Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز در جریان بررسی طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی با ماده ۱۷ و تبصره آن با ۱۶۴ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این ماده؛  وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام خارجی دارای مشابه ایرانی که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد را تا پایان مدت قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ممنوع نموده و یا براساس ماده (۲۲) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور از موانع تعرفه ای و فنی جهت مدیریت واردات استفاده نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبصره ۱- مصادیق کالاهای ایرانی مشمول این ماده بر اساس معیارهای متناسب با شرایط اقتصادی و تجاری کشور از قبیل ارزش آفرینی، سهم ساخت داخل، حق الامتیاز، اشتغال زایی، انتقال دانش فنی، زنجیره ارزش، مزیتهای نسبی و غیره ظرف مدت دو ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط کارگروهی با مسؤولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و با عضویت نمایندگان وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه کشور و اتاقهای مرتبط تعیین خواهد شد و در مواقع ضروری و نیز در اسفندماه هر سال این فهرست توسط کارگروه مذکور مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و حداکثر تا پانزده روز بعد ابلاغ خواهد شد.

تبصره ۲- وزارت صنعت، معدن و تجارت و حسب مورد وزارت جهاد کشاورزی مکلفند نسبت به نصب برچسب نشان دهنده درصد عمق ساخت داخل در کالاهای صنعتی و با بسته بندی شده مشمول این ماده توسط تولیدکنندگان پیگیری و نظارت لازم را اعمال کنند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۰۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان

ناظر گمرکات کردستان از صادرات ۱۶۴ هزار تنی انواع کالا به ارزش ۶۱ میلیون دلار در گمرکات استان به خارج از کشور خبر داد و گفت: از این میزان، ۱۳۹ هزار تن به ارزش ۴۲ میلیون دلار نزد گمرکات استان اظهار و خروج شده است.

فرامرز امیدی، رشد وزنی صادرات در فروردین ماه امسال نسبت به سال قبل را ۱۰ درصد عنوان کرد و گفت: عمده کالا‌های صادر شده از گمرکات، انواع محصولات کشاورزی و باغی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، فرآورده‌های لبنی، مصالح ساختمانی، انواع شیشه (جام) و فرش است که به کشور‌های عراق، سوریه، افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، گرجستان و کویت صادر شد.

وی به کالا‌های ترخیصی از گمرکات تحت نظارت إشاره کرد و افزود: میزان واردات قطعی و ورود موقت از این گمرکات در یکماهه اول امسال مجموعاً ۱۴ هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۳۸ میلیون دلار بوده که سهم واردات قطعی ۸۰۸ تن به ارزش ۷ میلیون دلار می‌باشد. مجموع واردات و ورود موقت از نظر ارزش دلاری ۶ درصد رشد داشته است.

 امیدی گریزی به کالا‌های وارداتی نیز گریزی زد و گفت: عمده کالا‌های وارداتی عبارت است از شمش طلا، آلومینیوم، کالا‌های واسطه‌ای، ماشین آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان  است که عمدتا از کشور‌های عراق، اسپانیا، آلمان، امارات، ترکیه و چین به کشور وارد و درکوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شده اند.

وی یادآور شد: در فروردین ماه ۱۴۰۳ تشریفات گمرکی بیش از ۲۴۴ هزار تن انواع کالای ترانزیتی به ارزش بالغ بر ۲۹۷ میلیون دلار از گمرک باشماق صورت پذیرفته است که مقدار ۲۰۵ هزار تن آن به ارزش ۲۳۷ میلیون دلار طی ترانزیت مبدا به کشور ورود شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی رشد ۶۳ درصدی را به همراه داشته است. همچنین در همین مدت مقدار ۳۹ هزارتن کالا به ارزش بالغ بر ۱۶۰ میلیون دلار از گمرکات استان طی تراتزیت خارجی مقصد به کشور عراق خارج شده است.

ناظر گمرکات استان اظهار داشت: در همین مدت تشریفات گمرکی بیش از ۴ هزارتن کالا در رویه خروج موقت به ارزش تقریبی ۱۸ میلیون دلاری انجام گرفته که در مقایسه با سال قبل بلحاظ وزنی ۲۴ درصد و از نظر ارزش ۲۳ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش درآمد‌های گمرکات استان در فروردین ماه سال جاری به رقمی بیش از ۳۲۷ میلیاردو ۶۰۵ میلیون ریال می‌رسد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۸درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • جلوگیری از واردات واکسن‌های دامی دارای مشابه داخلی
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا/ واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان
  • بهادری جهرمی: رشد تجارت خارجی فروردین، ۴۸ درصد مدت مشابه سال قبل است
  • ثبت سفارش میلیاردی صنایع دستی سیستان و بلوچستان در اکسپو
  • دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟ 
  • افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار+ فیلم
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار