Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی خدایی/ سرویس سیاسی جام نیـوز؛

ترامپ نشان داده است که یک فرد معامله‌گر و تاجر است. وی همچنین بارها نشان داده است که برای معاملات خود برای اخلاق کمترین ارزشی قائل نیست، امری که در مسئله جنایت وحشیانه خاشقجی توسط عربستان به وضوح قابل مشاهده بود. اما در برجام به نظر می‌رسد وی برای انجام معامله بزرگتر با ایران، از معامله بزرگ برجام که توسط اوباما با ایران انجام شده بود، خارج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقابل اتحادیه اروپا که پس از سالها تلاش تازه توانسته بود پرونده پرتنش فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به جایی برساند اعلام کرد که به برجام متعهد خواهد ماند و از این طریق تلاش کرد ایران را در برجام نگه دارد.
 

از جمله دلایل اروپا برای حفظ برجام، حفظ پرستیژ سیاسی و نشان دادن استقلال اروپا از آمریکا بود. یکی دیگر از دلایل اروپا، و شاید مهمترین دلیل آن، حفظ امنیت اروپا بود. آمریکا و برخی از متحدانش سالها ایران را به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای به حمله نظامی به مراکز هسته‌ای تهدید می‌کردند و بر کسی پوشیده نیست که درگیری نظامی با ایران و تحریک جریانهای مدافع ایران در کل منطقه چه تبعاتی برای غرب خواهد داشت، چرا که در هنگام بروز ناآرامی در منطقه خاورمیانه، اروپا نسبت به آمریکا در حلقه اول آسیب‌پذیری خواهد بود. 
 

اما اروپا برای حفظ برجام و عمل به تعهدات خود در مقابل ایران با یک مشکل بزرگ روبرو بود، وابستگی شدید اقتصاد اروپا و شرکت‌های بزرگ اروپایی به آمریکا و همچنین وابستگی‌ اروپا به دلار. این مسائل مانع از این می‌شد که اروپا بتواند در مقابل تحریم‌های آمریکا به مفاد برجام متعهد باقی بماند.


اگر چه شاید اروپا در ابتدا تا حدودی قصد جدی برای فعالیت اقتصادی در ایران و جبران خروج آمریکا از برجام را داشت ولی بعد از چند ماه تلاش عملا مشخص شد که کار چندانی نمی‌تواند در این زمینه انجام دهد. وقایع بعد از خروج آمریکا از برجام نشان داد که اروپا برای حل این مشکل سیاست وقت کشی در مقابل ایران را در پیش گرفت.
 

در ماههای بعد از خروج آمریکا از برجام کشورهای اروپایی بارها بر متعهد بودن خود به برجام تأکید داشته‌اند و در عین حال هیچ راهکار اجرایی مشخصی برای حاصل شدن منافع برجام برای ایران ارائه ندادند.


مسئله‌ای که بارها با اعتراض مقامات مسئول در سیاست خارجی ایران مواجه شد و حتی برخی از مقامات وزارت خارجه، اروپا را تهدید کردند که در صورت منتفع نشدن ایران از مزایای برجام ممکن است این کشور از برجام خارج شود.
 

اما در این میان و بعد از گذشت چند ماه از وقت کشی اروپا در برجام به یک باره اتهام عملیاتهای تروریستی ایران در اروپا از سوی کشورهای اروپایی رونمایی شد.
 

به عنوان نمونه، دولت فرانسه روز سه‌شنبه دوم اکتبر 2018 با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به طراحی یک حمله تروریستی در خاک فرانسه، دارایی‌ دو ایرانی و بخش امنیت داخلی وزارت اطلاعات ایران را مسدود کرد. فرانسه مدعی شد این حمله تروریستی قرار بود روز سی ژوئن 2018 در تجمع سازمان مجاهدین خلق ایران در ویلپنت، در حومه پاریس انجام شود.
 

حدود یک ماه بعد یعنی سی‌ام اکتبر 2018 دانمارک مدعی شد که جمهوری اسلامی برای ترور یکی از مخالفان خود در این کشور برنامه ریزی کرده است و در این رابطه فردی بازداشت شده است. امری که هیچ سند و مدرک متقنی از سوی دانمارک برای آن ارائه نشد ولی از سوی رسانه‌های غربی و سران اسرائیل و آمریکا به شدت برجسته گردید. جالب‌تر آنکه در همان موقع  رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند که موساد دانمارک را از عملیات تروریستی ایران مطلع کرده است.


همزمان هلند نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی پیشتر دو نفر از مخالفینش را در این کشور در سال 2015 و 2017 به قتل رسانده است. جالب اینجاست که هیچکدام از این کشورها دلیل متقن و محکمی برای این اتهامات خود ارائه نکردند و حتی برخی نشانه‌های روشن، سیاسی بودن مسئله را نشان می‌دهد. به عنوان نمونه چرا دولت هلند که می دانسته ایران مخالفین خود را در این کشور ترور کرده است در سالهای 2015 و 2017 اعتراض نکرده است و تروریستی بودن ایران را اعلام نکرده است. یا چرا کشورهای فرانسه و دانمارک هیچ سند روشنی برای ادعاهای خود نشان نداده‌اند.


اما کار به همین جا ختم نشد، همزمان با اعلام وزیر خارجه آمریکا از برگزاری یک کنفرانس با مشارکت کشورهای متعدد با تمرکز بر موضوع ایران در لهستان، روز 22 ژانویه 2019 (2 بهمن) خبری با عنوان «تهدید به بمب‌گذاری ادارات لهستان توسط عوامل حامی ایران» در رسانه‌های غربی منتشر شد.
 

در این خبر آمده بود «بسیاری از ادارات دولتی لهستان به دلیل تهدید به «بمب‌گذاری» به خاطر برپایی کنفرانس ورشو درباره ایران تعطیل شدند. در ایمیلی که به ادارات دولتی فرستاده شده آمده است که بمبگذاری "جهت تنبیه شما به خاطر خیانت به برادران ما در جمهوری اسلامی ایران" صورت می‌گیرد.
 

این وقایع آن هم در زمانی که ایران به اروپا فرصت داده است تا راهکار عملیاتی خود برای حفظ برجام را به ایران ارائه دهد نشان می‌دهد که اروپا سیاست جدیدی را در مقابل ایران در پیش گرفته است. به نظر می‌آید سیاست جدید اروپا حفظ آبروی کشورهای اروپا به قیمت بی‌آبرو کردن ایران است. البته این اتهامات و فضاسازی‌‌های رسانه‌ای تا رسیدن اروپا به هدف خود ادامه خواهند داشت.
 

به نظر می‌رسد اروپا به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند به برجام ادامه دهد و خواسته‌های ایران را برآورده کند از این جهت دنبال راهکاری آبرومندانه برای خروج از برجام است. یکی از این سناریوها متهم کردن ایران به مسائلی نظیر تروریسم و فعالیت‌های منطقه‌ای و در نتیجه اعمال تحریم‌های جدید با این عناوین است. چنانچه زمزمه‌هایی از وضع چنین تحریم‌هایی علیه ایران و با این عناوین از طرف اتحادیه اروپا نیز شنیده شده است.
 

نتیجه این مسئله این خواهد بود که ایران نه تنها از منافع برجام بهره نخواهد برد بلکه منافع اقتصادی بیشتری را نیز از دست خواهد داد که به زعم اروپایی‌ها، در این صورت به احتمال قوی ایران از برجام خارج خواهد شد و تبعات این خروج دامن گیر ایران و نه اروپا خواهد بود.
 

احتمال دیگر این است که ایران از برجام خارج نشود که در این صورت اروپا با این کار زمینه‌ای ایجاد کرده است که با بهانه عملیات‌های تروریستی ایران در اروپا و منطقه وعده‌های اقتصادی خود را تحت الشعاع قرار داده و آنها را انجام ندهد.
 

در پایان باید گفت چنانچه آمریکا و اروپا از جنگ تحمیلی تا کنون نشان داده‌اند ایران و انقلاب اسلامی خطری تعریف شده برای سیاست‌های ظالمانه منطقه‌ای این کشورهاست و قطعا این کشورها همواره سیاست‌هایی اتخاذ خواهند کرد که ایران را از نظر علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... حتی اگر شده به اندازه یک روز متوقف کنند.
 

پروژه اتحادیه اروپا و آمریکا در برجام و قبل و بعد از آن نشان می‌دهد که آنها به ایران به چشم یک دشمن تعریف شده نگاه می‌کنند و حتی معاهدات خود و سیاست‌های بعد از آن را قسمتی از عملیات مقابله با ایران تعریف می‌کنند که در هر لحظه آن ممکن است سناریوی بعدی خود را تغییر دهند.
 

چنانچه رهبر انقلاب بارها فرموده‌اند نباید به آمریکا و اروپا اعتماد یا تکیه کرد. تکیه بر هر کدام از آنها یک اشتباه بزرگ استراتژیک است که چنانچه تا کنون دیده‌ایم دود آن به چشم ملت رفته و خواهد رفت. چرا که وقتی به آنها تکیه می‌شود، به طور جدی تمهیدات مورد نیاز برای مقابله با توطئه‌های احتمالی آنها و همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشرفت و پیشبرد اهداف با تکیه بر توان داخلی و بدون حضور این کشورها، در نظر گرفته نمی‌شود و همین مسئله، زمینه و فرصتی برای قرار گرفتن در موضع ضعف و بروز مشکلات عدیده برای ایران و حمله و تضعیف نظام و دست آوردهای آن از سوی دشمنان می‌شود.

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: برجام تروریست اروپا آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۹۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در بیانیه‌ای حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و به شهادت رساندن نمازگزاران را محکوم کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در بیانیه‌ای حادثه تروریستی مسجد امام زمان (عج) شهرستان «گذره» ولایت هرات که منجر به جراحت و شهادت جمعی از نمازگزاران شد را محکوم کرد.

سفارت ایران با درخواست برای شناسایی و مجازات مرتکبین این جنایت، افزود: ایران آمادگی خود را جهت تقویت همکاری با حکومت سرپرست افغانستان جهت مبارزه با تروریسم اعلام می‌کند.

این حمله تروریستی شب گذشته (10 اردیبهشت) در شهرک محمدیه که به‌ نام شهرک اندیشه نیز یاد می‌شود، رخ داد و دو مهاجم مسلح نمازگزاران را هنگام خروج از مسجد هدف قرار دادند.

حمله مسلحانه به نمازگزاران شیعه در هراتتدابیر ویژه امنیتی طالبان برای محافظت از علمای شیعه افغانستانرسانه افغان مدعی شد؛ دستگیری افراد مرتبط با ترورهای علمای شیعه در هرات

در این حمله 6 نفر شامل چهار مرد، یک کودک و یک زن شهید و دو نفر زخمی شده‌اند. حجت الاسلام جاوید که امام جماعت مسجد بود نیز به جمع شهدا پیوست.

تاکنون گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • تل‌آویو به شکست سامانه‌های آمریکا دربرابر موشک ایرانی اعتراف کرد
  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • هشدار احمد مسعود درباره احتمال حمله تروریستی از خاک افغانستان به آمریکا و اروپا
  • ترور برای بقا
  • کاظمی قمی: داعش خراسان، تهدید مشترک برون پایه برای منطقه است
  • سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد