Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@20:54:48 GMT

تصویر باشکوهی از کهکشان به روایت هابل

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۱۸۷۲۳

تصویر باشکوهی از کهکشان به روایت هابل

ستاره‌شناسان از یک تکنیک جدید برای نشان دادن نور گمشده در اطراف بزرگترین کهکشان‌ها در "تصاویر زمینه فراژرف هابل" (Hubble Ultra-Deep Field images) استفاده کردند.

زمینه فراژرف هابل به عکسی می‌گویند که از قسمت کوچکی از فضا در صورت فلکی کوره توسط تلسکوپ هابل ثبت شده است.

محققان توانستند چندین تصویر هابل را پردازش کنند تا تصویر جدیدی از جهان را به نمایش بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محققان "مؤسسه فیزیک نجومی جزایر قناری" (Instituto de Astrofísica de Canarias) سه سال از وقت خود را صرف تولید این تصویر کرده‌اند.

با باز پردازش این تصویر و ترکیب چندین تصویر، محققان توانستند مقدار زیادی از نور را از مناطق بیرونی بزرگترین کهکشان‌ها در تصویر باز تولید کنند.

پژوهشگران گفتند بازیابی این نور که در این مناطق بیرونی توسط ستاره‌ها منتشر شده بودند، به معنی بازیابی نور از یک کهکشان کامل بود.

برای برخی از کهکشان‌ها این نور گمشده نشان دهنده این است که آن‌ها اکنون تقریباً دو برابر بزرگ‌تر از اندازه پیشین خود هستند.

"دوربین دامنه وسیع ۳ هابل" (WFC۳) که داده‌ها توسط آن‌ها ثبت شد توسط فضانوردان در ماه مه ۲۰۰۹ نصب شد.

این کار یک چالش بزرگ برای محققان بود، زیرا ابزار کامل (تلسکوپ+دوربین) بر روی زمین آزمایش نشده بود، که این کار کالیبراسیون را دشوار می‌ساخت.

واسنجی یا کالیبراسیون مطابقت با استاندارد را تعیین می‌کند. هدف کالیبراسیون ایجاد نظامی مؤثر به منظور کنترل صحت و دقت پارامتر‌های مترولوژیکی دستگاه‌های آزمون و وسایل اندازه‌گیری و کلیه تجهیزاتی است که عملکرد آن‌ها بر کیفیت فرایند تأثیرگذار می‌باشد. برای غلبه بر مشکلات و با هدف بهبود کالیبراسیون تلسکوپ در مدار، آن‌ها چندین هزار تصویر از مناطق مختلف در آسمان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری کهکشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۸۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد

به گزارش Livescience و براساس مقاله منتشرشده در Science Advances، محققان می‌گویند با آزمایش خون می‌توان آرتروز زانو را در افرادی که هنوز علائمی در آنها ایجاد نشده است و تا هشت سال قبل از اینکه اشعه ایکس قادر به تشخیص تغییرات در استخوان‌های آنها باشد، شناسایی کرد. در این پژوهش، محققان خون ۲۰۰ فرد را که در اولین نمونه‌گیری از خونشان هیچ علامتی از آرتروز نداشتند، تجزیه‌وتحلیل کردند.

تشخیص زودهنگام آرتروز با استفاده از آزمایش خون‌

استئوآرتریت (Osteoarthritis) یا آرتروز شایع‌ترین شکل آرتریت است و بیش از ۳۲.۵ میلیون بزرگسال در ایالات‌متحده به آن مبتلا هستند. این بیماری در ابتدا به‌عنوان یک بیماری «ساییدگی» شناخته می‌شد؛ زیرا زمانی رخ می‌دهد که غضروف داخل یک مفصل (معمولاً در دست‌ها و زانوها) از بین می‌رود. این امر باعث می‌شود استخوان زیرین در طول زمان تغییر کند و منجر به درد، سفتی و تورم شود.

بااین‌حال، اکنون شواهد نشان می‌دهد که نوعی التهاب می‌تواند محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز باشد. این بدان معناست که نوعی «بیومارکر» (زیست‌نشانگر) یا علامت قابل اندازه‌گیری در بدن وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که این بیماری مدت‌ها قبل از اینکه آسیب ساختاری قابل تشخیص باشد، شروع می‌شود.

محققان در این پژوهش از مجموعه خون ۲۰۰ فرد استفاده کردند؛ این افراد درواقع از سال ۱۹۸۹ به‌صورت سالانه از نظر استئوآرتریت مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. حدوداً ده سال بعد، نیمی از این افراد به آرتروز مبتلا شدند. به همین دلیل می‌توان بیومارکر‌های این افراد را طی سال‌های مختلف سنجید.

محققان با استفاده از هوش مصنوعی، شش پروتئین را در نمونه‌های خون افراد شناسایی کردند که نشان می‌دهد فرد به استئوآرتریت مبتلا می‌شود یا خیر. این پروتئین‌ها هشت یا چهار سال قبل از تشخیص با پرتو ایکس، در خون آنها مشاهده شده بود.

با تشخیص این پروتئین‌ها، می‌توان با دقت ۷۷ درصد تشخیص داد که آیا فرد در آینده به آرتروز مبتلا می‌شود یا خیر. این روش در مقایسه با دقت حدود ۵۰ درصدی روش‌های مبتنی بر وزن و سن و همچنین دقت ۵۷ درصدی روش‌های مبتنی بر درد زانو، رقم خوبی محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • اعمال محدودیت تردد در ۵محور آزاد راهی و شریانی کشور
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت
  • مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • حماسه باشکوهی که شهید شیرودی رقم زد/در حد امکان وامدار تاریخ بودم