي به مبحث 22 مقررات ملي ساختمان وارد است
اگرچه، تدوين مبحث 22 مقررات ملي ساختمان، به خودي خود اتفاق مبارکي بوده است، اما انتقادات جدي به ويرايش فعلي اين مبحث وارد است. براي مثال، عنوان اين مبحث، مراقبت و نگهداري ساختمان است، که بهتر است به مديريت نگهداري و تعميرات تغيير يابد. اين مبحث، در طبقه بندي ساختمان ها و فرايندهاي کاري همبستگي معني داري با مبحث دوم مقررات ملي که نظامات اداري کارهاي ساختماني را مشخص مي کند، ندارد.اين مبحث بايستي با ساير قوانين و مقررات از جمله قانون شهرداري ها، قانون تملک آپارتمانها و غيره مطابقت داده شود و اصلاح گردد.
** صلاحيت نگهداري و تعميرات بايد تعريف شود
مبحث 22 مقررات ملي ساختمان، مدير نگهداري ساختمان و بازرس ساختمان را تعريف کرده است. وزارت راه و شهرسازي مي تواند به تعريف دقيق صلاحيت حرفه مندان براي فعاليت در اين حوزه ها را انجام و امکان رتبه بندي آنها را فراهم کند. اين افراد مي توانند در تخصص هاي مختلف عمران، معماري و تاسيسات باشند.
** شناسنامه فني ملکي به برنامه هاي نت کمک مي کند
يکي از مشکلات عمده ساختمان هاي در حال بهره برداري نبود اطلاعات کافي از وضعيت سازه و تاسيسات ساختمان است. آيين نامه اجرايي ماده 33 قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان تهيه سندي به نام شناسنامه فني ملکي و صدور آن را براي کليه ساختمان ها لازم مي داند.
چنين شناسنامه اي در کنار بيمه تضمين کيفيت و روش هاي مدلسازي اطلاعات ساختمان مي تواند به ايمني بيشتر و کاهش هزينه هاي ساختمان هاي در حال بهره برداري بينجامد. در يک سيستم مديريت اطلاعات مناسب، تغييرات ساختماني، تعميرات و کليه اقدامات ثبت و ضبط شده و در بانک هاي اطلاعاتي قابل بازيابي و بهره برداري خواهند بود. چنين اطلاعاتي مي تواند در تحليل وضعيت ساختمان و پياده سازي نت پيشگيرانه و جامع موثر باشد.
** نگهداري و تعميرات از طراحي شروع مي شود
طراحي، اجرا، نظارت و بهره برداري ساختمان، يک زنجير به هم پيوسته است. طرح مناسب و هماهنگ معماري، سازه و تاسيسات، مصالح و تجهيزات مناسب و حتي جانمايي مناسب يک ساختمان در ضوابط شهرسازي، مي تواند در افزايش عمر مفيد ساختمان تاثير به سزايي داشته باشد. مسئوليت هاي فعالان حرفه اي در طول هم قرار مي گيرند و يک حلقه ضعيف مي تواند به مشکلات تاب آوري اين زنجير منجر شود.
خوب است که طراحان، ناظران، سازندگان و حتي تامين کنندگان مصالح و تجهيزات ساختماني دانش حداقلي در حوزه نت داشته باشند، تا طرح هاي بهتري براي ارتقا عملکرد دوره بهره برداري داشته باشند.
**آموزش و ترويج دانش نت مهم است
تربيت نسل جديدي از مهندسان ساختمان، تکنسين ها و کارگران ماهر با دانش روز و مهارت نت ساختمان بايد در دستور کار نهادهاي حرفه اي و دانشگاهي قرار گيرد. در کنار آموزش حرفه مندان، مديران ساختمان، شوراياران، ساکنان و فعالان محلي مي تواند در دستور کار ترويج محتواي آموزشي نهادهاي مرتبط قرار گيرند.
اين افراد مي توانند در زمان بروز بحران هايي چون زلزله در فرايند مديريت بحران مشارکت فعالانه و عالمانه داشته باشند. اين آموزش هاي عمومي مي تواند از دوره تناوب بازرسي ها، تا سيستم ها و تجهيزات کنترلي و مهارت هاي مربوط به بازسازي و ايمن سازي را در بر بگيرد.
**ساختمان هاي عمومي و بزرگ در اولويت قرار گيرند
با توجه به منابع محدود، به ويژه در نيروها و شرکت هاي خدمت رسان نگهداري و تعميرات ساختمان، بهتر است اولويت بندي صورت گيرد تا ساختمان هايي که حيطه عملکردي شهري و فراشهري دارند (مانند ايستگاههاي مترو، هتل هاي بزرگ ، بيمارستانها و مجتمع هاي تجاري)، در اولويت برنامه هاي نت قرار گيرند. شايسته است، ادارات راهبري نگهداري و تعميرات ساختمان ها در وزارت راه و شهرسازي و شهرداري ها شکل گيرد.
اجراي طرح هاي پايلوت و شروع از اولويت ها مي تواند به توسعه نت ساختمان در عموم ساختمان ها و رضايت عمومي ياري کند. از ديدگاه بنده، بدون مشارکت مردم، هر برنامه از بالا به پايين محکوم به شکست است.
در هفته هاي گذشته يادداشتي تحت عنوان 10 درس حقوقي ساختمان منتشر کردم. اميدوارم سلسله ديدگاههايي که در قالب 10 درس مطرح مي شود، براي عموم مردم کشور که در ساختمانهاي ساخت ما مهندسان سکونت دارند و همچنين براي جلب توجه و دقت نظر بيشتر سياستگزاران بخش مسکن و صاحبان حرفه مفيد و موثر واقع شود.
..............................................................
*رئيس دانشکده عمران و معماري دانشگاه علوم و تحقيقات
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۹۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی

در پی ممانعت محیط بانان میانکاله از ورود مصالح ساختمانی به این منطقه، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده، قرار شد اداره میراث فرهنگی استان گلستان پس از اخذ مجوز نسبت به ورود به میانکاله اقدام کند.

به گزارش ایسنا، سرهنگ جمشید محبت خانی افزود: برابر بررسی به عمل آمده از عطاالله کاویان -مدیر کل محیط زیست استان مازندران- و محمود تقی‌پور - مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله - روز سه شنبه هفته گذشته اداره میراث فرهنگی با مصالح ساختمانی بدون انجام هماهنگی، قصد ورود به منطقه حفاظت شده میانکاله را داشته است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه دولتی برای انجام هر گونه فعالیت عمرانی در منطقه حفاظت شده باید مجوز داشته باشد، ادامه داد: یک اثر باستانی در منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد که وظیفه حفظ و نگهداری آن بر عهده میراث فرهنگی است، اما نیاز است از قبل، مجوزی برای ورود به منطقه گرفته شود؛ محیط بان نیز وظیفه کنترل مجوز را دارند.

محبت‌خانی اضافه کرد: مسئولان میراث فرهنگی مجوز ارائه نداده بودند، بنابراین محیطبانان میانکاله از ورود مصالح به منطقه ممانعت به عمل آوردند و با احترام از آنان خواستند که پس از اخذ مجوز نسبت به ورود مصالح به منطقه اقدام کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: فرماندار بندر ترکمن و چند نفر از دریابانی فراجا نیز مراجعه کرده و گفته‌اند با توجه به اینکه میراث فرهنگی دستور قضایی دارد، اجازه ورود آن‌ها داده شود، ولی محیط بانان از ورود کارکنان میراث فرهنگی ممانعت کردند، چون باید مجوز لازم به آنان ارائه می‌شد.

وی با تکذیب وقوع درگیری بین محیط بانان و کارکنان میراث فرهنگی گفت: بحث جزئی بین طرفین به وجود آمده بود، اما درگیری رخ نداده بود. در نهایت آقای تقی‌پور مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله برای بررسی بیشتر موضوع به پاسگاه دریابانی محل می‌روند. از آقای تقی‌پور سوال کردم و گفت نیم ساعت در پاسگاه بودیم، هیچ اتفاق خاصی نیفتاد و در حد صحبت موضوع حل و فصل و قرار شد مجوز لازم از محیط زیست استان گرفته و سپس وارد منطقه شوند، چون محیط بانان مجری هستند و مجوزدهنده نیستند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در عین تاکید کرد: بحث شفاهی بوده و بازداشت و درگیری رخ نداده است.

وی در ادامه با اشاره به همکاری بخش‌های مختلف فراجا با یگان حفاظت محیط زیست گفت: به همه استان‌ها سرکشی می‌کنیم و با محیط بانان ارتباط داریم و در همه استان‌ها این هم افزایی و همکاری وجود دارد. سال گذشته حدود ۲۳ درصد کشفیات با همکاری پلیس پیشگیری، پلیس آگاهی، دریابانی و مرزبانی اطلاعات انجام شد و آن‌ها نقش موثری در کشف سلاح‌های غیر مجاز و قاچاق حیات وحش مانند پرندگان شکاری داشتند.

دیگر خبرها

  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • استفاده از بتن حاوی گرافن در آمریکا
  • کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • صدور پروانه‌های ساختمانی ظرف مدت ۶ماه انجام می‌شود
  • ۱۱۴ هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند
  • ساختمانی که زیر یک تپه مصنوعی ساخته شد + فیلم
  • (تصاویر) مرکز نگهداری و اشتغال معتادان
  • معافیت بیمه‌ای برخی کارگران ساختمانی
  • افزایش خط تولیدِ شیرآلات ساختمانی در گرمی