Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@15:55:53 GMT

نارنگی سیاهو، میوه ای ناب با شهرت فرا ملی

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۱۱۹۵۰

نارنگی سیاهو، میوه ای ناب با شهرت فرا ملی

نارنگی سیاهو با دارا بودن ژنیتیکی مناسب و شرایط آب و هوایی آن منطقه و استفاده نکردن از کود شیمیایی آن را تبدیل به نارنگی عام پسند کرده که شهرت آن فرا ملی بوده و در جهان طرفداران زیادی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ دهستان سیاهو منطقه ای بکر و خوش آب و هوا در دامنه رشته کوه های زاگرس دارای آب و هوای مطلوب و ییلاقی بوده و شامل دشت های سر سبز و باغستان های پر ثمر است؛ به دلیل فراوانی آب در این  روستا بازار کشاورزی از سالیان کهن در آن داغ بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثر روستاهای سیاهو منطقه ای بکر برای تولید مرکبات، انبه و خرما بوده که در این میان نارنگی پفکی آن به دلیل طعم بی نظیرش از شهرت جهانی بر خوردار است.

روستای سیاهو با دارا بودن مناطق کوهستانی و مناظر طبیعی مثل غار نمک، باغ های نارنگی، آب و هوای مطلوب، رودخانه جاماش و.... منطقه ای بکر به شمار می رود که روزانه گردشگران زیادی برای گذراندن اوقاتی سر شار از خوشی به این منطقه سفر می کنند اما این روزها با گذر از روستاهای این منطقه شاهد وجود درختان فراوانی هستیم که در زیر ثمر میوه نارنگی قرار دارد.

 

 

 درگز، سیخوران، تل سورو، خرسین، زاکین و سغ از جمله روستاهای سیاهو بوده که نارنگی های مرغوب در آن کشت می شود؛ فصل برداشت نارنگی سیاهو از اوخر پاییز شروع  می شود و تا پایان اسفند ماه در این روستا ادامه دارد.

نارنگی سیاهو با دارا بودن ژنیتیکی مناسب و شرایط آب و هوایی منطقه سیاهو و استفاده نکردن از کود شیمیایی آن را تبدیل به نارنگی عام پسند کرده که شهرت این نارنگی فرا ملی بوده و در جهان طرفداران زیادی دارد.

منطقه سیاه که بیش از 400 سال پرورش دهنده نارنگی هاب مرغوب بوده بومیان این منطقه از این فرصت بهره جسته و دشت های حاصل خیز خود را زیر کشت نارنگی قرار داده اند و با عزم خود توانسته اند نارنگی سیاهو را در سال 1395 به ثبت ملی برسانند.

 

مسئولان و بومیان این منطقه برای شناساندن هرچه بیشتر جامعه به این میوه خوش طعم هر ساله در فصل زمستان جشنواره نارگی در کنار باغات نارنگی اجرا می کنند تا این میوه سراسر خاصیت را به جهان معرفی کنند.

نارنگی خاصیت های فراوانی دارد و در زیبایی پوست و مو موثر بوده همچنین مفرح قلب، رافع خفقان، صفرا بر و فرونشاننده لهیب معده و کبد،مسکن اعصاب و دوایی برای هر دردی به شمار می رود؛ و این میوه زمستانی منبع غنی بتاکاروتن و ویتامین آ بوده و برای پیشگیری از سرطان مفید است.

در این روزها که برداشت نارنگی در باغات این شهر شروع شده  زنان و مردان این منطقه دوش به دوش هم به برداشت این محصول بی نظیر می پردازند و علاوه بر عرضه در بازارهای استان به بازارهای داخلی و خارجی نیز صادر می کنند.

وجود زنان روستایی با لباس های محلی در کنار مردان این دیار جلوه ای از همبستگی و اتحاد میان روستاییان را به نمایش می گذارد و صحنه ای خارق العادی را پدید می آورد که انسان فارغ از خوردن و لذت بردن از این میوه دوست دارد ساعت ها در کنار این باغات بنشیند و آیین نارنگی چینی آنها را به تماشا بشیند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۱۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) بخندیم یا گریه کنیم؟؛ میوه فروشی که روی گوجه سبز برچسب هندوانه زد

کاربری به نام بابک با انتشار یک عکس در توییتر نوشت: میوه فروش می‌خواد بگه وارداتیه و گرونتر بفروشه یه برچسب خارجی میزنه روش. حالا هرچی هم روش نوشته باشه مهم نیست مثلا رو گوجه سبز نوشته باشه هندونه.

منبع: برترین‌ها

tags # میوه سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • افتتاح ۴۰ بازار جدید میوه و تره‌بار تا پایان سال
  • قیمت تخم مرغ در میادین تره‌بار
  • میوه‌های «وعده صادق» در موازنه جدید منطقه
  • ضرورت مدیریت مگس میوه در باغات مرکبات و سیاه ریشه
  • (عکس) بخندیم یا گریه کنیم؟؛ میوه فروشی که روی گوجه سبز برچسب هندوانه زد
  • پدیده جدید تیک تاک؛ زن عجیبی که ۱۰ فرزند از هشت مرد مختلف دارد!
  • قیمت قند و شکر در میادین تره بار
  • تاثیر بی‌نظیر این میوه برای کاهش وزن (اینفوگرافی)
  • میوه‌های «وعده صادق» در موازنه جدید منطقه
  • تجارت ایران و هند با رشد ۵ درصدی به ۳۷۷ میلیون دلار رسید