Web Analytics Made Easy - Statcounter

فریدون اللهیاری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شرق شهرستان اصفهان در امتداد زاینده‌رود تا تالاب بین المللی گاوخونی از نظر تاریخی دارای اهمیت بسیاری است که شناسایی و کشف محوطه های جدید باستانی و انجام کارهای تحقیقاتی بر روی آن ضروری است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه هنر اصفهان چندی پیش کار باستان شناسی در پایین دست رودخانه زاینده رود را آغاز کرد و تاکنون موفق به کشف و شناسایی 50 محوطه تاریخی در آن شد، تصریح کرد: این پایگاه با همکاری این دانشگاه تاسیس می شود و استادان و دانشجویان آن در کارگاه دستاورهای کاوش باستان شناسی به پژوهش بر روی آنها می پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اللهیاری تاکید کرد: شناخت بیشتر این آثار با انجام کارهای تحقیقاتی روی آنها، دانش و اطلاعات ما را نسبت به چگونگی شکل گیری تمدن در این خطه در هزاران سال پیش بیشتر و کامل تر می کند.
وی با اشاره به اینکه برخی از این آثار و بقایا مربوط به دوران پیش از تاریخ است، گفت: انجام پژوهش های باستان شناسی در این منطقه به رونق طرح های گردشگری در آن کمک می کند.
به گزارش ایرنا، گروه باستان‌ شناسی دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان، مطالعات خود در بخش پایین دست رودخانه زاینده رود در منطقه 'کفرود' در اطراف شهر ورزنه در شرق اصفهان را در سال جاری آغاز کرد.
فصل نخست این مطالعات شامل بررسی منطقه با انجام مطالعات سنجش از دور و پیمایش گام به گام با حضور استادان و دانشجویان گروه باستان شناسی آغاز شد. در این مرحله، 50 محوطه از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ تا اسلامی و آثار شاخصی از قبیل مهره های سنگی، آثار مفرغی، سکه و تنوع گسترده‌ای از سفال شناسایی شد.
محور شرق اصفهان در امتداد مسیر رودخانه زاینده‌رود به سمت تالاب گاوخونی واقع شده است، این منطقه تاریخی به واسطه عبور مسیرهای فرعی جاده ابریشم از قدمت تاریخی ارزشمندی به ویژه در دوران پیش از اسلام و سپس در دوران اسلامی بویژه سده‌های پنجم، ششم، هفتم و هشتم هجری قمری برخوردار است.
دست کم 200 هزار تن از مجموع بیش از 2 میلیون تن جمعیت شهرستان اصفهان در مناطق شرقی آن زندگی می کنند.
3011/6026/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها اصفهان باستان شناسی باستانی تالاب تمدن جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۲۳۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی گلسنگ‌ها از چهره تخت جمشید + فیلم

عسکری مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید با بیان اینکه مرمتگران در مجموعه جهانی تخت جمشید با استفاده از روش‌های نوین، چند ته ستون این مجموعه تاریخی را از گلسنگ پاک کردند، اظهار کرد: پروژه گلسنگ‌زدایی از کاخ‌های تچر و کاخ شورا انجام شده و هم اکنون یک کارگاه فعال در کاخ آپادانا مشغول پاکسازی گلسنگ‌ها است و کارگاه پلکان شمالی کاخ آپادانا هم زودی ایجاد خواهد شد و برای پاکسازی پلکان شمالی کاخ آپادانا متخصصان ایرانی و خارجی با مرمتگران تخت جمشید همکاری دارند و یا به آنها مشاوره تخصصی ارائه می‌دهند.

او بیان کرد: ضروری است برای پاکسازی هر بخش، یک کارگاه مرمتی تعریف شود تا پس از پاکسازی گلسنگ‌ها، اقدامات حفاظتی و مرمتی انجام شود، در غیر این صورت پاکسازی‌ها ممکن است نه تنها مثبت نباشد بلکه برای آثار تاریخی زیانبار هم باشد.

بر اساس نظر متخصصان بیولوژیست، گلسنگ‌ها موجوداتی زنده، هوشمند و مخرب از خانواده خزه‌ها هستند و گونه‌های مختلفی دارند گلسنگ‌ها در طول سالیان دراز بر روی سنگ‌های تخت جمشید بوجود آمده اند و در دراز مدت باعث تخریب کامل آثار خواهند شد.

گلسنگ از یک موجود زنده تشکیل شده از اجماع بسیار نزدیک قارچ‌ها و جلبک‌هاست، در این همزیستی جلبک‌ها از طریق عمل فتوسنتز، مواد آلی تولید می‌کنند که به مصرف قارچ‌ها می‌رسد و از سوی دیگر قارچ‌ها با ترشح اسید سبب انحلال مواد معدنی سنگ می‌شوند که به مصرف جلبک‌ها می‌رسد.

در گذشته به صورت سنتی با این آفت سمج مبارزه می‌شد که چندان موثر نبود، اما در سال‌های اخیر مرمتگران تخت جمشید با روش‌های نوین و مواد جدید در چند مرحله موفق به دفع گلسنگ از چند ته ستون تخت جمشید شده اند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید افزود: گلسنگ‌ها از مهم‌ترین عوامل آسیب‌رسان به بنا‌های تاریخی به‌خصوص آثار سنگی هستند.

او ادامه داد: این پایگاه از ۱۷ سال پیش تاکنون مطالعات بسیار گسترده‌ای در خصوص نوع و روش‌های پاکسازی گلسنگ‌ها آغار کرده و این مطالعات با همکاری مراکز بین المللی و مراکر تخصصی ایرانی همچنان در حال انجام است.

عسکری اضافه کرد: بنا بر اظهارات کارشناس، بیش از ۱۰۰ گونه گلسنگ در محوطه شناسایی شده است.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید اظهار کرد: تخت جمشید نخستین سایت ایرانی است که گلسنگ‌ها در آن مورد بررسی‌های تخصصی قرار گرفته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • پاکسازی گلسنگ‌ها از چهره تخت جمشید + فیلم
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش