Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

علاقه وافر رسول خدا(ص) به فاطمه زهرا(س) زبانزد همه بود
فاطِمه(س) مشهور به فاطِمهٔ زَهرا (5 بعثت -11ق)، دختر پيامبر اسلام(ص) از خديجه کبري و همچنين همسر امام علي(ع) است. او يکي از پنج تن آل عبا (اصحاب کساء) بوده که شيعيانِ دوازده امامي آنها را جزء چهارده معصوم مي‌دانند.
حضرت فاطمه(س) از نگاه پيامبر(ص)
در کتاب هاي اهل سنت روايات زيادي از رسول اعظم(ص) در شأن و جايگاه حضرت فاطمه زهرا(س) آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضرت زهرا(س)در سايه ي کمالات و فضايل الهي بدان جا رسيد که پيامبر(ص) ايشان را در جايگاه کرامت نزد خود قرار داد. ابن ابي الحديد در اين مورد مي گويد: «ابوجعفر اسکافي نقل مي کند که پيامبر(ص) به خانه ي فاطمه(س) آمد. علي(ع) در خواب بود. فاطمه زهرا(س) خواست ايشان را بيدار کند. پيامبر(ص) فرمود: آزادش بگذار که بسيار شب زنده داري هاي طولاني پس از من خواهد داشت و چه بسيار ستم و جفاي سخت که از کينه ي دشمنان وي به خاندان من خواهد رسيد، فاطمه(س) گريست، پيامبر(ص) فرمود: گريه نکن که شما دو تن با من خواهيد بود و در جايگاه کرامت، نزد من هستيد».
در گزارش هاي تاريخي در مورد مقام حضرت زهرا (س) در قيامت روايات زيادي وجود دارد، برخي از اين اخبار بيانگر آن است که در قيامت! هر چشمي شايستگي نگاه کردن به وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) را ندارد.
ابن ابي الحديد در اين باره مي گويد: «روز قيامت هنگامي که زهرا(س) عبور مي کند؛ منادي از حاملين عرش ندا مي دهد: اي اهل قيامت چشمان خود را ببنديد که فاطمه دختر محمد از اين جا عبور مي کند»؛ سپس ابن ابي الحديد در ذيل اين روايت مي گويد: اين روايت از احاديث صحيح است و از اخبار ضعيف نيست».
محبت پيامبر اکرم(ص) نسبت به فاطمه(س)
در متون تاريخي گزارش هاي بسيار بيانگر محبت و علاقه ي وافر پيامبر اعظم(ص) نسبت به حضرت صديقه ي طاهره (س) است. اين ابراز علاقه تنها به دليل ارائه ي الگوي رفتاري پيامبر(ص) نسبت به فرزندشان نبود، بلکه نکته مهم شايستگي فاطمه(س) بر اين مسأله است. ابن ابي الحديد مي گويد: «همانا رسول الله(ص) به فاطمه(س) علاقه نشان مي داد و او را دوست مي داشت. اين اکرام و تعظيم پيامبر اکرم(ص) به فاطمه(س) بيش از آن بود که مردم گمان مي کردند و فراتر از آن بود که معمولاً مردها دخترانشان را دوست داشتند؛ به گونه اي که از حد محبت پدر به فرزند گذشته بود».
عايشه در مورد شدت علاقه و محبت پيامبر(ص) نسبت به فاطمه(س) مي گويد: «من کسي شبيه تر از فاطمه در کلام و حديث نسبت به پيامبر(ص) نديدم. فاطمه هرگاه بر پيامبر(ص) داخل مي شد، پيامبر(ص) به او خوش آمد مي گفت و جلوي او بلند مي شد و دست او را مي گرفت و مي بوسيد و او را در جاي خود مي نشاند».
علاقه وافر رسول خدا(ص) به فاطمه زهرا(س) در زمان حيات پيامبر و پس از آن زبانزد همه بود و کسي نمي تواند آن را انکار کند. در تأييد اين مطلب از عايشه سؤال شد: «محبوب ترين مردم نزد رسول خدا(ص) چه کسي بود؟ در پاسخ گفت: از بين مردان محبوب ترين علي و از بين زنان، فاطمه بود».
در روايت ديگري پيامبر(ص) فرمود: «محبوب ترين مردم به من فاطمه است».
گاهي براي اين که پيامبر علاقه خود را نسبت به فاطمه(س) و فرزندان ايشان نشان دهد و به مردم بفهماند که آنان نيز بايد چنين باشند؛ در مجالس و محافل مختلف محبت خود را ابراز مي کرد.

محبوب ترين مردم نزد رسول خدا(ص) از بين زنان، حضرت فاطمه س بود
بررسي ابعاد سياسي و اجتماعي حضرت زهرا (س)
درخصوص جايگاه ويژه حضرت زهرا (س) در ابعاد اجتماعي و سياسي مي توان گفت در روز مباهله پيغمبر (ص) با حضور حضرت فاطمه (س) مي خواهند به عالم اعلام کنند که خداوند منان اين را بيان کرده است، که جنسيت زن و مرد معنايي ندارد، بلکه اين شخصيت تقوايي انسان است که ارزش او را بالا مي برد، به همين سبب فاطمه (س) را در جايگاه کسي که طيبه و طاهره است براي مباهله با حضور حضرت علي (ع) و حسنين (ع) همراه خودشان مي کنند.
همچنين پس از رحلت پيامبر اکرم (ص) و اتفاقاتي که بعد از رحلت پدر بزرگوارشان رخ ميدهد، اين بانوي عاليقدر نه به عنوان حضرت صديق الکبري (س) همسر اميرالمونين (ع)، بلکه حضرت فاطمه (س) در نقش معموم و دفاع کننده از مقام ولايت و امامت احساس مي کنند که بايد پاي به عرصه مبارزه بگذارند.
اگر بخواهم خيلي ساده اين جمله را بيان کنم، حضرت فاطمه (س) يک آتش به اختيار تمام عيار در مقابل کج رفتاري هاي حاکمان خودشان بود. چون امام زمان ايشان در يک معذوريت و مظلوميتي قرار دارد، ولي محدوديت هايشان باعث اين نمي شود که از امام خود دفاع نکند. بلکه بسيار حساب شده وارد صحنه مي شوند.
گردآوري: بخش مذهبي بيتوته
منابع:
yjc.ir
hawzah.net


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۳۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عمه فائقه» سریال یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،زهرا سعیدی که نقش «عمه فائقه» را سال ۸۳ در سریال یوسف پیامبر بازی کرد، در حال حاضر ۷۱ ساله است. در ادامه تصاویری از تیپ و چهره او را بعد ۲۰ سال مشاهده می کنید.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899222

دیگر خبرها

  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است
  • «عمه فائقه» یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • «عمه فائقه» سریال یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • دختران کبدی قم در جمع ۱۶ تیم برتر کشور
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان
  • طلاب نسبت به تبیین تاریخ دفاع مقدس اهتمام داشته باشند