Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اراک - ايرنا - صنايع ريلي استان مرکزي با مشکلات و چالش هاي متعددي دست به گريبان است و بقا و فعاليت آن ها با کمترين ظرفيت نيز نيازمند نگاه مهربان مسئولان بخش دولتي مي باشد.

به گزارش ايرنا، با توجه به جايگاه ايران به عنوان مسير ارتباطي شرق با غرب و شمال با جنوب، توسعه حمل و نقل ريلي به عنوان يکي از راهبردهاي توسعه مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فعالان و کارشناسان صنعت حمل ‌ونقل ريلي بر اين باورند که نرخ بهره‌ وري در اين صنعت پايين است و اين صنعت براي دستيابي به ارزش افزوده مناسب به حمايت تمام قد دولت نيازمند است.
به گفته معاون تأمين سرمايه و اقتصاد راه آهن ايران، سازمان برنامه و بودجه با اختصاص سه هزار ميليارد تومان به توسعه بخش ريلي موافقت کرده است که تحقق اين اعتبار، صنعت ريلي کشور را متحول مي کند.
امسال حدود 735 هزار و 483 تن بار توسط راه آهن شهرستان اراک از مبدا استان مرکزي به نقاط مختلف کشور حمل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزايش يافته است.
امروز در سايه خدمات خوشه ريلي کشور در اراک، نبض توليدات اين حوزه در استان مرکزي مي تپد و به هم پيوستن ظرفيت هاي کوچک توليدات ريلي در اين استان، تقويت دانش فني و کيفيت محصولات را به همراه داشته است.
فعاليت بيش از 40 واحد توليدي در حوزه تامين و ساخت تجهيزات ريلي، بزرگترين کارخانه ساخت واگن و خودروهاي ريلي خاورميانه در اراک موجب شده تا امروز استان مرکزي با عنوان پايتخت صنعت ريلي در کشور مطرح شود.
اهميت مسئله صنعت ريلي و از طرفي هم چالش ها و مسايل اين صنعت و رساندن صداي فعالان اين بخش به بخش دولتي باعث شد که ميزگردي تخصصي با عنوان بررسي چالش ها و فرصت هاي صنعت ريلي استان مرکزي با حضور فعالان اين بخش و همچنين تني چند از مديران مرتبط با اين حوزه در خبرگزاري ايرنا تشکيل شود.
«محمود نعمتي» مديرکل دفتر امور اقتصادي و بين الملل استانداري، «عماد مرداني» رئيس خانه صنعت و معدن، «رضا اشتري» معاون برنامه ريزي و سرمايه گذاري سازمان صنعت، معدن و تجارت، «بابک داودي» کارشناس حمل و نقل اداره کل راه آهن استان مرکزي در اين ميزگرد حضور داشتند.
«مهدي حبيب الهي» مديرعامل واحد توليدي پارس ريل پيشرو، «غضنفر صفاري راد» جانشين مديرعامل واگن پارس اراک، سيد «رحمان ميرنظامي» مديرعامل فولاد درخشان اراک و «عباس صادقي» رئيس انجمن ريلي استان مرکزي از ديگر شرکت کنندگان در اين ميزگرد تخصصي بودند که به ارائه مشکلات و چالش هاي حوزه ريلي پرداختند.
*** کاهش تسهيلات کم بهره مهمترين مشکل صنعت ريلي
جانشين مديرعامل شرکت واگن پارس اراک گفت: در گذشته شرکت هاي بهره بردار قطار در ايران براي خريد واگن از تسهيلات کم بهره برخوردار مي شدند که چندي سالي است اين تسهيلات قطع شده است.
«غضنفر صفاري راد» اظهار داشت: از طرفي قيمت تمام شده واگن هاي باري و مسافربري نيز بر اساس مشکلات اقتصادي و بالا رفتن قيمت مواد اوليه افزايش چشمگيري داشته و شرکت هاي بهره بردار حاضر نيستند تمام هزينه خريد واگن را به صورت نقدي و با سرمايه خود پرداخت کنند و به همين دليل فروش واگن با مشکل جدي روبه رو شده است.
وي ادامه داد: ساخت واگن نسبت به ديگر وسايل نقليه، به ميزان بيشتري سرمايه نياز دارد و مي توان گفت بدون حمايت هاي تسهيلاتي دولت و سيستم بانکي، توليد و عرضه محصولات ريلي امکانپذير نيست.
جانشين مديرعامل شرکت واگن پارس اراک بيان کرد: قيمت تمام شده يک واگن مسافربري اکنون بيش از 60 ميليارد ريال برآورد مي شود و شرکت هاي بهره بردار بدون دريافت تسهيلات امکان خريد آن را نداشته و در نتيجه علاوه بر رکود کارخانه هاي واگن سازي و در نتيجه بيکاري کارگران اين واحدهاي توليدي، صنعت ريلي کشور نيز ناکارآمد مي شود.
صفاري راد افزود: علاوه بر اين در ماه هاي اخير قيمت مواد اوليه هم داخلي و هم خارجي چندين برابر شده اما، نرخ بليط قطارهاي مسافري و نرخ کرايه قطارهاي باري هيچ تغييري نکرده و نبود تناسب قيمت تمام شده واگن و نرخ کرايه فعاليت هاي شرکت هاي بهره بردار را با مشکل مواجه کرده است.
وي گفت: پرداخت تسهيلات به صنايع سنگين به خصوص صنعت ريلي در تمام دنيا رواج داشته و علت موفقيت هاي شرکت هاي واگن سازي چيني و روسي نيز همين امر است.
جانشين مديرعامل شرکت واگن پارس اراک اظهار داشت: پرداخت تسهيلات کم بهره به شرکت هاي توليدي از يک سو و توليد با کيفيت و ارزان قيمت از طرف شرکت هاي سازنده از طرف ديگر علاوه بر نوسازي ناوگان ريلي مي تواند زمينه صادرات واگن را نيز فراهم کند و اين مسئله اي است که امروز چين و روسيه به شدت روي آن سرمايه گذاري کرده اند.
صفاري راد توضيح داد: توليدات شرکت واگن سازي اراک در حد مطلوب ارزيابي مي شود و با حمايت دولت و پرداخت تسهيلات کم بهره آن هم نه به شرکت بلکه به شرکت هاي بهره بردار مي توان با رقباي روسي و چيني رقابت کرد.
وي اضافه کرد: سال هاي گذشته قراردادهايي مبني بر ساخت واگن و صادرات به کشور عراق بين واگن پارس و يک شرکت عراقي منعقد شد اما به دليل نبود سرمايه لازم در واگن پارس براي خريد مواد اوليه، اين قرارداد لغو شد و اکنون شرکت هاي واگن سازي چيني در عراق فعاليت مي کنند.
جانشين مديرعامل شرکت واگن پارس اراک تصريح کرد: يک قرارداد ساخت چندين واگن مسافربري نيز سال هاي گذشته از سوي واگن پارس اراک با يک شرکت بنگلادشي منعقد شد که اين قرارداد نيز به دليل نبود سرمايه کافي و تسهيلات کم بهره به نتيجه نرسيد.
صفاري راد گفت: امکان توليد و صادرات بدون حمايت هاي دولتي و تسهيلاتي در واگن پارس اراک و ديگر شرکت هاي واگن سازي وجود ندارد از طرفي شرکت هاي بهره بردار داخلي هم توانايي خريد واگن را ندارند و نيازمند حمايت هاي دولتي هستند.
وي اضافه کرد: اکنون چند شرکت بهره بردار با واگن پارس اراک قرارداد امضا کرده اند و ساخت واگن ها هم در اين شرکت کليد خورده و هر ماه 10 واگن باري ساخته و تحويل اين شرکت ها مي شود.
جانشين مديرعامل شرکت واگن پارس اراک ادامه داد: اين فعاليت کمتر از 20 درصد ظرفيت شرکت واگن پارس است در صورتي که واحد توليدي در صورت حمايت و پرداخت تسهيلات مي تواند در هر روز چندين واگن باري توليد و به ناوگان ريلي کشور تحويل دهد.
صفاري راد افزود: تهيه مواد اوليه خارجي نيز با توجه به اعمال تحريم ها از ديگر مشکلات شرکت واگن پارس اراک است و در اين فرآيند دولت نه تنها به اين شرکت ارز دولتي نمي دهد و بلکه از سامانه نيما هم هيچ ارزي به شرکت واگن پارس تخصيص داده نمي شود و بايد مواد اوليه خارجي با ارز آزاد وارد شود.
وي گفت: اگر قرار است مواد اوليه واگن سازي با نرخ آزاد وارد شود بايد واردات واگن هم با نرخ آزاد باشد تا اين توازن باعث شود شرکت هاي توليد کننده با همين ظرفيت کم به توليد خود ادامه دهند و کارگران بيکار نشوند.
جانشين مديرعامل شرکت واگن پارس اراک توضيح داد: علاوه بر افزايش مواد اوليه وارداتي در نتيجه نوسانات نرخ ارز، مواد اوليه داخلي نيز چندين برابر شد به طور مثال سيم جوش از 40 هزار ريال امروز به 120 هزار ريال رسيده در حالي که با کاهش قيمت دلار هيچ کدام از مواد اوليه داخلي و خارجي کاهش قيمت نداشته است.
وي افزود: مسئولان بايد شرايط واردات، تخصيص ارز دولتي و تامين مواد اوليه را طوري برنامه ريزي کنند که با وجود واردات واگن، واحدهاي توليدي داخلي نيز توان فعاليت و رقابت را داشته باشند.
جانشين مديرعامل شرکت واگن پارس اراک افزود: حمايت بانک هاي داخلي با پرداخت تسهيلات به صنايع ريلي در جاي خود ارزشمند است اما صنعت ريلي يک صنعت سرمايه بر محسوب مي شود و بدون مشارکت با سرمايه گذاري خارجي امکانپذير نيست.
وي افزود: 6 هزار واگن مورد نياز داخل قرار بود با مشارکت شرکت هاي روسي و شرکت هاي داخلي توليد شود اما، شرکت واگن پارس و شرکت هاي فولاد درخشان و يک شرکت تبريزي هر کدام يک دستگاه توليد کردند.
جانشين مديرعامل شرکت واگن پارس اراک بيان کرد: اگر در ستاد رفع موانع توليد استان برنامه اي براي حمايت از واگن پارس نبود بدون شک مشکلات ما رفع نمي شد اما، اين حمايت ها در حکم مسکن هستند و براي حل کامل مشکلات بايد نسبت به سرمايه گذاري خارجي اقدامات گسترده تري انجام داد.
وي گفت: تمامي حساب هاي بانکي شرکت و اعضاي هيات مديره شرکت واگن پارس مسدود است و توانايي دريافت تسهيلات در اين شرکت وجود ندارد بنابراين اگر بانک ها به شرکت هاي سازنده اوليه و خوشه ريلي تسهيلات بدهند، مشکلات واحدهاي مادرتخصصي تا حدودي حل مي شود.
جانشين مديرعامل شرکت واگن پارس اراک اظهار داشت: سال گذشته مصوباتي در ستاد تسهيل و رفع موانع توليد در راستاي حمايت از واحدهاي توليدي استان از جمله شرکت واگن پارس به دستگاه هاي مختلف از جمله بانک ابلاغ شد و با اين حمايت مقطعي بيش از 350 واگن باري و مسافربري در اين شرکت توليد و به شرکت هاي بهره بردار تحويل شد.
صفاري راد بيان کرد: هدفگذاري امسال واگن پارس با نگاهي به قراردادهاي موجود و همچنين نيم نگاهي به حمايت هاي سال گذشته، توليد و تحويل بيش از 700 دستگاه واگن بود اما تا کنون به دليل افزايش سه تا پنج برابري قيمت مواد اوليه و افزايش بهاي قيمت تمام شده واگن، دست يابي به اين هدف به نوعي غير ممکن شده است.
وي گفت: اکنون قرارداد ساخت بيش از 500 دستگاه واگن در شرکت واگن پارس اراک منعقد شده اما به دليل نبود نقدينگي در اين شرکت و واحدهاي بهره بردار و تحريم ها، کار براي اين شرکت سخت شده است.
*** حجم بازگشت سرمايه حاصل از صنعت ريلي به استان مرکزي ناچيز است
مديرعامل شرکت فولاد درخشان اراک نيز گفت: حجم بازگشت سرمايه حاصل از صنعت ريلي به استان مرکزي بسيار ناچيز است.
سيد «رحمان ميرنظامي» افزود: سختي کار و استخوان بندي توليد واگن در اراک انجام مي شود اما اعتبارات حاصل از اين صنعت در اراک نمي آيد و حجم پولي که از اين محل در برخي شهرهاي ديگر کشور هزينه مي شود قابل مقايسه با اراک نيست.
وي ادامه داد: اينکه 70 درصد از حجم بار کشور از طريق خطوط ريلي در اراک انجام مي شود درست است اما، اين فرآيند هيچ منافعي براي اراک ندارد و پول هاي حاصل از اين فرايند در استان هاي ديگر هزينه مي شود.
مديرعامل شرکت فولاد درخشان اراک اظهار داشت: 30 هزار ميليارد ريال براي توسعه صنعت ريلي کشور تخصيص يافته ولي اين مهم تنها براي توسعه ناوگان نيست و تعمير و مرمت ايستگاه ها، توسعه خطوط و سيگنالينگ هم مشمول اين اعتبار مي شوند و ضمن اينکه تا کنون رقمي از اين اعتبارات به شرکت هاي توليد کننده تزريق نشده است.
ميرنظامي گفت: ساخت شهرک ريلي در استان به هيچ عنوان ضرورت نداشته و پرداختن به اين بخش به مثابه سرمايه گذاري موازي است در صورتي که اگر شرکت هاي ريلي استان در همين پراکندگي هم دست به دست يکديگر بدهند و دولت هم حمايت کند نه تنها صنعت ريلي کشور بلکه در منطقه نيز اين صنعت بالنده و پويا مي شود.
مديرعامل شرکت فولاد درخشان اراک گفت: بالندگي، توسعه و صادرات در تمامي بخش هاي صنعتي و توليدي نياز به مشارکت گسترده بخش خصوصي و برنامه ريزي مسئولان رده بالاي کشوري دارد و با وجود حضور موثر بخش خصوصي در صنعت ريلي، واردات واگن وجود دارد.
وي بيان کرد: راه آهن اعلام کرده که براي تکميل شبکه ريلي کشور 11 هزار واگن مورد نياز است و واحدهاي توليد کننده داخل توان تامين اين مطالبه را دارند.
مديرعامل شرکت فولاد درخشان اراک اظهار داشت: راه آهن جمهوري اسلامي ايران سالانه 800 کيلومتر در ريل گذاري از استاندارد جهاني عقب است و اگر اين 11 هزار واگن هم وارد کنند مشکلات ترافيکي دامن شبکه ريلي کشور را هم مي گيرد، بنابراين براي ساخت و يا واردات 11 هزار واگن ابتدا بايد شبکه ريلي را گسترش داد.
وي توضيح داد: در صورتي که ظرفيت توليد واگن در کشور وجود دارد، بازنگري در واردات بايد مد نظر قرار گيرد.
ميرنظامي ادامه داد: بهره هاي بانکي با توجه به تورم موجود، بالا نيست اما صنعت کشور ما به خصوص صنايع ريلي مستعد پرداخت اين بهره نيست و بايد براي اصلاح اين شرايط تمهيدات کاربردي انديشده شود.
وي گفت: صنايع کشور و استان مرکزي براي بقا با رايزي و زحمات بسيار سفارش مي گيرند و با هزاران مشکل بايد مطالبات خود را وصول کنند که اين هم عمر طولاني نداشته و با اين شرايط، رکود دامن توليد کنندگان را مي گيرد.
مديرعامل شرکت فولاد درخشان ادامه داد: صنعتگران به دليل نوسانات نرخ ارز با مشکلات بسياري دست و پنج نرم مي کنند به عنوان مثال در يک قرارداد 120 ميليون ريال براي تامين چرخ و محور شرکت فولاد درخشان، تا کنون 340 ميليون ريال پرداخت شده و تا به حال هم اين تجهيزات به دست ما نرسيده است.
وي ادامه داد: قوانين دست و پاگير گمرکات و صدور بخشنامه هاي متعدد هم يکي ديگر از مشکلات صنايع به خصوص صنعت ريلي است به طوري که مواد اوليه خريداري شده مدت ها در انتظار ترخيص است و اين روند فعاليت ما را در بسياري از مواقع مختل مي کند.
مديرعامل شرکت فولاد درخشان اراک اظهار داشت: پرداخت نکردن حق الزحمه کارهايي را که به سفارش دستگاه هاي دولتي در واحدهاي توليدي توليد شده نيز يکي ديگر از مشکلات اين بخش است و در برخي از مواقع حتي پنج سال بايد دنبال پول بود.
ميرنظامي اظهار داشت: فولاد درخشان در ساخت واگن و تعميرات واگن هاي سانحه ديده فعاليت مي کند و ظرفيت سالانه ما نيز توليد 625 دستگاه واگن باري و تعميرات 100 دستگاه واگن سانحه ديده در سال است، اما اکنون با 20 درصد ظرفيت فعاليت داريم و سال گذشته 100 دستگاه و امسال هم تا پايان سال 125 دستگاه توليد مي شود.
ميرنظامي بيان کرد: به گزارش مسئولان راه آهن جمهوري اسلامي ايران، واگن هاي باري توليد داخل کوچکترين کمبودي نسبت به مشابه خارجي ندارند اما براي توليد انبوه و تامين نياز داخل و حتي صادرات نياز به حمايت مسئولان در کاهش واردات و همچنين تزريق تسهيلات کم بهره است.
وي اظهار داشت: واگني که در سال 1368 در شرکت واگن پارس اراک ساخته شده بود سال 95 براي تعميرات اساسي به شرکت فولاد درخشان اراک ارسال شد يعني اين واگن بعد از 27 سال فعاليت به تعميرگاه آمده در صورتي که واگن هاي روسي که سال 1385 وارد کشور شده اکنون براي تعمير به فولاد درخشان ارسال شده است.
مديرعامل شرکت فولاد درخشان اراک گفت: هزينه 2 سال تعميرات بوژي هاي روسي برابر ساخت يک بوژي جديد است و فناوري ساخت واگن باري در کشور ايران به مراتب بالاتر از توليدات خارجي است چرا که سابقه توليد واگن داخلي بيشتر از رقبا است و توليد کنندگان ايراني دانش ساخت واگن را از آلمان ها که مهد صنايع سنگين در جهان هستند، آموخته اند.
*** وعده هاي دولت در خصوص حمايت از صنعت ريلي نيازمند پيگيري است
مديرعامل واحد توليدي پارس ريل پيشرو اراک نيز گفت: سال 1396 دولت 20 هزار ميليارد ريال براي توسعه زير ساخت هاي ريلي کشور اختصاص يافت و مجلس شوراي اسلامي نيز يک درصد از درآمد نفت و گاز کشور را براي همين امر مهم در نظر گرفت.
«مهدي حبيب الهي» افزود: ضمانت اصل و سود سرمايه گذاري در توسعه راه آهن توسط وزارت نفت تا 100 ميليارد دلار نيز از مصوبات مجلس شوراي اسلامي است که تا کنون محقق نشده است.
وي بيان کرد: دولت موظف شده در راستاي توسعه و تضمين تسهيلات و ناوگان قطار شهري تا پايان قانون برنامه ششم 2 هزار دستگاه واگن و تجهيزات مربوطه را پشتيباني کند.
مديرعامل واحد توليدي پارس ريل پيشرو اراک اضافه کرد: هفت و نيم ميليارد دلار در سال گذشته از طريق شوراي اقتصاد براي توسعه راه آهن به عنوان مصوبه مجلس شوراي اسلامي به دولت ابلاغ شد که تکليف اين اعتبار اين مشخص نيست.
حبيب الهي ادامه داد: تا کنون ريالي از اين مصوبات مجلس شوراي اسلامي به شرکت هاي واگن سازي استان مرکزي که قطب صنعت ريلي کشور محسوب مي شود تزريق نشده است.
وي افزود: در مجموعه شرکت هاي مرتبط با صنايع ريلي استان مرکزي ظرفيت توليد 2 هزار واگن باري، 200 دستگاه واگن مسافربري، 150 واگن مترو و 15 دستگاه لوکوموتيو در سال وجود دارد و اگر شرکت هاي واگن سازي استان مرکزي بخواهند در ساخت، نگهداري و تعميرات، قطعه سازي خدمات فني و مهندسي فعاليت کنند، 750 ميليون دلار اعتبار نياز است.
مديرعامل واحد توليدي پارس ريل پيشرو اراک ادامه داد: اگر اين ظرفيت در شرکت هاي واگن سازي استان مرکزي ايجاد شود نه تنها کشور از واردات انواع واگن بي نياز مي شود بلکه ميزان قابل توجهي اشتغال در اين واحدها ايجاد مي شود.
حبيب الهي افزود: اگر شرکت واگن پارس به عنوان مادر صنايع ريلي استان مرکزي و کشور احيا شود و به توليدات گذشته خود برگردد در کنار آن بيش از 100 واحد توليدي مرتبط و قطعه ساز نيز راه اندازي مي شود و ظرفيت توليد و اشتغال قابل توجهي در استان مرکزي ايجاد مي شود.
وي اظهار داشت: گزارش ظرفيت هاي ساخت و توليد واگن اراک از طريق نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي و استاندار به کميسيون هاي مختلف خانه ملت و وزراي راه و شهرسازي، صنت، معدن و تجارت، اقتصاد و معاون اول رئيس جمهوري ارسال شد و وزير صنعت، معدن و تجارت هم دستور همکاري راه آهن با شرکت هاي واگن سازي استان مرکزي را صادر کرد.
وي گفت: با وجود تمامي مشکلات اقتصادي و تحريم ها، مشکل توليد و اشتغال حوزه ريلي با برنامه ريزي و سرمايه گذاري هدفمند قابل رفع است.
*** قطع حمايت دولت کمر توليدکنندگان حوزه ريلي را مي شکند
رئيس انجمن ريلي استان مرکزي نيز گفت: 20 هزار دستگاه واگن باري در کشور وجود دارد که حدود 30 درصد آن فرسوده و غير قابل استفاده است و شرکت بهره بردار هم توانايي تعميرات آن را ندارد مي طلبد دولت نسبت به حمايت اين بخش برنامه ريزي کند.
«عباس صادقي» افزود: مشکل صنعت ريلي کشور صرفا نبود سرمايه گذاري نيست اگر زيرساخت ها، و برنامه ريزي هاي هدفمند اقتصادي در بخش ريلي تقويت شود، شمار شاغلان اين بخش چند برابر مي شود.
وي بيان کرد: بزرگترين توليد کننده ادوات ريلي خاورميانه امروز در اراک با 700 نيرو و کمتر از 30 درصد ظرفيت خود فعاليت مي کند.
رئيس انجمن توليدکنندگان ريلي استان مرکزي ادامه داد: اگر واگن پارس اراک به حداکثر توليد برسد بيش از 120 شرکت وابسته به اين شرکت که اکنون بخش قابل توجهي از آن ها تعطيل شده اند، نيز در استان و کشور فعال مي شوند.
صادقي اظهار داشت: زيرساخت هاي لازم براي توليد واگن در استان مرکزي وجود دارد اما، در اين چرخه نياز به حضور شرکت ها و پيمانکاران براي تامين قطعات، ريختگري، فنر و بوژي دارد و در صورت حضور فعال اين پيمانکاران مي توان کشور را از واردات واگن بي نياز کرد.
رئيس انجمن ريلي استان مرکزي افزود: هزاران تن انواع کالا در گمرک وجود دارد که به دليل محدوديت هاي مختلف در بخش جاده اي و ريلي امکان انتقال وجود ندارد و مي توان با گسترش شبکه ريلي نسبت به حمل آسان تر و ارزان تر کالا از گمرکات به نقاط مختلف کشور اقدام کرد.
صادقي اضافه کرد: هزينه مالي حمل و نقل ريلي کمتر از 20 درصد حمل و نقل جاده اي است و همچنين ميزان آلايندگي زيست محيطي در حمل و نقل ريلي 10 درصد حمل و نقل جاده اي است، بنابراين توسعه اين بخش علاوه بر صرفه جويي ارزي و ريالي، کاهش تخريب محيط زيست را نيز به دنبال دارد.
*** سهم حمل و نقل ريلي در جابه جايي بار کشور کمتر از 7 درصد است
رئيس خانه صنعت و معدن استان مرکزي گفت: بهره گيري از حمل و نقل ريلي در انتقال بار کشور کمتر از هفت درصد است که اين مهمترين دليل عقب ماندگي صنعت ريلي کشور ايران است.
« عماد مرداني» افزود: يکي از بزرگترين مشکلات ما در استان مرکزي در تمام بخش ها اين است که ما نشست هاي استاني برگزار مي کنيم و حرف هاي کشوري مطرح مي کنيم در صورتي که صداي ما از اين نشست ها به مقامات کشوري نمي رسد و بايد براي عملياتي شدن و تحقق اهداف نشست حرف ها و نظراتي براي حل مشکلات استان مطرح شود.
وي تصريح کرد: نخستين کارخانه صنعت ريلي کشور با عنوان واگن پارس اراک در استان مرکزي راه اندازي شده و با دليل فعاليت اين شرکت صنايع زيردستي بسياري نيز در استان فعال شد و به همين دليل مي توان پايتخت صنعتي ريلي را با اقتدار به استان مرکزي نسبت داد.
مرداني اظهار داشت: دلايل اينکه فناوري صنعت ريلي کشور ضعيف است و اينکه واگن سازان استان مرکزي سفارشات لازم ندارند بايد به صورت کارشناسي مشخص شود تا بتوان براي اصلاح آن چاره انديشي کرد.
وي گفت: در ايران به ميزان قابل توجهي بار در گمرکات نقاط مختلف کشور وجود دارد و اگر چه دولت هاي مختلف تا کنون عزمي براي انتقال جابه جايي بار از جاده به ريل نشان نداده اند اما در دولت تدبير و اميد رغبت قابل توجهي در اين بخش بروز کرد و اين مهم به وضوح قابل لمس است.
رئيس خانه صنعت و معدن استان ادامه داد: سالانه بيش از 20 هزار نفر به دليل سوانح جاده اي جان خود را از دست مي دهند و ميزان قابل توجهي نيز در تامين زيرساخت هاي جاده کشور هزينه مي شود که يکي از دلايل اين هزينه ها، پيشي گرفتن ناوگان باري از ريلي است.
مرداني بيان کرد: علاوه بر اين دولت به ميزان قابل توجهي يارانه سوخت به کاميونداران پرداخت مي کند که اين يارانه به بخش ريلي اختصاص داده نمي شود و اين مهم نيز يکي از مشکلات فعالان بخش ريلي است.
وي ادامه داد: برخي از ظرفيت هاي ما در صنعت ريلي، استعداد است و توانمندي نيست به عنوان مثال براي ساخت واگن مجموعه زيرشاسي و چرخ ها را وارداتي است و اگر اين چرخ ها را در شرکت ماشين سازي اراک و يا هر کارخانه اي ديگر توليد شود بايد چهار برابر قيمت وارداتي هزينه پرداخت به دليل اينکه تجهيزات شرکت هاي ما به روز نيست و از طرفي ظرفيت صادرات براي توليد انبوه هم وجود ندارد بنابراين توليد چرخ و محور با تعداد پايين هزينه ساخت را بالا مي برد.
رئيس خانه صنعت و معدن استان مرکزي بيان کرد: عمرناوگان ريلي مسافري کشورمان بيش از 30 سال و عمر ناوگان ريلي باري کشور نيز بيش از 45 سال ارزيابي مي شود و نياز به نوسازي و به روز رساني ناوگان و توسعه خطوط ريلي به شدت در کشور احساس مي شود اما، براي اين مسئله مهم اعتبار هنگفت نياز است و دولت هم به تنهايي توانايي تامين چنين اعتباراتي را ندارد.
مرداني ادامه داد: توسعه بخش ريلي کشور به حدود 850 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز دارد و با توجه به شرايط کشور و اعمال تحريم ها و تمرکز دولت بر تامين اقلام و کالاهاي اساسي مردم، تحقق اين اعتبار دور از منطق است.
وي توضيح داد: در صنعت ريلي کشور ما راه آهن مالک حتي يک واگن نيست و همه را به شرکت هاي بخش خصوصي واگذار کرده و طبيعي است که سياست هاي بخش خصوصي براساس تفکرات درون بخشي است.
رئيس خانه صنعت و معدن استان مرکزي افزود: با وجود فعاليت گسترده شرکت واگن پارس اراک و چندين شرکت واگن سازي ديگر در نقاط مختلف کشور، شهرداري تهران در دولت نهم، براي تامين واگن هاي مترو اين شهر با مشارکت يک شرکت چيني اقدام به راه اندازي يک شرکت واگن سازي کرد و اين اقدام ضربه مهلکي بر پيکره صنعتي ريلي کشور بود.
وي بيان کرد: انجمن ريلي استان مرکزي در سال هاي گذشته از رئيس سازمان امور مالياتي کشور مجوز تقسيط 6 ماه بدون سود ماليات را دريافت کرد اما، امروز اداره کل امور مالياتي استان براي تقسط ماليات 2 درصد سود مطالبه مي کند که اين امر نيازمند پيگيري است.
رئيس خانه صنعت و معدن استان مرکزي افزود: حمايت دولت از شرکت هاي بزرگ دولتي براي حفظ و يا توسعه در جاي خود قابل تحسين است اما صاحبان صنايع خرد و کوچک نيز در شرايط اقتصادي امروز انتظاراتي از دولت دارند که مي طلبد مسئولان حداقل در بخش مالياتي و يا تامين اجتماعي مشوق هايي را در اختيار اين بخش قرار دهند.
*** نوسازي خطوط راه آهن يکي از راهبردهاي حمايت از توليدکنندگان صنعت ريلي است
کارشناس حمل و نقل اداره کل راه آهن استان مرکزي نيز گفت: نوسازي ريلي اهواز تا تهران بعد از 80 سال در راستاي افزايش سرعت قطار نيز از اقدامات راه آهن در سطح ملي است.
«بابک داودي» افزود: يکي از رويکردهاي اصلي راه آهن در سطح ملي اتصال استان هاي غربي به خطوط ريلي کشور است و اقدامات گسترده اي نيز از قبيل اتصال همدان، ملاير، ساوه، و راه اندازي راه آهن رشت انجام شده است.
وي بيان کرد: کشور چين در سال هاي گذشته پيشرفت چشمگيري در صنعت ريلي داشته به طوري که قطار شانگ هاي به پکن فاصله سه هزار کيلومتري را در هشت ساعت مي پيمايد و اين مهم باعث جذب هر چه بيشتر مشتري و در نتيجه توسعه بيشتر مي شود.
کارشناس حمل و نقل اداره کل راه آهن استان مرکزي ادامه داد: راه آهن پرسرعت، طويل و افزايش ظرفيت بار و مسافر محور فعاليت هاي راه آهن است.
داودي افزود: توليدکنندگان داخلي ما بايد توجه داشته باشند که براي رقابت با دنيا بايد به توليد واگن هاي طويل و پرسرعت فعاليت داشته باشند چرا که ما نمي توانيم همچنان با نقشه و برنامه ريزي هاي گذشته واگن توليد کنيم.
وي بيان کرد: در گذشته حمل و نقل بار در خطوط ريلي سه درصد مجموع حمل و نقل کشور بود که درحال حاضر اين ميزان به هفت درصد رسيده و اگر اين مهم به 30 درصد برسد مي توان گفت که صنعت ريلي کشور ايران در زمره صنايع ريلي بزرگ جهان قرار دارد.
کارشناس حمل و نقل اداره کل راه آهن استان مرکزي بيان کرد: تعمير و نگهداري يکي از اولويت هاي راه آهن استان مرکزي مرکزي و با وجود اينکه ما حتي يک واگن هم نداريم، در سال گذشته رتبه نخست تعميرات و نگهداري واگن کسب شد.
داودي اظهار داشت: با وجود اينکه راه آهن استان مرکزي واگن ندارد اما امسال بيش از 2 هزار و 100 دستگاه واگن و 11 هزار چرخ و محور در اين استان تعمير اساسي شده که بر اين اساس 300 فرصت شغلي در استان ايجاد شده است.
کارشناس حمل و نقل اداره کل راه آهن استان مرکزي توضيح داد: در سال هاي گذشته چندين مرتبه از ذوب آهن اصفهان درخواست شده که به راه آهن کشور ريل تزريق کند اما تا کنون پاسخي دريافت نشده و اين نشان مي دهد که ظرفيت توليد ريل در کشور با تنگنا روبروست.
کارشناس حمل و نقل اداره کل راه آهن استان مرکزي افزود: شرايط امروز دنيا رقابتي است و براي ماندن و رقابت کردن بايد فناوري، سرعت در ساخت و صرفه جويي و کيفيت بالا در دستور کار توليدکنندگان و به خصوص واگن سازان قرار گيرد.
داودي گفت: اتصال به مبادي بارگيري، دوخطه کردن خطوط ريلي، اتصال استان هاي فاقد راه آهن به شبکه از ديگر فعاليت هاي راه آهن کشور در راستاي تامين زيرساخت هاي اين بخش است که تحقق آن ظرفيت توليد واگن در کشور را بالا مي برد.
*** برنامه ريزي هاي پراکنده مهمترين مشکل صنعت ريلي کشور است
معاون برنامه ريزي و سرمايه گذاري سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي نيز گفت: برنامه ريزي هاي بلندمدت نا مشخص و پراکنده و نبود سرمايه در گردش مهمترين مشکلات شرکت هاي واگن سازي کشور و همچنين استان مرکزي است.
«رضا اشتري» افزود: افزايش تعرفه واردات واگن يکي از برنامه هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در اين راستا بتوان توان توليد رقابتي واحدهاي داخلي را افزايش داد.
وي ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنين به دنبال وصول مطالبات واگن سازان و قطعه سازان واگن است و اين مهم از سوي مقام عالي وزارت نيز پيگيري مي شود.
معاون برنامه ريزي و سرمايه گذاري سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي بيان کرد: ساخت شهرک ريلي هم به غير از هزينه چيزي براي استان به همراه ندارد و مي توان با ايجاد هماهنگي هاي موثر بين واحدهاي توليدي واگن ساز زمينه توسعه هر چه بيشتر اين صنعت را در استان فراهم کرد.
اشتري ادامه داد: در خصوص ثبت سفارشات و واردات مواد اوليه، مهمترين مشکل تامين و انتقال ارز است و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي تمام ظرفيت خود را براي حل اين مشکل به کار بسته و توفيقاتي را نيز در اين بخش به دست آورده است.
معاون برنامه ريزي و سرمايه گذاري سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي گفت: براساس مصوبات ستاد تسهيل و رفع موانع توليد 16 مرداد ماه امسال کساني که سفارشات آن ها وارد گمرک شده بود، مي توانستند با ارز دولتي وارد کشور کنند و بعد از اين تاريخ شرايط مذکور براي هيچ شرکتي در کشور فراهم نشده است.
اشتري ادامه داد: با توجه به شرايط تحريم و کاهش فروش نفت دولت نمي تواند ارز دولتي براي واردات هر نوع کالايي را تخصيص دهد و اين مهم تنها براي واردات کالاهاي اساسي اعمال مي شود.
وي افزود: نهادها و سازمان هاي دولتي بسياري در استان مرکزي وجود دارند که سرمايه هاي پراکنده اي دارند و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در نظر دارد با اعمال سياست ها و مشوق هايي سرمايه پراکنده اين دستگاه ها در راستاي سرمايه گذاري بخش توليد به کار بگيرد.
معاون برنامه ريزي و سرمايه گذاري سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي گفت: شرايط و اصلاحات ساختاري بانک ها هم به شکلي است که نمي توان تا پنج سال آينده انتظار حمايت تسهيلاتي از بانک ها به خصوص در بخش هاي سرمايه بر مثل صنايع ريلي داشت.
*** دولت به تنهايي نمي تواند پاسخگوي نيازهاي مالي صنعت ريلي باشد
مديرکل دفتر امور اقتصادي و بين الملل استانداري مرکزي گفت: دولت براي تهيه کالاهاي اساسي مردم 11 ميليارد دلار در نظر گرفته بود که تا کنون ابلاغ نشده بنابر اين چگونه امکان دارد که براي توليد واگن هفت و نيم ميليارد دلار تخصيص داده شود؟
«محمود نعمتي» افزود: عنوان شده به روز رساني و تجهيز ناوگان ريلي کشور در راستاي عملياتي کردن اهداف برنامه ششم توسعه 850 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز دارد اما تخصيص اين رقم با توجه به شرايط اقتصادي کشور امکانپذير نيست.
وي ادامه داد: بر اساس گزارشات فعالان صنعت ريلي استان مرکزي، تکميل زيرساخت هاي اين صنعت استان 75 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز دارد و اين در صورتي است که مجموع بدهي هاي شرکت واگن پارس بزرگترين شرکت واگن سازي منطقه به سه هزار ميليارد ريال هم نمي رسد و شرکت با همکاري دولت تا کنون نتوانسته مشکل بدهي سه هزار ميليارد ريالي اين شرکت را مرتفع کند.
مديرکل دفتر امور اقتصادي و بين الملل استانداري مرکزي توضيح داد: راه آهن جمهوري اسلامي در روزهاي اخير به دليل تراکم بار در بنادر مختلف کشور و نبود واگن کافي براي انتقال اين بارها به نقاط مختلف کشور فشارهاي زيادي متحمل شد، بنابراين شرکت هاي بهره بردار به واگن به خصوص واگن باري نياز دارند و به شرکت هاي توليد کننده هم مراجعه مي کنند اما پشتوانه مالي بخش خصوصي، براي ساخت در شرکت هاي داخلي کم است.
نعمتي گفت: به همين دليل شرکت هاي بهره بردار با توجه به تقاضاي بسيار بالا و از طرفي نا تواني شرکت هاي توليد کننده داخلي در ساخت واگن، نيازهاي خود را از ديگر کشورها تامين مي کنند.
وي يادآوري کرد: بهره برداران واگن ها بيشتر خصوصي هستند و تمرکز سوددهي در بخش خصوصي چيز تازه اي نيست، بنابراين براي رسيدن به اهداف خود به دنبال خريد واگن به بهترين شکل ممکن است و اين حق را دارد که از هر کجاي دنيا تامين واگن کند.
مديرکل دفتر امور اقتصادي و بين الملل استانداري مرکزي افزود: پرداخت نکردن ماليات هم در سازمان تامين اجتماعي و هم در سازمان امور مالياتي جريمه دارد و سازمان امور مالياتي مي تواند اين جريمه را کاهش داده و در دريافت آن با واحدهاي توليدي مدارا کند اما سازمان تامين اجتماعي اين مجوز را ندارد و براي اين کار بايد از مجلس شوراي اسلامي مجوز دريافت کند.
نعمتي افزود: اگر امروز دولت از واحدهاي توليدي دولتي حمايت مي کند به دليل اين است که مشکلات صنايع کوچک استان مرکزي در مقابل صنايع بزرگ کمتر است.
مديرکل دفتر امور اقتصادي و بين الملل استانداري مرکزي توضيح داد: در 2 و يا سه سال گذشته انتظار مي رفت شرايط اقتصادي کشور رو به بهبود حرکت کند اما امسال به دلايل مختلف از جمله تحريم ها شرايط توليدکنندگان ريلي از جمله واگن پارس مثل ديگر فعالان اقتصادي وخيم شد و مديريت ارشد استان از مديرعامل اين شرکت خواسته تا مالک اين واحد توليدي(شرکت ايدرو) نمايندگان خود را به استان اعزام کرده تا در مورد آينده اين شرکت چاره انديشي شود.
نعمتي گفت: اگر چه مقوله انتقال شرکت واگن پارس از صنايع دفاع به شرکت ايدرو همچنان مشخص نيست اما اين واحد از سوي شرکت ايدرو اداره مي شود.
وي تصريح کرد: واگن پارس اراک يکي از نشان هاي صنعتي استان مرکزي است و اکنون حدود يکهزار نفر در اين شرکت فعاليت دارند دولت هم حمايت از اين شرکت را يکي از وظايف خود مي داند.
مديرکل دفتر امور اقتصادي و بين الملل استانداري مرکزي تاکيد کرد: مهمترين مشکل استان مرکزي در صنعت ريلي نداشتن حتي يک واگن است و زماني که راه آهن ناوگان خود را به بخش خصوصي واگذار کرد حتي يک شرکت اراکي يک واگن دريافت نکرد و اگر اين اتفاق افتاده بود شايد مي شد مشکلات اين صنايع ريلي استان مرکزي را بهتر حل و فصل کرد.
نعمتي ادامه داد: توسعه راه آهن يکي از برنامه هاي اولويت دارد دولت يازدهم است و در برنامه هاي چشم انداز و برنامه هاي توسعه، رقم ها هم مشخص است و به عنوان مثال 2 سال پيش 40 ميليون تن از طريق ريل در کشور جابجا شد اما سال 96 اين ميزان به 60 ميليون تن رسيد.
حدود 40 واحد توليدي در زمينه ريلي در نقاط مختلف استان مرکزي فعاليت مي کنند.
3017/3075
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد گفت: در کارگروه توسعه صادرات استان با موضوع بررسی فرصت‌ها، موانع و راهکار‌های توسعه روابط اقتصادی با آفریقا با تبیین اهمیت و جایگاه آفریقا در سیاست خارجی ایران، این قاره را سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های ایرانی و به‌ویژه یزدی توصیف کرد. 


محمد علی شاه حسینی افزود: ظرفیت بازار آفریقا را می‌توان به‌عنوان بازاری بکر و پراهمیت شمرد که با رفع موانع زیر ساختی و لجستیکی، معرفی ظرفیت‌ها و نزدیک‌شدن تجار یزدی و آفریقا و تسهیلات تبادل مالی و حضور مؤثر در بازار‌های هدف و اراده تجار و دولت‌ها می‌تواند جهش روابط تجاری یزد و آفریقا را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: توسعه بازرگانی و صادرات، بهره‌گیری از معادن پرارزش این قاره و همچنین زمین‌های کشاورزی حاصلخیز جزو منافع اقتصادی ارتباط با کشور‌های آفریقایی است و از سوی دیگر هم می‌توانیم با حضور در این کشور‌ها اقتصاد استان و حتی کشور را تقویت کنیم.

این نشست با هدف تبادل نظر و هم‌افزایی بخش‌های دولتی و خصوصی برای رونق بخشیدن هر چه بیشتر به روابط اقتصادی ایران با کشور‌های آفریقایی و کمک به افزایش صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی به این قاره انجام شد.

دیگر خبرها

  • مدیرعامل تعمیرات نیروگاهی ایران:تلاش بی وقفه متخصصان منجر به ساخت ۱۶ هزار قطعه نیروگاهی و جلوگیری از خروج ۸۰ ملییون دلار ارز از کشور شده است
  • تامین مالی طرح‌های صنعت گاز منوط به وصول بدهی‌ ابربدهکار است
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه
  • طرح پویش؛ از بین‌برنده شکاف دانشگاه و صنعت
  • کمبود نقدینگی از مهم‌ترین مسائل توزیع برق مرکزی
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی
  • نامه مالکان لکوموتیو به وزیر راه
  • بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!