Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@10:12:22 GMT

رد پای دروازه حضرت عبدالعظیم در بازار حضرتی+عکس

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۲۴۳۹۷

رد پای دروازه حضرت عبدالعظیم در بازار حضرتی+عکس

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: قدیر افروند در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری فارس، در خصوص آخرین وضعیت بازار حضرتی گفت: کار باستان‌شناسی هفته پیش در این محوطه به اتمام رسید.

وی افزود: مالک به دنبال مجوزهای میراث فرهنگی و شهرداری تهران است، مکاتبات انجام شده و اداره کل میراث فرهنگی در حال بررسی تقاضای مالک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر بخش باستان‌شناسی میراث فرهنگی استان تهران تصریح کرد: بر اساس مطالعاتی که روی متون تاریخی، گزارش سیاحان مختلف و اسناد و مدارک موجود از دوره اوایل قاجار انجام دادیم، به نظر می‌رسد این محوطه بر اساس بررسی دقیق نقشه برزین دروازه حضرت عبدالعظیم (ع) بوده است.

وی افزود: تصمیم داریم این ساختار را حفظ و تا جایی که ممکن است با همکاری مالک و مشارکت شهرداری یک سایت‌ موزه ایجاد کنیم تا امکان بهره‌برداری گردشگری در کنار حفاظت فرهنگی صورت گیرد.

افروند در خصوص اشیاء کشف شده در این محوطه گفت:‌عمده‌ترین یافته‌های ما باستان‌شناسان سفال است که کمک بسیاری به تاریخ‌نگاری می‌کند، سفال‌های کشف شده برای سال‌یابی به آزمایشگاه پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ارسال شده، همچنین یک سکه‌ای پیدا شد که چون به شدت زنگ‌زده بود و پوشش پاتینه داشت به آزمایشگاه ارسال شد و منتظر نتیجه آن هستیم.

سرپرست تیم کاوش در بازار حضرتی تهران ادامه داد: همچنین قطعاتی از یک پیاله با تکنیک آب‌سفید پیدا شد که روی آن تاریخ‌نگاری شده بود، در طی کاوش‌ها یکسری اشیاء سنگی و قطعات شیشه و کاشی‌های دوره‌های مختلف نیز کشف شد. 

افروند با بیان اینکه مساحت کل مغازه 80 متر است و محوطه‌ای که مورد کاوش قرار گرفته سه چهارم مغازه را تشکیل می‌دهد، گفت: مالک پس از پایان کار ما توجیه شده که این مکان را حفظ کند، بنابراین حمایت شهرداری را تهران می‌طلبد، چرا که این مکان یک میراث شهری به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه برای اولین بار آثاری از معماری و شهرسازی تهران و حصار صفویه تهران کشف شده است، گفت: در دوره اسلامی برای نخستین بار است که آثاری از دوره صفویه را در زیر سطح زمین پیدا می‌کنیم که به طور اتفاقی برج و بارو و دروازه دوره صفوی تهران است.

چندی پیش بود که مالک یک مغازه در راسته بازار حضرتی تهران، در زمان گودبرداری بخشی از مغازه‌ خود برای ایجاد زیرزمین، با تکه‌های سفال مواجه می‌شود.

شهرداری هر چند در زمان آغاز کار از میراث‌فرهنگی  استعلام نمی‌کند اما با کشف یافته‌هایی مانند سفال‌های رنگی و حتی چند تکه استخوان پای باستان‌شناسان اداره میراث‌فرهنگی استان تهران به مغازه باز می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۲۴۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره و حذف واسطه بین مالک و مستاجر فراهم خواهد شد

آرا شاوردیان، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس در مورد سامانه خودنویس، گفت:  اینکه وزارت راه تلاش کرده است و این سامانه را راه اندازی کرده است اقدام خوبی است و فقط امیدواریم به سرنوشت سایر سامانه ها دچار نشود. این سامانه اگر شروع به کار کند و موجر و مستاجر در این سامانه ثبت نام کنند قاعدتا توافقاتی که هست باعث شفافیت مالیاتی می شود دولت می تواند براساس قراردادی که هست مالیات های مربوطه را اخذ کند.

وی اظهار کرد: با این سامانه  دست دلالان کوتاه می شود عامل افزایش اجاره بها دلالان هستند و اگر دست دلال ها کوتاه شود مردم ما آگاهانه قرارداد می بندند. قطعا اگر مردم بدانند این سامانه به نفع شان است برای اجاره از این طریق اقدام می کنند  و اتفاقا مالیات را نیز می پردازند.

وی افزود؛ دولت نیز باید این مالیات ها را برای زیر ساخت ها هزینه کند.  وقتی این مالیات از این طرف پرداخت می شودو از آن طرف برای رفاه مردم هزینه شود قطعا از این سامانه استقبال می شود.

شاوردیان تاکید کرد: با این سامانه امکان کنترل قیمت اجاره وجود دارد. در بعضی مناطق اجاره سلیقه ای اعمال می شود و از کوچه تا کوچه دیگر اختلاف قیمت وجود دارد که خود همین سردرگمی های را در بازار مسکن ایجاد کرده است. بنابراین با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره وجود دارد و پیش پرداخت ها و رهن و اجاره معقول تر می شود. از طرف دیگر مهم ترین موضوع در زمینه بازار اجاره، حذف واسطه و ایجاد اختیار برای مالک و مستاجر در عقد قرارداد بدون هزینه اضافی بر آنان خواهد بود که سامانه خودنویس این امکان کلیدی و مهم را فراهم کرده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر قیمت اجاره با یک استاندارد مشخص باشد و دیدگاه سلیقه ای اعمال نشود به نفع مستاجرها است که امیدواریم موجرها نیز معقولانه قیمت ها را افزایش دهند.

دیگر خبرها

  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها فعال شوند
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند
  • با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره و حذف واسطه بین مالک و مستاجر فراهم خواهد شد
  • سامانه بازار کتاب تا پایان نمایشگاه سی‌وپنجم غیرفعال است
  • سامانه بازار کتاب تا انتهای نمایشگاه سی‌وپنجم موقتا غیرفعال است
  • سامانه بازار کتاب تا انتهای نمایشگاه کتاب موقتا غیرفعال است
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم
  • توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران/ سرانجام ایجاد شهرداران ویژه ناحیه چه شد؟
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»