Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز، بیمار عصا به دست، خسته و با رنگی پریده با همراهش پس از ساعت‌ها انتظار وارد مطب پزشک می‌شود. پزشک با گرفتن شرح حال مختصری دست به قلم شده و چندان مجال شنیدن صحبت‌های بیمار را ندارد. پشت در اتاق دکتر انبوهی از بیمارانی است که منتظر ویزیت دکتر و راهکار او برای خلاصی از بیماری یا کاهش درد ناشی از آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیمار گلایه از درد و علائمی دارد که قرار است پزشک مداوا را برایش آغاز کند.

کار پزشک با چند پرسش آغاز می‌شود؛ اول پیشینه بیمار و دلیل مراجعه‌اش و دومین سوال رایج اینکه اخرین زمان انجام آزمایش خون چه مدتی بوده است؟ MRI انجام داده‌ای یا خیر. اینجا سرآغاز ارجاع بیمار به مراکز مختلف است. سرآغازی که گاهی تمامی ندارد و رنجی مضاعف بر دوش بیمار و خانواده‌اش می‌گذارد.

گلایه حسن روحانی از نسخه پیچی پزشکان

گاهی نیز بیمار از قبل به توصیه پزشکی دیگر نسبت به انجام آزمایش خون و تصویربرداری از محل بیماری اقدام کرده ولی مقبول پزشک دوم نیست و بیمار اینجا نیز ارجاع به مرکزی خاص به بهانه تشخیص دقیق‌تر می‌شود. هرچند این رویه نادرست برای همه پزشکان نیست ولی آمار آن آنقدر بالا است که اخیرا صدای رئیس جمهور را هم در آورد.

حسن روحانی اول بهمن ماه امسال در جمع در وزیر، معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ضرورت استفاده دولت الکترونیک در موضوع سلامت گفت:« چند بار عکس، چندبار MRI، چند بار سی تی اسکن، شما اگر این شبکه‌ها را وصل کنین دیگر این سوءاستفاده تمام می‌شود. با جان و سلامت مردم بازی می‌کنند. من چون با فلان آزمایشگاه یا مرکز آشنایی دارم ...، ( به بیمار می‌گویند این MRI را هفته پیش کجا رفتی؟ شهرستان؟ نه. جایی را معرفی می‌‌کنم که آنجا دقیق است و برای باردوم بیمار می‌فرستند آنجا که MRI بگیرد. چرا با مردم بازی می‌کنید؟متاسفانه برخی پزشکان مقررات را رعایت نمی‌کنند و تا صفحه هرچه جا دارد می‌نویسند.»

ارجاع بیمار به مرکز خاص تخلف است

علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در ارتباط با این موضوع به خبرنگار فارس،‌گفت: پزشک به هیچ عنوان حق ارجاع بیمار به محل خاصی را جهت انجام تصویربرداری،‌ آزمایش خون و ... را ندارد و اگر چنین توصیه‌ای را انجام دهد تخلف انتظامی صورت گرفته است و اگر این موضوع ثابت شود جرم محسوب می‌شود که در هر دو مورد مساله قابل پیگیری است، این مساله به ویژه اگر توصیه انجام تصویربرداری مجدد به بخش خصوصی باشد بیشتر مورد توجه است.

وی افزود: البته گاهی مواقع پزشکان به دلیل اینکه نتیجه تصویربرداری قبلی محل مورد نظر از بدن بررسی کامل انجام نگرفته درخواست تصویربرداری یا آزمایش مجدد می‌کنند و این مساله تخلف به شمار نمی‌رود بلکه جهت تشخیص دقیق‌تر انجام گرفته است.

مردم پزشکان متخلف را به دادسرای نظام پزشکی معرفی کنند

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر فردی چنین موضوعی را متوجه شده باشد باید مستندات آن را به دانشگاه علوم پزشکی مربوطه و یا دادسرای نظام پزشکی ارائه کند، گفت: متاسفانه بسیاری از بیماران متوجه این ارتباط مالی پزشک نمی‌شوند؛ البته این دسته از تخلفات بسیار محدود است و نباید آن را تعمیم با سایر پزشکان داد.

بسیاری از درخواست‌ها در این زمینه غیرضروری است

حسین کرمپور، نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران در در مورد درخواست‌های تصویربرداری در کشور، گفت: متأسفانه بسیاری از درخواست‌ها در این زمینه غیرضروری است که البته در جهت منطقی کردن آن، گایدلاین‌ها یا راهنماهای بالینی با همکاری وزارت بهداشت و انجمن تصویربرداری ایران تدوین شد و اگر به صورت دقیق و شفاف اجرا و نظارت بر آن صورت گیرد کاهش درخواست‌های غیرضروری را شاهد خواهیم بود.

نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: زمانی که تقاضای تصویربرداری به صورت غیرمنطقی زیاد باشد تعرفه‌ها پایین نگه داشته می‌شود تا فشاری به سازمان‌های بیمه‌گر وارد نشود و این مسأله به طور کلی اقتصاد سلامت را با خطر مواجه می‌کند چرا که منطقی و علمی‌سازی تعرفه‌ها در کنار استفاده از راهنماهای بالینی امری ضروری به شمار می‌رود.

استفاده از ام. آر. آی برای درد‌های ستون فقرات و اسکلتی ممنوع است

اکبری رئیس مرکز ملی تحقیقات سرطان در ارتباط با انجام MRI غیر ضروری گفت: درد استخوانی و ستون فقرات از بیماری‌های شایعی است که در ایران برای تشخیص آن از ام. آر. آی استفاده زیادی می‌شود و این در حالی است که استفاده از ام. آر. آی برای درد‌های ستون فقرات و اسکلتی ممنوع است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه ۹۴.۷ درصد از ام. آر. آی در ایران برای درد‌های حاد در نظر گرفته می‌شود، افزود: از ام. آر. آی برای سرطان پستان در دنیا استفاده نمی‌شود، زیرا این کار باعث ایجاد انحراف در تشخیص بیماری می‌شود، امروزه سالیانه ۱۰۰۰ مورد سرطان پستان جراحی می‌شود و کشور ما بیشترین عمل‌های جراحی را در زمینه سرطان پستان دارد.

اکبری ادامه داد: اگر پزشک معالج به ضایعه‌ای مشکوک شود می‌توان در این مرحله از تست آزمایشگاهی خاص استفاده کرد، زیرا من معتقدم انجام آزمایش‌های مداخلاتی اشتباهاتی را ایجاد می‌کند.

نقیصه‌ای در پروسه درمان

حالا باید دید وزارت بهداشت، نظام پزشکی و سایر نهادهای مربوط در جهت مقابله با این تخلف پزشکان چه اقدامی انجام می‌دهند و آیا به زودی شاهد رفع این نقیصه در پروسه درمان بیماران خواهیم بود یا همچنان بیمار رنجور و خانواده‌اش در کنار رنج بیماری، دغدغه مالی این موضوعات را هم دارند. البته در طرح تحول، سعی بر این بود پرداختی از جیب مردم کاهش یابد ولی این تخلف پزشکان نه تنها نمی‌گذارد باری از دوش مردم برداشته شود، بلکه آنها را آواره این مرکز و آن مرکز تشخیص ـ درمانی می‌کند و بار بزرگی نیز بر دوش سازمان‌های بیمه‌گر می‌گذارد.

فارس

انتهای پیام/

20 / 20 تخلف پزشکان نسخه‌هایی که دردسرساز شد تصویربرداری و آزمایش خون ام. آر. آی درد‌های ستون فقرات و اسکلتی ارجاع بیمار به مرکز خاص تخلف است درد‌های ستون فقرات و اسکلتی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: تخلف پزشکان ام آر آی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۰۳۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستون خیمه هویت ایرانی شعر است/فصل دوم برنامه به اوایل تابستان خواهد رسید + فیلم

علی زارعان: همه چیز جامعه ما از شعر است. فلسفه آن از شعر است، ادبیات و هویت آن نیز همینطور. بسیاری از ضرب‌المثل‌هایی که ما در زندگی روزمره استفاده می‌کنیم، برگرفته از مصراع‌های شعرها است و از نظر من ستون خیمه هویت ایرانی شعر است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو-سید رضا میرجعفری، علی زارعان تهیه‌کننده برنامه «سرزمین شعر» در گفت‌وگویی با دانشجو پیرامون وجه تمایز این برنامه با مجموعه‌های مشابه گفت: من برنامه‌هایی که در حوزه شعر هستند را به 3 دسته تقسیم می‌کنم: برنامه‌های برای شعر، برنامه‌های درباره شعر و برنامه‌های به بهانه شعر. این تقسیم بندی به قضاوت درست ما در مورد برنامه‌های تلوزیونی پیرامون شعر، کمک می‌کند.

وی ادامه داد: برنامه‌های به بهانه شعر، برنامه‌هایی هستند که برای مثال در کنار جشنی، از یک شاعر نیز دعوت می‌شود. برنامه‌های درباره شعر، برنامه‌هایی مثل تفسیر مثنوی در شبکه 4 هستند. اما «برای شعر»، موضوع مغفولی بوده است. مخاطبان مشتاق این سبک از برنامه بوده‌اند اما رسانه هنوز به قالبی نرسیده بود که طبق آن بتواند یک شاکله منظم و تکرارپذیر را برای مخاطب ایجاد کند.

زارعان خاطرنشان کرد: این سبک از برنامه‌ها در طول این این 45 سال به ندرت وجود داشت. کاری که فقط برای شعر باشد را می‌توان در برنامه «قندپهلو» دید که آن هم فقط در دایره شعر طنز است.

تهیه‌کننده «سرزمین شعر» اظهار داشت: برنامه ما ابتدا در شورای عالی شعر وزارت ارشاد مطرح شده بود و ما به یک طرح کلی از «سرزمین شعر» رسیده بودیم. «سرزمین شعر» یک برنامه استعدادیابی نیست اما از ساختار تَلِنت برخوردار است و ما به این جمع بندی رسیده بودیم که چنین فرمی، می‌تواند مقبول و فرآیند ساز باشد.

-چه عواملی باعث شد تا سیار به عنوان مجری انتخاب شود؟

زارعان در پاسخ به سوال دانشجو در مورد علت انتخاب محمدمهدی سیار به عنوان مجری این برنامه گفت: اگر می‌خواستیم برنامه‌ای بسازیم که در حوزه شعر و ادبیات بوده و میزان سرگرمی آن محدود باشد و بتوانیم با آن به هدف نهایی که حمایت از شعر معاصر و تغییر سلیقه مخاطب نسبت به آن است، برسیم، لازم بود که فردی مولف را انتخاب کنیم.

وی افزود: آقای سیار ابتدا در مقابل اینکه اجرا کنند، مقاومت داشتند اما با قبول کردن این پیشنهاد، شاهد هستیم که با گذشت 30 قسمت از برنامه، به یک پختگی در اجرا رسیدند و می‌توان گفت در آخرین برنامه‌ها، ما به یک کشف جدید در حوزه اجرا هم رسیدیم.

زارعان همچنین پیرامون چرایی انتخاب علیرضا افتخاری برای حضور در این برنامه توضیح داد: مناسب‌خوانی از سنت‌های قدیمی و تاریخی شعرخوانی بوده که شاعر یک فرد را با خود در محفل شعر برای خوب خواندن شعر به اشکال مختلف از جمله آوازخوانی همراه می‌کرد.

وی ادامه داد: ما به این نتیجه رسیدیم که در فضای برنامه سرزمین شعر به فردی نیاز داریم که فضای کلماتی شعرخوانی ما را تلطیف کند و آوازخوانی را هم به برنامه اضافه کند و برای این هدف بود که شاعر شنیدنی را دیدنی کنیم.

تهیه‌کننده «سرزمین شعر» گفت: علیرضا افتخاری با اشتیاق زیاد در این برنامه حاضر شد و باعث گرمی برنامه سرزمین شعر شد. از نظر من حضور آقای افتخاری، یک افتخار برای برنامه «سرزمین شعر» بود.

زارعان همچنین اشاره کرد که فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» اوایل تابستان از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

-چه کنیم که حوزه شعر چه در فضای مجازی و چه در رسانه ملی بیشتر جریان ساز شود؟

وی در پاسخ به سوال دانشجو گفت: همه چیز جامعه ما از شعر است. فلسفه آن از شعر است، ادبیات و هویت آن نیز همینطور. بسیاری از ضرب‌المثل‌هایی که ما در زندگی روزمره استفاده می‌کنیم، برگرفته از مصراع‌های شعرها است و از نظر من، ستون خیمه هویت ایرانی شعر است. اگر این واقعیت انکار ناپذیر را قبول کنیم، هرچقدر که برای شعر ارزش قائل شویم، به هویت خود ارزش داده‌ایم.

زارعان اظهار داشت: اگر می‌خواهیم جامعه جوان و نوجوان کشور را هویت‌مند سازیم، هر اندازه که روی حوزه شعر سرمایه گذاری کنیم، کم گذاشته‌ایم.

وی در مورد پیشنهادات خود در این حوزه نیز در پایان توضیح داد: پیشنهاد من این است که کسانی که در سایر حوزه‌ها مشغول هستند، از این فرآیند حمایت کنند. همین حالا هم «سرزمین شعر» با حمایت همراه اول روی آنتن مانده است. اگر این حمایت‌ها قطع شود، طبیعتا افت خواهد کرد.

پیشنهاد دوم من این است که بیایند دنباله زنجیره ارزش محتوایی را پیش ببرند. اگر شب شعرها و جمع‌های شاعرانه و ناشران با «سرزمین شعر» همراهی کنند، قطعا این برنامه نیز مشتاقانه با آ‌ن‌ها همراهی خواهد کرد و این فرآیند تک محور رسانه، به فرآیندی چند محور تبدیل خواهد شد.

اگر بتوانیم زنجیره ارزش افزوده را تکمیل کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که نسل آینده از شعر معاصر ایران، بهره‌مند‌تر خواهد بود.

دیگر خبرها

  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است
  • اگر صافی کف پا نوعی بمب ساعتی نباشد چه؟
  • کارگران پشتوانه و ستون اصلی تولید در کشور هستند
  • کارگران ستون فقرات تولید هستند
  • فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود
  • تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد
  • بحرینی: چندجانبه‌گرایی ستون اساسی برای تقویت صلح است
  • صدای آرامبخش باران بهاری در مشهد + فیلم
  • ستون خیمه هویت ایرانی شعر است/فصل دوم برنامه به اوایل تابستان خواهد رسید + فیلم