Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-30@13:58:16 GMT

مرضیه هاشمی از بند آمریکا آزاد شد

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۹۴۳۲۷

مرضیه هاشمی از بند آمریکا آزاد شد

به گزارش جام نیوز، بی بی سی فارسی از آزادی مرضیه هاشمی خبرنگار زن ایرانی شاغل در پرس تی وی خبر داد.

 

بی بی سی این خبر را به نقل از خبرگزاری رسمی ایرنا از قول سرپرست دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن گزارش داد.

 

به گفته مهدی عاطفت، سرپرست دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن: "پیگیری های جنبش امت اسلام و تجمع هایی که در واشنگتن برگزار شد نیز در آزادی این خبرنگار پرس تی وی موثر بوده است و از همه افرادی که این مساله را پیگیری کرده اند، سپاسگزارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

 

عابد ایوب، وکیل کمیته آمریکایی-عربی ضدتبعیض، در گفتگو با بی بی سی این خبر را تایید کرد.

 

دولت آمریکا هفته پیش تایید کرد خانم هاشمی را به عنوان شاهد بازداشت کرده هرچند نگفت این اقدام در ارتباط با چه پرونده ای انجام شده.

 

توجیه های بی بی سی برای رفتار زشت دولت مردان آمریکایی با خبرنگار زن ایرانی

بی بی سی در توجیه رفتار ضدانسانی آمریکایی ها در جریان بازداشت مرضیه هاشمی نوشت: مقام ها می توانند افراد را به عنوان شاهد تحت بازداشت قرار دهند، البته اگر بتوانند ثابت کنند شهادت آنها برای پرونده ای جنایی نقش اساسی دارد و اگر تشخیص داده شود خطر خروج آنها از کشور وجود دارد.
 

این رسانه سلطنتی با اشاره به موارد این گونه اقدامات در دولت آمریکا افزود: در یک سال گذشته چند شبکه روسیه از جمله آر ‌تی و اسپوتنیک و شبکه های چینی شامل سی‌سی‌تی‌وی و حتی الجزیره قطر هم از سوی وزارت دادگستری آمریکا اخطار دریافت کرده‌اند که باید رسما فعالیت خود در خاک آمریکا را تحت عنوان "عامل یک دولت بیگانه" به ثبت برسانند.

 

روشن است که دریافت اخطار با آنچه درباره خانم مرضیه هاشمی رخ داده، فاصله ای آشکار دارد و این یک مغالطه آشکار از سوی بی بی سی است، در حالی که دولت آمریکا با خبرنگار زن ایرانی مانند یک متهم رفتار کرده و روند گرفتن شهادت در سیستم های قضایی با آنچه از سوی آمریکایی ها اتفاق افتاده فاصله ای جدی دارد. این رفتار برای جوامعی است که از سیستم قضایی برخوردار نیستند.

 

به همین دلیل و برخلاف توجیه های ناشیانه بی بی سی است که انجمن قلم آمریکا و انجمن بین المللی روزنامه‌نگاران خواستار اطلاع‌رسانی در مورد علت بازداشت این زن ایرانی شده‌ بودند.

 

انجمن قلم آمریکا از دولت این کشور خواسته بود خانم هاشمی را فورا آزاد کند.

 

همان روزهای اولیه بازداشت، فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران در حساب توییتری خود خطاب به دولت آمریکا و در دفاع از خبرنگار زن ایرانی نوشته بود: "مرضیه هاشمی، خبرنگار ایرانی در آمریکا بازداشت شده در حالی که اتهامات او علنی نشده است. ما به شدت نگران او هستیم و از مقام‌های آمریکا می‌خواهیم هر چه زودتر در این باره شفاف‌سازی کنند. "

 

پسر خانم هاشمی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که او روز ۱۳ ژانویه پس از ورود به شهر سن لوئیس بازداشت شد، جایی که مشغول ساخت مستندی با موضوع "زندگی سیاهان ارزش دارد" بود.

 

همچنین خانواده خانم هاشمی بعد از آزادی وی بیانیه‌ای به زبان انگلیسی منتشر کرده‌اند. که بی بی سی تا این لحظه هیچ اشاره به آن نداشته است.

 

در ترجمه بخشی از این بیانیه آمده است است:

    الحمدالله؛

    مرضیه هاشمی از بازداشت بدون اتهام آزاد شده و به خانواده‌اش در واشنگتن دی‌.سی ملحق شده است.

   

مرضیه و خانواده‌اش اجازه نخواهند داد این مسئله به بوته فراموشی سپرده شود. آنها هنوز گلایه‌های جدی دارند و می‌خواهند بدانند چطور اجازه وقوع این اتفاق داده شد.

 

    آنها خواستار ضمانتی در این باره هستند که این اتفاق، هیچ‌گاه برای هیچ مسلمان یا فرد دیگری رخ نخواهد داد.

 

    مرضیه هاشمی برای تظاهرات روز جمعه در واشنگتن دی‌سی باقی خواهد ماند و از تمامی شهرهای دنیا می‌خواهد اعتراضاتشان را حفظ کنند.

 

   در اولین دادگاه هاشمی که روز جمعه ۱۸ ژانویه (۲۸ دی‌ماه) تشکیل شد، قاضی اذعان کرد که ایشان هیچ جرمی مرتکب نشده و در یک پرونده نامشخص صرفاً به عنوان آنچه اصطلاحاً «شاهد کلیدی» مطرح می‌شود، بازداشت شده است.

 

«شاهد کلیدی» فردی است که گمان می‌رود از اطلاعاتی مهم برای رسیدگی به یک پرونده قضایی برخوردار است. طبق قوانین فدرال، نهادهای امنیتی آمریکا می‌توانند در مواردی که بیم آن وجود دارد که «شاهد کلیدی» کشور را ترک کند و یا گمان می‌رود با ارسال احضاریه برای ادای شهادت حاضر نخواهد شد، می‌توانند اقدام به بازداشت وی کنند.

 

در آمریکا استناد به این بند برای بازداشت مظنونان، به ویژه برای ادای شهادت در هنگام جاری بودن تحقیقات هیئت منصفه مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

کارشناسان مسائل حقوقی می‌گویند دولت آمریکا بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از اختیارات این بند برای بازداشت مظنونان برای مدت نامعلوم و بدون طرح اتهام علیه آنها استفاده کرده است.

 

«ریکاردو باسکاس»، استاد دانشکده حقوق دانشگاه «میامی» بازداشت مرضیه هاشمی را نقض متمم چهارم قانون اساسی آمریکا دانسته است. این متمم، بازداشت افراد، از جمله شاهدان را بدون دلایل منطقی و موجه ممنوع اعلام می‌کند.

 

115

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: بی بی سی فارسی اسپوتنیک مرضیه هاشمی زن پرس تی وی آمریکا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۴۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت وحشیانه دانشجویان تگزاس توسط یگان ضد شورش آمریکا

دریافت 15 MB کد خبر 6092621

دیگر خبرها

  • زنجان میزبان جام تختی آزاد؛ برگزاری جام هاشمی‌نژاد در خرداد
  • انتقاد کنعانی از بازداشت دانشجویان معترض در آمریکا
  • دانشگاه‌ها؛ پاشنه آشیل دولت آمریکا / عملیات وعده صادق نتیجه اقتدار علمی ایران است   
  • بازداشت وحشیانه دانشجویان تگزاس توسط یگان ضد شورش آمریکا
  • صدیقه وسمقی آزاد شد
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد گنبدکاووس از جنبش ضدصهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
  • ویدئو| روش مدرن بازداشت توسط پلیس آمریکا
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد گنبدکاووس از جنبش ضدصهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا +فیلم
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • رشد اعتبارات سفر دولت در استان سمنان/ واحدهای تولیدی جان گرفتند