Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@07:49:52 GMT

خشونت علیه زنان فقط فیزیکی و جسمی نیست

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۲۹۰۴۵

خشونت علیه زنان فقط فیزیکی و جسمی نیست

معاون سابق امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تصور اشتباهی وجود دارد مبنی بر اینکه خشونت علیه زنان فقط جسمی و فیزیکی است درحالی که خشونت های رفتاری و روانی بسیار آسیب رسان هستند.

شهیندخت مولاوردی  در نهمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه با موضوع حقوق شهروندی و پیشگیری از خشونت در جمعیت هلال احمر افزود: امسال برای دومین بار این همایش به دلیل گسترش، شیوع و فراوانی پدیده خشونت به موضوع خشونت پرداخته است و افزایش آمارها بنا بر گزارش های پزشکی قانونی و قوه قضاییه اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: سازوکارهای جدیدی برای پیشگیری از خشونت باید داشته باشیم که متناسب با جلوه ها و مظاهر جدید خشونت باشند تا اثربخشی لازم را داشته باشند.
مولاوردی ادامه داد: وقتی صحبت از خشونت می شود یاد منشور حقوق شهروندی می افتیم، البته معتقدیم باید آموزش شهروندان مورد توجه قرار گیرد.
دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان افزود: نقض حقوق شهروندی در تشدید خشونت را مورد توجه قرار می دهیم؛ اینکه اهمیت ندادن به حقوق شهروندی خود به خود موجب افزایش خشونت می شود و اینکه به حساب نیامدن شهروندان بحث مبسوطی دارد، لحاظ شدن شهروند درجه یک یا دو در بروز خشم و خشونت تاثیر دارد. همچنین اینکه اگر شهروندان این تصور را داشته باشند که در معرض نقض حقوق شان توسط صاحبان قدرت و دیگران هستند، این مساله منجر به انباشته شدن خشم درون شهروندان می شود و در جایی سرباز می کند.
مولاوردی به نقش منشور حقوق شهروندی در پیشگیری از خشونت پرداخت و افزود: منشور یک مجموعه سه بخشی شامل؛ بخش اول بیانیه یا مقدمه منشور، بخش دوم مواد منشور و ٢٢ حق در ١٢٠ ماده و بخش سوم سازوکارهای بهینه منشور حقوق شهروندی است. هم در بیانیه منشور با رویکردی که تاکید بر بحث ظرفیت سازی و فرهنگ سازی حقوق شهروندی دارد و هم در مواد مختلف در این زمینه به این موضوع پرداخته شده است.
وی خاطرنشان کرد: در ماده 54 این منشور آمده است که حق همه است که از تعرض، خشونت گفتاری و رفتاری مصون باشند و در صورت بروز خشونت برای اعتراض به نهادهای مرتبط حق دسترسی داشته باشند. این ماده مستقیم به موضوع خشونت پرداخته است.
مولاوردی ادامه داد: در بخش سازوکار و نظارت بر حسن اجرای دوباره نیز متعهد شده است نسبت به اجرای کامل این منشور برنامه جدی داشته باشد امیدواریم با پیگیری هایی که می شود این برنامه نیز یعنی تقسیم کار ما درست انجام شود.
وی اضافه کرد: همچنین دو واحد درسی در زمینه آشنایی با حقوق شهروندی در دانشگاه ها درنظرگرفته شده است که در مهرماه اجرایی خواهد شد.
معاون سابق معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: ما تصویب نامه حقوق شهروندی در نظام اداری را داریم که در حال رصد، پایش و پیگیری برای اجرا است که به منشور حقوق شهروندی و مباحث دیگر مرتبط است.
مولاوردی اضافه کرد: معتقدیم ماندگاری حقوق شهروندی با نهادینه سازی و درونی کردن این مفاهیم است که اتفاق می افتد و امیدواریم بتوانیم با اقدامات جدی این مهم را نهادینه کنیم. در نهادینه سازی هدف ما بحث آموزش و تربیت شهروندی است و این منشور صرفا ناظر بر حقوق شهروندان است.
دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان افزود: معتقدیم کودکان باید از کودکی این آموزش ها را باید فراگیرند و درباره اختلاف ها و مناقشات و خشونت ها کودکان مهارت نه گفتن، کنترل خشم و مهارت لازم در مقابل بحران ها را باید داشته باشند.
وی تصریح کرد: برای تحقق جامعه عاری از خشونت نیاز به صلح مثبت و کارکردهای آن داریم که بدون توجه به این واقعیت ها نمی توانیم در منع و کاهش خشونت قدم های موفقیت آمیزی برداریم./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۲۹۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشتر قربانیان حملات اخیر اسرائیل زنان و کودکان بودند

به گزارش جام جم آنلاین، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد بیشتر قربانیان حملات اخیر رژیم صهیونیستی به شهر رفح در نوار غزه زنان و کودکان بوده‌اند و در صورت تشدید حملات رژیم اشغالگر به این باریکه، خطر کشتار غیرنظامیان و آوارگی مضاعف فلسطینی‌ها افزایش می‌یابد.

در بیانیه این نهاد حقوق بشری آمده است: «فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز مجموعه حملات اسرائیل علیه رفح در روزهای گذشته را محکوم کرد؛ حملاتی که بیشتر به کشته‌شدن زنان و کودکان منجر شده است. او بار دیگر نسبت به حمله‌ای تمام‌عیار علیه این منطقه هشدار داد، منطقه‌ای که ۱.۲ میلیون فلسطینی به‌اجبار به آن پناه آورده‌اند.»

بر اساس این بیانیه، چنین حمله‌ای تنها به کشتار بیشتر و آوارگی مضاعف منجر شده و جنایات بین‌المللی بیشتری به همراه خواهد داشت. بر اساس گزارش‌ها، در حملات رژیم صهیونیستی به رفح در ۱۹ و ۲۰ آوریل دست‌کم ۳۳ فلسطینی کشته شدند که ۲۲ تن از آن‌ها زن و کودک بودند.

تورک در این بیانیه گفت: «هر ۱۰ دقیقه یک کودک کشته یا مجروح می‌شود. آن‌ها بر اساس قوانین جنگی مصونیت دارند؛ اما در نهایت همین کودکان هستند که بهای این جنگ را پرداخت می‌کنند.»

دیگر خبرها

  • تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد دانشگاه  
  • تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد  
  • گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان
  • ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور
  • حقوق شهروندان برای کسب درآمد شهرداری پایمال نشود
  • بیانیه شدیداللحن وزارت حقوق بشر یمن در مورد جنایات اسرائیل در غزه
  • بیشتر قربانیان حملات اخیر اسرائیل زنان و کودکان بودند
  • گزارش مغرضانه وزارتخارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
  • گزارش مغرضانه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است