Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@00:19:47 GMT

سختی های باورنکردنی مادران شاغل

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۴۷۸۷

گروه اجتماعی- هوا هنوز تاریک است که با صدای زنگ ساعت تلفن همراهش از خواب بلند می شود. قبل از هرکاری کتری را بر میدارد و پر از آب می کند و روی شعله گاز می گذارد. دست و رویش را می شوید و وضو گرفته و نماز می خواند. مشغول آماده کردن بساط صبحانه می شود.

به گزارش افکارنیوز، در میان لباسشویی را روشن می کند تا بتواند در ساعت کم باری آن ها را شسته و قبل از رفتن به محل کار آن ها را آویزان کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همسر و فرزندان را از خواب بیدار می کند و در مرتب کردن رختخواب ها به فرزندان کمک می کند. برای فرزندان لقمه و خوراکی های مدرسه را آماده می کند و در کیفشان می گذارد. قابلمه غذا را از یخچال بیرون می آورد و برای خود و همسرش غذا در ظرف می ریزد.

مشغول ریختن چای و صبحانه خوردن می شود. چند لقمه می خورد و بر می خیزد. باید برای رفتن همه چیز را آماده کند. دفتر کتاب های فرزندان را چک می کند تا چیزی جا نمانده باشد. لباسشهایش را می پوشد. صدای موزیک لباسشویی خبر از پایان برنامه شستشو می دهد. بعد از اویزان کردن انها روی رخت بند، میز صبحانه را جمع می کند و به فرزندانش در پوشیدن لباس ها کمک می کند.

همسرش فرزندان را به مدرسه می رساند و او باید با اتوبوس و تاکسی هرچه سریع تر خود را به محل کار برساند. اما این تمام قصه ی یک مادر شاغل و فداکار نیست. تازه پس از رسیدن به محل کار او با حجم بالای کار و مشکلات مختف روبرو می شود و باید تا پایان ساعت کاری همه چیز را به جان بخرد تا بتواند در تامین مخارج زندگی دوشادوش مرد خانه اش بجنگد.

هنگام بازگشت به خانه نیز بخش دوم یک روز معمولی آغاز می شود، رسیدگی به کارهای خانه، همسر، فرزندان و ... و فردا نیز به همین منوال.

این در حالی است که هماهنگی بین ایفای نقشهای مختلف، گاهی از عهده برخی زنان خارج است و منجر به بروز مشکلاتی برای آنان می شود.

در این میان قوانین حاکم بر کار، فرهنگ جامعه، درک متقابل همسر، هکاری شریک زندگی و فرزندان و عوامل متعدد دیگر در کمک به زن متاهل شاغل نقش پررنگی ایفا می کنند.

بسیاری از زنان مجبورند با دریافت حقوقی کمتر از مردان در شغل های مختلف به ایفای نقش بپردازند.

تبعیض های حقوقی و شغلی و جنسیتی

نگاهی به آمار ارائه شده در زمینه تغییر حقوق دریافتی زنان نشان می دهد که همواره حقوق زنان کمتر از مردان بوده است.کارشناسان اقتصادی این نابرابری را به دلایلی چون کم اهمیت بودن سطح حقوق برای زنان، اولویت داشتن مسائلی خانوادگی در مقایسه با مسائل شغلی، مجرد بودن، حضور انبوهی از زنان فاقد تخصص در سازمان ها نسبت می دهند؛ اگر چه شواهد حاکی از آن است که حتی  زنان متخصص با مهارت بالا نیز در مقایسه با همکاران مرد خود، بیست درصد حقوق کمتری دریافت می‌کنند.

خوب است که نیم نگاهی به برخی مسائل پیرامون کار بانوان در جامعه بیاندازیم:

لزوم هماهنگی میان نقشهای مختلف زنان شاغل

دکتر ابوطالب سعادتی شامیر تصریح کرد: زنان شاغل باید بتوانند بین نقشهای مختلف هماهنگی به وجود بیاورند تا هیچ کدام از بخش های زندگی آنها دچار آسیب نشود. البته ممکن است گاهی یک بخش از زندگی آنها دچار مشکلاتی شود اما این موضوع ممکن است حتی برای زنانی که فراغ بال بیشتری دارند نیز به وجود بیاید، بنابراین باید با تدبیر و خویشتن داری درصدد رفع مشکلات برآیند.

زنان متاهل شاغل نیازمند آرامش بیشتری هستند

دکتر محمدرضا ایمانی با بیان اینکه "زنان متاهل شاغل" در صورت نداشتن آرامش و برنامه های شخصی، احساس پوچی و خستگی می‌کنند گفت: آنها به مرور زمان به این نتیجه می‌رسند که خودشان در زندگی چه جایگاهی دارند؟. دغدغه و مشکلاتی که برای آنها بروز می‌یابد باعث می‌شود از نظر روانی آسیب ببینند و در برهه‌ زمانی تصمیم می‌گیرند میان شغل و زندگی شخصی یکی را انتخاب کنند. شغلی که برای رسیدن به آن زحمات زیادی کشیده‌اند و می‌تواند بر روی وضعیت اقتصادی و جایگاه اجتماعی آنها بسیار موثر باشد.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه زنان سهم بزرگی از جمعیت کشور و دانشگاهیان را به خود اختصاص داده‌اند افزود: زنان کشور در چند سال گذشته به مشاغل سختی ورود کرده‌اند و توانستند همپای مردان و در برهه‌ای فراتر از مردان فعال باشند لذا توانایی، قدرت اندیشه، خصوصیات روحی و روانی آنها نشان می‌دهد که زنان از توانایی‌ها و قابلیت‌های بالایی برخوردارند و باید برای آنها همانند مردان حقوق و شرایط یکسانی در نظر گرفت تا آنها بتوانند آرامش را همانند مردان در زندگی خود احساس کنند.

قوانین حمایتی دولت راه گشاست

قرائی مقدم گفت: فعالیت بیش از حد در محیط کار و استرس رسیدگی به امور منزل و فرزندان، زنان شاغل را تحت فشار قرار می‌دهد از این رو اعطای تسهیلات خاص و کاهش ساعت کاری نخستین گزینه‌ای است که می‌تواند به تأمین سلامت روان زنان شاغل کمک کند.

این جامعه‌شناس ادامه داد: با توجه به اهمیت نقش مادران در خانه، تضمین سلامت روان آن‌ها ضروری است؛ چرا که سلامت روان فرزندان در گروی داشتن مادری سالم و شاداب است. باید توجه داشت مشکل بهداشت روانی یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی خانواده‌ها در جامعه کنونی است و با صنعتی شدن جامعه روند رو به رشدی یافته است.قرایی در ‌خصوص نقش دولت‌ برای کاهش آسیب روانی زنان گفت: افزایش قوانین حمایتی از زنان، کاهش ساعت کاری و فراهم کردن امکاناتی برای افزایش نشاط و شادی زنان از وظایف مهم دولت‌ها در تأمین سلامت روان این قشر از جامعه است، البته نباید فراموش کرد که معنویت نیز راه نجات انسان امروزی از بیماری‌های روانی و تأمین سلامت روحی است.

کم شدن یک ثلث از وقت اداری با تقاضای خانم‌های کارمند و برخورداری از مزایای استخدامی و بازنشستگی، معافیت از خدمت سربازی، بازنشستگی زنان کارمند، کارگر و ارتشی با 20 سال سابقه کار بدون شرط سنی و برخورداری ازمزایای شغلی، استفاده از مرخصی زایمان به مدت 6 ماه و بیشتر، مرخصی زایمان برای پدر فرزند تا با مادر همراهی کند و شیر دادن به کودک با اخذ حقوق ثابت اداری از مزایایی است که زنان شاغل باید از آن بهره‌مند شوند.

در این میان درست است که برخی امتیازات به شکل قانون برای زنان متاهل شاغل درنظر گرفته شده، همچون مرخصی 6 تا 9 ماهه زایمان و ساعات شیردهی. اما هنوز خیلی از کارفرمایان در ادارات و سازمان های خصوصی از پذیرفتن این امر سرباز می زنند و به بهانه های مختلف مانع بهره مندی زنان از حق طبیعی خود می شوند؛ که این خود از نگرانی های زنان شاغل در این روزهاست.

خوب است که کارفرمایان همکاری بیشتری با بانوان جامعه داشته باشند تا زنان بتوانند هم در خانه همسر و مادر نمونه ای باشند و هم در جامعه به ایفای نقش خود بپردازند.

در پایان خوب است خانم ها بدانند که با وجود کار و درآمدی که دارند همسرانشان توقع دارند تا در همه امور مالی زندگی خود را وابسته به آن ها بدانید و هرگز دم از استقلال نزنید. اگر حتی این‌طور نیست، به آنها نشان دهید به آنها تکیه می‌کنید و به کمکشان نیاز دارید. جنس مرد زمانی انگیزه برای انجام کاری پیدا می‌کند که وجودش مورد نیاز باشد و خود را توانمند ببیند.

 

 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: تلفن خواب شعله صبحانه مدرسه چای چک اتوبوس تاکسی مشکلات زنان مردان حقوق جامعه روحی و روانی دولت استرس سلامت روان شادی سلامت بازنشستگی زایمان پدر شیر قانون استقلال روحی و روانی زایمان زنان قانون مردان مشکلات مرخصی زایمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۴۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

نرجس خاتون اسعدی خلیلی درباره اقدامات انجام شده در خصوص زنان سرپرست خانوار گفت: سازمان بهزیستی کشور به موجب ماده واحده لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان مصوب سال ۵۹ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، در جهت تحقق مفاد اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی تشکیل شد. یکی از اهداف اصلی این سازمان با عنایت به مفاد قانون تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست مصوب ۱۳۷۱، حمایت و توانمندسازی خانواده‌های دارای سرپرست زن و نیازمند است.

به گزارش مهر، مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور گفت: در این راستا، دفتر امور خانواده و بانوان معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور متولی ارائه خدمات، حمایت‌های اجتماعی و همچنین مداخلات به هنگام، مناسب و در دسترس مددکاری اجتماعی به بانوان سرپرست خانوار و دارای فرزند چندقلو است تا ضمن توانمندسازی آنان در تحقق اهدافی، چون ارتقا سلامت، رفاه و توسعه اجتماعی در کشور گام بردارد.

۲۷۸ هزار خانوار بانو سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر حدود ۲۷۸۰۰۰ خانوار بانو سرپرست تحت پوشش این سازمان هستند و از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۲۷۸۰۰۰ خانوار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان هستند، تصریح کرد: این خانوار‌ها از مستمری ماهیانه برخوردار هستند و از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند می‌گردند. به طور متوسط سالانه حدود ۲۰ درصد به تعداد بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش اضافه می‌گردد.

اسعدی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، حدود ۳۵ هزار خانواده واجد شرایط پشت نوبت، در راستای سیاست پذیرش افراد پشت نوبت و حذف صف انتظار، تحت پوشش سازمان قرار گرفته‌اند و بر حسب نیاز و شرایط ایشان از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تأمین مسکن زنان سرپرست خانوار گفت: یکی از اقدامات سازمان بهزیستی، پرداخت کمک هزینه تأمین ودیعه مسکن است که با توجه به افزایش تورم و افزایش هزینه‌های تأمین مسکن به خصوص در کلانشهر‌ها طی سال‌های اخیر، پیگیری‌های لازم جهت افزایش اعتبار و بهره مندی تعدادی بیشتری از بانوان سرپرست خانوار انجام شده است. همچنین سازمان ساخت مسکن برای این قشر را نیز در دستور کار دارد.

اسعدی درباره پرداخت وام به زنان سرپرست خانوار گفت: سالانه به بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش، آموزش مهارت‌های کارآفرینی و کسب و کار، مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه‌ای، آشنایی با قوانین کار و تأمین اجتماعی، اصول ایمنی در محیط کار، اطلاع‌رسانی و آگاه کردن خدمت گیرندگان از مزایای بیمه‌های تأمین اجتماعی و بازرگانی به تعداد قریب به ۱۲۰۰۰ نفر ارائه می‌گردد.

وی ادامه داد: همچنین به تعدادی از بانوان سرپرست خانوار که موفق به کسب مدرک مهارتی شده‌اند سرمایه کار بلاعوض پرداخت می‌شود.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور درباره اقدامات توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: از سایر اقدامات قابل انجام توسط این سازمان برای بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش می‌توان به موارد آماده‌سازی شغلی، پرداخت سرمایه کار، راه‌اندازی کسب و کار‌های گروهی، پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان و دختران شهری و روستایی، تأمین هزینه تحصیل فرزندان دانش آموز و دانشجوی بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش، اشاره کرد.

معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی

وی ادامه داد: همچنین ارائه تسهیلات معافیت سربازی جهت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار تحت پوشش فاقد همسر از دیگر خدماتی است که به این گروه از زنان ارائه می‌شود و فرزندان ذکور واجد شرایط خانواده‌های تحت پوشش از انجام خدمت سربازی معاف می‌شوند.

اسعدی با اشاره به آموزش مهارت‌های زندگی ویژه زنان سرپرست خانوار و اعضا خانواده این زنان گفت: زنان سرپرست خانوار از آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج، مهارت‌های زندگی خانوادگی، مهارت‌های زندگی، افزایش سطح سواد سلامت با تأکید بر آموزش مراقبت از سلامت و… بهره‌مند گردیده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین پرداخت کمک هزینه بهبود تغذیه خانواده‌های تحت پوشش، تشکیل گروه‌های همیار بانوان سرپرست خانوار، اجرای برنامه تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی، غربالگری سلامت جسمی بانوان خانواده‌های تحت پوشش، مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده‌های تحت پوشش با رویکرد مدیریت مورد (با اولویت زنان مطلقه) از دیگر برنامه‌های این دفتر است که به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود.

وی درباره برنامه‌های مددکاری با اولویت زنان مطلقه گفت: این برنامه با بهره گیری از ظرفیت ایجاد شده در کلینیک‌های مددکاری اجتماعی و با هدف تقویت خانواده‌ها، ارتقای سلامت اجتماعی، تلاش برای ماندگاری زندگی زوج‌ها و مدیریت و کاهش آسیب‌ها به خانواده‌های تحت پوشش ارائه می‌شود.

فرآیند توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار ۳ سال است

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور همچنین در خصوص خروج از چرخه حمایت گفت: مدت زمان حمایت، پرداخت مستمری و انجام فرایند توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار ۳ سال است؛ لذا چنانچه خانوار پس از دریافت خدمات توانمندسازی، طی مدت سه سال به توانمندی لازم دست نیابد، پرداخت مستمری تا ۶ ماه بعد نیز ادامه می‌یابد.‌ی ادامه داد: در صورت ارتقای توانمندی خانواده‌های تحت پوشش با توجه به نمره مکتسبه پرسشنامه وضعیت توانمندی خدمت گیرنده و گزارش مددکار اجتماعی مبنی بر تأیید تغییر وضعیت خدمت گیرنده و افزایش دهک درآمدی بالاتر از ۵، امکان خروج از چرخه فراهم می‌شود.

دیگر خبرها

  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • خبر خوش به بانوان بهزیستی | فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • خبر خوب برای زنان شاغل | فعال شدن ایستگاه ورزشی رایگان عصرگاهی و ۵ مجموعه ورزشی جدید در تهران
  • خبر خوب برای زنان شاغل | فعال شدن ایستگاه های ورزشی رایگان عصرگاهی و ۵ مجموعه ورزشی جدید در تهران
  • یارانه ۶۰۰ هزار تومانی برای مادرانِ فرزندان کمتر از دوسال
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایری لرستان
  • فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند