Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-08@19:22:10 GMT

مصرف گل حتی برای یک بار ساختار مغز را تغییر می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۶۵۶۴

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌تایمز، یافته‌های یک مطالعه جدید موجب نگرانی در مورد تاثیر مصرف تفریحی ماریجوانا در نوجوانان شده است. محققان شواهدی را به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد حتی استعمال مقدار کمی از گیاه شاه‌دانه در نوجوانان موجب ایجاد تفاوت‌هایی در ساختار مغز آنها می‌شود.

"هیو گاراوان" از دانشکده پزشکی دانشگاه ورمونت و همکارانش، مغز 46 نوجوان از انگلیس، فرانسه، ایرلند و آلمان را بررسی کردند که در 14 سالگی یک یا دو بار به صورت تفریحی از ماریجوانا استفاده کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصاویر ام‌.آر.آی نشان داد بچه‌هایی که از گل استفاده می‌کنند، مقدار ماده خاکستری بیشتری در مناطقی از مغز که غنی از گیرنده‌های کانابینوئید است نسبت به بچه‌هایی که از این ماده استفاده نمی‌کنند، وجود دارد.

محققان همچنین دریافتند که بزرگترین تفاوت در میزان ماده خاکستری در ناحیه آمیگدال است که نقش مهمی در درک ترس و سایر فرآیندهای مربوط به احساسات دارد. همچنین این تفاوت در هیپوکامپ که در شکل‌گیری حافظه و توانایی‌های درک فضا دخیل است، دیده شد.

ماده خاکستری(Grey matter) یکی از بخش‌های سیستم عصبی مرکزی است. سیستم عصبی مرکزی از دو ناحیه ماده سفید و ماده خاکستری تشکیل شده است.

ماده خاکستری از جسم نورون‌ها، نوروپیل‌ها، آکسون‌های غیر میلینه، سلول‌های گلیال و مویرگ‌ها تشکیل شده است. در مغز اصولا بافت خاکستری سطحی‌تر از ماده سفید است.

محققان نوشتند: این مطالعه شواهدی را ارائه می‌دهد که ساختار مغز و اثرات شناختی فقط با یک یا دو بار مصرف شاه‌دانه در نوجوانی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مصرف گل می‌تواند فرآیند خودترمیمی مغز را که باعث بهبود کارایی مغز می‌شود، مختل کند.

این مطالعه معنای افزایش حجم ماده خاکستری مغز را مشخص نکرده است، اما گاراوان و همکارانش گفتند که افزایش ماده خاکستری با رشد طبیعی نوجوانان در تضاد است.

گاراوان توضیح داد که در 14 سالگی، مناطق غشایی مغز یک روند نازک شدن را پیش می‌گیرند که باعث بهبود کارایی مغز و ارتباط آن می‌شود.

وی گفت: بنابراین یک احتمال این است که استفاده از شاه‌دانه این فرآیند را مختل کرده و در نتیجه باعث افزایش حجم ماده خاکستری در مغز و اختلال بلوغ در مصرف کنندگان می‌شود. احتمال دیگر این است که استفاده از شاه‌دانه به رشد نورون‌ها و ارتباط بین آنها منجر می‌شود.

این مطالعه اولین مطالعه‌ای نیست که اثرات گل کشیدن را در مغز نوجوانان نشان می‌دهد. در یک مطالعه در سال 2017 محققان دریافتند گل می‌تواند باعث از دست رفتن حافظه در نوجوانان شود.

همچنین یک مطالعه دیگر نشان داده است که نوجوانانی که سال‌ها به صورت روزانه ماریجوانا مصرف می‌کنند در معرض خطر رشد غیرعادی هیپوکامپ هستند.

مطالعه حاضر در مجله JNeurosci منتشر شده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۶۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستم ایمنی بدن خود را با این ماده غذایی تقویت کنید

به گزارش خبرآنلاین؛ احمد اسماعیل زاده روز شنبه در ششمین روز از هفته پویش تغذیه سالم با محوریت افزایش مصرف لبنیات، با تاکید بر مصرف لبنیات برای بهبود سلامتی بدن، اظهار کرد: ماست یکی از محبوب ترین غذاهای تخمیری در جهان به خصوص در خانواده های ایرانی است و به دلیل مزه و فواید سلامتی از مقبولیت گسترده ای در مصرف کنندگان برخوردار است و می توان از آن در کنار غذای اصلی و یا به عنوان میان وعده در طول روز استفاده کرد.

سلامت نیوز در خبری نوشت:وی با بیان اینکه ماست منبع غنی کلسیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین آ ، ویتامین ب ۲ و ویتامین ب ۱۲ به شمار می‌رود، افزود: ماست می تواند پروتئین های با ارزش بیولوژیکی بالا و اسیدهای چرب ضروری را نیز فراهم کند؛ بنابراین، ماست یک غذای مغذی و یک حامل پروبیوتیک عالی است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ماست از تخمیر و اسیدی شدن شیر توسط باکتری های زنده، معمولاً لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوک ترموفیلوس تولید می شوند، این فرآیند منجر به یک محصول لبنی با افزایش ماندگاری می شود.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت این باکتری ها منجر به افزایش فواید مغذی این ماده غذایی شده است، نتایج مطالعات نشان می دهد که مصرف ماست عملکرد سیستم ایمنی را از طریق وجود همین باکتری ها طی مکانیسم هایی در روده بهبود می بخشد، مواد فعال زیستی ماست با تعدیل میکروبیوتای روده، سد روده و ایمونوسیت‌ها در روده و سایر بافت‌ها بر سیستم ایمنی تأثیر می‌ گذارند.

اسماعیل زاده اضافه کرد: مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهند که افزایش مصرف ماست با کاهش نشانگرهای زیستی در گردش التهاب مزمن مرتبط است. همچنین نشان می دهند مصرف ماست می تواند از عفونت جلوگیری کند و بیماری های گوارشی را بهبود بخشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه ماست های غنی شده با ویتامین دی در تقویت سیستم ایمنی تاثیرگذار هستند، گفت: ویتامین دی به دلیل پتانسیل آن برای پیشگیری از بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا نیز مناسب است، لذا توصیه می شود، در کنار وعده های غذایی خود ماست مصرف کنید تا به تقویت سیستم ایمنی خود و سلامت دستگاه گوارش کمک کنید.

پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم با هدف آگاهی بخشی آحاد جامعه درخصوص مصرف نمک تصفیه شده یُددار و افزایش مصرف لبنیات با شعار "انتخاب همه، نمک کم اما تصفیه شده یُد دار" برای هفته اول و شعار "از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی" برای هفته دوم، از تاریخ ۱ بهمن ماه آغاز شده و تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری ادامه دارد.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903981

دیگر خبرها

  • فرمول تعیین دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟ وزیر کار تکلیف را روشن کرد
  • فواید شگفت انگیز خوردن عسل قبل از خواب
  • سیستم ایمنی بدن خود را با این ماده غذایی تقویت کنید
  • جزییات تازه‌ترین تغییر سن و شرط بازنشستگی
  • عقب‌نشینی وزارت کار از تغییر لایحه تعیین دستمزد کارگران
  • سن بازنشستگی تغییر کرد
  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • قبل از مصرف قهوه ژن‌های خود را بررسی کنید!
  • ۲۷ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در مزارع آمل تخریب شد
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند