Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:03:15 GMT

رئیس جمهوری روسیه وارد صربستان شد

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۱۳۷۸۷

رئیس جمهوری روسیه وارد صربستان شد

بلگراد - ایرنا - ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه برای دیدار و تحکیم روابط با صربستان وارد بلگراد پایتخت این کشور شد.

به گزارش روزپنجشنبه ایرناازرسانه های صربستان، بسته اقتصادی چند صد میلیون یورویی،گفت وگو درباره مشارکت صربستان درخط لوله گاز « جریان ترکیه»، مذاکرات نهایی در باره تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی آسیا - اروپا، ادامه مذاکرات در باره همکاری های دفاعی، حمایت راسخ روسیه در مورد حل مساله کوزوو و امضای 21 توافق نامه و یادداشت تفاهم نامه از جمله محور مذاکرات وگفت و گوهای هیات بلند پایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فدراسیون روسیه در صربستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صربستان برای برقراری امنیت این سفر به بیش از 6 هزار پلیس و مامور امنیتی آماده باش داده است.
پوتین بعد از ورود به بلگراد به قبرستان آزادی بلگراد در جنگ جهانی دوم رفت وحلقه گلی را به بنای یادبود آزادی بلگراد در جنگ جهانی دوم و همچنین ارتش سرخ نثار کرد.
همچنین قرار است که پوتین در برابر صدها شهروند صربستانی در کلیسای بزرگ «سوتی ساوا»(ساوای مقدس)سخنرانی کند

**هدف سفر رئیس جمهوری فدراسیون روسیه به بالکان
سفر پوتین به صربستان برای تثبیت حضور روسیه در این نقطه از اروپا که اهمیت راهبردی دارد بسیار مهم توصیف شده و در عین حال نشان می دهد که مسکو در این منطقه دوستان زیادی دارد.
در حالیکه غرب به صربستان در مورد عضویت این کشور در اتحادیه اروپا شرایطی از جمله حل و فصل مساله کوزوو را تحمیل می کند، روسیه که از موضع صربستان در قبال کوزوو حمایت می کند، تاکید دارد که برای حل مساله کوزوو به قوانین بین المللی و قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل احترام گذاشته شود.
روسیه با تلاش در افزایش همکاری های اقتصادی با صربستان به دیگر کشورهای این منطقه نیز بطور ضمنی نشان داده که می توانند با روسیه در زمینه های مختلف همکاری نزدیکی داشته باشند.
با وجود تلاش ناتو برای عضویت کشورهای این منطقه در این سازمان نظامی اکنون شاهد شروع مراحلی برای ورود مقدونیه به ناتو هستیم. کرواسی، اسلوونی و مونته نگرو از جمهوری های برآمده یوگسلاوی سابق هستند که اکنون از اعضای ناتو محسوب می شوند.
صربستان با سیاست بیطرفانه نظامی بارها اعلام کرده که تحت هیچ شرایطی خواهان عضویت در هیچ سازمان نظامی نیست. صربستان در این راستا با بیشتر کشورها از جمله آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا و همچنین با اعضای ناتو همکاری نظامی دارد.

** پوتین: صربستان شریک راهبردی روسیه است
پوتین در مصاحبه ای که در مسکو با روزنامه پلیتیکا چاپ بلگراد انجام داد گفت که روسیه در بالکان دوستان زیادی دارد و صربستان شریک راهبردی روسیه در این منطقه از اروپا است.
رئیس جمهوری روسیه سیاست ها و اقدامات آمریکا و غرب در تقویت نفوذ خود در منطقه بالکان را عامل بی‌ثباتی منطقه خواند.
پوتین با اشاره به وضعیت پیچیده و دشوار منطقه بالکان خواستار گفت وگوهای سازنده با کشورهای این منطقه شد.
وی همچنین کشورهای غربی را از تهدید و فشارهای سیاسی برای پیشبرد اهداف خود در این منطقه برحذر داشت و خاطرنشان کرد که بر اثر اقدامات برخی کشورهای غربی، در عرصه بین المللی فضای بی اعتمادی و رویارویی تقویت شده است.
وی همچنین گفت:ما به تمایل و علاقه مندی صربستان برای عضویت در اتحادیه اروپا احترام می‌گذاریم و برخلاف کشورهای غربی، صربستان را مجبور نمی‌کنیم تا بین روسیه و اتحادیه اروپا یکی را انتخاب کند.

** همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری روسیه در صربستان
صربستان و روسیه اعلامیه دوجانبه در باره سیاست راهبردی مشارکت را برای سال 2013 امضا کرده اند.
بر اساس این توافق نامه روابط روسیه و صربستان در تمامی زمینه ها رشد صعودی داشته و همکاری های تجاری و تبادل کالا که در سال 2017 بین این دو کشور بالغ بر 2 میلیارد دلار بوده در سال گذشته (2018) افزایش چشمگیری داشته است.
سرمایه گذاری های روسیه در اقتصاد صربستان در حال حاضر به بیش از 4 میلیارد دلار رسیده است و همکاری گازپروم روسیه موجب شده که شرکت نفت صربستان رهبر بازار انرژی بالکان شود و همچنین مشارکت روسیه با صربستان باعث شده که راه آهن صربستان بازسازی و نوسازی شود.
خط لوله گاز «جریان ترکیه» که صربستان در آن به گونه ای مشارکت خواهد داشت، از نوامبر سال 2017 آغاز شده و قصد بر این است که تا پایان سال 2019 اجرا شود.
گاز پروم روسیه اکنون گسترش خط لوله گاز تا اروپا را در حال بررسی قرار دارد.
مشارکت صربستان در این پروژه همچنین برای مدرنیزه کردن و گسترش شبکه ملی حمل و نقل گاز که با گاز پروم در سال 2017 امضا شده کمک می کند.

** همکاری های نظامی صربستان با فدراسیون روسیه و ناتو
صربستان از سال 2006 به این سو در راستای پیگیری سیاست بی طرفی نظامی، در 150 رزمایش مشترک با کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و در 6 سال اخیر در 14 تمرین نظامی با روسیه شرکت داشته است.
تصویر رسانه ها همکاری نظامی صربستان با روسیه را بیشتر نشان می دهد، اما واقعیت نشان می دهد که صربستان از سال 2006 که به عضویت در طرح مشارکت صلح در آمده در 150 تمرین نظامی با کشورهای های عضو ناتو شرکت کرده، در حالی که 14 تمرین نظامی با روسیه داشته است.
صربستان همچنین آمریکا را بزرگترین شریک کاری خود در جهان می داند و با نیروهای ناتو در چارچوب طرح (مشارک برای دوستی) همکاری و با ناتو و روسیه رزمایش برگزار می کند.
از طرف دیگر روسیه افزون براینکه حامی بزرگ صربستان در مساله کوزوو درمجامع بین المللی بوده، یکی از تامین کننده های عمده سلاح های نظامی صربستان به شمار می رود. صربستان در سال (2017)، 6 فروند میگ 29 از روسیه تحویل گرفته است.
اروپام**436**1590

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سفر رياست جمهوري روسيه گسترش همكاري صربستان روسيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۳۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد

لاوروف گفت، احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در ایالات متحده، روسیه را دشمن می‌دانند و بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تلاش خواهند کرد تا روسیه را شکست دهند.

به گزارش ایسنا، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی بوسنیایی ATV گفت: «به‌زودی انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده برگزار خواهد شد. هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر روسیه و چین وجود ندارد. رویکرد گروهی ممکن است سخت و گروه دیگری حتی سخت‌تر باشد، اما در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌کند.»

لاوروف ادامه داد: «برای هر دو، مهم نیست که چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود، ما در کل دشمن هستیم. اینکه ما دشمن باشیم یا نیروی متخاصم فرقی نمی‌کند. اما "شکست استراتژیک" که آنها می‌گویند باید به روسیه تحمیل شود، هدف تشکیلات آمریکایی است.»

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوال مشابهی گفت، ما آماده خواهیم بود تا با هر کسی که مردم آمریکا انتخاب کنند، کار کنیم، مشروط بر اینکه تمایل متقابل وجود داشته باشد.»

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی کاندیداهای اصلی این انتخابات هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مراسم تحلیف «پوتین» فردا برگزار می‌شود
  • رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال دخالت نظامی در اوکراین خبر داد
  • رهبر دموکرات سنا از احتمال اعزام نظامیان آمریکایی به اوکراین خبر داد
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • سوئیس: به اوکراین سلاح نمی‌دهیم
  • هشدار مجارستان برای احتمال وقوع جنگ جهانی سوم
  • اوکراین : جنگنده سوخوی 25 روسیه را سرنگون کردیم
  • روسیه وزیر دفاع سابق اوکراین را تحت تعقیب قرار داد
  • دیدار رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا و فرمانده نیروی هوایی ارتش با خانواده شهید زاهدی
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»