Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی برنا، معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ایرانی‌ها سالانه 10 هزار میلیارد تومان سیگار می‌خرند، گفت: این در حالی است که 35 هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات است.

 

دکتر عبدالرحمن رستمیان در آستانه برگزاری همایش سیگار و سیاست‌گذاری سلامت محور  اظهار داشت: 90 درصد از سرطان‌های ریه به دلیل استعمال دخانیات به ویژه سیگار ایجاد می‌شود و 25 درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز به دلیل مصرف سیگار است بیماری‌های پوکی استخوان و خودایمنی نیز می‌توانند ناشی از این مسئله باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس همایش سیگار و سیاستگذاری سلامت محور  با اشاره به اینکه استعمال سیگار جهش سلولی ایجاد می‌کند گفت: پیشگیری از مصرف دخانیات امر ضروری به شمار می‌رود که با کاهش تقاضا و عرضه می‌توان در این جهت اقدام کرد و کاهش تقاضا بخشی از آن از طریق آموزش و نصیحت ایجاد می‌شود.

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت:‌ در زمینه کاهش عرضه باید توجه داشت که دسترسی به سیگار باید آسان‌ نباشد و متاسفانه اقدامات درستی در این زمینه در کشور توسط سیاست‌گذاران انجام نشده است.

وی بیان داشت: کنوانسیون مبارزه با دخانیات 12 سال پیش ایجاد شد و بر اساس آن عرضه دخانیات به افراد زیر 18 سال ممنوع است و همچنین نزدیک مدارس نباید این عرضه انجام شود که متاسفانه بسیاری از قوانین این کنوانسیون در ایران رعایت نمی‌شود.

رستمیان گفت: ایرانی‌ها سالانه 10 هزار میلیارد تومان هزینه خرید سیگار و دخانیات می‌کنند که 35 هزار میلیارد تومان هزینه برای درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات است؛ بنابراین پیشگیری از این مسئله امری ضروری به شمار می‌رود.

وی ضمن انتقاد از مالیات اندک دخانیات گفت: سودمند‌ترین مالیات برای کالاهای آسیب‌رسان از جمله سیگار است و سازمان مدیریت، دولت و مجلس باید اقدامات جدی در این زمینه انجام دهند و مالیات را در این زمینه افزایش دهند.

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: درآمد مالیات اختصاص‌یافته بر دخانیات باید صرف افزایش فضای فیزیکی، پیشگیری از استعمال دخانیات و سلامت افراد به ویژه دانش‌آموزان باشد که ما در همایش سیگار و سیاست‌گذاری‌های سلامت محور این موضوعات را به صورت کامل مطرح و مطالبه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های تولید سیگار در کشور دو برابر شده است، گفت: طی 10 سال گذشته مصرف توتون در کشور از 2هزار تن به 15 هزار تن رسیده و این مسئله ضرورت قانون‌گذاری و پیشگیری از استعمال دخانیات را نشان می‌دهد.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پوکی استخوان سیگار دخانیات سرطان ریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۴۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا؛ نرخ تورم سالانه در ترکیه به مرز ۷۰ درصد رسید.
سازمان آمار دولتی ترکیه (TÜİK) روز جمعه (۱۴ اردیبهشت) نرخ تورم سالانه منتهی به ماه آپریل (آوریل) را ۶۹.۸۰ درصد اعلام کرد.
بر اساس داده‌های سازمان آمار ترکیه که در هفتۀ اول هر ماه اعلام می‌شود نرخ تورم در ماه آپریل ۳.۱۸ و نرخ تورم سالانه منتهی به پایان ماه آپریل ۶۹.۸۰ درصد اعلام شد.
در همین حال موسسه تحقیقات اقتصادی اناگ (ENAG) نرخ تورم ماهانه و سالانه در دورۀ مشابه این کشور را به ترتیب ۵.۰۲ و ۱۲۴.۳۵ درصد اعلام کرده است.
گفتنی است در حالیکه حداقل دستمز در ترکیه ۱۷ هزار و ۵۰۰ لیر اعلام شده خط فقر در این کشور به ۵۸ هزار لیر رسیده است.
بنا به گزارش فدراسیون اتحادیه‌های کارگری ترکیه (ترک ایش)، خط گرسنگی در ماه آپریل ۱۷ هزار و ۷۲۵ لیر و خط فقر نیز ۵۷ هزار و ۷۳۶ لیر رسیده است.
همچنین هزینه ماهانه زندگی یک کارمند ۲۲ هزار و ۹۹۱ لیر اعلام شده است.
کارشناسان معتقدند با توجه به هزینه‌های زلزله و دو انتخابات گذشته در ترکیه، همزمان با تشدید ریاضت اقتصادی در دوره پیش رو، روند افزایشی نرخ تورم و تآثیر تصاعدی آن در گرانتر شدن بازار ادامه خواهد یافت.

دیگر خبرها

  • تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید
  • جریمه قاچاقچی سیگار در اردبیل
  • عرضه دو تک نگاری خبرنگار ایرانی از افغانستان در نمایشگاه کتاب
  • ۵۰۰بوکس سیگار قاچاق در اردبیل کشف شد/جریمه ۴ میلیارد ریالی قاچاقی
  • ممنوعیت‌های تازه به سبک دهه ۶۰ در مدارس
  • تکرار سختگیری دهه ۶۰ در مدارس
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • عرضه ۱۵۰۰ محصول فناورانه دانش بنیان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • کشف سیگار خارجی قاچاق در مراغه