Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.  

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلیل برکناری مدیر خودروسازی سایپا، توقف خط تولید خودرو‌های کم تیراژ پس از تحریم، تصویب کلیات طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو، سقوط آزاد بورس با شروع بهمن، دلار آمریکا ۲۰۰ تومان افزایش یافت، همتی: تقاضا در صرافی ها، کم رمق است، در انتظار گزارش تحولات بازار مسکن و توزیع ۶۰۰هزار گوشی موبایل با نرخ ارز نیمایی تا پایان هفته را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خودرو‌های سایپا به قیمت‌های قبل بازگشته است/ دلیل برکناری مدیر خودروسازی سایپا

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این که مدیرعامل سایپا به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت خودرو تغییر کرد، گفت: پس از این تغییر قیمت خودرو‌ها تعدیل شد و به قیمت‌های قبلی بازگشت بنابراین در صورت بروز هر گونه تخلف در حوزه خودرو مردم به نمایندگان اطلاع دهند تا مشکلات را پیگیری کنیم.  ولی ملکی در ادامه به گزارشی که وزیر صنعت درباره اقدامات انجام شده برای ساماندهی بازار خودرو اشاره کرد و گفت: به زعم وزیر صمت ۹۰ درصد اعتراضات مربوط به شرکت خودروسازی سایپا و ۱۰ درصد مربوط به ایران خودرو است؛ مشکلات موجود در صنعت خودروسازی به دلیل ضعف در مدیریت است. ملکی خاطرنشان کرد: مدیر شرکت خودروسازی سایپا از تسلط کافی برای فروش محصولات برخوردار نبود به همین دلیل بلافاصله به دستور آقای رحمانی جابه جا شد؛ یکی از اقدامات اساسی برای ساماندهی بازار خودرو تغییر مدیران خودروسازی سایپا بود.
این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: برای شفافیت بیشتر مشکلات موجود در صنعت خودروسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در فراکسیون‌های مجلس حاضر خواهند شد و در این باره توضیحاتی را خواهند داد، بنابراین مردم نگران نباشند چراکه نمایندگان پیگیر حقوق آن‌ها هستند. وی با بیان اینکه مدیرعامل سایپا به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت خودرو تغییر کرد، یادآور شد: پس از این تغییر قیمت خودرو‌ها تعدیل شد و به قیمت‌های قبلی بازگشت؛ در صورت بروز هر گونه تخلف در حوزه خودرو مردم به نمایندگان اطلاع دهند تا ما مشکلات را پیگیری کنیم.

توقف خط تولید خودرو‌های کم تیراژ پس از تحریم

رضا رحمانی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شذه برای ساماندهی مشکلات موجود در بازار خودرو، گفت: خودروسازان موظف‌اند به تعهدات خود در رابطه با خودرو‌هایی که به صورت قطعی پیش فروش شده عینا عمل کنند و تردیدی در این مطلب وجود ندارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خط تولید برخی خودرو‌های کم تیراژ که قطعات آن‌ها وارداتی است پس از تحریم‌ها متوقف شد. البته تعداد این خودرو‌ها بسیار کم است، اما برای حل این مشکل نیز خودروسازان موظف شدند براساس اصل مشتری‌مداری محصولی جایگزین متناسب خودروی پیش فروش شده به مشتری تحویل دهند در غیر این صورت مبالغ دریافتی براساس قیمت خودرو‌ها به روز می‌شود و با پرداخت سود و جریمه، رضایت مشتریان را به دست آورند. رحمانی در گفتگو با خانه ملت درباره برخی اخبار مبنی بر اینکه مردم می‌توانند با مراجعه به خودروسازان پول خود را دریافت کنند، اظهار کرد: این مطلب در رابطه با خودرو‌های کم تیراژ است و ربطی به خودرو‌های تولید داخل ندارد.

