Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا به نقل از منافن، مقام‌های هوانوردی غیرنظامی پاکستان اخیرا به هواپیماهای باربری هند اجازه پرواز به افغانستان را نداده‌اند.

مقام‌های پاکستانی ۳ مرتبه در هفته آخر ماه دسامبر و پس از آن نیز در ۱۱ و ۱۴ ژانویه به پروازهای شرکت «اسپایس جت» اجازه سفر به افغانستان را ندادند.

«دهلی نو» از طریق وزارت خارجه موضوع را با اسلام‌آباد مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که دهلی‌نو در حال تلاش برای اتصال زمین‌های افغانستان به هند و سایر نقاط جهان است. اما پاکستان راه را برای تجارت بین افغانستان و هند مسدود کرده است.

کریدور هوایی افغانستان که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد، افغانستان را به دهلی و بمبئی متصل می‌کند. بندر چابهار که در ایران با کمک هندوستان ساخته شده است، به عنوان دروازه‌ای، کالاهای افغانستان را به جهان منتقل می‌کند.

«سوشما سوآراج» وزیر امور خارجه هند در این باره گفت: تلاش‌های مشترک هند، ایران و افغانستان منجر به توسعه بندر چابهار در ایران شده است که به عنوان یک عملیات اجرایی برای توسعه مسیر تجاری و امکانی برای اتصال افغانستان به آسیای مرکزی محسوب می‌شود. چابهار نمونه‌ای است که به طور واضح نشان می‌دهد چگونه مشارکت قوی می‌تواند بر هر مانعی غلبه کند.

هند با استفاده از بندر چابهار، مقدار قابل توجهی گندم را به افغانستان ارسال کرده است.

براساس توافقنامه سه‌جانبه چابهار در تاریخ ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸، هند عملیات اجرایی بندر چابهار در ایران را بر عهده گرفته است. سران هیات نمایندگی هند، ایران و افغانستان به طور مشترک دفتر منطقه آزاد چابهار را افتتاح کردند.

فرایند ساخت تاسیسات ، تجهیزات بارگیری و ساختمان اداری تا دسامبر ۲۰۱۸ تکمیل شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افغانستان ایران پاکستان هند چابهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۲۹۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 

سید روح‌الله حسینی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل، با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی طالبان دیدار و درباره آخرین وضعیت روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور بحث کردند.

حسینی به نقاط مشترک فراوانی که میان ایران و افغانستان از جمله دین، زبان، فرهنگ، تاریخ، ادبیات، جغرافیا، نژاد، مرز و ... وجود دارد، به وجود منافع مشترک ناشی از این نقاط اشتراک اشاره کرد و افزود: متاسفانه باید اعتراف کرد که با این حد از نقاط اشتراک، میزان حضور ایران در عرصه‌های فرهنگی و علمی در مقایسه با برخی دیگر از کشورها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

رایزن فرهنگی ایران در پایان ضمن تأکید دوباره بر ضرورت نگاه عمیق به مقوله فرهنگ، خواهان تعیین تکلیف اتاق‌های ایران‌شناسی در دانشگاه‌های «کابل»، «ابوریحان»، «پروان» و «تعلیم و تربیت» گردید.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • شبه سوئیفت ایران از طریق ارز‌های ملی راه‌اندازی شد
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • مانع‌تراشی برای فعالیت تولیدکنندگان پذیرفتنی نیست
  • ارتباط شبه سوئیفت و تجارت با ۱۰ کشور از طریق ارزهای ملی
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • اعزام ۱۱ رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود
  • نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • کاظمی قمی: نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم