Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  پایگاه اینترنتی پولیتیکو در گزارشی تحت عنوان «ترامپ به دنبال ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا بر سر توافق هسته‌ای ایران است» نوشت:  ورشو و واشنگتن در برابر قدرت‌های بزرگ اروپایی قرار گرفته‌اند. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تلاش می‌کند توافق هسته‌ای ایران را نابود کند و در این راستا از اختلافات و شکاف‌هایی که اروپایی‌ها در حوزه سیاست خارجی دارند بهره می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان اقدامات زیان‌باری که دونالد ترامپ علیه روابط قدرت‌های دو سوی اقیانوس اطلس انجام داده است هیچ یک به اندازه بحث‌های مربوط به توافق هسته‌ای ایران به ایجاد شکاف بین اروپا و آمریکا نینجامیده است.

پولیتیکو نوشت: اختلافات بین آمریکا و قدرت‌های اروپایی بر سر توافق هسته‌ای ایران، موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، در آستانه شدت یافتن است.

مقامات اتحادیه اروپا قصد دارند در ماه کنونی میلادی طرحی را تصویب و در فرانسه ثبت کنند که از آن تحت عنوان «سازوکار مالی ویژه» نام می‌برند. این سازوکار مالی ویژه قصد دارد به شرکت‌های اروپایی کمک کند که به همکاری‌های تجاری با ایران ادامه دهند و تحریم‌هایی را که دونالد ترامپ به طور یکجانبه دوباره علیه تهران وضع کرده است بی‌اثر سازند. قرار است وزیران امور خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل گرد هم آیند و تمهیدات نهایی در خصوص این سازوکار را مورد بحث و بررسی قرار دهند. وزیران امور خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا همچنین قرار است درباره راه‌های گسترده‌تر همکاری با ایران گفتگو کنند. این راه‌ها قرار است در نشست آتی سران اتحادیه اروپا که قرار است ماه مارس برگزار شود، مورد بررسی قرار گیرند.

برخی تحلیلگران در لهستان می‌گویند دولت این کشور با طرح‌هایی که دولت ترامپ ارائه کرده، دچار انفعال شده است. کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، به ویژه سه قدرت اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای ایران یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس، از آمریکا پیروی نکردند و همچنان در توافق هسته‌ای ایران باقی ماندند. این خودداری آن‌ها رئیس جمهور آمریکا و اعضای دولت وی را به خشم آورده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به تازگی از اتحادیه اروپا و دیگر سازمان‌های بین‌المللی انتقاد کرده است. این امر به تشدید تنش‌ها منتهی شده است. قرار است در ماه میلادی آینده کنفرانسی در لهستان برگزار شود که به موضوع صلح در خاورمیانه خواهد پرداخت. این کنفرانس از تنش بین ورشو و بروکسل بر سر مسائل مختلف، از جمله مسائل حوزه سیاست خارجی، حکایت دارد.

در این ارتباط، کمیسیون اروپا اتخاذ سازوکار موسوم به «ماده ۷» را علیه لهستان به علت نادیده گرفتن مقررات آغاز کرده است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرده است که وی در کنفرانس ورشو شرکت نخواهد کرد. وی تداخل برنامه‌ها را علت حضورش نیافتنش در این کنفرانس ذکر کرده است. مقامات اتحادیه اروپا نیز گفته‌اند هنوز درباره این که آیا مسئولان رده‌های پایین‌تر را به جای موگرینی به این کنفرانس روانه کنند، تصمیمی نگرفته‌اند.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا در ارتباط با کنفرانس لهستان گفت: «تا آن جایی که ما می‌دانیم کنفرانس لهستان کنفرانسی درباره خاورمیانه است. عنوان دقیق کنفرانس ورشو تصریح می‌کند که این کنفرانس در سطح وزیران برگزار می‌شود و هدف آن گسترش صلح و امنیت در خاورمیانه است. بنابراین، نمی‌توانم اظهار نظر خاص یا بیشتری درباره آن داشته باشیم.»

ورشو مکانی غیرمحتمل برای برگزاری چنین کنفرانسی به نظر می‌رسید. این کنفرانس قرار است در روز‌های ۱۳ و ۱۴ فوریه برگزار شود. کنفرانسی که قرار است در ورشو برگزار شود به مایک پمپئو این امکان را می‌دهد که پیش از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ که هر سال در آلمان برگزار می‌شود، به تشریح سیاست‌های دولت ترامپ درباره خاورمیانه مبادرت ورزد. پمپئو در روز‌های اخیر به منطقه خاورمیانه سفر کرد. او در قاهره با مقامات مصری دیدار کرد و در یک سخنرانی از ایران و باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، انتقاد کرد. او اقدامات ایران و سیاست‌هایی را که باراک اوباما در دوران زمامداریش به کار برده بود عامل اصلی وضع کنونی توصیف کرد.

