Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@03:29:18 GMT

اگر بگذارند در مساجد درس می خوانیم

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۲۰۷۶

اگر بگذارند در مساجد درس می خوانیم

دانش آموز هستند و ما شاء الله خوش خنده... در میان خنده های‌شان می گویند اگر برخی از نمازگزاران بگذارند ما دوست داریم هم در مسجد هم نماز بخوانیم و هم تکالیف مدرسه مان را انجام دهیم.

خبرگزاری شبستان، سرویس مسجد و کانون‌های مساجد: ساخت مساجد به عنوان محلی برای نیایش، تجمع و تعامل مسلمانان در طول تاریخ اسلام همواره مدنظر بسیاری از بزرگان دینی و حاکمان و مسئولان کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی بوده و هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وجود جایگاهی برای پرداختن به مسایل اجتماعی و ارتقای ابعاد گوناگون زندگی افراد از جمله زندگی اجتماعی مسلمانان در جوامعی که این گروه در آن ها زندگی می کنند می تواند مأمنی برای افزایش سطح کیفی زندگی این افراد و حتی تمامی کسانی باشد که در این محیط ها اعم از شهرها و کشورها زندگی می کنند و در طول سالیان سال در آن ها به دنیا می آیند و می بالند و زندگی می کنند.

 

 

ضرورت پرداختن به وجود مساجد در محیط های اجتماعی گوناگون و افزایش کارکردهای آن ها برای پاسخگویی به نیازهای انسان ها در جوامع مختلف، موضوعی است که همواره در طول تاریخ اسلام بر آن تاکید شده است و در جوامع گوناگون به شکل های مختلفی به انجام رسیده است.

 

 

موضوعی که در سلسله نوشتارهای «مساجد و معابر» و «مسجدی ها» به آن پرداخته می شود نگاه کمی دقیق تر به مقوله ایجاد مساجد و نیاز کنشگران اجتماعی به وجود آن ها در اطراف محیط های زندگی افراد و نیز چگونگی نقش آفرینی این اماکن دینی در زندگی امروزی بشر است.

 

 

در ادامه به یکی از موضوعات مطرح در زمینه مساجد پرداخته می شود:

 

 

جواد را کنار حیاط در حال صحبت با دوستش می بینم، مرا می بیند و می گوید "سلام" جوابش را می دهم و می گویم شما مسجد می روی؟ اصلا ارتباطت با مسجد چه طور است؟ می گوید خیلی وقت ها نمی توانم به مسجد بروم چون درس های مان سنگین هستند اما اگر بشود می روم، خودم دوست دارم اما وقت نمی شود."

 

 

دوست کنار دستی اش هم می گوید "راست میگه به ما آنقدر تکلیف می دهند که وقت سرخاراندن هم نداریم."

 

 

می گویم خب بروید داخل مسجد درس های تان را بخوانید که دوستش یک دفعه می زند زیر خنده به شکلی که کم مانده سیاه شود و جواد هم از خنده او می خندد... وقتی که آرام می شوند پیمان؛ دوست جواد می گوید "بابا ما چند روز پیش رفتیم نماز بخوانیم یک آقای پیرمردی ما را داشت از مسجد می انداخت بیرون، خادم و چند نفر از مسجدی ها نگذاشتند وگرنه اون آقا داشت همین طور ما را با خودش میبرد سمت در مسجد"

 

 

می گویم چرا؟ ادامه می دهد "نه اینکه ما دانش آموز هستیم و مخصوصا من هنوز نماز جماعت خواندن را بلد نیستیم به همین خاطر بعضی از نمازگزارهای مسجد فکر می کنند که ما نماز آن ها را خراب می کنیم در حالی که امام جماعت مسجد خودش چند روز پیش که جواد نیامده بود مرا صدا کرد و جلوی همه به من شکلات داد و گفت فقط صف اول نایستم و همیشه وقت نماز کنار یک بزرگتر باشم."

 

 

جواد هم ادامه می دهد "البته همین نماز خواندن را هم یکی از همین مسجدی ها بنده خدا چند روز بعد از نماز ماند و به من و پیمان یاد داد خب تمام کسانی که نماز خواندن بلد هستند که از اول بلد نبودند که لابد یکی هم مثل همین آقایی که به ما نماز یاد داد به آن ها هم یاد داده است."

 

 

می گویم که مگر پدر مادرتان به شما نماز خواندن را آموزش نمی دهند یا معلم های تان؟ که جواد می گوید "چرا اما ما نماز جماعت را می گوییم که یک مقدار باید بعضی کارها را در آن انجام داد مثل اینکه باید با امام جماعت در ایستادن و نشستن هماهنگ بود ... البته همان نماز را هم این آقا پیمان خیلی مواقع صلوات می فرستد" این گفته جواد باز هم پیمان خوش خنده را می خنداند و در ادامه او می گوید "اصلا هم این طور نیست بعضی مواقع یادم می رود کجا چه چیزی باید بگویم"

 

 

می پرسم حال اگر درس های تان را بشود بروید در مسجد بخوانید این کار را انجام می دهید؟ که می گویند "بله از خدای مان هست هم بازی می کنیم هم نماز می خوانیم و هم درس های مان را می خوانیم و تکلیف های ما را هم با کمک پدر و مادر و یا مسجدی ها در مسجد می نویسیم."

 

 

از آن ها جدا می شوم در این فکرم که چقدر راحت می شود کودکان را به مسجد جذب کرد.

 

 

 

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: سفر رئیس جمهور به گلستان شورای عالی انقلاب فرهنگی افتتاح پروژه اصفهان تودیع و معارفه خبرگزاری شبستان سفر رئیس جمهور روحانی روز پرستار مسجد طراز اسلامی فعالیت های مسجدی مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۲۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد

هرمزگان-جام جم انلاین-کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان ویژه مسجدی های شهر بندرعباس در محله پل خواجو برگزار شد.     به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان، 40 نفر از برادران و خواهران عضو کانون های فرهنگی هنری شهر بندرعباس که به حوزه کارآفرینی و کسب کار علاقه مند بودند در این کارگاه شرکت کردند.   اسلام خواجه یی، سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان در حاشیه برپایی این کارگاه گفت: شناسایی و حمایت از کسب و کار و کارآفرینی ویژه بچه های مسجد، بهره‌گیری بهینه از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در راستای تحقق شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید»، اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جلب مشارکت اقتصادی مردم در فعالیت‌های اقتصادی، تحکیم اقتصادی کانون های فرهنگی هنری مساجد و حمایت از کسب و کار‌های خرد ازجمله اهداف برگزاری این کارگاه است.   وی افزود: محمدحسین قمری مدیر کل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت، محسن امیدوار مسئول اندیشکده دینا و مهدی آقائی کارشناس ستاد مرکزی کانون های مساجد کشور از مربیان این کارگاه بودند.   سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان با بیان اینکه آیین اختتامیه طرح همت در مسجد قریب به یک ماه دیگر برگزار می شود، اظهار کرد: اعطای تسهیلات سه میلیون ریالی و انجام کار عملی(فعالیت اقتصادی و کسب و کار خرد) توسط فعالان از دیگر اقدامات پیش از آیین اختتامیه است.وی افزود: در آینده از طرح و ایده های منتخب مطرح شده در کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد » حمایت خواهد شد.

دیگر خبرها

  • کتاب پژوهشی «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه»
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
  • برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • برگزاری خیمه‌های عزاداری صادق آل محمد در ۴۰۰ مسجد منتخب تهران
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو