Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاروق سخنور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رهاسازی آب این سد از هفته جاری آغاز شده است و هم اکنون آب از طریق رودخانه مهاباد و زهکش های روستای «گرده گروی» وارد تالاب می شود.
وی یادآور شد: تامین حق آبه تالاب ها از منابع آبی که از مصوبات شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان است، می تواند نقش مهمی در احیای تالاب ها و حفظ محیط زیست داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سخنور اضافه کرد: تالاب قوپی باباعلی با مساحت 500 هکتار در 30 کیلومتری شهر مهاباد قرار دارد که به دلیل خشکسالی های اخیر در فصل تابستان خشک می شود.
وی افزود: این تالاب با ویژگی های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه های پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب های مهم این منطقه محسوب می شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.
سخنور گفت: تالاب قوپی باباعلی دارای دیپلم افتخار از یونسکو است و پرندگانی نظیر اردک سرسبز، حنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی و تنجه در آن زیست می کند.
وی یادآور شد: وجود تالاب های کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق، مهاباد را به یکی از زیستگاه های اصلی پرندگان در آذربایجان غربی تبدیل کرده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب های این شهرستان به دلیل امنیت و شرایطی مناسبی که برای پرندگان به وجود آمده استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می شوند.
به گزارش ایرنا، طبق آخرین بررسی ها‎ بیش از 150 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب های مهاباد شناسایی شده اند.
امسال 28 میلیون متر مکعب از آب ذخیره شده در پشت دریاچه سد مهاباد نیز براساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و با هدف احیای آن به سمت این دریاچه رهسازی شد.
سد مهاباد دارای 197 میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
3020/6185/2093
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها تالاب حفاظت محیط زیست خشکسالی دریاچه ارومیه کشاورزی جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۹۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کهنسال‌ترین معلم ایران درگذشت

اسعد رسولی، رییس آموزش و پرورش مهاباد اظهار داشت: قاسم رائر حجازی کهنسال‌ترین معلم ایران در این شهرستان براثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایرنا، وی افزود: مرحوم حجازی متولد سال ۱۲۹۶ بود که در سال ۱۳۱۶ به عنوان معلم در آموزش و پرورش استخدام شد و یکی از نخستین معلمان این شهر به شمار می‌آمد.

وی اضافه کرد: این معلم دلسوز و پرتلاش پس از ۳۴ سال خدمت در آموزش و پرورش مهاباد سرانجام در سال ۱۳۵۶ و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به درجه بازنشستگی نایل آمده بود.

رییس آموزش و پرورش مهاباد گفت: مرحوم حجازی در دوران خدمتش در تمامی مقاطع تحصیلی به تدریس مشغول بود و علاوه بر ریاست اداره آموزش و پرورش، مسوولیت سازمانان جوانان و هلال احمر (شیرو خورشید) مهاباد را نیز در کارنامه مدیرتی خود داشت.

وی اظهار کرد: از مرحوم حجازی چند تالیف شامل کتاب خاطرات و دیوان اشعار به زبان‌های کُردی و فارسی به یادگار مانده است که هنوز به چاپ نرسیده است.

آیین تشییع و خاکسپاری مرحوم حجازی با حضور گسترده مردم بویژه شاگران وی در آرامستان باغ فردوس مهاباد برگزار و مجلس ترحیم وی در مسجد مولوی این شهرستان برگزار می‌شود.

گفتنی است، مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

دیگر خبرها

  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدای مهاباد
  • آب‌رسانی به ۶۰۰ روستای کم‌برخوردار با اختصاص اعتبار هزار میلیاردتومانی
  • خراسان شمالی میزبان پرندگان مهاجر عبوری است
  • براثر بارش‌های چند روز گذشته تالاب حله شهرستان بوشهر جانی تازه گرفت.
  • صحنه ای زیبا از تخم‌گذاری یک پرنده روی آب در تالاب انزلی | ویدئو
  • تخم‌گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین‌المللی انزلی + فیلم
  • در گذشت پیرترین معلم ایران در سن ۱۰۷ سالگی
  • کهنسال‌ترین معلم ایران درگذشت