انتظار می‌رود لهستان برنامه‌های مربوط به کنفرانس ورشو را در نشست روز دوشنبه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا تشریح کند. دیپلمات‌های اروپایی از هرگونه اظهار نظر علنی درباره این رخداد خودداری می‌ورزند. آن‌ها پرسش‌هایی را که در این زمینه مطرح می‌شود به همکار لهستانی خود ارجاع می‌دهند. اما برخی از دیپلمات‌ها و مقامات اروپایی از روش و رویکردی که لهستان اتخاذ کرده است ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند لهستان به بهای از بین رفتن وحدت اتحادیه اروپا به دنبال آن است که روابط دوستانه خود را با ترامپ تقویت کند.

ایران نیز به برگزاری این کنفرانس در لهستان واکنش نشان داده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، کنفرانسی را که قرار است در لهستان برگزار شود یک نمایش ضدایرانی توصیف کرد که از سر استیصال برگزار می‌شود. برخی تحلیلگران در ورشو می‌گویند دولت لهستان در برابر برنامه‌ها و طرح‌های دولت دونالد ترامپ مستاصل مانده است و به شکلی غیرعاقلانه به منازعه‌ای ورود کرده است که هیچ سودی برای لهستان ندارد.

پمپئو اولین بار خبر برگزاری کنفرانسی درباره ایران در ورشو را در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز مطرح کرد.

مارسین زابوروفسکی، از پژوهشگران یک اندیشکده سیاسی در لهستان، می‌گوید: «ما در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که به پیمانکار فرعی سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده ایم.»

زابوروفسکی تاکید کرد: «ابتکاری که آمریکایی‌ها مطرح کرده‌اند به شکلی بسیار نادرست شکل گرفته و منتشر شده است.»

از دیپلمات‌های لهستانی در تهران نیز خواسته شده است در این باره توضیح دهند. این تحولات می‌تواند روابط بین ایران و لهستان را که در سال‌های اخیر تقویت شده بود به مخاطره اندازد. زابوروفسکی می‌گوید: «ایران می‌تواند منبع بالقوه‌ای برای متنوع‌سازی منابع انرژی ما به منظور جلوگیری از اتکا به انرژی روسیه باشد.»

در ادامه این مطلب آمده است: توانایی اتحادیه اروپا در خنثی کردن تحریم‌های آمریکا (علیه ایران) محدود است. بسیاری از شرکت‌های اروپایی از ترس آن که ادامه همکاری هایشان با ایران باعث شود از دسترسی به بازار آمریکا محروم شوند همکاری با تهران را متوقف کرده‌اند. مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند سازوکار مالی ویژه‌ای که قرار است اتحادیه اروپا ارائه دهد این امکان را فراهم خواهد ساخت که دست کم برخی از فعالیت‌ها و همکاری‌های اقتصادی با ایران حفظ شود. 

مقامات اروپایی تاکید دارند توافق هسته‌ای ایران توانسته است به هدف خود دست یابد. آن‌ها همچنین به این مسئله اشاره دارند که در چند گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده است که ایران به تعهداتی که بر اساس توافق هسته‌ای متقبل شده، پایبند بوده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برجام دونالد ترامپ آمریکا اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۷۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز شد

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، دقایقی قبل با نواخته‌شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، در هتل عباسی اصفهان آغاز به کار کرد.

عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان سعودی در ایران، علی اکبر صالحی و فریدون عباسی روسای پیشین سازمان انرژی اتمی از چهره‌های شاخص در این مراسم هستند.

قرار است در این مراسم «محمد اسلامی» رییس سازمان انرژی اتمی سخنرانی کند.

کد خبر 6098283

دیگر خبرها

  • ایجاد یک اتحادیه دفاعی هدفی دور از دسترس در اتحادیه اروپا
  • کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز شد
  • رافائل گروسی وارد تهران شد
  • اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای ایران بازدید کرد
  • ایران میزبان یک رویداد علمی - هسته‌ای در سطح بین‌المللی است
  • نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز به کار کرد
  • درز اطلاعات محرمانه ارتش آلمان در اینترنت
  • فاشیسم با یک سلاح جدید بازگشته است: نظریه توطئه!
  • بسته تحریمی اروپا برای اولین بار گاز روسیه را هدف قرار خواهد داد
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق