Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، بعد از اظهارات مقامات ارشد ترکیه درباره مذاکرات با آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، اکنون خبر می‌رسد که ارتش ترکیه فاز اولیه اجرای این طرح را تکمیل کرده است.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» برنامه‌ریزی اولیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه که شامگاه پنجشنبه در مقر ارتش ترکیه در آنکارا به پایان رسید روی مسائلی از جمله تعداد نیروها و تجهیزات لازم برای استقرار در این منطقه تمرکز داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می‌شود ارتش ترکیه قصد دارد در اولین گام اجرای منطقه امن در شمال سوریه، به فاصله 15 کیلومتر داخل خاک سوریه پیشروی کند و ضمن اجرای این طرح، تدارکات برای عملیات نظامی در شرق رودخانه فرات را فراهم کند.

کارشناسان نظامی تخمین می‌زنند که در مرحله اول عملیات شرق فرات، چهار یگان مختلف از ارتش ترکیه به همراه تروریست‌های عضو گروه موسوم به «ارتش آزاد» شرکت داشته باشند. در ادامه این عملیات نیز احتمال می‌رود که نظامیان ترکیه تا عمق 32 کیلومتری هم داخل خاک سوریه پیشروی کنند.

مقامات آنکارا ادعا می‌کنند که برای حفظ امنیت ملی این کشور، تصمیم دارند بعد از خروج آمریکایی‌ها از سوریه، به‌جای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در نواحی نزدیک به مرز جنوبی خود و عدم حضور نیروی نظامی در مرز سوریه، یک منطقه امن با حضور ارتش ترکیه ایجاد کنند.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه نیز گفته بود که اگر منطقه امنی که آمریکا وعده داده، همان چیزی باشد که آنکارا انتظار دارد، نهایتا کنترل این منطقه در اختیار ترکیه قرار خواهد گرفت.

روزنامه «ینی شفق» چند روز پیش گزارش داده بود که عملیات شرق فرات، بزرگترین عملیات نظامی برون‌مرزی ترکیه خواهد بود که در آن  نزدیک به 80 هزار نظامی از نیروهای مسلح این کشور شرکت خواهند داشت که قرار است منطقه‌ای به وسعت 30 هزار کیلومتر مربع را از حضور شبه‌نظامیان کُرد پاکسازی کنند. (جزئیات بیشتر)

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس از آن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا 28 آذر گذشته، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. تصمیم ترکیه برای استقرار این نیروهای مسلح در شمال سوریه و تعجیل در آغاز حمله به منبج و شرق فرات نیز بعد از اعلام تصمیم آمریکایی‌ها بود.

عملیات‌های نظامی متعدد ترکیه در شمال سوریه که به بهانه نابود کردن گروه‌های شبه‌نظامی کُرد از سال 2016 آغاز شد و همچنین حضور آمریکایی‌ها در این کشور، همگی بدون موافقت و مجوز دولت دمشق انجام گرفته و از نظر قوانین بین‌المللی نیز غیرقانونی است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چندی پیش اعلام کرد که تمام ۲۰۰۰ نیروی نظامی این کشور سوریه را ترک می‌کنند، چراکه به گفته وی گروه تروریستی «داعش» شکست خورده و کشورهای همجوار سوریه این توان را دارند که باقی‌مانده‌های این گروه را از میان بردارند.

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۲۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل به قاهره

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پایگاه خبری صهیونیستی «واللا»، «هرتزی هالوی» رئیس ستاد کل ارتش و «رونین بار» رئیس سازمان امنیت داخلی این رژیم (شاباک) امروز با هدف بررسی یورش احتمالی به رفح، پنهانی به قاهره سفر کردند.

بر اساس این گزارش، مسوولان مصر در دیدار با این مقامات صهیونیست، از اینکه عملیات رژیم صهیونیستی در رفح به پناهنده شدن ده‌ها هزار فلسطینی به مصر منجر شود، ابراز نگرانی کردند و گفتند که این امر، امنیت مصر را به خطر می‌اندازد.

مقامات مصر همچنین گفتند که سناریوی ورود آوارگان فلسطینی به خاک مصر، باعث ایجاد نابسامانی در روابط قاهره و تل‌آویو خواهد شد و ممکن است توافق صلح دو طرف را در معرض خطر قرار دهد.

طبق این گزارش، مقامات رژیم صهیونیستی بر این باورند که هماهنگی نظامی و دیپلماتیک تنگاتنگ با مصر یکی از شروط اصلی اقدام نظامی این رژیم در رفح است به ویژه اینکه رژیم صهیونیستی تصمیم دارد محور فیلادلفیا (محور صلاح‌الدین) در مرز نوار غزه و مصر را تحت سیطره خود درآورد.

تحولات میدانی در نوار غزه حکایت از آن دارد که با وجود مخالفت‌های بین‌المللی و تبعات انسانی عملیات نظامی در منطقه پرجمعیت رفح، رژیم صهیونیستی قصد دارد که این عملیات را انجام دهد.

تاکید مقامات آمریکایی بر ایجاد یک اسکله موقت برای دریافت کمک های بین‌المللی در مناطق نزدیک به جاده صلاح الدین نیز حکایت از هماهنگی تل آویو و واشنگتن برای بستن گذرگاه های موجود در شمال غزه دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • روایت العربی الجدید از طرح اضطراری مصر درباره تهاجم قریب‌الوقوع به رفح
  • ۴ هزار موشک از لبنان به شمال فلسطین اشغالی شلیک شد
  • هجمه مسئولان صهیونیست ضد گالانت درباره وضعیت جبهه شمال
  • روایت محافل عبری از سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله
  • حزب‌ الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد
  • لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم
  • سفر روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل به قاهره
  • حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد
  • سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش اسرائیل و شاباک به مصر
  • 200 روزه شدن جنگ علیه غزه چه مفهومی دارد؟ مقاومت در این مدت چگونه ادامه یافت؟