Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- استاد روابط بين الملل دانشگاه تهران مي گويد: مهندس بازرگان متعلق به جريان نوگرايي ديني بود، جرياني معتدل که به دنبال پاسخ هايي براي زدودن عقب ماندگي از درون آموزه هاي ديني تاکيد داشت.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، الهه کولايي بيست و چهارمين سالگرد درگذشت مهدي بازرگان با موضوع گفتمان بازرگان و چهل سالگي انقلاب با بيان اينکه بازرگان به نسل نوگرايان و نوانديشان ديني تعلق داشت، گفت: نوگرايي ديني در مقابل جريان مدرنيته و نوشدگي، تلاشي گسترده در همه کشورهاي اسلامي است که بر مبناي پاسخ گويي براي علل عقب ماندگي خود و پيشرفت کشورهاي غربي شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به ضرورت تبارشناسي ديني در چهارمين دهه انقلاب اسلامي افزود: در جريان انقلاب اسلامي مدلي از توسعه و مردم سالاري به نام دين در ايران شکل گرفت و افرادي مانند مهندس بازرگان براي رسيدن به چنين تجربه اي بسيار تلاش کردند.
کولايي با بيان اينکه بازرگان به جريان نوگرايي ديني تعلق داشت به دنبال پاسخگويي توسعه و پيشرفت از ميان آموزه هاي ديني بود، تصريح کرد: اين جريان در کشورهاي اسلامي بسيار قدرتمند بود و در نيمه قرن نوزدهم و از سوي کساني مطرح شد که با جهان غرب مواجه شده و به دنبال پاسخگويي به علل عقب ماندگي جوامع خود و علل پيشرفت جهان غرب از دين بودند. برخي ازاين نوگرايان در کشور خود نيزاز سوي سنت گرايان مرتد شناخته و به ديگر سرزمين هاي اسلامي مهاجرت کردند.
اين استاد دانشگاه تعارف و خوانش ها از نوگرايي ديني را در کشورهاي اسلامي متفاوت دانست و ادامه داد: ايران نخستين کشور آسيايي و اسلامي بود که در مقابل استبداد غربي انقلاب کرد و حاصل آن قانون مشروطه است، اما قانون مشروطه قدرت را مشروعه نکرد.
وي با اشاره به نوگرايي در دوره پهلوي اول و دوم گفت: نوسازي در اين دوره نوسازي است که وجه سياسي آن کنار گذاشته مي شود و به رغم فشارهايي که از خارج وارد مي شود اما گشايش در فضاي سياسي اتفاق نمي افتد، اين نوسازي بعدها با تحولات سريع و بنياد برانداز خود را نشان مي دهد، تحولاتي که به دليل نبود زيرساخت ها و نگاه هاي همه جانبه شکل مي گيرد.
وي با تاکيد بر اينکه نوگرايي ديني را بايد در متن آن بررسي کرد، ادامه داد: نوگرايان ديني با وجود تحولات و پيشرفت هاي جامعه بشري دين را ناکارآمد نمي دانند بلکه تلاش مي کنند با خوانش هاي نو از دين، پاسخ هاي مناسب را براي زدودن همه آثارعقب ماندگي پيدا و به جامعه ارائه کنند.
کولايي افزود: در جريان نوگرايي ديني شاهد هستيم که اين جريان اعم از سوسياليست هاي خداپرست تا نهضت آزادي مي کوشند پاسخ هاي خود براي رفع عقب ماندگي را از درون آموزه ها و هويت ديني و بومي ايراني جستجو و استخراج کنند، اين جريان بر جدايي ناپذيري دو مولفه هويتي اسلامي-ايراني تاکيد داشت.
استاد روابط بين الملل دانشگاه تهران گفت: تاکيد نوگرايان ديني بر هويت ايراني- اسلامي در حالي است که عنصر دين در برنامه ريزي ها انکار شد: آثار اين انکار را در انقلاب اسلامي شاهد هستيم.
نماينده دوره ششم مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه انقلاب اسلامي پاسخ به سياست نوگرايي غرب گرا است که مولفه هاي هويتي ايراني- اسلامي را انکار مي کرد، ادامه داد: پس از اين دوره انکار هويت ايراني را شاهد هستيم و عامل اسلامي برجسته مي شود و جامعه ايراني حرکت پاندول وار را تجربه مي کند.
وي ادامه داد: در متن اين تحولات فشار جامعه بين المللي را بر جامعه ايراني شاهد هستيم، از يک سو انديشه هايي که بعد از انقلاب اکتبر کشور را هدف قرار مي دهد همچون مدل نوسازي کمونيستي و از سوي ديگر ليبراليسم غربي و خاستگاه هايي که در اقتصاد، سياست و فرهنگ مبنايي براي يک نوعي از نوسازي قرار مي گيرد.
کولايي با بيان اينکه نوگرايان ديني قبل از انقلاب اسلامي تلاش مستمري براي ايجاد ارتباط با کانون هاي سنتي و اسلامي- ايراني داشتند، افزود: اين جريان تلاش مي کرد که اين حوزه ها را از انزواي تاريخي خارج کرده ، آنها را در جريان تحولات جهان قرار دهد و پاسخ نياز جامعه را نه با نفي دين که از درون آموزه هاي ديني بيابد.
وي گفت: در قرن بيستم دو جريان کاملا متعارض را شاهد هستيم جرياني که به نوعي کپي برداري از غرب و غربي شدن را مطرح مي کند و جريان ديگر نفي هرآنچه ازغرب مي آيد در حالي که نوگرايي ديني حد معتدل ميان اين دو جريان است.
وي با اشاره به شکل گيري انقلاب اسلامي و رهبري مرجعيت ديني آن گفت: انقلابي که بر پايه دين شکل مي گيرد ، رهبري آن را يک مرجع ديني بر عهده مي گيرد، رهبري که معتقد بود عنصر زمان و مکان در فتاوي فقهاي شيعه در نظر گرفته شود. موضوعي است که پيش از اين امام موسي صدر نيز برآن تاکيد داشت و بر مبناي آن پيوندي ميان کانون هاي مدرن و ديني شکل گرفته و حوزه ها به مسائل و جريان هاي روز وارد مي شوند.
وي افزود: امام خميني موضوع پيوند حوزه و دانشگاه را مطرح کرد در حالي که بعد از چهل سال به جاي تعامل اين دو دانشگاه ها تحت مديريت حوزه ها قرار گرفت . البته اين تجربه ها بايد شکل مي گرفت، اين طرز تلقي ها، انديشه ها بايد در کشور عملي مي شد.
وي با يادآوري تاکيد مهندس بازرگان بر عقلانيت گفت: برخلاف روند انقلابي که در کشور جريان داشت وي برعقلانيت و ضرورت توجه به محدوديت ها و تنگناها و فرصت ها تاکيد داشت، چه در دوران نخست وزيري و چه پس از استعفا به دليل ايمان راسخ و باورهاي ديني و عميق شجاعانه در برابر رفتارهاي عقلاني تاکيد کرد.
وي با بيان اينکه به عنوان جامعه اي در حال گذار نمي توانيم خود را از جوامع ديگر جدا کنيم، افزود: در دوم خرداد سال 76 جريان نوگرايي ديني وارد فاز جديدي مي شود و عصر انقلابي به دوره اصلاحي وارد مي شود.
کولايي ادامه داد: در اين دوره تحولات سريع اتفاق مي افتد، امروز تحولاتي که در جامعه جهاني اتفاق مي افتد فرصت درنگ و تاني و آموختن گام به گام را نمي دهد از اين رو بايد به بازخواني روي آوريم و ازتجربه همه سال هاي گذشته را بدون انکار بهره بگيريم.
وي با يادآوري اينکه مهندس بازرگان بر آموختني بودن دموکراسي تاکيد داشت، گفت: ملتي که قرن ها رعيت بوده به راحتي صاحب حق نمي شود. ما قانون مشروطه را تصويب کرديم و پس ازآن با ديکتاتوري رضاخان روبرو بوديم. اين قانون نيست که ساختار قدرت شکل مي دهد بلکه ساختار قدرت فراتر از قانون شکل مي گيرد. قانون در طول زمان ظرفيت هاي متفاوت ايجاد مي کند.
اين صاحب نظر سياسي گفت: تحولات به حرکت در مسير عقلانيت نيازمند است.
به گزارش ايرنا، بيست و چهارمين سالگرد درگذشت مهدي بازرگان نخست وزير دولت موقت و دبيرکل پيشين نهضت آزادي عصر پنجشنبه با حضور برخي شخصيت هاي سياسي در کانون توحيد تهران برگزار شد.
بازرگان از اعضاي پيشين جبهه ملي، معاون وزير فرهنگ کابينه مصدق و ﺭﺋﯿﺲ هيات ﺧﻠﻊ ﯾﺪ ﺍﺯ ﺷﺮﮐﺖ ﻧﻔﺖ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ بود. وي در سال 1340 با تاييد مصدق، به ﻫﻤﺮﺍه ﯾﺪﺍﻟﻠﻪ ﺳﺤﺎﺑﯽ ﻭ سيد ﻣﺤﻤﻮﺩ ﻃﺎﻟﻘﺎﻧﯽ ﻧﻬﻀﺖ ﺁﺯﺍﺩﯼ را تاسيس کرد.
بازرگان پس از پيروزي انقلاب اسلامي به عنوان اولين نخست وزير جمهوري اسلامي انتخاب شد که عمر دولتش با تسخير لانه جاسوسي توسط دانشجويان خط امام در سال 1358 به پايان رسيد. سرانجام وي در سي دي ماه سال 1373 در 87 سالگي در زوريخ درگذشت.
**3050**9121
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۵۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه های مردمی اقامه نماز جماعت باید تقویت شوند

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، یوسف نوری در جلسه شورای اقامه نماز مازندران، حکمرانان شایسته را نمازگزاران واقعی جامعه توصیف کرد و افزود: ظرفیت گروه های مردمی مازندران همواره قدرتمندترین گروه ها هستند و باید گروه های مردمی اقامه نماز جماعت با مشارکت جوانان همانند گروه های خیرین و محیط زیست فعال شوند.

وی با تاکید بر اینکه مسئول سازی نماز در دستگاههای اجرایی مازندران باید عملیاتی شود، ادامه داد: مراکز علمی و دانشگاهی مازندران در اهمیت برپایی اقامه نماز جماعت باید بیشتر پای کار باشند. پیشینه دیار علویان در حفظ ارزش‌های دینی و اسلامی را باید همواره حفظ و ترویج کنیم.

نوری با تاکید بر اینکه رسانه‌ها در گفتمان سازی اقامه نماز مازندران بیشتر ورود داشته باشند، گفت: امروز خطر جدی که جامعه اسلامی و دینی را تهدید می کند، فردی کردن دین است.

استاندار مازندران با اظهار اینکه اقامه نماز در دیار علویان همواره باید با جدیت عملیاتی شود، گفت: اگر مردم را پای فریضه نماز بیاوریم، مابقی فرایض دینی و اسلامی عملیاتی می شود. نور نماز همه فرایض دینی را روشن می کند، بنابراین اقامه نمازجماعت در همه نقاط مازندران باید مورد اهتمام قرار بگیرد.

استاندار مازندران به تظاهرات دانشجویان آمریکایی در راستای. حمایت از مردم غزه اشاره کرد و گفت: به طور یقین دانشجویان و جوانان مراکز علمی و دانشگاهی کشور باید بیش از پیش ورود داشته باشند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901983

دیگر خبرها

  • مکتب امام صادق(ع) جامعه اسلامی را به سوی درستی هدایت کرد
  • انقلاب اسلامی ایران ادامه دهنده مکتب امام صادق (ع)است
  • نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت
  • بازدید دادستان کل کشور از دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است
  • شوراها حلقه میانی بین حاکمیت و مردم هستند
  • فیلم| کشف مواد مخدر از زیر شاسی یک کامیون خروجی توسط ماموران گمرک بازرگان!
  • تاکید سخنگوی قوه قضائیه بر تسریع پیگیری و حل پرونده‌های مردمی
  • گروه های مردمی اقامه نماز جماعت باید تقویت شوند
  • اولویت امروز جهان اسلام غزه است/ بقاء انقلاب و استحکام آن مرهون وحدت و تقریب است