Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان بعید نمی‌دانند، مسکو و آنکارا در ازای دادن امتیازاتی متقابل درباره ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه و ترکیه، کنترل ارتش سوریه بر استان ادلب و تامین منافع آنکارا در منطقه منبج و کرانه شرقی رود فرات بعد از خروج آمریکایی‌ها به توافق برسند. ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴ بین الملل اروپا آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: "ولادیمیر پوتین" و "رجب طیب اردوغان"، روسای جمهوری روسیه ترکیه امروز در مسکو با یکدیگر دیدار می‌کنند تا مواضع خویش درباره اوضاع سوریه، پس از خروج نظامیان آمریکایی را هماهنگ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته اردوغان، یکی از اصلی‌ترین موضوعات این مذاکرات، ایجاد منطقه حائل در خطوط مرزی سوریه و ترکیه است. کارشناسان بعید نمی‌دانند آنکارا حاضر باشد امتیازاتی را درباره بازگرداندن کنترل استان ادلب به دمشق، در ازای در نظر گرفتن منافع ترکیه در مناطق منبج و کرانه شرقی رود فرات بدهد. صحبت در وهله نخست بر سر سرنوشت کردهای سوریه است. مسکو آمادگی دارد تا نقش میانجی را بین مقامات آنکارا و شبه نظامیان کرد ایفاء کند و بتوانند در این رابطه موافقت مقامات دمشق را نیز به دست آورند

مذاکرات امروز پوتین و اردوغان در شرایطی برگزار می شود که گفت‌گوهای هر روزه بین مقامات ترکیه و آمریکا در سطوح مختلف انجام گرفته و دو طرف تلاش می‌کنند درباره شرایط خروج آمریکایی‌ها از سوریه به توافق برسند. مشکل اصلی سرنوشت متحدان کرد واشنگتن است. آنکارا مدتهاست درصدد اجرای عملیات نظامی دیگری در شمال سوریه در منطقه منبج و کرانه شرقی رود فرات علیه شبه‌نظامیان کرد است. واشنگتن امیدوار است که از متحدان خود در برابر این اقدام ترکیه دفاع کند. طرفین تاکنون نتوانسته‌اند به توافقی در این باره دست یابند.

تلاش آنکارا و واشنگتن برای ایجاد شرایط مناسب بعد از خروج آمریکایی‌ها از سوریه

تنها مسئله‌ای که مقامات ترکیه و آمریکا تا این لحظه درباره آن به توافق رسیده‌اند ایجاد منطقه حائل در خطوط مرزی سوریه و ترکیه است که از یک سو مانع از آن می‌شود که شبه نظامیان کرد به خاک ترکیه حمله کنند و از سوی دیگر تضمینی برای امنیت کردها از جانب نظامیان ترکیه خواهد بود. روسیه نیز مخالفتی با ایجاد چنین منطقه‌ای در شمال سوریه ندارد.

به نوشته این روزنامه، این به نفع روسیه است که همه مناطقی که آمریکایی‌ها در آنجا حضور دارند، از جمله مناطق مرزی سوریه و ترکیه، در نهایت تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه قرار بگیرد. مقامات مسکو از آغاز مذاکرات بین نمایندگان کردها و دمشق با هدف دستیابی به توافق برای بازگشت به زندگی عادی در این کشور بدون دخالت خارجی استقبال می کنند.

مسکو همچنین رایزنی‌های را با دولت سوریه و کردها آغاز کرده و فعالانه در نشست‌های برنامه ریزی شده در دمشق شرکت دارد. البته تاکنون مذاکرات بین کردها و دمشق درباره آینده سیاسی سوریه بی نتیجه بوده است. البته رهبران کرد اعتراف می کنند که سوریه باید به صورت یک کشور متحد باقی بماند، ولی خواستار داشتن نمایندگانی در پارلمان و افزایش نقش  شوراهای محلی در تصمیم گیری های داخلی هستند. روسیه نیز در مجموع از خواسته‌های کردها استقبال می‌کند و معتقد است که آنها باید نقش موثرتری در حیات سیاسی و اجتماعی سوریه داشته باشند.

حال باید دید آیا نتیجه میانجی‌گری روسیه بین مقامات دمشق و کردهای سوری مورد رضایت ترکیه قرار خواهد گرفت؟ با توجه به اینکه مقامات آنکارا چند ماه است که تهدید به اجرای عملیات نظامی در شمال سوریه می کنند، ولی این حرف خود را عمی نکرده‌اند، می توان نتیجه گیری کرد که به توافق بین طرفین در این زمینه، از جمله بین مسکو و واشنگتن علاقه مندند.

برای دولت ترکیه ایجاد یک منطقه حائل قابل اطمینان کافی است تا سیاست خارجی موفق خود را برای افکار عمومی داخلی به نمایش بگذارند.برای یافتن توافق درباره ایجاد منطقه حائل، آنکارا حاضر است امتیازاتی را در رابطه با اوضاع استان ادلب بدهد که یکی دیگر از موضوعات مشترک بین روسیه و ترکیه است.

روزنامه نگار کُرد عراقی: ترکیه و آمریکا خود را برای تغییرات بزرگ در منطقه آماده می‌کنندگفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره سوریهدیدار هیات‌های آمریکا و ترکیه در مورد سوریه

حضور نظامیان آمریکایی مانع از اجرای توافقات مسکو و آنکاراست

"کریل سیمونوف" کارشناس شورای روابط بین الملل روسیه در گفت‌وگو با این روزنامه یادآور شده است، ترکیه حاضر است پست‌های نظامی خود در منطقه را جمع کرده و به روسیه اجازه دهد تا به همراه نظامیان ارتش سوریه عملیات نظامی علیه تروریست‌ها در استان ادلب انجام دهند و در ازای این کار منافع ترکیه در شمال سوریه و منطقه منبج در نظر گرفته شود. ولی برای این منظور باید مشخصات دقیق اقدامات طرفین مشخص شود. این در حالیست که حضور نظامیان آمریکایی مانع از این کار است.

این کارشناس همچنین بعید ندانست که امکان انجام عملیات نظامی همزمان از سوی ترکیه و ارتش سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه در استان ادلب علیه تروریست های باقی مانده در این منطقه اجرا شود.

به عقیده کارشناسان ترک، توجه مقامات آنکارا در حال حاضر از منطقه ادلب به شرق رود فرات معطوف شده است، چرا که آغاز عملیات نظامی ممکن است موج تازه‌ای از پناهجویان را به سمت ترکیه روانه کند. در چنین شرایطی یافتن توافق بین روسیه و ترکیه اهمیت خاصی برای آنکارا پیدا کرده و می‌تواند در ازای دادن امتیازاتی درباره کنترل بر استان ادلب، حمایت کامل روسیه برای اجرای عملیات نظامی در منطقه منبج را بدست آورد.

انتهای پیام/

R1445/P36446/S8,89,90,1128,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط آخرین تحولات سوریه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آخرین تحولات سوریه آخرین تحولات سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۴۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه  هستیم

به گزارش قدس آنلاین، گیر پدرسون فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون: «وضعیت خاورمیانه: (سوریه)» گفت: «من فقط نگران اثرات تنش منطقه ای و خطرات جدی اشتباه محاسباتی و تشدید تنش نیستم. من همچنین عمیقاً نگران درگیری در خود سوریه هستم که همچنان زندگی مردم رنج کشیده سوریه را نابود می کند. در واقع، هر وسوسه برای نادیده گرفتن یا صرفاً مهار درگیری سوریه اشتباه خواهد بود. این یک درگیری متوقف شده نیست. اثرات آن فقط در سوریه احساس نمی شود. در واقع هیچ نشانه ای وجود ندارد که آرامش در مناطق مختلف سوریه را نشان دهد.»

پدرسون تصریح کرد: ما به تنش زدایی منطقه ای نیاز داریم که با یک آتش بس فوری بشردوستانه در غزه شروع شود. همه بازیکنان باید حداکثر خویشتنداری و احترام به قوانین بین‌المللی را رعایت کنند. ما باید در راستای یک آتش بس سراسری در سوریه در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تلاش کنیم. همه بازیگران باید از موازین بشردوستانه بین المللی، قانون پیروی کرده و از غیرنظامیان محافظت کنند.

او تصریح کرد: وضعیت بشردوستانه در سوریه مثل همیشه تیره و تار است. وضعیت اقتصادی در این کشور همچنان خطرناک است. برنامه جهانی غذا اعلام کرده که هزینه یک سبد غذایی در سوریه طی یک سال دو برابر شده در حالی که هزینه زندگی ۱۰۴ درصد افزایش یافته است.

پدرسون گفت: بحران زندانیان مثل همچنان حاد است. کودکان، زنان، مردان - در تمام سنین و در تمام مناطق سوریه - در معرض بازداشت خودسرانه غیرقانونی، اجباری قرار دارند. گزارش ها از بازداشت شدگان، محروم شدن از غذا و درمان پزشکی و شکنجه و شکنجه جنسی خشونت - در تمام مناطق سوریه ادامه دارد. چنین اقداماتی باید متوقف شود. کودکان و افرادی که پیر یا بیمار هستند، باید فورا آزاد شوند و مقامات در مناطق دولتی، و آنهایی که عملاً کنترل سایر مناطق را نیز دارند، باید دسترسی سازمان های بشردوستانه به تمامی بازداشتگاه ها و زندان ها و تضمین ارتباط با خانواده ها را فراهم کنند.

او اضافه کرد: رویکرد جدید و جامعی باید مورد بررسی گیرد که طیف کاملی از مسایل و آرمان های مشروع مردم سوریه مورد توجه قرار دهد. حاکمیت سوریه به ویژه در زمینه حضور شش ارتش خارجی و منطقه ای و تسویه حساب در داخل خاک سوریه باید احیا شود. من و تیمم مشتاق مشارکت در این امر هستیم.

«رامش راجاسینگهام» نماینده دفتر هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: رویدادهای هفته‌های اخیر هشداری جدی درباره واقعی بودن تهدید در منطقه صادر کرده است گسترش درگیری در منطقه پیامدهای ویرانگری برای مردم سوریه خواهد داشت.

او تصریح کرد: نیازهای بشردوستانه در سوریه در حال حاضر در سطوح بی سابقه ای است، و همچنان روز به روز درحال افزایش است. ازسوی دیگر، توانایی ما برای کمک به کاهش این نیازها به دلیل کمبودهای جدی منابع محدودتر شده است.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: ما همچنان گزارش های مکرری از کشته شدن یا زخمی شدن غیرنظامیان بر اثر انفجار مواد منفجره در سراسر سوریه دریافت می کنیم. در واقع، سال گذشته، تعداد تلفات ناشی از مین ها، بقایای مواد منفجره جنگ و بمب های دست ساز در سوریه، از هر کشوری در جهان بیشتر بود. این آمار باز هم به طرز غم انگیزی اغلب شامل کودکان است.

وی افزودأ: تعداد زیادی از مراکز پزشکی در خطر بسته شدن هستند و این امر بر دسترسی میلیون‌ها نفر به مراقبت‌های حیاتی، از جمله نیاز فوری به مراقبت های بهداشتی مادر، جنسی و باروری برای ۱.۴ میلیون زن و دختر در سنین باروری تاثیر خواهد گذاشت.

به گفته وی، بیش از ۱.۸ میلیون نفر در سوریه در دو سال آینده آب سالم مورد نیاز خود را دریافت نخواهند کرد. میلیون‌ها نفر که در ناامنی غذایی متوسط قرار دارند، بدون هیچ کمکی در معرض خطر هستند. بسیاری از ۵۰۰ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه حاد ممکن است در سال جاری درمان حیاتی را از دست بدهند. بدون افزایش منابع، تلاش برای بررسی و پاکسازی مین های زمینی و مهمات منفجره برآورده نخواهد شد.

نماینده دفتر هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل ادامه داد: کمک های مالی به آوارگان فلسطینی آسیب دیده از بحران سوریه نیز تامین شده است در سال گذشته به شدت کاهش یافته است. این امر بر توانایی آنروا برای ارائه کمک، پول نقد، غذا و سایر کمک های اضطراری به ۴۳۸ هزار پناهنده فلسطینی در سوریه تاثیر گذاشته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل
  • ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه هستیم
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه  هستیم
  • مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • (تصاویر) اعتراض مردم ترکیه به سفر رئیس جمهور آلمان به آنکارا
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد