Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-07@00:07:08 GMT

بیماری‌هایی که شما را چاق می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۵۰۳۷

بررسی‌ها و تحقیقات پژوهشگران مشخص می‌کند که علاوه بر دلایلی چون سبک زندگی غلط، رژیم غذایی بد و نداشتن فعالیت بدنی که باعث چاقی می‌شوند، گروهی از بیماری‌ها نیز خود عاملی برای چاقی محسوب می شوند.به گزارش بلاغ،عوامل متعددی همچون رژیم غذایی و سبک زندگی غلط وجود دارند که باعث چاقی می‌شوند. علاوه بر این دلایل، تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهند که ممکن است بیماری‌های خاصی نیز در ایجاد چاقی مؤثر باشند و خود دلیلی برای ایجاد چاقی در افراد مختلف شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تعریف چاقی می‌توان گفت که اگر شاخص توده بدنی یا BMI (با تقسیم قد برحسب وزن) بیشتر از ۳۰ باشد، آن فرد در گروه افراد چاق قرار می‌گیرد. قابل‌توجه است که چاقی به‌عنوان یک بیماری به یک اپیدمی جهانی تبدیل‌شده و تنها کشورهای توسعه‌یافته گرفتار آن نیستند و کشورهای درحال‌توسعه نیز درگیر آن شده‌اند.

چاقی با اختلالاتی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی – عروقی، فشارخون بالا و سکته مغزی همراه است. برخی از شایع‌ترین علل چاقی را می‌توان عادات و رژیم غذایی غلط، عدم ورزش، بی‌تحرکی و نداشتن فعالیت‌های بدنی ذکر کرد اما باید گروهی از بیماری‌ها که در ایجاد چاقی نیز مؤثر هستند را به این علل افزود.

در اینجا به بیماری‌هایی که عاملی برای بروز چاقی هستند، اشاره می‌شود:

اختلال غده تیروئید (Hypothyroidism): در این عارضه غده تیروئید غیرفعال می‌شود و هورمون‌های کمتر از حد موردنیاز را ترشح می‌کند. وظیفه تیروئید این است که متابولیسم بدن را تنظیم ‌کند. به همین دلیل سطح پایین هورمون تیروئید می‌تواند باعث چاقی شود. قابل‌توجه است که این عارضه در زنان بیشتر از مردان مؤثر بوده و بیشتر باعث چاقی می‌شود.

افسردگی (Depression): افسردگی با دوره‌های طولانی غم و اندوه مشخص می‌شود و هنگامی‌که این شرایط وجود داشته باشد، می‌توان آن را به‌عنوان بیماری افسردگی در نظر گرفت. درست است که افسردگی یک بیماری روحی است و وضعیت ذهنی را درگیر می‌سازد اما بر جسم و شرایط جسمی فرد نیز تأثیرگذار است. اگر بیماری افسردگی درمان نشود ممکن است منجر به ایجاد مشکلات عاطفی، رفتاری و جسمی شدید شود که معمولاً همه بخش‌های زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جالب است بدانید که یکی از رایج‌ترین عوارض ناشی از افسردگی، اضافه‌وزن و چاقی است که می‌تواند به بروز بیماری‌های قلبی – عرقی و دیابت منجر شود.

سندرم کوشینگ (Cushing syndrome): این بیماری در اثر اختلال غدد درون‌ریز به وجود می‌آید یعنی ممکن است بدن مدت طولانی در معرض سطح بالای کورتیزول قرار گیرد. اگر این بیماری درمان‌نشده و مزمن شود، می‌تواند باعث ایجاد چاقی شود. برخی از علل شایع این بیماری، مصرف بیش‌ازحد کورتیکواستروئیدها و تولید بیش‌ازحد کورتیزول توسط غدد آدرنال است.

سندرم ایکس (Syndrome X): این بیماری با مقاومت بدن به انسولین شناخته می‌شود و به هیپنسینولینمی (hyperinsulinemia) یا سطح بالای انسولین شهرت دارد. این سندرم می‌تواند باعث ایجاد چاقی شود. سندرم ایکس دسته‌ای از شرایط سلامتی بدن است که تصور می‌شود ریشه در مقاومت به انسولین دارند. جالب است هنگامی‌که بدن به انسولین مقاوم می‌شود، هورمون‌های دیگر بدن که به کنترل متابولیسم کمک کرده، نیز به‌خوبی کار نمی‌کنند بنابراین می‌توانند باعث چاقی شوند.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۵۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای بدن شما چند سال دارند؟

دیجیاتو نوشت: پژوهشگران در پژوهشی به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیب آزمایش خون با هوش مصنوعی برای تعیین سن زیستی اعضای بدن می‌تواند به پیش‌بینی بیماری‌هایی مانند آلزایمر کمک کند.

پژوهشگران آمریکایی در یک مطالعه دریافتند افرادی که اعضای آن‌ها سریع‌تر از باقی بدن‌شان پیر می‌شود، ریسک بالایی برای توسعه بیماری در آن عضو در عرض ۱۵ سال دارند.

این پژوهشگران با استفاده از یادگیری ماشینی به بررسی سطح پروتئین‌های خون انسان پرداختند. آن‌ها روی ۱۱ عضو یا بافت بدن متمرکز شدند: مغز، قلب، ریه، کلیه، کبد، پانکراس، روده، سیستم ایمنی، عضلات، چربی و عروق.

تیم پژوهشی برای تمرین‌دادن الگوریتم هوش مصنوعی سطح تقریباً ۵٬۰۰۰ پروتئین را در خون ۱٬۳۹۸ بیمار سالم یک مؤسسه پژوهشی آلزایمر بررسی کردند. این افراد از ۲۰ تا ۹۰ سال سن داشتند، اما غالباً در سنین میانی تا پیری بودند.

پژوهشگران پروتئین‌هایی را که ژن‌های آن‌ها در یک عضو چهار برابر فعال‌تر از اعضای دیگر بود، مشخص کردند. آن‌ها به این ترتیب ۸۵۸ پروتئین مخصوص عضوها پیدا کردند و الگوریتم خود را طوری آموزش دادند که سن فرد را براساس آن‌ها تخمین بزند.

با این روش، آن‌ها آزمایش خونی توسعه دادند که سن زیستی یک عضو را در یک فرد ظاهراً سالم تخمین می‌زند. این سن نشان می‌دهد که ریسک بیماری در عضو مرتبط چقدر است.

پژوهشگران الگوریتم هوش مصنوعی خود را روی آزمایش خون ۵٬۶۷۶ نفر استفاده کردند. تقریباً ۲۰ درصد از این افراد پیری بسیار شدیدی در یک عضو و ۱٫۷ درصد پیری در چند عضو داشتند. پژوهشگران می‌گویند پیری سریع یک عضو می‌تواند ریسک مرگ را ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

تشخیص بیماری‌های زوال عقل در مراحل آغازین می‌تواند کارایی روش‌های درمانی را بسیار بالا ببرد.

ارتباط سن اعضای بدن و ریسک ابتلا به بیماری

طبق یافته‌های این مطالعه، در بیمارانی که دچار پیری زودرس قلب بودند، احتمال توسعه نارسایی قلبی ۲۵۰ درصد بیشتر بود. از طرف دیگر، پیری سریع مغز و عروق می‌توانست نشانه‌ای از پیشرفت بیماری آلزایمر باشد. قدرت این پیش‌بینی از بهترین نشانگرهای زیستی مبتنی بر خون موجود بهتر بود.

بیماری‌هایی که زوال عقل ایجاد می‌کنند، مانند آلزایمر، می‌توانند دهه‌ها پیش از ظهور اولین نشانه‌ها، در مغز آغاز شوند. بسیاری از درمان‌های جدید تنها در مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر کارآمد هستند. درنتیجه، روش‌هایی ساده که بتوان با استفاده از آن‌ها بیماری‌ها را در مراحل اولیه توسعه تشخیص داد، اهمیت بالایی دارند.

به این ترتیب، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بررسی آزمایش خون با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی پنجره‌ای برای پی‌بردن به اتفاقات درون بدن ایجاد می‌کند.

قدم بعدی پژوهشگران این است که آزمایش خون خود را روی ۵۰٬۰۰۰ تا ۱۰۰٬۰۰۰ نفر دیگر بررسی کنند. تکرار این نتایج می‌تواند ثابت کند که نظارت بر سلامت اعضای ظاهراً سالم به‌صورت تکی می‌تواند راهی مطمئن برای شناسایی اعضای دچار پیری زودرس باشد. شاید حتی بتوان افراد را پیش از بیمارشدن درمان کرد.

دیگر خبرها

  • اعضای بدن شما چند سال دارند؟
  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • واکسیناسیون بیش از ۷۰ هزار راس دام علیه بیماری آبله در هفتکل
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • قطع داروهای لاغری مانند اوزمپیک و ویگووی باعث اضافه وزن می‌شود؟
  • دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • توزیع داروی افسردگی ترازدون پس از تایید سلامت محموله‌های وارداتی جهت رفع کمبود