Web Analytics Made Easy - Statcounter

انقلاب اسلامی در آستانه چهل‌سالگی قرار دارد و این فرصت مناسبی است تا مسیر این حرکت چهل ساله به مثابه یک حرکت تکاملی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و ... و با شاخص‌های مختلف واکاوی شود.

یکی از حوزه‌های بسیار تأثیرپذیر از انقلاب اسلامی، سیاست خارجی بوده است که در طی چهل سال گذشته با انتقال پیام‌های‌ انقلاب اسلامی به کشورهای منطقه، بر هم زدن معادلات نظام سلطه، حضور فعال در صحنه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و توسعه گستره نفوذ خود در منطقه و جهان اسلام وجه تمایز خود را با سیاست خارجی سیار کشورها به منصه ظهور گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند حرکت سیاست خارجی در چهل سال اخیر مثبت و اثرگذار بوده است

مجتبی امانی، رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر و کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تأثیرات انقلاب اسلامی بر سیاست خارجی کشور و نسبت سیاست خارجی با آرمان‌های انقلاب در این دوران چهل ساله گفت: وزارت امور خارجه براساس قانون اساسی مجری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و این سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی معین می‌شود که تصمیم‌گیرندگان اصلی در آنجا به ترسیم سیاست خارجی کشور می‌پردازند.

وی ادامه داد: طی چهل سال اخیر سیاست خارجی کشور روندی مثبت و تأثیرگذار در تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران داشته است گرچه در زمان بعضی از دولت‌ها این روند با کندی یا افول مواجه بوده و در برخی دولت‌ها با شتاب بیشتری حرکت کرده، اما برآیند این حرکت نشان می‌دهد مؤلفه‌های مثبت در سیاست خارجی و اهداف انقلاب، حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری و قانون اساسی تا حد زیادی تحقق یافته گرچه برخی نقصان‌ها نیز وجود داشته است.

امانی اظهار کرد: برآیند سیاست خارجی طی چهل ساله اخیر نمایانگر افزایش قدرت کشور، توسعه نفوذ ایران در منطقه، بهبود روابط با بسیاری از کشورها و برقراری روابط استراتژیک با برخی کشورهای منطقه است. به موازات این پیشرفت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش دشمنان برای متوقف کردن ایران و جلوگیری از نفوذ منطقه‌ای آن شدت بیشتری هم یافته است اما روند ده سال گذشته و به ویژه پس از سقوط چندین حکومت وابسته به آمریکا در جهان عرب، حاکی از شاهد تشدید فشارهای خارجی بر ایران از یک‌سو و تأکید بیشتر مسئولان نظام برای فعال‌تر شدن حوزه دیپلماسی به ویژه در مسائل منطقه‌ای است.

کنار گذاشتن تردیدها، اعمل اصلی موفقیت‌ها در سیاست خارجی

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر یادآور شد: البته در برخی از دولت‌ها به دلیل تلقی غلط از سیاست خارجی، راه و روشی در پیش گرفته شد که تا حد زیادی باعث کند شدن این روند شد. تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی نشان می‌دهد هرگاه در نیل به اهداف خودمان دچار تردید شدیم یا سعی کردیم این اهداف را با موازین مورد پذیرش غربی‌ها محقق کنیم جز تشدید دشمنی‌ها با انقلاب و نظام نتیجه‌ای نگرفتیم و بالعکس هرگاه برای تحقق اهداف مصمم وارد میدان شدیم به عقب‌نشینی دشمنان منجر شده است. به نظر من آنچه که باعث تحقق بیشتر اهداف در سیاست خارجی می‌شود این است که تردیدها درباره وظایف قانونی مسئولان سیاست خارجی در حوزه تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا کنار گذاشته شود.

امروز حذف جمهوری اسلامی ایران از معادلات منطقه‌ای ممکن نیست

امانی درباره نقش سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در غیرقابل حذف بودن ایران از معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی از سوی قدرت‌های بزرگ گفت: اگرچه در ابتدای انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران از سوی دشمنان نادانی چون صدام با حمایت‌های قدرت‌های بیگانه مورد حمله قرار گرفت اما ادامه جنگ نشان داد که این لقمه بزرگی برای صدام بوده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: اما جمهوری اسلامی ایران امروز به حدی از توانمندی دفاعی و دیپلماسی دست یافته که نه تنها هیچ راه حل نظامی و امنیتی برای تضعیف و برخورد با آن وجود ندارد بلکه اساساً حل بحرا‌ن‌های منطقه‌ای بدون در نظر گرفتن ایران امکان‌پذیر نیست که نمونه مسئله سوریه و عراق پس از حمله داعش است.

وی اظهار کرد: تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی نیز که امروزه از سوی دشمنان علیه ایران به کار گرفته می‌شود اگر با تکیه بر منابع داخلی و بدون داشتن هرگونه امید به کمک‌های کشورهایی که خودشان مسبب اعمال این تحریم‌ها بوده‌اند مواجه شود قطعا به شکست دشمنان در این حوزه هم منجر خواهد شد. لذا توجه به منابع داخلی و تکیه بر توانایی‌های مردم ایران می‌تواند این فشارها را به حداقل برساند و یکی از الزامات آن تغییر نگاه از بیرون به درون است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: چهل سالگی انقلاب سیاست خارجی وزارت امور خارجه نفوذ منطقه ای دیپلماسی تحریم ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۱۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند

معاون نخست وزیر قزاقستان در دیدار با معاون سیاسی نخست وزیر حکومت طالبان اظهار داشت بسیاری از کشورها تمایل دارند در بخش‌های مختلف با حکومت کنونی افغانستان روابط داشته باشند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «سریک ژومانگارین» معاون نخست وزیر قزاقستان در دیدار با «مولوی عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌ وزیر حکومت طالبان گفت: اکنون افغانستان یک کشور آرام در منطقه است و به همین منظور کشورهای جهان می‌خواهند در بخش‌های مختلف روابط خود را با کابل برقرار نمایند.

ژومانگارین در این دیدار آمادگی قزاقستان برای همکاری در بخش‌های فرهنگی و اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغان را اعلام کرد.

وی همچنین خواستار آغاز پروازهای مستقیم کابل به آستانه شد.

عبدالکبیر نیز تاکید کرد: امارت اسلامی مرزهای افغانستان را کاملاً کنترل کرده، مواد مخدر و فساد را ریشه کن کرده است و حاکمیت ملی مستقلی را را احیا نموده است.

در کمتر از سه سال گذشته، حکومت طالبان بارها اعلام کرده است با ایجاد امنیت همه جانبه در افغانستان بیش از هر زمان دیگری، شرایط برای اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی در این کشور مساعدتر شده و میزان تبادلات تجاری میان افغانستان و دیگر کشورهای منطقه به خصوص همسایگانش افزایش یافته است.

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستانطالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابدبرگزاری نمایشگاه تجاری افغانستان و قزاقستان در کابل

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • به اندازه یک استخر هم از اقیانوس فرصت‌ها در آفریقا استفاده نکرده‌ایم
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها