Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-01@00:53:30 GMT

عدم حضور موگرینی در نشست ضد ایرانی ورشو

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۰۶۴۲

عدم حضور موگرینی در نشست ضد ایرانی ورشو

 

به گزارش جام نیوز به نقل از اسپوتنیک، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که نمی تواند در نشست وزرا با موضوع خاورمیانه در ورشو شرکت کند.


پیش از این پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود روز‌های 23 و 24 بهمن، آمریکا و لهستان در شهر ورشو نشستی را با موضوع «آینده خاورمیانه» برگزار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: تمرکز اصلی این نشست، مقابله با ایران خواهد بود.


موگرینی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره حضور در نشست وزرای خارجه 28 کشور اروپایی در بروکسل گفت: طی این روزها من در خارج از اروپا خواهم بود.


همچنین وزیر امور خارجه لهستان اعلام کرد که روسیه در نشست ورشو شرکت نخواهد کرد. در همین حال او امیدی برای بدست آوردن نتایج مثبتی در این نشست ندارد.


پیش از این سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه برای حضور در نشست ورشو دعوتنامه دریافت کرده است. وی افزود: من شک دارم که این نشست به حل مشکلات منطقه کمک کند.

 

گفتنی است، پیش‌تر برخی از رسانه‌های غربی خبر از عدم استقبال کشورهای اروپایی از این نشست دادند.

 

وال استریت ژورنال گزارش داد «لوکزامبورگ از عدم حضور خود در این کنفرانس خبر داده است، آلمان و انگلیس هم در مورد سطح حضور خود تصمیم نگرفته‌اند. احتمالا وزیر خارجه فرانسه نیز در این نشست شرکت نخواهد کرد.»

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی در بروکسل گزارش داد که به نظر می‌آید کشورهای اروپایی نمی‌خواهند در نشست ورشو درباره ایران شرکت کنند.

 

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز پیش‌تر نوشت: با وجود آنکه واشنگتن تلاش زیادی را برای گردهم آوردن ۷۰ رهبر جهان در پایتخت لهستان دارد، اما حتی در موفقیت این کشور برای تشکل ائتلاف عربی ضد ایرانی هم شک وتردید های زیادی وجود دارد.

 

مشکل بزرگ مقابل کنفرانس ورشو آن است که هیچ کس حاضر نیست سیاست های پر هرج ومرج و مطرود ترامپ را در خاورمیانه فراموش کند.

 

گفتنی است، ترامپ با حضور خود در کاخ سفید، به بهانه منافع آمریکا مقابله سیاسی و اقتصادی با کشورهای دیگر حتی اتحادیه اروپا را در پیش گرفت. از همراهی نکردن با اتحادیه اروپا در برجام و حتی خروج از پیمان‌های بین المللی دیگر مانند پیمان آب و هوایی پاریس گرفته تا بستن تعرفه بر کالاهای وارداتی از اروپا و چین و کشورهای همکار دیگر.

 

همین مسئله باعث شد که کشورهای متحد به فکر استقلال سیاسی، نظامی و اقتصادی بافتند. این مسئله به نحوی شد که حتی اتحادیه اروپا و سران فرانسه و آلمان نیز سخن از ارتش مستقل اروپا و تقویت یورو برای مقابله با دلار به میان آوردند.

 

به نظر می رسد که عدم استقبال کشورهای اروپایی از نشست ورشو نیز به دلیل عملکرد گذشته ترامپ و تکروی‌های وی در امور سیاسی است و ترامپ نخواهد توانست از این نشست چیزی به دست آورد.

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: ترامپ ورشو اروپا لهستان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۰۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی

رئیس جمهور فرانسه ضمن اعلام آمادگی برای ایفای نقش بیشتر در زمینه دفاع مشترک اروپایی، بازدارندگی هسته‌ای را عنصری اجتناب ناپذیر در این راستا دانسته و خواستار بحث درباره نقش این تسلیحات در دفاع مشترک اروپایی شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده که این کشور آماده کمک بیشتر به دفاع از اروپا است. به گفته وی بازدارندگی هسته‌ای که می تواند ارائه شود یک "عنصر اجتناب ناپذیر" است.

به این ترتیب امانوئل ماکرون، خواستار بحث درباره نقش سلاح های هسته‌ای در دفاع مشترک اروپا شده است. ماکرون در مصاحبه‌ای با گروه رسانه ای ابرا که روز شنبه منتشر شد، گفت: او می خواهد بحثی را آغاز کند که باید شامل دفاع موشکی، قابلیت های دوربرد و تسلیحات هسته ای برای کسانی باشد که آنها را دارند یا سلاح های هسته‌ای آمریکایی در خاک خود دارند.

وی افزود: بیایید همه چیز را روی میز بگذاریم و به آنچه واقعاً قابل اعتماد از ما محافظت می کند، بنگریم. وی افزود: فرانسه آماده است بیشتر در زمینه دفاع از اروپا ایفای نقش کند. از زمان برگزیت، فرانسه تنها قدرت هسته ای در اتحادیه اروپا بوده است.

ماکرون پیش از این هم در سخنرانی روز پنجشنبه خود در دانشگاه سوربن پاریس خواستار تقویت دفاع اروپایی شده بود. مکرون گفت: اروپای ما فانی است، می تواند بمیرد و این بستگی به تصمیمات ما دارد. او خواستار دفاع «معتبر» اروپا شد. وی تاکید کرده بود که بازدارندگی هسته‌ای که فرانسه در اختیار دارد "یک عنصر اساسی دفاع از قاره اروپا" است.

رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که کشورهای اروپایی در صورتی که به ایالات متحده وابسته بمانند و نتوانند سیستم‌های دفاعی پیشرفته مستقر کنند دچار مرگ خواهند شد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، مدت هاست که توسعه صنعت هسته‌ای اروپا را ترویج می کند که شامل فرآوری اورانیوم نیز می شود. در فوریه 2022، او از چرخش در فرانسه به سمت گسترش مجدد انرژی هسته‌ای خبر داد و وعده ساخت تا 14 راکتور جدید را داد.

ماکرون این موضوع را با بیان اینکه انرژی هسته‌ای کم انتشار است و به تامین مستقل انرژی کشور کمک می کند، توجیه می کند. منتقدان خاطرنشان می کنند که فرانسه حدود نیمی از اورانیوم مورد نیاز نیروگاه های هسته‌ای را از قزاقستان و ازبکستان وارد می کند.

بریتانیا و فرانسه تنها دو کشور اروپایی ناتو هستند که چنین سیستم های تسلیحاتی دارند. ماکرون پیش از این در سال 2020 به آلمان و دیگر شرکای اتحادیه اروپا پیشنهاد داده بود که درباره همکاری اروپا در زمینه بازدارندگی هسته‌ای صحبت کنند که تا کنون بی پاسخ مانده است.

ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیمتماس تلفنی ماکرون و نتانیاهو درباره وضعیت منطقه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشنهادات اروپایی برای رونالدینیوی قطری‌ها
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال از میان ۲ گزینه اروپایی و ۲ مربی داخلی
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • برخی کشورهای اروپایی طالب خرید خودروهای ایرانی هستند
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی