Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@03:37:54 GMT

بهترین نوشیدنی‌ها برای التهاب مفاصل

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۷۵۳۲۰

بهترین نوشیدنی‌ها برای التهاب مفاصل

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اگر بتوانید نوشیدنی‌ای سر بکشید که علائم آرتروزتان را تسکین بدهد و هیچ عارضه‌ جانبی هم نداشته باشد خوب نیست؟ البته که خوب است. آرتروز نه تنها خیلی ناراحت‌کننده است بلکه شما را در معرض بیماری‌های دیگری مانند بیماری قلبی، فشارخون بالا و دیابت نیز قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غذا، عاملی مهم و طبیعی است که می‌تواند از التهاب و درد مفاصل کم کند، اما چیزی که می‌نوشید نیز درست همین اندازه تأثیرگذار است. هیدراسیون یا آب رسانی به بدن نیز برای نرم و منعطف نگه داشتن مفاصل و جریان مناسب خون اهمیت دارد. نوشیدنی‌هایی که در ادامه به شما توصیه می‌کنیم حاوی مواد مغذی هستند که باعث می‌شود برای کاهش التهاب مفید باشند.

آب
۷۰ درصد بدن ما از آب تشکیل شده است؛ بنابراین اگر کم آب بنوشید و بدنتان دهیدراته شود نمی‌تواند به طور مؤثر سموم را که تشدیدکننده‌ی التهاب‌اند دفع کند. آب، مفاصل را نرم می‌کند. در واقع برخی از انواع آرتروز مرتبط با نرم و منعطف نبودن مفاصل‌اند. سعی کنید روزانه تقریباً دو لیتر آب تصفیه شده بنوشید.


آب آلبالو
حتماً پزشکتان توصیه کرده زیاد آبمیوه ننوشید، زیرا پُر از قند است که التهاب برانگیز بوده و هیچ فیبری هم ندارد که جذب قند آن را کُند کند. اما یک استثنا وجود دارد: پژوهش‌ها نشان داده‌اند آب آلبالو هم می‌تواند علائم آرتروز را تسکین دهد و هم علائم نقرس را. خوردن خود میوه‌ی آلبالو نیز هیچ مشکلی ندارد، زیرا فیبر زیادی دارد و قند آن نیز طبیعی است. میوه‌ای که شما باید از خوردن آن اجتناب کنید گریپ فروت است، زیرا بر انواع دارو‌ها که شامل دارو‌های تجویزی برای آرتروز نیز می‌شود اثر می‌گذارد.

اسموتی
یکی از راه‌های مصرف میوه بدون هیچ عارضه‌ی جانبی این است که آن را با اسموتی‌ها ترکیب کنید. اسموتی سالم‌تر از آبمیوه است، زیرا فیبر آن حفظ شده است. شما می‌توانید سبزیجات را وارد اسموتی‌تان کنید. توصیه می‌کنیم روزانه چند وعده میوه مصرف کنید، زیرا آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارد که می‌تواند از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند و در نتیجه التهاب کاهش یابد. به اسموتی‌های‌تان زیاد آبمیوه اضافه نکنید، اما می‌توانید از ماست در آن‌ها استفاده کنید. پروبیوتیک‌های ماست به حفظ سلامت گوارش کمک می‌کنند که فاکتور مهمی در التهاب است.

قهوه
پیرامون قهوه بحث زیاد است، اما با خیال راحت می‌توانیم بگوییم اگر در حال حاضر اهل نوشیدن قهوه هستید دلیلی ندارد آن را کنار بگذارید. برخی مطالعات نشان داده‌اند قهوه، ریسک پوکی استخوان و ورم مفاصل را افزایش می‌دهد، اما سایر پژوهش‌ها حاکی از آن هستند که چنین ارتباطی وجود ندارد. به هر حال شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نوشیدن قهوه به تسکین نقرس کمک می‌کند. ضمناً این را هم می‌دانیم که قهوه حاوی پلی فنول‌هاست که آنتی‌اکسیدان‌هایی جنگنده با التهاب‌اند؛ بنابراین اگر از نوشیدن قهوه لذت می‌برید اعتدال را رعایت کنید. بیشتر مطالعات نشان داده‌اند خطرات ناشی از نوشیدن قهوه زمانی مطرح می‌شود که بیشتر از روزی چهار فنجان قهوه بنوشید.


چای
چای برخلاف قهوه خوش‌نام‌تر است. شما می‌توانید چای سیاه و سبز و سفید بنوشید و از فواید ضدالتهابی آن بهره‌مند شوید. اگر چای را با هدف تسکین علائم آرتروزتان می‌نوشید، خوب است بدانید نوع سبز آن، بیشترین قدرت آنتی‌اکسیدانی را دارد. پلی فنول‌های موجود در چای سبز، اپی گالوکاتچین گالات نام دارد که از غضروف‌ها و استخوان‌ها محافظت می‌کند و هر دوی این‌ها برای ساختار مفاصل مهم‌اند. ضمناً اپی گالوکاتچین گالات از جهت توانایی آنتی‌اکسیدانی، ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از ویتامین C. و E. است.

شیر
همیشه این سؤال مطرح بوده که آیا انسان باید شیر بخورد یا نه. درست است که انسان بعد از دوران نوزادی به شیر نیاز مبرم ندارد، اما شیر تنها ماده‌ی غذایی است که مقدار قابل توجهی کلسیم دارد و استخوان‌ها را تقویت می‌کند. اگر به لبنیات حساسیت دارید، ممکن است استخوان‌هایتان آسیب ببینند. مطالعات نشان می‌دهند نوشیدن شیر می‌تواند ابتلا به پوکی استخوان را به تأخیر بیندازد و از نقرس جلوگیری کند.

همه‌ این نوشیدنی‌ها نقش چشمگیری در کاهش التهاب دارند که عامل اصلی آرتروز و خیلی بیماری‌های دیگر است. این نوشیدنی‌ها را وارد رژیم غذایی روزانه‌ی خود کنید تا بروز التهاب کاهش و دردتان را تسکین دهید. داشتن ِ. مایعات کافی در بدن، نقش مهمی در نرمی و انعطاف‌پذیری مفاصل دارد. هر چه بیشتر تحرک داشته باشید، گرفتگی کمتری در مفاصل خود تجربه خواهید کرد.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۵۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

نوشیدنی‌های دارای فیبر می‌توانند میان وعده‌ خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن آن‌ها را تامین کنند.

به گزارش ایسنا، همان‌گونه که خوردن وعده‌های غذایی سالم و مغذی برای رشد و تکامل کودکان توصیه می‌شود، استفاده از نوشیدنی‌های مفید نیز مستثنی نیست. اکثر کودکان عاشق نوشیدنی‌های شیرین و رنگارنگی هستند که چیزی جز شکر و اسانس نیستند. حال چگونه خانواده‌ها می‌توانند سالم‌ترین نوشیدنی‌ها را برای کودک خود انتخاب کنند.

دکتر سمیرا ابراهیم‌اف متخصص تغذیه درباره اهمیت نوشیدن مایعات برای کودکان می‌گوید:

بچه‌ها باید آن قدر مایعات در طول روز استفاده کنند که همیشه رنگ ادرار روشنی داشته باشند. به غیر از ادرار اول صبح، که رنگ‌اش فرق می‌کند نباید رنگ آن تیره باشد. می‌توان از آب خالص یا نوشیدنی‌های سالم دیگری برای آن‌ها استفاده کرد. آب میوه‌ طبیعی یا بهتر از آن اسموتی‌ها هستند، که در آن میوه را با کل پوست‌اش در مخلوط کن می‌ریزند و به صورت مایع در می‌آورند. از اسموتی‌ها می‌توان هم به عنوان منبعی از مایعات استفاده کرد و هم فیبر می‌رساند. نوشیدنی‌های سنتی مانند شربت خاکشیر را هم داریم که دانه‌های آن می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش بچه‌ها کمک کند این به شرطی است که با شیرینی خیلی کم درست شود. این نوشیدنی می‌تواند به بچه‌هایی که در محیط‌های باز بازی می‌کنند و ساعت‌های طولانی بیرون هستند، کمک کند.

وی درباره مصرف آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های دیگر موجود در بازار برای کودکان گفت:
نوشیدنی‌های صنعتی موجود در بازار چند نوع هستند.  یک سری از آب میوه‌ها قسمت عمده‌شان شکر و مقداری اسانس است که سالم نیستند اما آب میوه‌های صنعتی  که روی آن‌ها صد درصد طبیعی قید شده است، مشکلی ندارند.
نوعی دیگراز نوشیدنی‌ها بر پایه لبنیات هستند که هر چه لبنیات در آن‌ها ساده‌تر باشد یعنی شیر ساده باشد. خیلی بهتر است. برای بچه‌هایی که اصلا شیر نمی‌خورند اگر بتوانید شیر را در خانه طعم دار کنید و به آن‌ها بدهید، خیلی خوب است. قاعدتا شیرهای طعم‌دار بیرون مخصوصا شیرکاکائوها چون شیرینی خیلی زیادی دارند. انتخاب خوبی نیستد. ولی گهگاه استفاده از آن مشکلی ندارد.

این متخصص تغذیه درباره خوردن بستنی و این‌که محدودیتی باید برای دادن آن به بچه‌ها داشته باشیم می‌گوید:  

 بستنی‌های یخی چیزی جز آب، شکر و اسانس نیستد. این نوع بستنی‌ها برای زمانی است که فرد احساس تشنگی زیادی کند در این صورت می توان از بستنی یخی فقط به عنوان یک مزه استفاده کرد. نباید جای ثابت در رژیم غذایی بچه‌ها به خاطر رنگ‌هایی که به آن اضافه می‌شود داشته باشد.
 بستنی‌هایی هم که بر پایه شیر هستند به هر حال درصد چربی بالایی و شکر زیادی دارند بنابراین آزاد بودن بچه در استفاده از هر تعداد از آن‌ها، قابل قبول نیست. چون اگر بچه مستعد پر وزنی باشد خوردن بستنی باعث می‌شود که کالری اضافه بگیرد و چاق شود. اگر هم بچه بدغذا باشد و انتخاب‌های محدودی داشته باشد با خوردن بستنی سیر می‌شود و همان چند انتخاب محدود را هم که قبلا داشت الان دیگر ندارد.
به بستنی باید به عنوان یک میان نگاه کرد و هر روز استفاده نشود. مگر این که کمبود وزن در بچه خیلی زیاد باشد که بخواهیم با خوردن بستنی جبران‌ کنیم. ولی به هر حال بهتر است در فاصله غذاها خورده شود. مثلا 2 ساعت بعد از وعده اصلی، تا به آن کالری اضافه نشود و جلوی دریافت وعده بعدی را نگیرد.

ابراهیم‌اف در پاسخ به سوالی درباره این که، اهمیت کدام یک از گروه‌های لبنی بیشتر است، گفت:

هر کدام از گروه‌های لبنیات خاصیت خاص خودشان را دارند. ترکیبات‌شان در مقادیر مشخص تقریبا شبیه همدیگر است. توصیه می‌شود از همه این گروه‌ها استفاده کنند. اگر شیر نمی‌تواند بخورد. می‌توان از آن در غذاها به صورت فرنی، شیر برنج، ماست، دوغ کم نمک، کشک استفاده کرد.

وی در پایان در باره مضرات نوشابه بر رشد کودکان می‌گوید:

 این نوشیدنی‌ باعث سیری کاذب در بچه‌ها می‌شود چرا که به دلیل داشتن قند، قند خون آن‌ها را بالا می‌برد، در نتیجه میلی به غذا پیدا نمی‌کنند. این قند همچنین باعث خرابی دندان در کودکان نیز می‌شود. گازی هم که در نوشابه وجود دارد ممکن است برای بعضی از بچه‌ها مشکلات گوارشی ایجاد کند. نوشابه مانع از جذب کلسیم  نیز می‌شود بنابراین می‌تواند در رشد بچه‌ها اختلال ایجاد کند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نوشیدنی‌های سرشار از آهن
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • دلایل بروز زانودرد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • میان وعده هایی سالم برای کودکان
  • دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان
  • بهترین زمان برای مصرف قهوه
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • ۷ راه برای اینکه سرکه سیب بیشتری استفاده کنید