Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@06:20:41 GMT

درمان بی‌خوابی شما اینجاست

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۳۳۶۵

پژوهشگران اخیرا مطالعه‌ای انجام داده‌اند که طی آن اظهار داشته‌اند انواع بیخوابی‌های مختلف درمان‌های مختلفی دارد. آفتاب‌‌نیوز : افراد بسیاری در سراسر جهان وجو دارند که به بی‌خوابی مبتلا هستند و یا از کمبود خواب رنج می‌برند و یک خواب شبانه کامل و خوب آرزوی آنها است. اکنون پژوهشگران در مطالعه‌ای که اخیرا انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که بی‌خوابی به طور کلی به ۵ دسته تقسیم می‌شود و افراد با دانستن نوع بی‌خوابی شان می‌توانند بهترین راه را برای مبارزه با آن انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بی‌خوابی یا کم‌خوابی یک علامت است که فرد به‌طور مستمر به خواب نمی‌رود. به عبارتی دیگر مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر در خلال شب همراه با ناتوانی یا اشکال در به خواب رفتن مجدد، بیدار شدن خیلی زود در صبح و خوابی که باعث تجدید قوا نشود را بی‌خوابی گویند.
پژوهشگران اخیرا پاسخ‌های ۴۰۰۰ فرد را که در پروژه "رژیم خواب هلند"(Netherlands Sleep Registry)، شرکت کرده بودند مورد بررسی قرار دادند. تقریبا نیمی از شرکت کنندگان بی‌خوابی داشتند. پژوهشگران عواملی مانند ویژگی‌های شخصیتی، اختلالات احساسی و ویژگی‌های خلقی آنها را نیز مورد بررسی قرار دادند و سپس با مشاهده نتایج، بی‌خوابی را به ۵ دسته تقسیم کردند:
نوع اول: افرادی که در این دسته‌بندی قرار داشتند، سطح بالایی از احساسات منفی مانند اضطراب و سطح پایینی از احساسات لذت بخش و خوشبختی را داشتند.
نوع دوم: این شرکت‌کنندگان دارای میزان متوسطی از پریشانی احساسی را داشتند، اما میزان احساسات لذت بخش و شادی آنها عادی و طبیعی بود.
نوع سوم: افرادی که در این گروه بودند نیز دارای سطح متوسط پریشانی احساسی بودند، اما میزان احساس لذت و شادی آنها کمتر از حد متوسط بود.
نوع چهارم: این شرکت کنندگان سطح پایینی از پریشانی احساسی را داشتند اما در زمان وقوع یک رویداد استرس زا با بی‌خوابی مزمن مواجه می‌شدند.
نوع پنجم: افراد این گروه نیز دارای سطح پایینی از پریشانی احساسی بودند اما بی‌خوابی آنها تحت تاثیر وقایع استرس زا نبود.
پس از آن محققان رابطه میان انواع بی‌خوابی و پاسخ به درمان آنها را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند افرادی که بیخوابی نوع دوم را داشتند، با "گفتاردرمانی"(talk therapy) درمان می‌شدند اما افراد گروه چهارم با تجویز دارو مشکل آنها بهبود یافت.
افراد گروه سوم حتی با مصرف داروی خواب هم بهبودی در مشکل آنها دیده نشد.
گروهی که بیش از همه سبب نگرانی پژوهشگران شد گروه اول بودند چرا که آنها در معرض ابتلا به افسردگی قرار داشتند. رفع مشکلات عاطفی اساسی برای بهبود خواب این گروه بسیار مهم است.
پژوهشگران در انتها گفتند تحقیقات بالینی بیشتری برای تایید نتایج و تعیین سایر دسته‌ها مورد نیاز است اما باز هم این مطالعه یک گام مهم در درمان بیماری بیخوابی که ۱۰ درصد افراد جهان به آن مبتلا هستند به شمار می‌رود.
یافته‌های این مطالعه در مجله "The Lancet Psychiatry" منتشر شد.ایسنا 

منبع: آفتاب

کلیدواژه: انواع بی خوابی درمان بی خوابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۳۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) سابقه‌ای از میدان مغناطیسی زمین را کشف کرده‌اند که قدمت آن به ۳.۷ میلیارد سال قبل می‌رسد.

در مورد منشاء میدان مغناطیسی سیاره زمین که ساکنان خود را از بمباران بی‌امان ذرات باردار ساطع شده از خورشید محافظت می‌کند، بحث‌های مختلف و بلند مدتی وجود دارد.

بدون سپر محافظ زمین که همان میدان مغناطیسی آن است، ذرات باردار یا باد خورشیدی، جو زمین را از بین می‌بردند.

پژوهشگران برای تعیین زمان شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین، سنگ‌های باستانی حاوی آهن را در منطقه ایسوآ (Isua) واقع در گرینلند بررسی کردند.

یافتن شواهدی از منشاء میدان مغناطیسی

بازسازی میدان مغناطیسی زمین تا به امروز چالش برانگیز بوده است، زیرا فرآیند‌های مختلف زمین‌شناسی معمولا نشانه‌های حفظ شده را تغییر می‌دهند.

جالب اینجاست که کمربند بالاپوسته‌ای (Supracrustal Belt) ایسوآ استثنا‌هایی دارد. این کمربند بر پایه یک پوسته قاره‌ای قوی تشکیل شده است که سنگ‌ها را از فعالیت‌های زمین‌ساختی شدید و تغییر شکل محافظت می‌کند.

سنگ‌هایی که در این منطقه یافت می‌شوند راز‌هایی درباره استحکام و پایداری خود دارند. این به این دلیل است که ذرات آهن می‌توانند مانند آهنربا‌های ریز عمل کنند و شدت میدان مغناطیسی را در طول فرآیند تبلور سنگ حفظ کنند.

طبق بیانیه مطبوعاتی پژوهشگران، سنگ‌هایی که قدمت آنها به ۳.۷ میلیارد سال پیش بازمی‌گردد، قدرت میدان مغناطیسی حداقل ۱۵ میکروتسلا داشتند. جالب اینجاست که این میزان شدت در مقایسه با امروزه که قدرت میدان مغناطیسی سنگ‌های امروزی ۳۰ میکروتسلا است، قابل توجه است.این کشف اولین تخمین از شدت میدان مغناطیسی زمین را ایجاد می‌کند.

کلر نیکولز پژوهشگر ارشد دانشگاه آکسفورد می‌گوید: استخراج سوابق قابل اعتماد از سنگ‌هایی با این قدمت بسیار چالش برانگیز است و دیدن سیگنال‌های مغناطیسی اولیه هنگامی که این نمونه‌ها را در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل کردیم، واقعاً هیجان‌انگیز بود. این یک گام واقعاً مهم رو به جلو است، زیرا ما سعی می‌کنیم نقش میدان مغناطیسی باستانی را در زمان پیدایش حیات روی زمین تعیین کنیم.

احتمال محافظت از اشکال اولیه حیات

یافته‌ها نشان می‌دهند که میدان مغناطیسی زمین در طول میلیارد‌ها سال نسبتاً ثابت مانده است. این ثبات، نقش مهمی در پیدایش و تکامل حیات در سیاره ما داشته است.

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که باد خورشیدی احتمالاً در دوران باستان بسیار قوی‌تر بوده است. با گذشت زمان، تقویت میدان مغناطیسی زمین ممکن است سطح زمین را از باد خورشیدی محافظت کند.

در نتیجه، اشکال اولیه حیات می‌توانستند امنیت موجود در اقیانوس‌ها را رها کرده و به سطح مهاجرت کنند.علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است بر توسعه جو ما نیز تأثیر گذاشته باشد.

این امر توسط انجماد هسته آهنی مایع زمین هدایت می‌شود. با این حال، تخمین زده می‌شود که هسته زمین تنها یک میلیارد سال پیش شروع به سخت شدن کرده است که به این معنی است که فرآیند‌های مختلفی قبل از این مرحله وجود داشته است.

در بیانیه مطبوعاتی پژوهشگران آمده است: درک بهتر قدرت باستانی و تغییرپذیری میدان مغناطیسی زمین به ما کمک می‌کند تا تعیین کنیم که آیا میدان‌های مغناطیسی سیاره‌ای برای میزبانی حیات در سطح سیاره و نقش آنها در تکامل اتمسفر، حیاتی هستند یا خیر.

این یافته‌ها در مجله Geophysical Research منتشر شده است.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • اقامتگاه ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی اینجاست
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می‌رود
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • خانه همه تهرانی‌ها اینجاست!
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • فرمول خانگی برای درمان بی‌خوابی (فیلم)
  • فرمول خانگی برای درمان بی‌خوابی
  • ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست