Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست فرمانداری دزفول با اشاره به افزایش دبی رودخانه دز گفت: به محض بارندگی، وقوع سیلاب یا افزایش دبی رودخانه دز، اولین گروه در معرض خطر عشایر هستند. این افراد به دلیل اینکه جای دیگری برای اسکان ندارند، جهت جابه‌جایی مقاومت می‌کنند و حاضرند جان خود و احشام‌شان را به خطر بیاندازند اما از نقطه محل استقرار جابه‌جا نشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد حیدری در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: متاسفانه خشکسالی‌ها و همچنین عدم مالکیت بستر رودخانه توسط افراد حقیقی یا حقوقی موجب شده است که عشایر و کسانی که سکنای دائمی ندارند، از سال‌های گذشته در کنار رودخانه‌ها اقامت کنند و به تدریج برای خود در این زمینه حقی فرض کرده‌اند.

وی افزود: به محض بارندگی، وقوع سیلاب یا افزایش دبی رودخانه دز، اولین گروه در معرض خطر عشایر هستند. این افراد به دلیل اینکه جای دیگری برای اسکان ندارند، جهت جابه‌جایی مقاومت می‌کنند و حاضرند جان خود و احشام‌شان را به خطر بیاندازند اما از نقطه محل استقرار جابه‌جا نشوند.

سرپرست فرمانداری دزفول گفت: در دو ماه گذشته، با هماهنگی مقام قضایی بیش از 100 خانوار عشایر را جابه‌جا و به محل امن منتقل کرده‌ایم اما متاسفانه این افراد شبانه یا به محض رفع خطر مجددا به محل خطر برمی‌گردند که این موضوع تبدیل به چالش شده است.

حیدری با بیان اینکه شرایط رودخانه یک مساله استراتژیک است، گفت: امسال بارندگی خوبی داشتیم و این بارندگی‌ها در بالادست دو برابر پایین‌دست اتفاق می‌افتد. در بالادست بارش برف و سیلاب‌های آنی رخ می‌دهد که به سد دز وارد می‌شوند.

وی با اشاره به ظرفیت سد دز برای ورود بارش‌ها دارد، گفت: اگر ظرفیت سد دز به موقع کنترل نشود، اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد. در نتیجه باید هم آب و سد دز مدیریت شود و هم از عشایر و شهرهای پایین‌دست را مواظبت کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رودخانه دز عشاير منطقه خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۰۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش بی وقفه کارکنان شرکت آب منطقه‌ای یزد جهت مواجهه با سیل


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، جواد محجوبی گفت: سستی و ناهمواری جاده‌های غالباً خاکی و صعب العبور و همچنین تاریکی و دید بسیار کم شبانه، مانع از نقش آفرینی و تلاش جهاد گونه در موقعیت‌های پرخطر سیلابی استان نشد. 


محجوبی افزود: علی رغم وجود تهدید‌های جانبی در بارش‌های رگباری کم نظیر اخیر، شب گذشته عوامل فنی و گروه‌های گشت و بازرسی شرکت آب منطقه‌ای یزد در بند‌های خاکی و مسیل‌های در معرض آسیب حاضر شدند و با رصد پیوسته خطرات احتمالی، تمهیدات لازم را پیش بینی کردند. 


گفتنی است مدیرعامل، معاونین و مدیران شرکت علاوه بر حضور شبانه در مکان‌های مذکور، امکانات و ماشین آلات در اختیار را برای حضور میدانی و عملیات عمرانی موردنیاز بسیج کردند. رصد لحظه‌ای آمار بارندگی براساس مدل‌های مختلف علمی و دبی ورودی رودخانه‌ها و بند‌ها و ارسال هشدار‌های لازم به مسئولین ذیربط نیز از مهمترین اقدامات این شرکت در حوادث اخیر محسوب می‌شود. 


شایان ذکر است در بارندگی اخیر، دبی اندازه گیری شده در رودخانه تفت به ۹۲ مترمکعب در ثانیه با دوره بازگشت بیش از ۱۰۰ سال رسید. این حجم از رواناب می‌تواند به خوبی گویای تلاش‌های تاثیرگذار عوامل میدانی کلیه دستگاه‌های ذیربط در مدیریت و کنترل خسارات ناشی از آن باشد.

دیگر خبرها

  • تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر
  • ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • از بارش برف تا تگرگ در استان کرمان
  • مسدود شدن کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز
  • تلاش بی وقفه کارکنان شرکت آب منطقه‌ای یزد در مواجهه با سیل
  • تلاش بی وقفه کارکنان شرکت آب منطقه‌ای یزد جهت مواجهه با سیل
  • تشدید بارندگی در این استان‌ها