کلیات طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو تصویب شد

نمایندگان در نشست علنی روز دوشنبه، یک بهمن ماه مجلس شورای اسلامی، در جریان رسیدگی به طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو با ۱۰۴ رأی موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه با کلیات آن موافقت کردند.  محمدحسین فرهنگی در توضیح این طرح گفت: به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور به جمع بندی رسیدیم که طرح ساماندهی بازار خودرو فعلا مطرح نشود و مدتی مسکوت ماند، اما با توجه به اعتراض طراحان و رأی صحن به عدم مسکوت ماندن آن، به احترام درخواست فوریت نمایندگان وارد بررسی جزئیات آن شدیم. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه خودرو شرایط خاصی در کشور وجود دارد و باید به نوعی پاسخ مردم که دارای مشکلاتی در این حوزه شده اند داده شود. /خانه ملت

قطعات تقلبی خودرو در بازار به مرز هشدار رسیده است

رئیس امور بازرسی اصناف: هم اکنون حجم تامین و توزیع قطعات تقلبی خودرو در بازار به مرز هشدار رسیده که باید برای آن تدبیری فوری اندیشیده شود.  علیرضا نیک آئین در گفتگو خبرگزاری صدا وسیما، با اشاره به اینکه کمبود قطعات اصلی در بازار زمینه را برای سود جویی متخلفان فراهم کرده است افزود​: این افراد قطعات تقلبی بی کیفیت را در بسته بندی‌های قطعات اصلی و با نشان‌های معروف به بازار عرضه می‌کنند به نحوی که این قطعات حتی برای تعمیر کاران خودرو قابل تشخیص نیست.  وی با بیان اینکه آزمایشگاهی در تعمیرگاه‌های خودرو برای تشخیص این قطعات وجود ندارد گفت: این موضوع شکایات بسیار زیادی را از سوی مردم به بازرسی اصناف و اتحادیه‌های مربوطه ایجاد کرده است.  رئیس امور بازرسی اصناف افزود:​ این تقلب بیشتر در قطعات حساس تعلیق و ترمز خودرو وجود دارد که به دلیل نداشتن استاندارد‌های لازم و گیرای کم در هنگام ترمز می‌تواند بسیار خطرناک باشد.  

بهمن با سقوط آزاد بورس آغاز شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه یک بهمن ماه ۹۷، با کاهش ۳۶۵۲ واحدی معادل ۲.۲۱ درصد به رقم ۱۶۱ هزار و ۹۲۲ واحد رسید. این در حالیست که ماه گذشته، شاهد رشد ۶.۱ درصدی نماگر کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۰۶۱ واحدی معادل ۲.۲۱ درصد به رقم ۴۶ هزار و ۹۳۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت ۶۱۸ واحدی معادل ۲.۱۱ درصد، عدد ۲۸ هزار و ۷۱۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۴۴۵ واحدی معادل ۲.۱۶ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۱۸۶ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۴۰۵۶ واحد کاهش معادل ۲.۲۵ درصد را رقم زد و به سطح ۱۷۶ هزار و ۳۸۹ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۶۴۴ واحد کاهش معادل ۲.۱۵ درصد به رقم ۱۲۰ هزار و ۵۵۰ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۷۵۰۲ واحد کاهش معادل ۲.۳۲ درصد همراه بود و عدد ۳۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد را به نمایش گذاشت.


بازار‌های آسیایی معاملات هفتگی را با آرامش آغاز کردند

روز دوشنبه،  گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، پس از این که هفته گذشته رشد ۱.۶ درصدی به دست آورد، امروز ۰.۲ درصد دیگر هم بالا آمد. سهام شرکت‌های برتر چین، سی‌اس‌آی۳۰۰، توانست ۰.۷ درصد رشد کند. نیکی ژاپن به کمک افت اخیر نرخ ین،  ۰.۳ درصد بالا رفت. ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰ با افت ۰.۲ درصدی روبرو شد، هرچند به علت تعطیلات آمریکا، حجم معاملات کم بود. داده‌های تاجران اروپایی هم نشان می‌دهد سهام اروپایی در آغاز معاملات خود افت کرده‌اند. داکس آلمان ۰.۲۹ درصد و کاک فرانسه ۰.۱۴ درصد افت کردند، درحالی‌که فوتسی انگلیس ۰.۱۴ درصد رشد کرد. استاکس۶۰۰ اروپا هم ۰.۲۴ درصد پایین آمد. در بازار ارز، دلار در برابر ین ژاپن تقویت شد و به نرخ برابری ۱۰۹.۶۱ رسید، درحالی که یورو در نرخ برابری ۱.۱۳۷۵ معامله شد. دلار استرالیا که اغلب به عنوان واسطه نقدینگی سرمایه‌گذاری‌های چین به حساب می‌آید، به نرخ برابری ۰.۷۱۶۷ افزایش یافت.

دلار آمریکا ۲۰۰ تومان افزایش یافت/ همتی: تقاضا در صرافی ها، کم رمق است

به نقل از اعلام بانک مرکزی، دیروز در پایان روز هر اسکناس دلار آمریکا به قیمت ۱۱۵۵۰ تومان در صرافی‌های بانکی خریداری شد و با افزایش ۲۰۰ تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، با قیمت ۱۱۶۵۰ تومان به متقاضی ارز فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو نیز ۱۳۲۰۰ تومان خریداری شد و با نرخ ۱۳۳۰۰ تومان به متقاضی خرید یورو فروخته شد. این نرخ نسبت به روز یکشنبه، ۵۰ تومان افزایش را نشان می‌دهد. همچنین عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: نکته جالب در مورد این روز‌های بازار ارز، کم رمق بودن تقاضا در صرافی‌ها و نزخ سازی دلالان در قضای مجازی است. بانک مرکزی این روز‌ها جور سمت تقاضا را هم می‌کشد!

نرخ تورم نقطه به نقطه دی ماه اعلام شد

مرکز آمار گزارش داد: در دی ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٥٤,٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٠ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٩,٦ درصد‌ می‌باشد؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٣٩,٦ درصد بیشتر از دی ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٣٧,٤ درصد) ٢.٢ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه ١٣٩٧ به ٢٠.٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (١٨.٠ درصد) ٢.٦ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٢,٨ درصد و در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» ١.٦ درصد افزایش نشان می­دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به دی ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٥٧.٨ و ٣٢.٤ درصد می­باشد.

قیمت نفت روز دوشنبه گران شد

قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر آمار رشد چشمگیر فرآوری نفت چین در سال ۲۰۱۸ با وجود کندی اقتصادی، به بالاترین حد خود در سال ۲۰۱۹ صعود کرد.  بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۴ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش یافت و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۶۳ دلار در هر بشکه رسید.  بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۲۵ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش، به ۵۴.۰۵ دلار در هر بشکه رسید.  به گفته معامله‌گران، افزایش قیمت نفت پس از انتشار آماری از سوی اداره ملی آمار چین روی داد که نشان داد تولید پالایشگاه‌های نفت این کشور به رکورد ۶۰۳.۵۷ میلیون تن یا ۱۲.۱۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ صعود کرد که ۶.۸ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۷ رشد داشت.

در انتظار گزارش تحولات بازار مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) طی جلسه معاملاتی روز دوشنبه ۵/ ۰ درصد افت کرد و به قیمت ۵۵ هزار و ۳۸۷ تومان معامله شد. سایر سررسید‌ها مسیر‌های متفاوتی را تجربه کردند و بازه نوسان روزانه آن‌ها از منفی ۷۶/ ۱ درصد تا مثبت ۳۲/ ۱ درصد متغیر بود. بازار اوراق وام مسکن به تبعیت از بازار معاملات مسکن در رکود قرار دارد. یکی از دلایل عمده نابسامانی بازار تسه‌ها افت قابل‌توجه حجم معاملات واحد‌های مسکونی است. با افزایش نرخ ارز در نیمه اول سال، بهای آپارتمان همگام با سایر بازار‌های موازی رشد کرد. عدم افزایش هم‌پای قیمت‌ها و درآمد متقاضیان، عاملی شد که به موجب آن تعداد واحد‌های فروش رفته رو به افول بگذارد. حال انتشار گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی ماه توسط بانک مرکزی‌ می‌تواند با روشن کردن حجم معاملات و نوسانات قیمت، مسیر آینده معاملات تسه‌ها را مشخص کند.

قطعات تقلبی خودرو در بازار به مرز هشدار رسیده است

رئیس امور بازرسی اصناف: هم اکنون حجم تامین و توزیع قطعات تقلبی خودرو در بازار به مرز هشدار رسیده که باید برای آن تدبیری فوری اندیشیده شود علیرضا نیک آئین در گفتگو با خبرگزاری صدا وسیما، با اشاره به اینکه کمبود قطعات اصلی در بازار زمینه را برای سود جویی متخلفان فراهم کرده است افزود​: این افراد قطعات تقلبی بی کیفیت را در بسته بندی‌های قطعات اصلی و با نشان‌های معروف به بازار عرضه می‌کنند به نحوی که این قطعات حتی برای تعمیر کاران خودرو قابل تشخیص نیست.  وی با بیان اینکه آزمایشگاهی در تعمیرگاه‌های خودرو برای تشخیص این قطعات وجود ندارد گفت: این موضوع شکایات بسیار زیادی را از سوی مردم به بازرسی اصناف و اتحادیه‌های مربوطه ایجاد کرده است.  رئیس امور بازرسی اصناف افزود:​ این تقلب بیشتر در قطعات حساس تعلیق و ترمز خودرو وجود دارد که به دلیل نداشتن استاندارد‌های لازم و گیرای کم در هنگام ترمز می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

آلومینیوم المهدی به مپنا واگذار شد

سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: به دلیل عدم ایفای برخی تعهدات از سوی خریدار قبلی سهام شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال (شرکت فروآلیاژ گنو) و حال شدن دین مشارالیه، سازمان خصوصی سازی اقدام به انتشار فراخوان در خصوص جایگزینی خریدار قبلی نموده و پس از بررسی پیشنهاد‌های رسیده، قرارداد جایگزین با «شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی (مپنا)» منعقد گردید. گفتنی است؛ سازمان خصوصی‌سازی شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال را در حالی به شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) واگذار کرده که برای این واگذاری مزایده‌ای برگزار نشده است.

توزیع ۶۰۰هزار گوشی موبایل با نرخ ارز نیمایی تا پایان هفته

ابراهیم درستی نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران امروز در حاشیه مراسمی در اتاق اصناف ایران اظهار کرد: براساس قول مسئولین قرار است از اواخر این هفته ۶۰۰ هزار عدد تلفن همراه مانده در گمرک در بازار توزیع شود که قیمت آن‌ها بر مبنای ارز نیمایی محاسبه شده است. وی درباره محل توزیع این تلفن‌های همراه گفت: هنوز محل توزیع آن‌ها مشخص نشده است، اما امیدواریم که در فروشگاه‌های صنفی که دارای پروانه کسب هستند توزیع شود. درستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که ثبت سفارش واردات موبایل آزاد شده است، گفت: طبق قول مسئولین قرار است ارز حاصل از صادرات (نیمایی) به واردات این محصول اختصاص یابد.  وی خاطرنشان کرد: قیمت تلفن همراه در مقایسه با سال قبل به‌شدت بالا رفته است که آزاد شدن ثبت سفارش و اختصاص ارز نیمایی به واردات آن می‌تواند قیمت‌ها را تعادل بخشد. وی یادآور شد: در شرایط فعلی عمده گوشی‌ای که در بازار توزیع می‌شود از طریق مسافری به کشور وارد شده که ارز آن نیز از بازار آزاد تأمین شده است؛ این امر به‌روی قیمت عرضه این محصول تأثیرگذار است،  امیدوارم با اختصاص ارز نیمایی به واردات این محصولات قیمت گوشی به‌طور محسوسی کاهش یابد. درستی درباره سرانه مصرف تلفن همراه در کشور گفت: مصرف تلفن همراه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار عدد در ماه است که این رقم در فصولی مانند تابستان و ایام پایانی سال افزایش می‌یابد. نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران تأکید کرد: در مقاطعی سرانه مصرف گوشی کشور به یک‌میلیون تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار عدد در ماه می‌رسید، اما با توجه به این‌که در شرایط فعلی مردم بیشتر برای تعمیر گوشی خود مراجعه می‌کنند، تقاضا برای خرید کاهش یافته است.

هر ۴۸ ساعت یک میلیاردر به جهان اضافه می‌شود

موسسه آکسفام اینترنشنال اعلام کرد که نظام‌های مالیاتی بار سنگینی روی دوش افراد فقیر گذاشته است؛ یعنی در بخش خدمات عمومی سرمایه گذاری کمتری می‌شود و در نتیجه شکاف بیشتری بین ثروتمندان و فقر در حال ایجاد شدن است که خشم جهانی را به دنبال دارد. این موسسه اعلام کرد که در سال گذشته میلادی هر دو روز، یک میلیاردر جدید به تعداد میلیاردر‌های جهان اضافه شد؛ در حالی که نیمی از فقیرترین جمعیت جهان ۱۱ درصد از ثروت خود را در سال گذشته از دست داد. آکسفام اعلام کرد که دولت‌ها بطرز فزآینده‌ای در حال کاهش سرمایه گذاری در خدمات عمومی هستند و در جلوگیری از فرار‌های مالیاتی شکست خورده اند. افراد فقیر از عدم دسترسی به خدمات پایه‌ای رنج می‌برند؛ ضمن اینکه بار بیشتری از پرداخت مالیات به دوش آن‌ها است. ثروت میلیاردر‌های جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی تا ۱۲ درصد افزایش پیدا کرد که معادل ۲.۵ میلیارد دلار در روز است؛ در حالی که ۳.۸ میلیارد نفر از فقیرترین افراد جهان به طور متوسط روزانه ۵۰۰ میلیون دلار از ثروت خود را از دست دادند. موسسه آکسفام اینترنشال افزود: نرخ مالیات برای ثروتمندان و شرکت‌ها در دهه‌های اخیر کاهش پیدا کرده و زمانی که دولت‌ها برای گرفتن مالیات از ثروتمندان موفق نیستند، بار مالیاتی بر دوش فقرا از طریق بستن مالیات بر مصرف کنند مانند مالیات بر ارزش افزوده اعمال می‌شود.

محموله دو میلیون بشکه‌ای نفت ایران به ژاپن بارگیری شد

سخنگوی پالایشگاه فوجی اویل ژاپن گفت: اولین محموله نفت خام ایران از بعد از دریافت معافیت اعطاء شده واردات نفت از ایران از سوی دولت آمریکا به سمت ژاپن بارگیری شد. بر همین اساس نفتکش «VLCC کیسوگاوا» در روز یکشنبه دو میلیون بشکه نفت خام از ایران را برای این پالایشگاه بارگیری کرد و انتظار می‌رود که نهم فوریه به ژاپن برسد.

چه کسانی پول مشوق صادراتی مرغداران را خورده‌اند؟

یوسف رمضانی، تولیدکننده و صادرکننده نمونه ملی مرغ با انتقاد از پرداخت نشدن مشوق صادراتی صادرکنندگان مرغ گفت: دولت در اواخر سال ۹۳،   ۵۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی مرغ را به وزارت جهاد کشاورزی داد که این وزارت خانه نیز پول را به حساب صندوق ملی طیور واریز کرد. وی با بیان اینکه تاکنون یک ریال از این پول به صادرکنندگان پرداخت نشده است، اظهارکرد: ده‌ها بار در این زمینه مصاحبه کردم، از وزیر جهاد و استانداران وقت بار‌ها خواسته‌ام که طلب صادرکنندگان را پرداخت کنند، اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است. این صادرکننده نمونه ملی مرغ، میزان صادرات را در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بیش از ۱۲ هزار تن گوشت سفید اعلام کرد و گفت: به دلیل پرداخت نشدن مشوق صادراتی مرغ و نبود حمایت از صادرکنندگان امسال رغبتی برای صادرات نداشتم. رمضانی افزود: سهم مجموعه تولیدی‌ام از ۵۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی دولت ۱۲ میلیارد تومان بوده است که تاکنون ریالی پرداخت نشده است. از بس پیگیری کردم و جواب نگرفتم خسته شده و از ادامه مطالبه این حق قانونی پشیمان شده‌ام؛ به من گفتند که پیگیری نکنی بهتر است، به همین خاطر از ادامه مطالبه این حق قانونی منصرف شده‌ام. صادرکننده نمونه ملی صادرات مرغ بیان کرد: قرار بود این پول به عنوان مشوق صادراتی به ازای هر کیلویی که صادر شده است پرداخت شود و اصلا قرار نبود در قالب تسهیلات باشد پس چرا تاکنون صندوق طیور پرداخت نکرده است و سئوالی است که باید پاسخ دهد. وی ادامه داد: پس از یک سال پرداخت ۵۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی مرغ به صندوق طیور، این صندوق اعلام کرد که به من ۳ میلیارد تومان تسهیلات بدون بهره می‌دهد که باید ۴ ماهه برگردانم؛ من تولید کننده‌ام، صدقه خور کسی نیستم که می‌خواهند پولی که حقم است به من صدقه دهند. /ایسنا

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیمت خودرو نرخ تورم نقطه به نقطه طلا نفت قطعات تقلبی خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۶۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟

ایمان ربیعی- بازار مسکن حالا به یکی از پردردسرترین و پرمشکل‌ترین بازارها در ایران بدل شده است. افزایش شدید قیمت مسکن و فراتر رفتن بهای یک متر خانه از هشتاد میلیون تومان، سبب شده است مسکن، این کالای سرمایه‌ای از دسترس خانوار ایرانی خارج شود. در نتیجه این اتفاق بازار اجاره با رشد شدید قیمت روبروست و برسی‌ها نشان می‌دهد رشد اجاره‌بها تورم را پشت سر گذاشته است.

با نزدیکی فصل جابه‌جایی در بازار مسکن یعنی خرداد تا شهریور ماه، بار دیگر این بازار با داغی بیش از حد روبروست. از همین روزها، افزایش شدید قیمت‌ها در بازار مشاهده می‌شود به طوری که اغلب خانه‌ها با قیمت‌هایی پنجاه درصد بیشتر از سال قبل در فضای مجازی فایل شده‌اند.

گزارش میدانی خبرآنلاین نیز نشان از آن دارد که امسال نیز چون سال‌های قبل مستاجران، با بحران شدید افزایش قیمت روبرو هستند و این رشد قیمتی، رفاه خانوار ایرانی را نشانه رفته است.

عظیمی، شهروند ساکن منطقه پنج در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت اجاره بها در سال جاری گفت: صاحب خانه‌ی ما قیمت را بیش از توان من بالا برده ست. او افزایش نزدیک به چهل درصدی اجاره را پیشنهاد داده و من قادر به تامین این رقم نیستم از این رو تصمیم گرفتم جابه‌جا شوم اما متاسفانه خانه‌هایی کوچکتر از خانه‌هایی به مراتب کچکتر از خانه‌ی فعلی ما با اجاره‌هایی به مراتب بالاتر فایل شده‌اند و من چاره‌ای جز تغییر محل زندگی‌ام ندارم.

وی گفت: هیچ مرجعی جوابگوی ما نیست. دولت سامانه‌ای به نام خودنویس راه انداخته که فقط باعث شده هزینه مشاور املاک را ندهم اما جوابی ندارد که به من بگوید من خانه را از کجا پیدا کنم و بعد در خودنویس ثبتش کنم که هزینه اجاره بها پرداخت نشود.

او گفت: من سال‌هاست در تهران مستاجر هستم اما هنوز نتوانسته‌ام وام ویعه مسکن دریافت کنم.

به گفته وی کوچکترین واحدها رهن چهارصد تا پانصد میلیون تومانی و اجاره بالاتر از پنج میلیون تومان دارند که از توان من خارج است.

کار کساد است

یک فعال صنفی در منطقه هفت تهران نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در خصوص اینکه وضعیت اجاره بها در سال جاری چگونه است؟ گفت: کار ما این روزها به شدت کساد است. هر کسی هر جایی نشسته، با صاحبخانه خود در حال توافق است. مردم کمتر ریسک جابه‌جایی دارند مگر کسانی که قصد دارند خانه را بازسازی کنند یا وضعیت را کلا تغییر دهند.

او به افزایش شدید اجاره‌بها اشاره کرد و گفت: به طور نسبی پنجاه درصدی روی قیمت اجاره‌ها رفته است.

او درباره خرید وفروش نیز گفت: این بازار به شدت راکد است، کسی قادر به خرید وفروش نیست تنها معدود کسانی که بخواهند در این فضا تبدیل به احسن کنند وارد بازار می‌شوند و کسی در این میان قادر نیست خانه بخرد.

او گفت: در این رکود قیمت‌ها اندکی پایین آمده اما باید توجه داشت کاهش قیمت نه ناشی از مهار تورم بلکه در اثر کاهش شدید قدرت خرید رخ داده است از این رو بیم آن می‌رود که با افزایش قدرت خرید باز هم خانه راکدتر از قبل شود. او

مستاجری با طعم تورم

یک شهروند در منطقه پنج تهران نیز در خصوص وضعیت جستجو برای اجاره خانه گفت: خانه‌های زیادی برای اجاره فایل شده‌اند اما شکل اینجاست که قیمت‌ها دیگر از دسترس مستاجران خارج شده و ما مانده‌ایم چه کسانی قادر به اجاره این خانه‌ها هستند.

وی گفت: در حقیقت من با افزایش صد در صدی قیمت نسبت به سال قبل هم روبرو بودم و متاسفانه هیچ برنامه‌ای هم برای حمایت از ما نیست.

اجاره از تورم پیشی گرفت

اخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی نرخ اجاره بها در اسفند ماه سال گذشته نسبت به ماه مشابه در سال قبل از آن افزایشی ۴۴.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

در عین حال باید در نظر داشت که رشد اجاره در مناطق شهری در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم اسفند ماه ۴۱ درصد گزارش شده است.

کارشناسان معتقدند سیاست‌های دولت سیزدهم قادر به حل بحران مسکن نبوده و در صورت تداوم این روند در سال جاری مسکن بار دیگر به نقطه بحرانی سبد هزینه کرد خانوار تبدیل خواهد شد.

بیت الله ستاریان پیش از ین در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرده است هر سیاستی در بازار مسکن تاثیر خود را طی پنج تا ده سال آینده به جا می‌گذارد پس باید در نظر داشت که در شرایط فعلی چاره‌ای جز تحمیل این فضا بر مستاجران و خریداران مسکن وجود ندارد. او تاکید کرد: وقتی افزایش قیمت بیش از توان مستاجر شود، رشد قیمت‌ها سبب می‌شود خانوارها برای تحمل وضعیت مجبور به تغییر محل زندگی خود باشند و محل‌هایی ارزان‌تر را انتخاب کنند. این وضعیت زمینه را برای کوچ به حاشیه شهرها مهیا می‌کند و همین امروز می‌توانید اثیر این اتفاق را بر رشد فزاینده قیمت‌ها رد شهرک‌های اقماری تهران ببینید. این وضعیت بدان معنی است که حتی در خاشیه شهرها نیز قدرت مردم در حال تحلیل است و این تورم سبب می‌شود افراد قادر به تامین و اداره زندگی خود نباشند.

در عین حال فردین یزدانی نیز معتقد است سال گذشته که تا حدی رشد قیمت ملک متوقف شد، اما رشد بازار اجاره‌بها داشت و حتی به نسبت بیشتر از تورم هم بود، زیرا باید اجاره‌ها در مکانیزم بازار باید تا حدی افزایش پیدا کند که مطابق با ارزش دارایی ملک هم باشد.

وی با بیان این‌که این انطباق هنوز به صورت کامل صورت نگرفته است، افزود: بر این اساس، می‌توان پیش‌بینی کرد که کماکان تورم در بخش اجاره بالاتر از تورم در سایر کالاهای مصرفی خواهد بود. به تبع آن، فشار اجاره‌بها هم بر روی خانوار و به خصوص خانوارهای کم‌درآمد بیشتر خواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا سیاستی را می‌توان به کار برد که جلوی رشد قیمت‌ها در بازار اجاره را بگیرد؟ تصریح کرد: خیر، یک مشکل بخش مسکن این است که در بخش تولید با رکود و تورم رو به‌رو هستیم و در عین حال، عدم تعادل بین قیمت‌ها و درآمد خانوار را شاهد هستیم. این عدم تعادل، بنیان اقتصاد کلان است و بنیان درون‌بخشی به آن شکل که می‌توان گفت، ندارد.

حال باید دید آیا دولت قادر است در پانزده روز باقیمانده تا فصل جابجایی تدبیری برای حل مشکل بازار مسکن نه در سال جاری که در سال‌های آینده را بیاندیشد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902717

دیگر خبرها

  • تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد
  • بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • بازار خودرو به کمای عمیق رفت/ آخرین قیمت پژو، سمند، تارا، شاهین و کوئیک + جدول
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • قیمت محصولات سایپا پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ کف قیمت خودرو در بازار