Web Analytics Made Easy - Statcounter

امکان فسخ پیمان موشکی روسیه و آمریکا، موضوع اصلی کمیته امور نظامی ناتو بود و مقامات بروکسل اعلام آمادگی کرده‌اند تا تدابیر نظامی مضاعفی را برای تامین امنیت خود در برابر روسیه و در صورت خروج آمریکا از پیمان موشکی در نظر بگیرند. ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ بین الملل آسیا-اقیانوسیه اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: روز سه شنبه رایزنی‌های مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه روسیه و آمریکا درباره سرنوشت پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط انجام گرفت و همانطور که انتظار می رفت طرفین به توافقی در این زمینه دست نیافتند و همچنان به تبادل اتهامات متقابل درباره نقض این پیمان ادامه دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که کمیته امور نظامی ناتو که روز چهارشنبه در بروکسل برگزار شد، توجه اصلی خود را به روی موضوع پیمان موشکی بین روسیه و آمریکا متمرکز کرده بود. در این نشست تاکید شد که ناتو تدابیر مشخصی برای دفاع از خود در شرایط کنونی پیرامون این توافقنامه اتخاذ خواهد کرد. مقامات بروکسل بار دیگر روسیه را به تمایلات تهاجمی متهم کرده و اعلام آمادگی کرده‌اند تا اقدامات نظامی مضاعفی را برای تامین امنیت کشورهای عضو در صورت فسخ پیمان موشکی از سوی واشنگتن در نظر خواهند گرفت. در ناتو نیز مانند آمریکا، اطمینان دارند که روسیه با استفاده از موشک‌های عملیاتی تاکتیکی موشک‌های «9ام 729» برای سامانه‌های موشکی اسکندر که گویا اهدافی با برد 500 کیلومتر را هدف قرار دهند، پیمان موشکی را نقض کرده است.

پیش از این، "مایک پامپئو" وزیر خارجه آمریکا ضرب الاجل 60 روزه‌ای برای روسیه تعیین کرد که اگر مسکو طی آن به درخواست‌های واشنگتن پاسخ مثبت ندهد، واشنگتن دیگر به تعهدات خویش در چارچوب این توافقنامه پایبند نخواهد بود. مقامات بلندپایه نظامی و سیاسی روسیه بارها اعلام کرده‌اند که قصد ندارند به این تهدید آمریکا واکنش نشان دهند.

بدین ترتیب اعلام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه اکتبر در باره قصد خروج این کشور از پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط به زودی تحقق خواهد یافت. بسیاری از کشورهای اروپایی از روند اوضاع پیرامون این مسئله رضایت ندارند، ولی با این وجود همچنان از مواضع آمریکا در این باره حمایت می‌کنند و به همین دلیل هم در ماه دسامبر در جریان رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، کشورهای عضو اتحادیه اروپا از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره حمایت از حفظ پیمان موشکی مخالفت کردند.

"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه بعد از مذاکرات با همتایان آمریکایی خود در ژنو یادآور شد: «اکنون دیگر بطور دقیق  تمایل آمریکا برای خارج شدن از این پیمان مشخص شده و در مجموع ما باید این مسئله را بپذیریم که هیچ پیشرفتی در حل و فصل اختلافات به وجود نیامده و مواضع طرف آمریکایی همچنان غیرسازنده و درخواست‌های عنوان شده از طرف روسی غیرقابل اجرا هستند.»

ریابکوف: اکنون آمریکا مسئول سرنوشت پیمان موشکی استروسیه متقاعد شده، آمریکا از پیمان موشکی خارج می‌شودناتو روسیه را به واکنش در برابر نقض پیمان موشکی تهدید کرد

به نوشته این روزنامه "آندریا تامپسون" معاون وزیر خارجه آمریکا در زمینه کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی نیز  روز چهارشنبه در حاشیه نشست ناتو اعلام کرد که آمریکا از ماه فوریه به بعد، دیگر به تعهدات خویش در قبال پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط عمل نخواهد کرد، مگر آنکه طرف روسی دلایل محکمی برای اثبات اجرای تعهدات خویش در قبال این پیمان ارائه کند.

هفته گذشته نیز "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو اعلام کرد که این پیمان قصد دارد اقدامات نظامی خاصی را برای شرایط به وجود آمده پس از فسخ پیمان موشکی بین روسیه و آمریکا در نظر بگیرد. سخنان وی باعث واکنش سریع وزارت امور خارجه روسیه شد.

 سرتیپ "یوری نیتکاچوف" کارشناس نظامی روس در گفت‌وگو با این روزنامه یادآور شد که در سال 2019 کشورهای عضو ناتو هزینه‌های دفاعی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند. این هزینه ها بسیار بیشتر از بودجه نظامی روسیه است. این در حالی است که برای کشورهای عضو ناتو منابع مالی و مادی در رابطه با امکان خروج آمریکا از پیمان موشکی درخواست شده است. این مسئله نمی تواند موجب نگرانی روسیه نشود. اگر کشورهای عضو ناتو تصمیم بگیرند که گرجستان را به عضویت این سازمان درآورند، تهدیدات نظامی جدیدی روسیه را در معرض خطر قرار می دهد و روسیه مجبور به اتخاذ تدابیر متقابلی خواهد کرد. ضمن اینکه آمریکا در صورت خروج از پیمان موشکی، سامانه‌های پرتاب موشک‌های «ام کا41» که می‌توانند اهداف نظامی در خاک روسیه را هدف قرار دهند، نه تنها در خاک رومانی و لهستان، بلکه در گرجستان نیز مستقر کند.

انتهای پیام/

R1445/P36446/S8,87,89,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط ناتو

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ناتو ناتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۰۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌سازی بسته کمک تسلیحاتی جدید آمریکا به اوکراین

جنگ اوکراین گرچه در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ با پیروزی‌هایی برای کی یف همراه بود، اما از سال ۲۰۲۳ ارتش روسیه دست بالا را در جبهه‌های نبرد دست گرفت و روز به روز بیشتر در حال تسلط نظامی بر اوکراین است. با این وجود، مقامات غربی در تلاش هستند با تامین تسلیحات لازم، مانع از شکست مطلق کی یف شوند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۲ مقام آگاه آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود امروز (سه شنبه) اعلام کردند ایالات متحده در حال آماده سازی یک بسته کمک نظامی به ارزش یک میلیارد دلار برای اوکراین است. این بسته کمک‌های نظامی نخستین بخش از لایحه کمک‌های تخصیص یافته از سوی کنگره به ارزش ۶۱ میلیارد دلار به کی یف است. 

این مقامات با اشاره به جزئیات این بسته کمک نظامی، افزودند: این کمک‌های نظامی شامل خودرو‌های نظامی، مهمات سامانه دفاع هوایی استینگر، مهمات مربوط به سیستم هیمارس، توپ‌های ۱۵۵ میلی متری، مهمات ضدتانک جاوالین و تاو و دیگر تسلیحاتی می‌شود که می‌توان به طور فوری در جبهه‌های نبرد مورد استفاده قرار داد. 

مقامات اوکراینی می‌گویند قدرت توپخانه‌ای فعلی روسیه ۱۰ برابر کی یف است و برای مقابله با پیشروی ارتش این کشور، اوکراین نیازمند سامانه‌های پدافند هوایی، موشک‌های دوربرد و نیز تقویت واحد توپخانه‌ای خود است. 

جمهوریخواهان در کنگره گرچه در مسیر تصویب کمک‌های آمریکا به اوکراین سنگ اندازی می‌کردند، اما در نهایت به دلیل آنکه کاخ سفید بسته کمک‌ها به اسراییل و اوکراین را در یک لایحه گنجانده بود، مجبور شدند برای حمایت از تل آویو هم که شده، با این لایحه موافقت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه
  • آماده‌سازی بسته کمک تسلیحاتی جدید آمریکا به اوکراین
  • استقرار ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرز‌های روسیه/کشته شدن ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه/کشته شدن 500 هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه
  • ارتش روسیه به سامانه ضدهوایی اس-۵۰۰ مجهز می شود