Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@14:15:29 GMT

پیش بینی بازار مسکن در سال آینده

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۹۳۲۶

تحلیلهای کارشناسی از آینده بازار مسکن حاکی از آن است که احتمال جهش نرخ واقعی قیمتها بسیار بعید است اما رشد اجاره بها محتمل به نظر می رسد. ناطقان: حداقل به چهار دلیل، بازار مسکن هم اکنون به طور کامل ظرفیت خود را در بخش فروش از دست داده و این روند در سال آینده نیز ادامه پیدا می کند. برخی گزارشهای میدانی حاکی از آن است که در روزهای اخیر برخی فروشندگان به تدریج قیمتهای پیشنهادی را به نرخ قطعی معاملات نزدیک کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان معتقدند اگر افزایشی در سال آینده اتفاق بیفتد در بخش اسمی خواهد بود و رشد قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸ پایین تر از نرخ تورم عمومی قرار می گیرد. اما به دلیل آنکه در سال جاری رشد اجاره بها کمتر از یک چهارم رشد فروش بوده، انتظار می رود بخشی از این فاصله قیمتی در سال آینده پر شود. گزاره محتمل این است که اجاره نشینها به مناطق پایین شهرها، حاشیه ها، واحدهای قدیمی تر و کوچکتر روی بیاورند و فضا برای ثبات قیمتهای فروش در مناطق متوسط به بالا فراهم شود.

مظنه واحدهای ۶۰ متری در تهران بر اساس معاملات دی ماه ۱۳۹۷

محله

سن بنا

قیمت (تومان)

آبشار دمار

۱۲ سال

۱۷۵ میلیون

بهداشت

۷ سال

۱۸۳ میلیون

چهارصد دستگاه

۱۲ سال

۲۶۰ میلیون

خلیج

۷ سال

۲۸۵ میلیون

پیکان شهر

۵ سال

۳۳۰ میلیون

ابوذر

۵ سال

۳۵۰ میلیون

وحیدیه

۱۲ سال

۳۸۲ میلیون

شهرک دریا

۱۴ سال

۳۹۲ میلیون

تهرانسر

۱۲ سال

۴۴۳ میلیون

مجیدیه

۷ سال

۴۸۰ میلیون

نارمک

۹ سال

۵۰۰ میلیون

شادمهر

۱۴ سال

۵۲۸ میلیون

امامت

۱۵ سال

۶۲۵ میلیون

ازگل

نوساز

۶۶۰ میلیون

تهرانپارس

۹ سال

۶۷۷ میلیون

آپادانا

۱۰ سال

۷۲۰ میلیون

امانیه

۶ سال

یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون








































































بررسی معاملات شهر تهران از نظر موقعیت مکانی نشان می دهد خرید و فروش هم اکنون بیشتر در جنوب تهران و مناطق ۴ و ۵ انجام می شود. از سوی دیگر با توجه به رشد ۹۲ درصدی قیمتها، اندک متقاضیان واقعی به سمت آپارتمان‌های ارزان قیمت سوق یافته و به همین دلیل در آبان ماه و آذرماه شاهد سرایت گرانی به مناطق جنوبی تهران بودیم . اما این روند نیز نمی‌تواند پایدار باشد؛ چرا که توان طرف تقاضا در مناطق جنوبی به مراتب پایین تر از محله های شمال شهر است .از سوی دیگر گفته می شود مقایسه شاخص اجاره بها با قیمت واحد مسکونی نشان می دهد که قیمت املاک به بالاترین حد خود طی ۲۲ سال اخیر رسیده و احتمالا در نقطه اوج خود قرار دارد. بنابراین در ماه‌های آینده طبیعتا شیب صعودی قیمتها باید ملایم‌تر شود تا نهایتا در مسیر مستقیم یا حتی نزولی قرار گیرد.
سلمان خادم المله ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ اظهار کرد: در ماههای پیش رو بعید است که از طریق تقاضای سفته بازی یا سرمایه گذاری منابعی وارد بازار مسکن شود. از سوی دیگر تقاضای مصرفی به دلیل افت ارزش پول ملی و افت توان خریداران اتفاق افتاده و این جریان نمی تواند مسیر خود را پرقدرت ادامه دهد. در این شرایط خریداران ناچارا به سمت واحدهای متوسط وکوچک متراژ می روند. همچنین شاهد کوچ به مناطق پایین تر و شهرکهای اطراف کلانشهرها خواهم بود. بخصوص کسانی که مستاجر هستند و توان مالی شان متناسب با افزایش قیمتها، رشد نکرده مجبور هستند به سمت واحدهای در استطاعت بروند.
وی افزود: در سال جاری متناسب با افزایش قیمت مسکن، اجاره بها افزایش نیافته و به همین دلیل احتمالا در سال آینده رشد جدی در بخش اجاره را خواهیم داشت.
این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه قیمت و حجم  معاملات در نقطه ای متعادل می شوند که عرضه و تقاضا به هم نزدیک باشند، تصریح کرد: بسته های مکمل و کمکهای دولتی مفید است ولی اگر قرار است کمکی شود باید به ساخت و ساز در مناطق حاشیه شهرها اختصاص پیدا کند که قیمتها ارزان تر است. می توان خانه های کوچک متراژ در شهرهای جدید ایجاد کرد تا کسانی که توان خرید مسکن یا اجاره در کلانشهرها را ندارند صاحب مسکن مناسب شوند.
خادم المله درخصوص پیش بینی از قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸ گفت: به نظرم رشد واقعی قیمت بعید به نظر می رسد. شاید رشد اسمی کمتر از نرخ تورم داشته باشیم اما رشد واقعی قیمت، دور از ذهن است.
بانک‌ مرکزی تازه‌ترین گزارش خود را از تحولات قیمت مسکن در آذرماه سالجاری منتشر کرد که بر اساس آن، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر ماه سال جاری به ۶۸۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۶ و ۶۱.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در آذرماه سال ۱۳۹۷ معادل ۹میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴.۱ و ۹۱.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.
منبع: ایسنا برچسب ها: بانک‌ مرکزی ، قیمت مسکن ، وضعیت بازار مسکن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بانک مرکزی قیمت مسکن وضعیت بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۹۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا یکشنبه آینده کدام مناطق ایران باران می بارد؟

صادق ضیاییان افزود: چهارشنبه (۵ اردیبهشت) به‌تدریج ابرناکی و بارش در شرق سواحل دریای خزر، شرق تهران و استان‌های سمنان و خراسان شمالی کاهش می‌یابد و در مرکز، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور ادامه خواهد داشت. در شمال شرق فارس، غرب کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد و در دیگر مناطق بارندگی خفیف است.

وی اضافه کرد: پنجشنبه (۶ اردیبهشت) در شرق و شمال شرق کشور و استان فارس رگبار ضعیف و پراکنده همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود و در جنوب شرق کشور شامل استان کرمان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: جمعه (۷ اردیبهشت) در ارتفاعات جنوب کرمان و شرق یزد رگبار پراکنده و وزش باد و در نوار غربی کشور روند افزایش نسبی دما انتظار می‌رود .

به گفته ضیاییان شنبه (۸ اردیبهشت) در چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ارتفاعات غرب فارس افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد همچنین ساعات بعد از ظهر در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر و رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه کرد: یکشنبه (۹ اردیبهشت) در ارتفاعات خوزستان و ایلام، استان کهگیلویه وبویر احمد، غرب فارس و شمال بوشهر افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی می شود.

وی اضافه کرد: تا روز جمعه وزش باد در نوار شرقی کشور تداوم خواهد داشت و در برخی ساعات روز شدید می‌شود و گاهی با گردوخاک همراه خواهد بود.

وی افزوذ: چهارشنبه و پنجشنبه خلیج فارس و تنگه هرمز مواج می باشند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۶ اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد و طی جمعه (۷ اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهارکرد: طی فردا و پس فردا شهرکرد با کمینه ۲ درجه سانتیگراد و اهواز با بیشینه ۳۷ و ۳۹ دمای درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرمترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی هوای استان اردبیل در ۵ روز آینده
  • پیش بینی افزایش دما و وزش باد در آبادان و خرمشهر
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • پیش بینی بارش‌های پراکنده و افزایش دما در خوزستان
  • وضع آب و هوا در هفته آینده؛ بارش در غرب کشور / افزایش نسبی دما در بیشتر مناطق
  • محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • نیم سکه همچنان در صدر تقاضا
  • تا یکشنبه آینده کدام مناطق ایران باران می بارد؟
  • اوکراین: روسیه به مناطق غیرقابل پیش بینی حمله خواهد کرد